مجلس بودجه را با 20 ایراد شورای نگهبان اصلاح کرد

نمایندگان مجلس پس از یک هفته استراحت، سراغ لایحه بودجه ۱۴۰۰رفتند تا ایرادات شورای نگهبان را رفع کنند. در ابتدای جلسه دیروز که با قرائت گزارش کمیسیون تلفیق آغاز شد، امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس در واکنش به خبرهایی که حکایت از 120 ایراد اعضای شورای نگهبان بر نخستین لایحه تصویب شده در مجلس یازدهم داشت، این عدد را تکذیب کرد و گفت: ایراداتی که شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گرفته ۲۰ مورد بوده و مابقی بیشتر ابهام است. او گفت که بودجه سال ۱۳۹۷ - ۱۳ مورد، سال ۱۳۹۸ - ۱۹ مورد و سال ۱۴۰۰ - ۲۰ مورد ایراد داشته و تفاوت چندانی با سال‌های قبل ندارد.
به گزارش ایسنا، در ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند ۶٠ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و همچنین هزینه‌های معیشت و سلامت و کاهش آثار منفی کرونا اختصاص یابد. نمایندگان همچنین جهت تأمین نظر شورای نگهبان مصوب کردند که ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای عرضه قیر در سال آینده اختصاص یابد. آنان همچنین در مصوبه‌ای وزارت نفت را موظف کردند در سال آینده میعانات گازی را با استفاده از ضمانت بانکی و یا اعتبارات اسنادی داخلی نظام بانکی به فروش برساند. در مصوبه‌ای دیگر سازمان صداوسیما موظف شد که بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت کند و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد. همچنین مجلس به شرکت‌های تابعه وزارت نفت اجازه داد که با تأیید وزیر نفت تا مبلغ هشت هزار میلیارد (۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع داخلی خود برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و حمایت از ساخت داخل و طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین و تولید در سال ۱۴۰۰ اقدام کند.

ده میلیون ریال، جایزه فرزندآوری در لایحه بودجه


در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در‌خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، نمایندگان دولت را مکلف کردند به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شود، برای مناطقی که نرخ زاد و ولد در آنها کمتر از نرخ متوسط کشور است مبلغ ده میلیون ریال جهت خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد. اما مشکل نمایندگان با بودجه مصوب خود فقط ایرادات شورای نگهبان نیست. دیروز هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص هم نظر نهایی خود در مورد بودجه را اعلام کرد و 18 مورد آن را مغایر با سیاست‌های کلی نظام تشخیص داد. به گزارش مهر، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص صبح یکشنبه به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل جلسه داد و در این جلسه که معاونین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور نیز حضور داشتند، مصوبات مجلس پیرامون لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کشور به منظور بررسی انطباق آن با سیاست‌های کلی نظام در دستور کار هیأت عالی قرار گرفت.
در این نشست پس از ارائه گزارش مبسوط کمیسیون تلفیق بودجه مجمع پیرامون موارد مغایرت و عدم انطباق مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ با سیاست‌های کلی نظام و ارائه دیدگاه‌های اعضای هیأت عالی و نمایندگان دولت در پایان مقرر شد ۱۸ مورد مغایرت با سیاست‌های کلی برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارجاع شود. همچنین دو مورد از مصوباتی که واجد ابهام بودند برای رفع ابهام به مجلس برگردانده شد.