با رایزنی یک هفته‌ای میزبانی نمی‌دهند کرسی نایب‌رییسی AFC؛ بی‌خاصیت‌تر از همیشه!

مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و مقدماتی جام جهانی در ایران برگزار نخواهند شد.
باری دیگر بر آتش اختلاف میان فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا دمیده شد. آتشی که انگار نمی خواهد هیچگاه سرد شود و هرگاه به بهانه ای جدید شعله ور می شود و آورده ای جز تنش و نبردهای کلامی در رسانه ها ندارد.
به گزارش خبرآنلاین، چند وقت پیش بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که به دلیل پاره ای از مسائل میزبانی ایران در مرحله پلی آف رقابت های لیگ قهرمانان آسیا و مرحله گروهی را به حالت تعلیق درآورده است. تصمیمی که برای فوتبالی ها شوکه کننده بود و واکنش تند مقامات مسئول در داخل کشور را به دنبال داشت. ای اف سی در نهایت اما چندان از تصمیمش برنگشت بلکه صرفا تصمیم گرفت تا میزبانی تیم های ایرانی در مرحله گروهی، تماما به دور برگشت منتقل شود تا شرایط از تنش دور شود. تصمیمی که ایرانی ها چاره ای جز پذیرش آن نداشتند و تیم های استقلال و پدیده (شهرخودرو) از حق میزبانی خود در دور پلی آف محروم شدند و ناچار برای برگزاری بازی، راهی زمین بی طرف در کشور امارات شدند. درنهایت هم به دلیل شیوع کرونا، مسابقات از هفته سوم مرحله گروهی به صورت متمرکز در کشور قطر برگزار شد تا حتی یک مسابقه از لیگ قهرمانان 2020 هم در ایران برگزار نشود.
این اما پایان تنش‌های ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا در در فصل گذشته لیگ قهرمانان نبود. در روزهایی که پرسپولیس رقبای غرب آسیایی اش را یکی پس از دیگری کنار می زد، در آستانه بازی نیمه نهایی مقابل النصر عربستان، ناگهان AFC تصمیم به محروم کردن عیسی آل کثیر گرفت و این ستاره خط حمله قرمزها، به دلیل شادی پس از گل خود در دیدار مرحله یک چهارم مقابل پاختاکور، شش ماه محروم شد تا علاوه بر نیمه نهایی، فینال لیگ قهرمانان را هم از دست بدهد. اعتراض پرسپولیسی ها و سایر ارکان فوتبال کشور هم در این پرونده به نتیجه نرسید و حتی تلاش های اخیر برای کاهش محرومیت هم کارگر نشد تا خشم فوتبالدوستان ایرانی از تصمیمات کنفدراسیون به اوج خود برسد.


حالا و در روزهای پایانی سال 1399 و در شرایطی که دو رویداد مهم در فوتبال ایران یعنی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا 2021 و دور برگشت مرحله اول مقدماتی جام جهانی 2022 نزدیک است، ای اف سی بازهم یک تصمیم جنجالی دیگر گرفته است. تصمیمی که همانند نفت بر آتش زیر خاکستر دلخوری های ایران و ای اف سی ریخته شد.
تبعید برای باشگاه‌ها و تیم ملی
طی روزهای اخیر، دو خبر بد فوتبال ایران را تحت تاثیر خود قرار داد. ابتدا اعلام شد که هیچ یک از مسابقات مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در ایران برگزار نخواهد شد و باشگاه های ایرانی باید برای برگزاری دیدار های متمرکز خود، راهی کشورهای امارات،عربستان و هند شوند. اتفاقی که اعتراض فوتبالی ها و مسئولان را به دنبال داشت اما بی فایده بود چرا که از نظر ای اف سی، امکان رعایت پروتکل های ویژه این مسابقات و فراهم کردن شرایط و امکانات مدنظر آن ها، در توان کشور ایران نبوده و همین مسئله باعث از دست رفتن میزبانی برای تیم های باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا شد تا برای دومین سال پیاپی، هیچ رقابتی از لیگ قهرمانان در ایران برگزار نشود.
این اما پایان داستان نبود و ضربه کاری تر به فوتبال ایران، به فاصله یک روز پس از این اتفاق، زده شد و آن هم محرومیت ایران از میزبانی در دور برگشت رقابت های مقدماتی جام جهانی بود. رقابت هایی که AFC آن را هم قصد دارد به صورت متمرکز و در یکی از کشورهای حاضر در هرگروه برگزار کند و در این میان، بحرین توانست گوی سبقت را از سایر تیم ها برباید و میزبانی بازی های حساس خرداد 1400 را از آن خود کند.
چرا ایران نه؟
از دراگان اسکوچیچ،سرمربی تیم ملی گرفته تا مهدی طارمی و بسیاری دیگر از اهالی فوتبال، نسبت به این تصمیم ای اف سی نارضایتی خود را ابراز کردند و ایران را صاحب حق برای میزبانی در دور برگشت بازی ها دانستند. چرا که ایران طبق برنامه باید سه بازی از چهار بازی دور برگشت را در خانه برگزار می کرد. در دور رفت و در شرایطی که هنوز خبری از کرونا نبود، ایران برای بازی با هنگ کنگ،بحرین و عراق به زمین این تیم ها رفت و این انتظار می رفت که در دور برگشت بتواند از حق میزبانی خود بهره ببرد. حقی که حالا سلب شده است و قرار است این بازی ها به صورت متمرکز در کشور بحرین برگزار شود. کشوری که در خردادماه احتمالا با هوایی گرم و شرجی پذیرایی 5 تیم گروه خواهد بود. در خصوص دلیل سلب این میزبانی مهم از فوتبال ایران اما، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال نکات تامل برانگیزی را مطرح کرد.
علی جوادی در این باره می گوید: «نامه سلب میزبانی ایران آمده و این ظلم بسیار آشکاری است. بحرین 6 ماه است برای گرفتن میزبانی، برنامه‌ریزی پنهانی کرده است.دلیل AFC برای سلب میزبانی از ایران تبلیغات محیطی، قوانین گمرکی و تحریم‌ها بوده است. از مهدی تاج که کرسی نایب رئیسی AFC را در اختیار دارد بپرسید چه اقدامی در این خصوص کرده است؟»
یک سوال از فدراسیون نشینان و یک سوال از آقای نایب رئیس
جوادی در صحبت‌های خود، به دو نکته مهم اشاره کرده است. او در ابتدا می‌گوید که بحرین 6 ماه برای کسب این میزبانی تلاش و لابی گری کرده است. سوال اینجاست که اعضای فدراسیون فوتبال طی شش ماه گذشته برای کسب این میزبانی چه کرده اند؟ تقریبا بر همگان محرز بود که با توجه به شرایط کرونایی، مسابقات به صورت متمرکز برگزار خواهد شد اما چرا اقدامی برای کسب میزبانی صورت نگرفت؟ ظاهرا تنها فعالیت فدراسیون برای تحقق این امر به نامه هفته گذشته این نهاد به کنفدراسیون فوتبال آسیا بر می گردد که در آن، درخواست میزبانی داده شده بود. درخواستی که به نظر کمی دیر فرستاده شد و بحرینی که از مدت ها قبل به فکر این ماجرا بود، درنهایت توانست میزبانی را از آن خود کند.نکته دیگر اظهارات مسئول روابط عمومی و سخنگوی فدراسیون فوتبال، مربوط به عملکرد مهدی تاج در کنفدراسیون فوتبال آسیا است. تمامی اتفاقات بدی که طی سالیان اخیر بر سر فوتبال ایران آمده، در شرایطی رقم خورده که مهدی تاج، رییس پیشین فدراسیون فوتبال، دارای کرسی نایب رییسی در AFC است. کرسی ای که حالا باید صراحتا پرسید دقیقا به چه درد فوتبال ایران خورده است؟ کرسی ای که که نه محرومیت را کم می کند، نه میزبانی به ایران می رساند و نه هیچ کار مفید دیگری می کند، چرا اساسا باید در اختیار ما باشد؟
تاج هیچگاه درمورد عملکردش در فدراسیون فوتبال پاسخ شفافی نداد اما حالا می توان از او در مورد نقشش در کنفدراسیون فوتبال آسیا پرسید.نقشی که برای فوتبال ایران آورده زیادی نداشته اما برای خود او احتمالا دستاوردهایی داشته است که حاضر به واگذاری آن نیست.
در همین خصوص، غلامرضا رفیعی، حقوقدان ورزشی، در صحبت هایی که با تسنیم داشت گفت: در تمام این سال‌ها با امکانات کمتر از این هم میزبان بودیم و تعداد ورزشگاه‌های استاندارد ما بیشتر هم می‌شود. این مسئله به زیرساخت مربوط نیست و به این برمی‌گردد که ما نمی‌دانیم نمایندگان ما در کنفدراسیون فوتبال آسیا، چه کار می‌کنند. اگر بودن و نبودن آنها در AFC تاثیری ندارد،‌ پس کناره‌گیری کنند تا مردم توقع نداشته باشند که فلانی را در کنفدراسیون فوتبال آسیا داریم. این اقدامات به درد ما نخورد و فقط به درد آقایان خورد. نه انگلیسی بلد هستند و نه چیزی از قوانین و روابط عمومی می‌دانند. تاکنون کارنامه‌ای از آقایان نداریم که بدانیم حضور آنها به نفع ما شد و شاید کرسی این افراد به سود خودشان بوده است. خواستند پرونده ویلموتس را بررسی کنند که فیفا دخالت کرد. آنها برای برطرف شدن مشکل بازنشستگی شما نامه زدند، اما چرا یک میزبانی برای ما نمی‌گیرند؟ میزبانی حق ماست، اما به کارگیری بازنشستگان نقض قانون بود. این حق مردم است که بدانند چه کسی باعث عقد قرارداد ویلموتس شد.
توپ گرد است و زمین صاف؛باید جنگید
هر اتفاقی که بیرون زمین بیفتد، نباید هیچ تاثیری بر عملکرد فنی تیم ملی در 4 بازی حیاتی پیش رویش داشته باشد. ایران شرایطی سخت در گروه خود دارد و برای اینکه به مرحله بعد برسد، باید هر چهار مسابقه را مقابل هنگ کنگ، کامبوج، بحرین و عراق ببرد و این مسابقات در هر زمین و کشوری برگزار شود، این گزاره تغییر نخواهد کرد و تیم ملی باید ورای این حواشی که درنهایت هم بعید است چیزی را تغییر دهد، با تمام قوایش به جنگ همه مشکلات برود و اعتبار به خطر افتاده فوتبال ایران را یک بار دیگر زنده کند.