روزنامه اصلاح‌طلب: آقای بایدن قرارمان این نبود به شما امید داشتیم!

سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «آقای بایدن قرار این نبود!» نوشت:«آقای بایدن یا قول‌شکن هستید یا ضعیف‌الاراده، از صراحت لهجه پوزش می‌خواهم، مگر شما نبودید که در ایام مبارزات انتخاباتی با قطعیت حرف از بازگشت سریع و بی‌قید و شرط به برجام می‌زدید؟ مگر شما نبودید که نور امید در دل ملت ایران و سایر ملل جهان به‌وجود آوردید که بعد از دوران تاریک دونالد ترامپ، قرار است شما دوران احترام و منافع متقابل را با کشورمان و سایر کشورها شروع کنید؟ مگر شما سخن از مذاکره و تلاش‌های دیپلماتیک نگفتید؟ مگر ایران با صراحت و با علاقه از روز اول حکومت شما، اعلام نکرده که آماده است همه آنچه را در زمینه هسته‌ای و در چارچوب برجام جلو رفته، برگرداند منوط به اینکه شما هم تحریم‌های من‌درآوردی و فراقانونی دونالد ترامپ را بردارید و به برجام برگردید؟ پس چی شد؟ آیا دنبال بهانه می‌گردید تا قولتان را بشکنید؟».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«همه مردم ایران لحظه‌شماری می‌کردند که شما پیروز شوید، می‌دانید برای چه؟ برای اینکه دوران جنایت‌بار دونالد ترامپ به پایان برسد و دو کشور ایران و آمریکا راه مصالحه و آشتی و صلح به‌جای خصومت را در پیش گیرند. اکنون هم مردم ایران دارند بر روی رفتار و اعمال شما قضاوت می‌کنند و شما را ادامه‌دهنده همان سیاست‌های زورگویانه دونالد ترامپ می‌بینند. مهم نیست شما نقض قول کرده‌اید یا ضعیف‌الاراده هستید و به‌خاطر فشاری که بر شما هست، تسلیم مخالفان شده‌اید، صادقانه بگویم این مشکل شماست و برای مردم ایران نتیجه یکی است و هیچ توجیهی را نمی‌پذیرند».
مدعیان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای همواره مدعی هستند که به زبان دیپلماسی تسلط دارند، اما مصادیق متعدد حکایت از آن دارد که این طیف هیچ شناختی از زبان دیپلماسی ندارد.


جدیدترین مصداق، همین مطلب روزنامه زنجیره‌ای آرمان است. پیش از این منتقدان سیاست خارجی دولت تاکید داشتند که جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در دشمنی با ایران هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و به عبارتی سگ زرد برادر شغال است.
کارشناسان و صاحبنظران به سابقه بایدن در دولت اوباما اشاره کرده و تاکید کردند که دولت اوباما رکورددار تحریم‌های ضدایرانی است. حالا این روزنامه زنجیره‌ای تازه به حرف منتقدان رسیده و فهمیده که بایدن و ترامپ در دشمنی با ایران هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
وقتی بانی فتنه 88 نگران جمهوریت نظام می‌شود!
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به نقل از یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نامه رئیس‌دولت اصلاحات به رهبر انقلاب نوشت: «آقاي خاتمي يك اصلاح‌طلب است. اصلاح‌طلب يعني كسي كه به معناي واقعي نگران وضع كشور، حكومت و مردم هست؛ در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي. هشت سال هم رييس‌جمهوري بوده و يك‌سري اطلاعات و آگاهي‌هايي دارد و نسبت به سرنوشت ايران و جمهوري اسلامي هم خيلي حساس است... فكر مي‌كنم ايشان دل‌نگراني‌ها و دغدغه‌هايش را با رهبري مطرح كرده است. همان چيزهايي كه همه مي‌دانيم و خواسته كه اگر بشود يك مقدار نظارت استصوابي راحت‌تر شود و يك‌سري پيشنهاداتي براي اينكه حكومت از جمهوريت خارج نشود.»
چنین ادعایی در حالی مطرح می‌شود که چنین فردی اگر واقعا به جمهوریت و مردم سالاری اعتقاد داشت، سال ۸۸ با دمیدن بر دروغ تقلب رای مردم را لگد‌مال و به جمهوریت دهن‌کجی نمی‌کرد. وی در محافل خصوصی تاکید کرده بود که تقلب در انتخابات صورت نگرفته است، اما هیچ‌گاه حاضر نشد که این واقعیت بدیهی را به صورت عمومی اعلام کند. قطعا چنین فردی با چنین سابقه‌ای نمی‌تواند خود را دلواپسِ جمهوریت جا بزند.
گرانی مرغ ربطی به تحریم ندارد، دولت بی‌برنامه است
روزنامه همدلی در گزارش تیتر 1 خود با عنوان «سفره‌های خالی از پروتئین و ویتامین» نوشت: معیشت کارگران روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. قیمت مواد غذایی و سایر اقلام مورد نیاز روزبه‌روز درحال افزایش است و دستمزد کارگران کفاف تأمین همه مایحتاج زندگی‌شان را نمی‌دهد؛ طوری‌که خریدن میوه، مرغ و گوشت و برخی نیازهای دیگر در اولویت‌شان نیست و بهتر است بگوییم آن را فراموش کرده‌اند.
این روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی در مطلب دیگری به گرانی مرغ اشاره کرد و نوشت: در این ارتباط، احاله دادن علل این شرایط (گرانی مرغ) به تحریم‌ها در حقیقت به معنای تقلیل ماجرا و تحلیل ساده مسائل است. در سطحی دیگر اگر بخواهیم، علت گرانی و کمبود مرغ را ناشی از افزایش هزینه تولید بدانیم، این بحث نیز ربطی به تحریم ندارد و اساساً مربوط به مشکلات داخلی از جمله نداشتن برنامه‌ای در کنترل قیمت‌هاست. در این ارتباط، نه نخریدن و خالی نگه داشتن سفره خانوارها روش مناسبی برای اعتراض است و نه سیاست‌های دستوری مبنی بر شناسایی واسطه‌ها. حال نظر به شرایط حاضر و روند تصاعدی آن و در شرایطی که کشور درگیر بحران اعتماد‌سازی، تحریم‌ها و مهم‌تر از همه اپیدمی کرونا و کارزار واکسیناسیون است، دولت بهتر است به طوفان سیاسی مرغ پایان دهد.
عملکرد اصلاح‌طلبان باعث کاهش مشارکت شد
روزنامه شرق در شماره دیروز گفت‌وگویی را با فائزه‌هاشمی منتشر کرد. در بخشی از این گفت‌وگو شرق سؤالی در مورد حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی مطرح کرده و آن را مطابق رسم طیف اصلاح‌طلب در فرافکنی انتخاب میان بد و بدتر عنوان کرده است.
فائزه‌هاشمی در جواب شرق گفته است: «اگر در سال 92 به زعم اینها بد و بدتر مطرح بود، پس سال 1396 چرا اصلاح‌طلبان آقای روحانی را دوباره کاندیدا کردند؟ در این سال که دیگر شرایط خاص نبود، دستشان برای هر انتخابی باز بود. برای این انتخاب چه توضیحی دارند؟»
وی در ادامه تاکید کرد: «‌خود اصلاح‌طلبان در مجلس و در شورای شهر و در سمت‌های مختلف در دولت در این سال‌ها چه عملکرد قابل‌دفاعی دارند؟ این صحبت‌ها فرافکنی است. بهتر از هر‌کسی می‌دانند که اعمالشان در این سال‌ها مردم را از صندوق‌های رأی دور کرد. عمده اصلاح‌طلبان و آقای روحانی هر دو سهم اصلی در عدم مشارکت مردم غیر‌اصولگرا در انتخابات98 دارند.»
گفتنی است چندی پیش «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران نیز با اشاره به عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان در شورای شهر و شهرداری تهران گفته بود: «مردم حتماً از شهرداری و شورای شهر تهران، هم به خاطر مسئله آقای نجفی و هم به جهت مدیریت شهری ناراضی هستند و الان هم می‌توان گفت که در شهرداری اصلاح‌طلبان تقریباً هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است. دوچرخه‌سواری دردی از مردم دوا نمی‌کند».
همچنین «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در اظهارنظری مشابه گفته بود: «انتخابات دوم اسفند ۹۸ نقطه پایان رسمی اصلاح‌طلبان بود. نه‌به‌واسطه آنکه بخش قابل‌توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشدند، بلکه بیشتر به‌واسطه آنکه حتی اگر نامزدهای این جریان تاییدصلاحیت هم شده بودند، آنان بخت و اقبالی در آن انتخابات نداشتند. چراکه مشکل اصلی اصلاح‌طلبان آن بود که بیش از دو سال می‌شد بدنه اجتماعی‌شان را از دست داده بودند، اما نمی‌خواستند این واقعیت تلخ را بپذیرند. افول جریان اصلاح‌طلب از بعد از مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید آغاز شد. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و نحوه عملکرد آقای روحانی در دولت دومش، روند فروپاشی جریان اصلاحات را سرعت بخشید».
گفتنی است پیش از این، برخی از کاندیداهای ردصلاحیت شده انتخابات، با انکار کارنامه غیرقابل قبول اصلاح‌طلبان و بدون توجه به وظیفه قانونی و شرعی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، این نهاد را عامل کاهش مشارکت و نارضایتی مردم جا زده بودند. این قبیل اظهارات، بیش از پیش ثابت کرد که فضا‌سازی اصلاح‌طلبان علیه شورای نگهبان تا چه‌اندازه بی‌پایه و اساس و پوچ است.