دایی و کریمی را بفرستیم تا برای میزبانی مذاکره کنند

حامد جیرودی / گرفتن میزبانی از ایران در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و همچنین ندادن میزبانی به تیم‌های باشگاهی کشورمان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، موضوعی است که در چند روز اخیر به سوژه اصلی فوتبال ایران تبدیل شده و با واکنش‌های زیادی همراه بوده است. سعید فائقی معاون پیشین سازمان تربیت بدنی درباره این اتفاقات به «ایران» چنین گفت:«وضعیتی که پیش آمده برای امروز و دیروز نیست و همه می‌دانند که کشورهای حاشیه خلیج فارس با ما مشکل دارند و همیشه علیه ما اقدام می‌کنند ولی موضوعی که متأسفانه وجود دارد، این است که ما خودمان هم خودزنی می‌کنیم. ما در این چند ماهه آنقدر غرق اساسنامه و انتخابات بودیم که اصلاً حواس‌مان نبود که چنین اتفاقی ممکن است بیفتد و غفلت کردیم. ضمن اینکه وقتی ما از چهره‌های مشهور فوتبالمان در انتخابات استفاده نمی‌کنیم، چرا باید انتظار داشته باشیم که خارجی‌ها به فکر ما باشند؟ آنها می‌گویند وقتی در ایران منافع فوتبال خودشان را در نظر نمی‌گیرند، ما رعایت کنیم؟»
او درباره افراد مشهوری که به آن اشاره کرد، چنین توضیح داد:«منظور من فردی مثل آقای علی کریمی است. او آیا در آسیا توپ طلا برده است یا نه؟ کریمی در آسیا معروف است یا نه؟ همین چند روز پیش بود که اماراتی‌ها از او دعوت کردند و گفتند بیا آکادمی فوتبال ما را مدیریت کن. اما در انتخابات ما به همین کریمی کمترین رأی را می‌دهیم و در آسیا هم این اتفاقات را رصد می‌کنند و وقتی می‌بینند منافع خودمان را رعایت نمی‌کنیم، به این نتیجه می رسند که بهترین زمان است که ضربه را به ما وارد کنند.»
معاون پیشین سازمان تربیت بدنی به این سؤال که آیا به‌نظرش کریمی می‌توانست فدراسیون فوتبال را مدیریت کند، چنین پاسخ داد:«من مطمئنم که کریمی می‌توانست رئیس خوبی باشد. آن هم به‌دلیل شهرت فوتبالی‌اش است و باید از این زاویه هم به قضیه نگاه کنیم. وقتی ما بیشترین میزبانی را در بازی‌های برگشت مقدماتی جام جهانی داریم، میزبانی حق ماست ولی ما مظلوم بودیم و کسی را نداشتیم که از حق‌مان دفاع کند. ما زمان را از دست دادیم ولی باز هم می توانیم چند نفر از ستاره‌هایمان را به عنوان سفیر مأمور کنیم تا بروند و مذاکره کنند. بالاخره آنها می‌توانند یک اثری داشته باشند اما باید فوتبالی باشند وگرنه من فائقی را بفرستند که کسی من را نمی‌شناسد. آیا نباید حرفم برد داشته باشد؟! اگر چهره‌هایی مانند علی دایی، علی کریمی، خداداد عزیزی و مهدی مهدوی‌کیا که توپ طلای آسیا را هم برده‌اند و دارای‌ شأن و مقام و منزلت خوبی در فوتبال آسیا هستند، بروند و با دبیرکل ای‌اف‌سی و دیگر افراد تصمیم گیر صحبت کنند، احتمال اینکه اثر‌گذار باشند، وجود دارد.» بسیاری حالا از این موضوع انتقاد می‌کنند که چرا در اختیار داشتن کرسی نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا با حضور مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال، تأثیری برای ما در گرفتن میزبانی نداشته است. فائقی دلیل این موضوع را چنین عنوان کرد:«نایب رئیس وقتی مؤثر است که رئیسی وجود نداشته باشد و به جایش نایب رئیس تصمیم بگیرد ولی در این شرایط نایب رئیس عملاً کاره‌ای نیست. ضمن اینکه در این امور بیشتر دبیرکل تصمیم می‌گیرد و هیأت رئیسه هم به احترام دبیرکل رأی می‌دهند. برای همین کرسی ما مؤثر نبوده است. البته اگر فرد مورد نظر فوتبالی بود، از آن کرسی هم می‌شد استفاده کرد ولی متأسفانه اطلاعات آقای تاج هم در آن سطح در آسیا نیست که مثل آقای صفایی فراهانی یا مصطفوی بتواند از این موقعیت استفاده کند.» او در پاسخ به این سؤال که شهاب‌الدین عزیزی خادم که حالا رئیس جدید فدراسیون شده، چه کارهایی باید انجام دهد تا فوتبال ایران از این وضعیت خارج شود، گفت:«آقای عزیزی خادم الان باید مجمع را دعوت کند و آنها هم مسائلی را مصوب کنند که او انجام دهد. در آن موقع عزیزی خادم می‌تواند در مجامع بین‌المللی ورزش بگوید مجمع این کارها را از من خواسته است و لابی‌هایش را شروع کند. ضمن اینکه از چهره‌های معروف استفاده کند. وقتی یونسکو از دایی استفاده می‌کند، ما نمی‌توانیم؟ البته فدراسیون خانه فوتبالی هاست و کسی نمی‌تواند آنها را براند ولی وقتی می‌گویند در فدراسیون به روی فوتبالی‌ها باز است، این تعارف است. این حکم است که باعث می‌شود آنها کاری را برای فوتبال ایران انجام دهند وعزیزی خادم باید احکامی را برای چهره‌هایی که نام بردم، صادر کند. مثلاً به دایی حکم دهند که به‌عنوان مشاور عالی این کارها را انجام دهد.»
فائقی درباره اینکه فدراسیون جدید می‌تواند امیدوار باشد که در پرونده بدهی سنگین به مارک ویلموتس پیروز شود یا خیر چنین گفت:«بله اگر دفاع قوی صورت بگیرد، چرا نشود؟ ما باید وکیل مجرب بین‌المللی و قوی بگیریم و آن موقع است که مثل مرحوم دکتر مصدق که در دادگاه لاهه جلوی انگلیسی‌ها پیروز شد، ما هم بتوانیم از حقوق فوتبال ایران دفاع کنیم.»



بازتاب
گل‌محمدی: ندادن میزبانی را گردن AFC نیندازیم

یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس در تمرین دیروز این تیم درباره ندادن میزبانی به تیم‌های باشگاهی و ملی ایران گفت:‌«کرونا خیلی از مشکلات فوتبال ما را عیان کرد و نشان داد که چقدر از نظر امکانات فقیر هستیم. واقعاً شرایط برگزاری یک تورنمنت بین‌المللی را نداریم. به نظر این همه هم نباید به این در و آن در بزنیم. به جای اینکه مشکلات و ندادن میزبانی را گردن AFC بیندازیم باید به خودمان نگاه کنیم. متأسفانه از نظر امکانات خیلی خیلی ضعیف هستیم و نباید انتظار داشته باشیم میزبانی را به ما بدهند.»