چرا کاملا هریس کم فروغ است؟

آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت و شنودی با آفتاب یزد، ضمن تایید کم فروغ بودن کاملا هریس می‌گوید: «جامعه‌ی آمریکایی فارغ از جمهوری‌خواه و دموکرات همچنان اسیر اشرافی گری، نژاد و پیشینه‌ی خانوادگی است و از این منظر به این سادگی کاملا هریس را
نخواهد پذیرفت.»
علی بیگدلی می‌گوید: «اگرچه هریس زنی باهوش با سوابق درخشان و سواد آکادمیک بالا است اما در مقایسه با هیلاری کلینتون (که اصالتاً اسکاتلندی و اشراف زاده است)، مادلین آلبرایت که نماینده‌ی اسرائیل به نوعی در کابینه‌ی آمریکایی‌ها بود و کاندولیزا رایس قطعا از جایگاه پایین‌تری برخوردار است که آن تعاریف ابتدای ماجرای انتخاب و معرفی را با تردیدهایی رو در رو
کرده است.»


بیگدلی البته دست خالی بایدن در مدت زمان روی کار آمدن و احتیاط برای نیافتادن در تله‌ی جمهوری‌خواهان را نیز
بی‌تاثیر نمی‌داند!
> کاملا هریس چهارسال دوام می‌آورد؟!
وقتی نام کاملا هریس مطرح شد، رسانه‌ها از به کار بردن هیچ عنوانی ابا نداشتند؛ برنده‌ی انتخابات کیست، هریس یا بایدن؟! کاملا هریس رئیس جمهور در سایه‌ی آمریکا کیست؟! آیا هریس نخستین رئیس جمهور زن آمریکا خواهد شد؟! اولین زنی که معاون اول رئیس جمهور آمریکا شد و...
از روستایی کوچک در هند تا بسیاری از ایالت‌های آمریکا، از هریس به عنوان مهاجری نام بردند که به خانه رسیده است، زنی قدرتمند که خیلی‌ها حتی او را رئیس جمهور خطاب می‌کردند نه بایدن را و اما ناگهان همه‌ی تعریف و تمجید‌ها منتهی به سکوت شد!
> ۴۰ روز خودداری از مواجهه با رسانه‌ها
علی بیگدلی می‌گوید: «در جلسه پرسش و پاسخی که از آقای بایدن انجام گرفت همین واکنش را در پی داشت و کمتر رئیس جمهوری در تاریخ معاصر آمریکا است که بیش از ۴۰ روز از حضورش در کاخ سفید تا کنون جلسه پرسش و پاسخ مطبوعاتی نگذاشته است.»
بیگدلی چند دلیل را مهم می‌شمارد: «اولا بایدن را با ترامپ مقایسه می‌کنند که بسیار اهل مصاحبه و نشست بود در حالی که بایدن این گونه نیست و همان طور که قول داده این جلسه بعداز گذشت صد روز نخستین تشکیل خواهد شد که بتواند گزارش
جامعی دهد و مهم‌ترین آن هم مربوط به کنترل کردن کرونا است. بنابراین، این موضوعی است که مشاوران سیاسی و مطبوعاتی کاخ سفید هم متوجه آن هستند و دلیل عمده اینکه این دو نفر (هریس - بایدن) کمتر آفتابی شدند این است که دست پری ندارند از طرف دیگر بایدن هنوز با کنگره نتوانسته به نقطه توافقی برسد و حمایت کل کنگره را نتوانسته به دست آورد. با توجه به اینکه ۱۴۰نفر از اعضای کنگره اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه خواستار تداوم تحریم‌های ایران بودند بنابراین مهم‌ترین مشکل سیاست خارجه آمریکا مسئله برجام است. این دلایل است که سبب کم فروغ شدن آن‌ها شده است.
> تندروهای آمریکایی ضد زن هستند!
بیگدلی با تایید این نکته که کاملا هریس کاملا در سایه قرار گرفته خاطرنشان می‌کند: «اگر خوب دقت کنید بایدن همچنان اسیر گروه‌های تندروی جمهوری‌خواه است که ضد مهاجرت و اسلام هستند طرفدار شدید سنت‌های مذهبی مخالف سقط جنین و هم جنس گرایی هستند و مخصوصا اینکه ضد زن هستند؛ یکی از دلایلی که خانم کلینتون به پیروزی نرسید همین بود.»
> هریس تحت تاثیر همسرش عقب نشینی کرده است!
این استاد دانشگاه معتقد است: «دموکرات‌ها درست مخالف آن‌ها هستند بنابراین اینکه خانم هریس را انتخاب کردند چون شوهرش یکی از مقامات ارشد در ایپک است و از یهودیان قدرتمند آمریکا است و در یک سخنرانی هم بیان کرد که منافع اسرائیل را
از دست نخواهیم داد. مقداری روابط بایدن با اسرائیل به دلیل اینکه دیرتر با نتانیاهو تماس گرفت و چون به طور سنتی دموکرات‌ها روابط آنچنانی با اسرائیل ندارند سبب شده که خانم هریس تحت تاثیر همسرش کمی عقب نشینی کند و در دو نشست بایدن که خانم هریس پشت سر او می‌ایستاد خبری نبود. لذا چنین فراز و نشیب‌هایی اکنون در کابینه بایدن وجود دارد بعضی آن را به بالا بودن سن وی مرتبط می‌دانند اما این نکته که هریس آن چهره‌ای که معرفی کرده‌اند نبود نیز حرف درستی است.»
وی ادامه می‌دهد: «اگرچه زمان اندکی گذشته و نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد اما ترامپ جمهوری‌خواهان را در مسیری قرار داد که چاره‌ای جز وانهادن میدان قدرت به دموکرات‌ها نداشتند اما این بدان معنا نیست که همه‌ی امور یک جا در سیطره‌ی دموکرات‌ها باشد اصلا یکی از دلایلی که شاید هریس از جلوی دید کنار رفته است می‌تواند این باشد که بایدن نمی‌خواهد اسیر جمهوری‌خواهان کنگره شود و به همین دلیل اندکی با احتیاط برخورد می‌کند.»
بیگدلی با کم اهمیت دانستن شعارهای انتخاباتی و تعریف و تمجیدها ادامه می‌دهد: «اذهان عمومی انتظاراتی دارد که وقتی برآورده نشود قطعا تغییر مسیر می‌دهد در مورد هریس این موضوع صدق می‌کند چون در مقایسه با دیگر چهره‌های زن در سیاست آمریکا قطعا جایگاهی که انتظار می‌رفت را نخواهد داشت یا در اختیار او قرار نخواهند داد اما نباید فراموش کرد که در ادامه مسیر ممکن است ورق برگردد!»
> پیش‌بینی؟ زود است
بیگدلی در واکنش به این موضوع که آیا ممکن است هریس به طور کامل حذف شود می‌گوید: «برای پیش‌بینی خیلی زود است اما هر اتفاقی را باید ممکن دانست اما در مجموع کاملا هریس هرگز نخواهد توانست آن جایگاهی که شخصیت‌هایی همچون کلینتون داشته‌اند را به دست آورد.»
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که مشاوران طراز اول از بایدن فاصله گرفته‌اند می‌گوید: «اوباما، کلینتون و حتی سندرز این روزها از اطراف بایدن پراکنده شده‌اند و این معنای خوبی در ذهن نمی‌آورد ضمن آن که بایدن با یک بدشانسی محض روبه‌رو است و آن این که پس از ترامپ روی کار آمده است؛ رئیس جمهوری پر نشاط، رسانه‌ای و متبحر در مواجهه با رسانه ها!»
> کاخ سفید دچار رخوت شده است
بیگدلی با اشاره به این که مجموعه‌ی کاخ سفید دچار رخوت شده است می‌گوید: «این که هریس کم فروغ است یا در تراز سیاستمداران قبلی نیست یا در جایگاهی ایستاده که پیشتر بایدن، ال گور و دیگرانی از این دست ایستاده بودند بخشی از ماجرا است، کهولت سن بایدن، مشکلات عدیده داخلی، خط و نشان جمهوری‌خواهان و نیز کرونا نیز به این موضوعات دامن زده و در مجموع همه‌ی نظام سیاسی آمریکا در یک رخوت و سستی فرو رفته اند.»
> آمریکا دوران نقاهت پس از ترامپ را سپری می‌کند
بیگدلی معتقد است: «تغییر اساسی لازم است تا آمریکا دوباره خود را پیدا کند. آمریکا اکنون که به اقتصاد درجه دوم تبدیل شده لطمه بزرگی به آن وارد شده و خیلی از طرفداران و بازارهایش را از دست خواهد داد و آسیب بزرگی به آمریکا حتی در منطقه ما خواهد زد. اکنون وضعیت آمریکا دوران نقاهت است. مجموعه آنچه که از بیستم ژانویه به بعد با ورود بایدن به کاخ سفید اتفاق افتاد نوعی سستی و کهولت در عملکرد کاخ سفید کاملا به چشم می‌خورد که مقدار زیادی دلایل داخلی دارد. آقای بایدن مهره‌های خوبی هم نچیده است و بقایای دوره اوباما است که خود اوباما هم خیلی نیروهای خوبی نداشت و برنده نبودند.»
این استاد تاریخ دانشگاه در پایان تاکید می‌کند: «همانطور که پیشتر پیش‌بینی شده بود دموکرات‌ها دوران بسیار سختی در پیش خواهند داشت و مشکلات آن‌ها در گذر زمان بیشتر به چشم خواهد خورد مشکلاتی که برخی ممکن است به جابه‌جایی‌های بزرگ نیز منتهی شود، جابه جایی‌هایی که شاید جمهوری‌خواهان شروعی زودهنگام برای بازگشت به قدرت را به تصویر بکشند.»
بیگدلی البته می‌گوید: «فعلا باید منتظر ماند تا گزارش صد روزه‌ی بایدن منتشر شود شاید بهتر بتوان قضاوت کرد!»