تاثیر تحریم برنقض حقوق اولیه ملت ایران

فریناز شفیعی‪-‬ با وجود تحریم‌های همه جانبه علیه ایران، بسیاری از کمپانی‌های معتبر که غالبا اروپایی هستند قادر به دریافت ارز به طور مستقیم از ایران نبوده و این موضوع ادله به وجود آمدن واسطه‌گری برای انتقال ارز به طور غیر مستقیم است که این امر باعث افزایش هزینه‌ها و کارمزد بر روی اجناس ضروری که با حوزه درمان سرو کار دارد می‌شود. دقیقا به همین دلیل است که مبلغ قابل توجهی از پروفرما (پروفرما سندی است که در آن صادرکننده مجموعه شرایط پیشنهادی خود را جهت صدور کالا یا کالاهائی معین به واردکننده اعلام می‌دارد) به جای خرید کالا صرف کارمزد می‌شود. متاسفانه این کارمزد مستقیما با درآمد پایدار در داخل سروکار دارد و با وضعیت تورم فعلی، درمان که باید ارزان و در دسترس عموم جامعه و
جزء حقوق اولیه برای مردم یک کشور باشد را تحت تاثیر قرار میدهد و
غیر مستقیم حقوق اولیه یک ملت را نقض می‌کند.
از سوی دیگر کشورهایی که ارز مربوط به فروش نفت ایران به آن‌ها در بانک‌های‌شان بلوکه می‌شود از تحریم‌ها علیه ایران سوء استفاده کرده و با وضع قوانین جدید امکان آزادسازی ارزهای مذکور را دشوار و کارمزدهای بانکی را افزایش می‌دهند که این موضوع نیز باعث هدر رفت منابع ارزی کشور می‌شود. ضمن آنکه نکته فوق مستقیما باعث رشد قیمت ارز، کمبود آن در کشور و به تبع آن ازدیاد تورم و کمبود قدرت خرید


مردم نیز می‌گردد. برای مثال کشور کره جنوبی شرط آزادسازی از منابع ارزی ایران را مشروط بر خرید کالای پزشکی از این کشور کرده است و از این منابع برای خرید کالاهای اروپایی نمی‌توان استفاده نمود.
این درحالیست که قاعدتا کالاهای اروپایی از کیفیت مطبوع‌تری برخوردار است. اما به واقع اجناس کره‌ای اینگونه نیستند و اجبار در خرید کالاهای کره‌ای در حوزه بهداشت و درمان نیز باعث کاهش کیفیت و در برخی موارد دوباره کاری برای متقاضی خواهد شد.
هم چنین در فرآیند واردات، مسائل مختلفی دخیل هستند که تحریم‌ها همه را تحت الشعاع قرار داده است. به عنوان مثال موضوع حمل و نقل نقش بسزایی در زمان ورود کالاهای پزشکی به ایران دارد که تحریم‌ها علیه کشور بر روی این موضوع تاثیر بسزایی گذاشته و باعث تاخیر در زمان ورود کالا می‌شود. از طرفی زمانبندی طولانی مدت باعث تاخیر در تسویه با کمپانی‌های اروپایی که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند می‌شود که در اوج تحریم‌ها همین معدود کمپانی‌های معتبر که واردات از طریق آن‌ها انجام می‌شود را به خطر می‌اندازد تا قراردادشان را یک‌طرفه به ضرر ملت ایران فسخ کنند.
همچنین با وجود تحریم ایران توسط بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی و خرید این کالاها از طریق واسطه ها، این کمپانی‌ها پاسخگوی ارگان‌های نظارتی در ایران نیستند که این امر زمینه را برای تخلف برخی افراد سودجو ایجاد می‌کند.
لذا وقتی از لزوم رفع تحریم‌ها سخن گفته می‌شود در واقع تاکید و اصرار بر پایان زیرپا گذاشتن حق و حقوق ایران و مردم ایران است.