آغاز فرایند تولید چهارمین واکسن ایرانی با تزریق به فرزند شهید فخری‌زاده

سرویس جامعه جوان آنلاین: چهارمین واکسن ایرانی کرونا با تزریق به فرزند شهید فخری‌زاده، وارد فاز نخست مطالعات بالینی شد. واکسن «فخرا»، واکسنی است که به همت شهید دکتر محسن فخری‌زاده در سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) ساخته شد و شهادت این دانشمند انقلابی هم نتوانست مانع تکمیل پروژه تحقیقاتی وی در ساخت واکسن کرونا شود. نخستین داوطلب تزریق این واکسن، فرزند شهید فخری‌زاده بود و با تزریق این واکسن به وی، چهارمین واکسن کرونای ایرانی به طور رسمی وارد فاز مطالعات بالینی شد، اما رونمایی از فاز مطالعات انسانی واکسن کرونای فخرا تنها دستاورد پزشکی در حوزه بیماری کرونا نبود و کیت تشخیص سریع کرونا با حضور فرمانده کل سپاه در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) رونمایی شد.

گزارش وزارت بهداشت درباره آمار شیوع کرونا در کشورمان در ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه از فوت ۹۷ بیمار کرونایی حکایت داشت و در مرز سه رقمی شدن بود. طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت به ۴۰ شهر ممنوع است؛ ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی. در عین حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر و دید و بازدید در نوروز را از عوامل اصلی گسترش همه‌گیری کووید ۱۹ در آینده خواند. در چنین شرایطی باید منتظر طغیان بیماری در روز‌های بعد از نوروز باشیم و تنها راهکار باقیمانده، آمادگی برای مواجهه با این طغیان است. یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها هم برای کنترل بیماری افزایش بیماریابی است که حالا با رونمایی از کیت تشخیص سریع کرونای دانشگاه بقیه‌الله می‌تواند مسیر تشخیص بیماران و بیماریابی را هموارتر کند.
تشخیص کرونا در ۱۰ دقیقه


آیین رونمایی از کیت تزریقی تشخیص سریع کرونا روز گذشته با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان و مسئولان در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) برگزار شد. این کیت تزریقی در مدت ۱۰ دقیقه ویروس کرونا را تشخیص می‌دهد.
در این مراسم از ۶۴ تن از نخبگان علمی و مدافعان سلامت دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) تجلیل شد.
درخشش استثنایی مجاهدان فداکار عرصه سلامت در سپاه
سردار سرلشکر «حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مجاهدان فداکار عرصه سلامت در سپاه در یک درخشش استثنایی در دو سال اخیر، آفرینش‌گر حماسه‌های بزرگ برای نظام و سپاه بودند، افزود: «دانشگاه بقیه‌الله بِرند جمهوری اسلامی است، به همین علت این دانشگاه باید متناسب با این عنوان حرکت کند؛ یعنی پیشرفته‌ترین، مولد‌ترین و پرجاذبه‌ترین دانشگاه باشد.»
وی تأکید کرد: «دانشگاه علوم پزشکی ما نباید فقط مصرف‌کننده علوم دیگران باشد، بلکه این دانشگاه باید مولد دانش هم باشد و مرز‌های دانش را به جلو ببرد، زیرا دانش پزشکی به لحظه در حال تغییر و نو شدن است؛ امروز درمان‌های ماکروسکوپی به میکروسکوپی در حال تغییر وضعیت دادن است؛ بنابراین در این رابطه باید جلودار باشیم.»
فرمانده کل سپاه خاطر نشان کرد: «اینکه امروز در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارید، بسیار ارزشمند و مهم است؛ چون این ایستادگی شما از حضور ما در خط مقدم جبهه‌ها خطرناک‌تر است؛ موفقیت شما در جبهه مقابله با کرونا به واسطه انسان‌های ارزشمندی است که در بیمارستان بقیه‌الله فعالیت می‌کنند؛ پس باید قدر این انسان‌ها را دانست و از آن‌ها محافظت کرد.»
آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن «فخرا»
فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن فخرا با تزریق واکسن به فرزند شهید فخری‌زاده آغاز شد.
کریمی مدیر پروژه واکسن «فخرا» در این مراسم با درود به روح شهدای اسلام بالاخص دانشمند هسته‌ای و دفاعی شهید دکتر محسن فخری‌زاده، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در عرصه مبارزه با بیماری کرونا به ویژه تولید واکسن فخرا گفت: «از ابتدای همه‌گیری کرونا این سازمان با همت شهید والامقام دکتر محسن فخری‌زاده (رئیس شهید سپند) دوشادوش همکاران خود در عرصه سلامت کشور، تلاش ویژه‌ای در جهت مقابله با این بیماری آغاز کرد.»
وی افزود: «ساخت انواع کیت‌های تشخیصی کووید۱۹ و آزمایشگاه‌های تخصصی سیار سطح (۳) که دو دستگاه آن تحویل انستیتو رازی و انستیتو پاستور شد سرفصل شروع این جهاد همه‌جانبه بود.»
مدیر پروژه واکسن «فخرا» ادامه داد: «فرایند تحقیق و توسعه واکسن کووید۱۹ از اسفند ۹۸ آغاز شد و با جداسازی این ویروس از بین ۳۵ هزار نمونه بیماران ایرانی و کشت ۳۰ ایزوله مناسب اولین بذر واکسن از بین آن‌ها انتخاب و تولید شد. با انجام انواع تست‌های تعیین هویت ویروس، شناسنامه آن تهیه شد و کاندیدای واکسن کووید۱۹ در خرداد ۹۹ به مرحله تولید آزمایشی رسید.»
کریمی تصریح کرد: «فرآیند تولید شامل مراحل کشت سلول، تلقیح، تکثیر، جداسازی و تخلیص، غیرفعال‌سازی و فرمولاسیون در مدت کوتاهی راه‌اندازی شد و سپس تست‌های حیوانی و انواع تست‌های کنترل کیفی انجام شد.»
وی ادامه داد: «پس از طی مراحل آزمایشگاهی و تست‌های حیوانی روی بیش از ۶۵۰ سر حیوان از گونه‌های مختلف موش، خرگوش، خوکچه هندی و میمون، بی‌ضرری و اثر بخشی واکسن به اثبات رسید و پرونده این واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال شد. همزمان کار طراحی و ساخت کارخانه تولید انبوه این واکسن نیز آغاز شد که با تأیید نقشه‌ها توسط سازمان غذا و دارو این پروژه به سرعت در حال انجام است و امید داریم تا تابستان وارد فاز تولید شود.»
مدیر پروژه واکسن «فخرا» با بیان اینکه طی تعاملات با سازمان غذا و دارو و انجام اصلاحات لازم مقرر شد تا واکسنی در سطح بالاترین استاندارد‌های بین‌المللی تقدیم ملت عزیز و شریف ایران شود، گفت: «به همین جهت و به یاد شهید عزیزمان (شهید فخری‌زاده) نام واکسن به (فخرا) مزین گردید که این واکسن به یادگار این شهید به فرزند گرامی ایشان تزریق شد.»