ضد و نقیض سفر به مشهد

معاون استاندار: محدودیتی برای سفربه مشهد وجود ندارد
رئیس پلیس راه استان: ورود به مشهد با پلاک‌های غیربومی اکیدا ممنوع است
 
سفرهای نوروزی در این روزهای کرونایی حسابی ماجرا شده است؛ جدای از تعارف های مسئولان که از سویی برخی شهرها از جمله مشهد را بدون محدودیت برای سفر عنوان و از سوی دیگر مردم را به لغو سفرهای غیرضروری توصیه می کنند؛ حالا بلبشوی اظهارنظرها درباره سفر به مشهد را هم شاهد هستیم. طی روز گذشته معاون استاندار در گفت وگویی با ایرنا اعلام کرده «محدودیتی برای سفر به مشهد وجود ندارد»، هنوز زمان زیادی از این خبر نگذشته بود که رئیس پلیس راه استان در گفت و گویی با ایسنا تاکید کرد که «ورود به مشهد با پلاک‌های غیربومی اکیدا ممنوع است.» همه این ها را بگذارید کنار اظهار نظر چند روز پیش وزیر کشور در گفت و گو با ایسنا که گفته بود: «سفر با خودروهای شخصی امکان‌پذیر است و نیاز به مجوز ندارد، البته برای شهرهای زرد و آبی.»خروجی این بلبشوی اظهارنظرها چیزی نیست جز بلاتکلیفی مردم و خطری که در این روزهای کرونایی ممکن است با افزایش حجم سفرها آن هم به مشهد که شهری مسافرپذیر و زیارتی است، تشدید شود. به هرحال اگر مسئولان و متولیان توصیه اکید بر اجرا نشدن سفرهای غیرضروری دارند، این موضوع را از طریق اعمال محدودیت ها اجرایی کنند اما این که از یک سو تاکید می کنند محدودیتی برای سفر وجود ندارد و از سوی دیگر از مردم درخواست می کنند به سفر نروند، موضوعی غیرقابل قبول از سوی افکار عمومی است.
محدودیت نداریم اما سفر نیایید!
معاون مدیریت و هماهنگی امور زائران استانداری درباره محدودیت های سفر به مشهد در ایام نوروز به ایرنا گفت: طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا جز شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی از نظر شیوع کرونا، سایر شهرها ممنوعیت و محدودیتی برای سفرهای نوروزی ندارند، از این رو با توجه به این که رنگ بندی خراسان رضوی و مشهد زرد اعلام شده است، محدودیتی برای سفر به این استان و کلان شهر مشهد وجود ندارد اما با وجود قرار گرفتن خراسان رضوی و شهر مشهد در شرایط زرد کرونایی، به مردم توصیه می‌شود با توجه به شکنندگی اوضاع و احتمال اوج گیری شیوع ویروس جهش یافته کرونا، سفر خود را به این استان به تعویق بیندازند. براتی افزود: با توجه به شکنندگی اوضاع و احتمال اوج گیری شیوع ویروس جهش یافته کرونا، توصیه ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا این است که مردم سفر خود را به تعویق بیندازند یا با دقت بیشتر اقدام به سفر کنند. معاون استاندار تصریح کرد: با توجه به این که با انجام واکسیناسیون کرونا در اواخر دوران شیوع این ویروس هستیم، به همکاری مردم در محو آن به شدت نیازمندیم. وی افزود: بر اساس مصوبه ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا، در تعطیلات نوروزی، اسکان در مراکز آموزشی، مدارس، کمپ ها، بوستان ها و برپایی چادر به هیچ وجه مجاز نیست. زائرسراهای دولتی نیز برای پذیرش مهمان ممنوعیت دارند و اقامت مسافران فقط در مراکز اقامتی رسمی شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمان پذیرها و خانه‌های مسافر دارای مجوز و استانداردهای رسمی، مجاز و میسر است.
ورود خودروهای غیربومی به مشهد اکیدا ممنوع!
با وجود اظهارات معاون استاندار مبنی بر نبود محدودیت برای سفر به مشهد، رئیس پلیس راه استان اما در این زمینه در خصوص وضعیت ورود خودروهای غیربومی به مشهد اظهارکرد: شهر مشهد در رنگ بندی‌های کرونایی جزو شهرهای زرد قرار گرفته و سفر به مشهد بلامانع اعلام شده اما با توجه به مسافرپذیر بودن مشهد، ورود به این شهر با پلاک‌های درون و خارج از استان اکیدا ممنوع است. سرهنگ میش مست در گفت و گو با ایسنا افزود: با توجه به قرارگیری مشهد در وضعیت زرد کرونایی و بلامانع اعلام شدن سفرهای نوروزی به مشهد، اما تجمع افراد می‌تواند عامل افزایش شیوع بیماری باشد. وی افزود: تابع دستورات ستاد کرونا و پلیس‌راه کشور هستیم و ممنوعیت و محدودیت ورود خودروهای غیربومی به مشهد همچون گذشته تا زمانی که تصمیم جدی برای مشهد اتخاذ شود، پابرجا خواهد بود. رئیس پلیس‌راه استان تصریح کرد: از روز دوشنبه که مشهد در رنگ بندی‌های کرونایی جزو شهرهای زرد باقی‌مانده و ممنوعیتی برای سفر به این شهر اعلام نشد، شاهد افزایش نسبی سفرها به مشهد بوده‌ایم، معمولا در ایام اسفند شاهد افزایش سفرها به مشهد هستیم. میش‌مست افزود: در اسفند سال گذشته ممنوعیت و محدودیت ترددهای بین شهری از مبدا انجام می‌شد اما اکنون این طرح فقط در مبادی ورودی مشهد انجام می‌شود. از همین رو در روزهای پایانی سال، شاهد افزایش سفرها به مشهد هستیم. وی گفت: در ابلاغیه‌ای که برای پلیس‌راه خراسان رضوی صادر شده، ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی برای پلاک خودروها تعریف شده و فقط خودروهایی که مجوز پزشکی و قضایی دارند، می‌توانند با همراه داشتن مدارک خود وارد مشهد شوند اما موضوعاتی از قبیل بیمه‌نامه و مجوز از شهرستان مبدا برای ورود به مشهد قابل قبول نیست. رئیس پلیس‌راه استان در خصوص وضعیت سفر شهروندان مشهدی نیز گفت: پلاک‌های مشهدی ممنوعیتی برای خروج از مشهد ندارند و می‌توانند به شهرهایی که ممنوعیتی برای ورود ندارند، تردد داشته باشند. از روز دوشنبه سفرهای شهروندان مشهدی ۱۵ درصد افزایش داشته که پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای آینده این آمار افزایش یابد. وی تاکید کرد: توصیه ما به مردم این است که در نوروز ۱۴۰۰ از سفر پرهیز کنند.
اعمال منع کامل تردد خودروها درحلقه اول اطراف حرم مطهر از شب سال تحویل
رئیس پلیس راهور استان نیز گفت: ممنوعیت تردد خودروها از ساعت 21 تا 3بامداد تا اطلاع ثانوی همچنان ادامه خواهد داشت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سرهنگ حمید رضا دهنوی در نشست مشترک بررسی تمهیدات ترافیکی حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد که با حضور معاون حمل ونقل شهرداری مشهد و مدیران این حوزه برگزار شد، افزود: از شب تحویل سال محدودیت 100درصدی تردد خودروهای شخصی در حلقه اول ترافیکی اطراف حرم مطهر اجرا خواهد شد. وی تصریح کرد: برهمین اساس عملیات پاک سازی این محدوده از خودرو در این تاریخ به اجرا درخواهد آمد و تنها در صورت امکان، تردد اتوبوس های سازمان اتوبوسرانی در این محدوده مجاز خواهد بود لذا سازمان اتوبوسرانی تمهیدات لازم را در این خصوص پیش بینی کند. دهنوی با اشاره به این که ممنوعیت شبانه تردد خودروها همچنان پابرجاست، اظهارکرد: در کنار اجرای منع تردد شبانه خودرو از ساعت 21 تا 3 بامداد، هنوز منع ورود خودروهای شخصی غیر از پلاک مشهد به شهر مشهد وجود دارد و دستور العملی مبنی بر لغو آن به پلیس راهور اعلام نشده است. وی همچنین تاکید کرد: در ایام نوروز طرح ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۳ ادامه دارد.


   نکته
پروتکل های بهداشتی را جدی تر بگیرید

هرچند آن طور که معاون استاندار خراسان رضوی اعلام کرده، بر مبنای تصمیم ستاد ملی کرونا، برای سفر به شهرهای زرد از جمله مشهد محدودیتی وجود ندارد اما این به معنای فراموشی خطر بالقوه کرونا و بی توجهی و ساده انگاری پروتکل های بهداشتی نیست. همچنان مدیران بهداشت و درمان کشور مردم را به انجام نشدن سفرهای غیرضروری توصیه می کنند. همچنین کرونای انگلیسی نیز این روزها در تمام استان های کشور خودنمایی کرده که این بدان معناست که خطر شیوع و پیک مجدد کرونا بسیار نزدیک است بنابراین در شرایطی که برای سفر به مشهد محدودیتی در نظر گرفته نشده، ضروری است مردم توجه بیشتری به رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند و از سوی دیگر مسئولان نیز نظارت های بیشتر و جدی تری بر نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی درایام نوروز اعمال کنند.