دولت زیر باران اعتراض

این باران می‌تواند نشانه‌ای باشد از باران نقد و اعتراضی که سال 1399 روی دولتی‌ها
در حال بارش بود حتی برخی اوقات سال این بارش بسان سیل هم شد.خیلی کم شد که باران نقد و اعتراض نم نم باشد.بیشتر شدت داشت.طبیعی هم بود.دولت حسن روحانی از دو سو مورد اعتراض بود. یک سو اعتراض شان را از مرداد ماه سال 1392 شروع کردند!این افراد معترض،برایشان مهم نبود دولت چه می‌کند مهم این بود که روحانی نباید در قدرت باشد
آفتاب یزد - سید علیرضاکریمی- سردبیر:آخرین جلسه هیئت دولت روحانی در سال پرمخاطره 1399 حسابی خاص و یا بهتر است بگویم خاطره انگیز شد.البته این تفاوت نه به خاطر سخنان مطرح شده که به خاطر بارانی بود که از میانه سخنان رئیس جمهور به سرعت شروع به بارش کرد و حسن روحانی و سایر وزرا را حسابی خیس نمود.
همین موضوع باعث شد ناظران و اهالی رسانه بیش از آنکه به آخرین نطق رئیس پاستور بپردازند به باران پرداختند و تعبیر و تفسیرهای جالبی منتشر کردند.مثلا برخی این موضوع را گواه بی‌کفایتی دولت دانستند زیرا از پیش‌بینی بارش باران عاجز بود و زیر آسمان خدا جلسه گذاشت.عده‌ای هم نتیجه گرفتند این خیس شدن وزرا یعنی دولت روحانی اصلا قوه کارشناسی ندارد


و برای همین باید هم باران بخورد!در این میان بادمجان
دور قاب چین‌ها هم بودند که تعبیر شاعرانه‌ای از این رخداد داشتند و گفتند این باران و هیئت دولت زیر آن یعنی سال آینده پربرکت خواهد بود.چنین متن‌هایی با تصاویر حسن روحانی زیر باران ضمیمه شده بود که حسابی دیروز حال خوبی داشت و باب شوخی را باز کرده بود!
اما بنده قصد دارم از منظر دیگری به موضوع بنگرم.نه آن تحلیل‌های سیاه و زیر سوال بردن کلیت دولت درست است و نه چاپلوسی‌های رایج.به نظر می‌رسد این باران می‌تواند نشانه‌ای باشد از باران نقد و اعتراضی که سال 1399 بر روی دولتی‌ها در حال بارش بود.حتی برخی اوقات سال این بارش بسان سیل هم شد.خیلی کم شد که باران نقد و اعتراض نم نم باشد.بیشتر شدت داشت.طبیعی هم بود.دولت حسن روحانی از دو سو مورد اعتراض بود.یکسو اعتراض شان را از مرداد ماه سال 1392 شروع کردند!این افراد معترض،برایشان مهم نبود دولت چه می‌کند مهم این بود که روحانی نباید در قدرت باشد پس باید نقد و اعتراض کرد و حتی برخی زمان‌ها مثل بچه‌های بهانه گیر پا زمین کوبید و نق زد!
سوی دیگر اعتراض، مردم عادی بودند.به این گروه باید دربست حق داد.پروژه اقتصادی دولت روحانی کنترل تورم و ایجاد رونق اقتصادی به صورت مرحله به مرحله با توجه به گشایش‌ها در سیاست خارجی بود.اما دولت با دو مشکل اساسی مواجه شد.مشکل اول چهره‌های خوش نام و مناسبی بودند که از قطار دولت پیاده شدند و مشکل دوم آمدن آن مو زرد دیوانه در آمریکا بود.مورد اول باعث شد واعظی‌ها و آشنا‌ها سکاندار شوند و مورد دوم باعث شد برجام جسمی بدون روح و حرکت باشد.حسن روحانی به درستی برای گروه نخست تره هم خرد نکرد و حتی هرجا لازم می‌دید با ترفندهایی که می‌دانست سعی می‌کرد آنان را وارد میدان‌هایی کند که خود آن‌ها را طراحی کرده بود.اما هرچه جلوتر رفتیم و دیکته دولت قطور‌تر شد صدای مخالفان بیشتر و بهتر شنیده شد تا هنگامی که ترامپ آمد و به طور کامل بالانس برهم خورد.حالا رئیس جمهور با گروهی مواجه بود که صدای شان خریدار داشت زیرا شرایط جامعه باعث شده بود نقدها شنیده شود.بنابراین تغییر استراتژی حادث شد و تلاش شد به این افراد امتیاز داده شود.شاید قدری و کمی این امتیازها باعث شد این گروه فیتیله نقد را پایین بکشند اما تجربه ثابت کرده اینگونه امتیاز دادن فرجام مناسبی ندارد و دقیقا هم همین شد.بهرحال شرایط به گونه‌ای رقم خورد که حسن روحانی وقتی پیرامون خود را می‌دید تبدیل به تنها‌ترین رئیس جمهور جمهوری اسلامی شده بود.گروه اول بی‌رحمانه به دولت اعتراض می‌کردند و گروه دوم هم که مردم باشند عرصه اینقدر تنگ شده بود که با صراحت از رای به روحانی ابراز پشیمانی می‌نمودند.اصلاح‌طلبانی هم که روزی روزگاری مدافع دولت بودند چند صدا شدند.عده‌ای از آنان سکوت کردند و عده‌ای معترض شدند.کسی حامی باقی نماند.حسن روحانی ماند و حلقه نخست.شاید این سوال مطرح شود که چرا چنین شد؟آیا این امکان وجود نداشت روحانی به گونه‌ای عمل کند حامیان مردمی و خواص (اصلاح‌طلبان) خود را از دست ندهد؟قطعا می‌شد.تدبیری لازم بود که همان حلقه اول مانع‌اش بودند.رئیس جمهور از همان جا که شروع کرد به امتیاز دادن به گروه اول( معترضان سال 1392 )نخستین اشتباه خود را مرتکب شد.این اشتباه به انحای مختلف تکرار و تکرار شد تا اینکه در سال 1399 که باران نقد و اعتراض به دولت سیل آسا شد کسی و جریانی نبود تا چتری و پناهی باشد برای در امان ماندن دولت.
دیروز همه وزرای دولت و ایضا حسن روحانی زیر باران حسابی خیس شدند.در میان واکنش‌ها به این واقعه کسی نگفت «ای کاش سرپناهی بود».عده‌ای مضحکه کردند،عده‌ای تحلیل سیاه نوشتند و عده‌ای هم گفتند «حق شان است» و تمام!
روحانی: هر فرد و گروهی که مانع برداشتن تحریم شود، خیانت می‌کند
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تاخیر در برداشتن تحریم خیانت است عنوان کرد: امروز اگر هر جناح فرد و گروهی حتی اگر یک ساعت به هر دلیلی که امروز فقط دلیل آن انتخابات ۱۴۰۰ است در برداشته شدن
تحریم‌ها سنگ‌اندازی کند این کار یک خیانت بزرگ به تاریخ و ملت ایران است.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی در پایان آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۳۹۹ در جمع خبرنگاران و اعضای کابینه اظهار کرد: امروز شرایط برای شکسته شدن تحریم از هر زمان دیگری آماده‌تر است. آمریکایی‌ها به صراحت بارها اعلام کردند که مسیر دولت قبل غلط بوده و فشار حداکثری شکست خورده است و بیان کردند که می‌خواهیم به مسیر تعهد و برجام برگردیم؛ البته گفتن تنها برای ما کافی نیست و ما منتظر عمل هستیم.
وی در ادامه تاکید کرد: امروز تاخیر در برداشتن تحریم خیانت است. هر جناح فرد و گروهی حتی اگر یک ساعت به هر دلیلی که امروز فقط دلیل آن انتخابات ۱۴۰۰ است در برداشته شدن تحریم‌ها سنگ‌اندازی کند این کار یک خیانت بزرگ به تاریخ و ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح و فرد باقی خواهد ماند.
روحانی با بیان اینکه مردم کاملا در جریان امور هستند و می‌دانند این حرفها یعنی چه افزود: تحریم یعنی تضییع حقوق مردم و امیدواریم کسانی که به دنبال سنگ‌اندازی در این راه هستند در این ایام مبارک ماه شعبان توبه کنند و از این کار خود دست بردارند. شب عید ۱۴۰۰ است و عیدی که به مردم می‌دهند این است که دست از تخریب بردارند و اگر بردارند دولت هم بلد است و هم قادر است و هم می‌تواند به خوبی این تحریم را پایان دهد و این نکته مهمی است که بر آن تاکید دارم.
وی با اشاره به این که سال آینده کار بسیار مهمی داریم بیان کرد: این کار مهم که همه باید برای آن دست به دست هم بدهیم انتخابات باشکوه در سال ۱۴۰۰ است و همه بدانیم که این انتخابات باشکوه تضمینی برای انقلاب ما، راه ما و کشور ما خواهد بود. و ان شاءالله سال آینده سال مبارکی برای همه کسانی که تلاش کرده‌اند از جمله خبرنگاران عزیز و صدا و سیما باشد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود به کسانی که در سیاست خارجی با ایران می‌جنگیدند اشاره کرد و گفت: ما در این سه سال جنگ اقتصادی از لحاظ سیاسی و سیاست خارجی موفقیت‌های بسیار بزرگی داشتیم. روز 30 شهریور 99 روز مهمی برای تاریخ ما و روز شکست آمریکا در سازمان ملل برای طرح معروف به اسنپ بک بود و یا روز 27 مهر روز بسیار بزرگی برای ما یعنی پایان تحریم تسلیحاتی بود.
روحانی با بیان اینکه سال 99 در مجموع سال سختی بود اظهار کرد: امیدواریم سال آینده شاهد پیروزیهای بزرگتری باشیم.