بورس با چراغ سبز سال ۹۹ را به پایان برد


گروه بورس: شاخص کل بورس ارواق بهادار تهران در پایان معاملات چهارشنبه آخرین روز کاری سال جاری با رشد ۱۷ هزار و ۱۸۲ واحد به رقم یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۵۷ واحد رسید.

بورس اوراق بهادار تهران که در آخرین هفته کاری روند رو به رشد را طی کرد، دیروز هم در پایان معاملات به عنوان آخرین روز کاری سال ۹۹ شاخص کل بورس با رشد ۱۷ هزار و ۱۸۲ واحد به رقم یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۵۷ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش ۱۸۶۲ واحد به رقم ۴۳۹ هزار و ۷۹۵ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۵ میلیون و ۲۲۲ هزار میلیارد تومان رسید. دیروز معاملهگران در بورس تهران بیش از ۱۳ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۳۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۵۲۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین در فر ابورس ایران بیش از ۵۰ هزار و ۷ میلیارد تومان خرید و فروش صورت گرفت که عمده آن مربوط به فروش اوراق تبعی و اوراق دولتی بود که توسط بانکها و صندوقهای با درآمد ثابت انجام شده، بنابراین میتوان گفت دیروز در آخرین روز معاملاتی سال جاری بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس شاهد معامله ۵۷ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان بوده است.

روز گذشته همه شاخصهای بورس سبز بودند که حکایت از رشد همه شاخصها دارد به گونهای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۳ درصد رشد کردند، شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام ۴۳ صدم درصد رشد کردند.

دیروز نمادهای شاخص ساز شامل فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس ایران، سرمایه گذاری امید، پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان و مخابرات ایران بودند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل در پایان معاملات با ۱۶۲ واحد رشد به رقم ۱۷ هزار و ۹۹۰ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۲۳۱ هزار میلیارد تومان رسید.

معاملهگران در فرابورس ایران بیش از ۲.۶ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۳۸ هزار نوبت معامله و به ارزش بیش از ۵۰ هزار و ۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند که این رقم البته عمده آن مربوط به خرید اوراق اختیار تبعی است، اما در نوع خود بینظیر بوده است.

ارزش هر واحد سرمایهگذاری پالایش یکم به ۸۴۶۵ توان رسید که نسبت به نرخ ۱۰ هزار تومانی عرضه اولیه حدود ۱۶ درصد با زیان همراه است،در حالی که مدیران دولتی مانند وزیر اقتصاد قول داده بودند، این واحدها با ۳۰ درصد تخفیف ارائه میشود و خریداران پالایش یکم زیان نخواهند دید.

به هر حال بورس اوراق بهادار تهران فعالیت خود در سال ۹۹ را هم در حالی به پایان رساند که ابتدای امسال شاخص کل ۵۰۸ هزار واحد بود و الان بعد از کلی فراز و نشیت به یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۵۷ واحد رسیده که نمایانگر رشد ۱۵۰ درصدی دارد. یعنی کسانی که پرتفوی مناسب انتخاب کردهاند بازدهی این بازار در طی یک سال بیش از ۱۵۰ درصد (۱.۵ برابر) بوده است.

اما در عین حال باید دوباره یادآور شد سرمایه گذاری در بورس از محل پس انداز و با مطالعه و تحقیق صورت گیرد. از طرفی تعداد فعالان بازار سرمایه ایران از حدود ۳-۲ میلیون نفر به حدود ۶۰ میلیون نفر یعنی حدود ۷۵ درصد از جمیعت کل کشور رسیده است که اگر با قوانین مناسب بتوان ماندگاری مردم در بازار سرمایه را حفظ کرد، این بهترین فرصت برای افزایش پس اندازهای ملی و فراهم شدن زمینه توسعه و سرمایه گذاری کلان در اقتصاد کشور به شمار میرود.

همچنین سرمایه گذاری در بورس رقیب مهمی برای سفته بازی در بازارهای دیگر مانند سکه، دلار و مسکن به شمار میرود. به هر حال باید قوانین بازار سرمایه متناسب با افزایش وزن سرمایهگذاران خرد تغییر پیدا کند و در عین این که یک بازار حرفهای و تخصصی برای انجام سرمایهگذاری بزرگ و بازیگران بزرگ باشد در عین حال منافع سرمایهگذاران خرد را هم باید مدنظر قرا ردهد.

به نظر میرسد الگوی شرکتهای تعاونی سهامی عام که برای اولین بار به ابتکار جمهوری اسلامی تدوین شده میتواند الگوی مناسبی برای بازار کنونی سرمایه ایران باشد.