اگر اين ديوان، محاسبات داشته باشد...

آرمان ملی – مطهره شفیعی: هر چه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیکتر می‌شویم ناگفته‌های زیادی مطرح می‌شود و اصولگرایان علیه هم سخنرانی و گفت‌وگو می‌کنند که این امر ناشی از تعدد سلیقه و عدم وحدت در این جریان است. قالیباف که برخی او را گزینه کاندیداتوری برای ریاست جمهوری 1400 می‌دانند بیش از سایرین زیر ذره بین است که شاید دلیلش همراه نبودن مرد اهل مشهد با تصمیمات اصولگرایان در دوره‌های قبلی باشد. از سوی دیگر انتقاداتی عملکردی در جایگاه ریاست مجلس وجود دارد و به اذعان بسیاری از آگاهان، او نتوانسته به انجام وظایف به‌طور تمام و کمال بپردازد و حواشی را کنترل نماید. در روزهای اخیر اما یک نامه خبر از وضعیت دیگری در مجلس و رئیس آن داد. نامه را هم یک اصولگرا نوشته بود به نام محمد مهاجری و خطاب او مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات است.
   رونمایی مهاجری 
محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در یادداشتی خطاب به مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور، نوشت: با اطلاع می‌گویم مدتی است در یکی از ساختمان‌های مقابل مجلس شورای اسلامی در خیابان مجاهدین اسلام، حدود 200 نفر نیروی جدید به کارگیری شده‌اند که ظاهرا حقوق آنها از بودجه مجلس پرداخت می‌شود. به علاوه آقای علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، علاوه بر آنکه حدود 350 نیروی جدید (بدون اخذ مجوز قانونی) به 250 نیروی قبلی این مرکز اضافه کرده، مغازه‌ای هم وابسته به همین مرکز در قم احداث کرده که حدود 60 نفر در آن حقوق بگیر به کار گرفته شده. علاوه بر این‌ها از زمان رئیس شدن آقای قالیباف، تعداد زیادی نیرو به مجلس هلی برن! شده و جایگزین نیروهای قبلی گردیده‌اند حال آنکه نیروهای قدیمی مستخدم رسمی بوده و بعضا بدون اینکه کاری انجام دهند، حقوق می‌گیرند. به عبارت دیگر رئیس محترم مجلس نه با اتوبوس بلکه با قطار، آدم وارد مجلس کرده‌اند. از جنابعالی که قاعدتا باید سرتان به حساب باشد انتظار دارد ضمن محاسبه مبلغی که به بیت‌المال خسارت واردشده، عوامل مقصر را به افکار عمومی معرفی فرمایید. لابد خاطرتان هست که رفیق سابق‌تان، آقای احمدی‌نژاد هم به همین روش صدها نیرو به استخدام ریاست جمهوری در آورد که وظیفه خیلی از آنها این بود که هنگام سفرهای استانی، دنبال ماشین رئیس‌جمهور بدوند. از مجلسیان محترم با آنکه شعار پرطمطراق شفافیت داده‌اند، قطعا و مسلما و حتما آبی گرم نمی‌شود و اعداد و ارقام مربوط به نفله شدن بیت‌المال را بازگو نخواهند کرد. شما چطور؟ در اسفند 99 هم محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در رشته توئیتی نوشت: 1- جناب آقای قالیباف! مرکز پژوهش‌های مجلس یازدهم به ریاست آقای علی زاکانی با اینکه حداکثر ۲۴۸ پست سازمانی دارد در چندماه اخیر به ۶۰۰ نفرحقوق ثابت و به افراد متعددی بابت پروژه‌های مثلا تحقیقاتی پول داده و میلیاردها تومان سرمایه ملت بر باد رفته. 2- یکی از نتایج این همه ریخت و پاش برای پژوهش همین قانون بودجه ۱۴۰۰ شماست که با ۱۲۰ ایراد از شورای نگهبان برگشت خورده. مراتب به عرض رسید تا اگر عیسی شریفی دیگری درست شد نگویید بی خبر بودم.
   تمایل دولت به ریخت و پاش؟!


در حالی انتقادات به ریخت و پاش‌ها در پارلمان و بذرپاش مطرح می‌شود که برخی سعی در متهم کردن دولت در همین موضوع دارند چنانکه  دی ماه سال گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی گفت: اعتبارات دستگاه‌های اجرائی دولت، رشد بی‌سابقه‌ای داشته چنانکه برخی دستگاه‌ها، بیش از صد درصد رشد داشته‌اند. پرسش مهم اینجاست چرا وقتی هزینه‌های زندگی مردم چند برابر شده و باید اتفاقا دستگاه‌های دولتی صرفه جویی کنند، اینقدر آسوده ریخت و پاش کردند؟ وی افزود: وظیفه ما در مجلس آن است که اولویت توزیع امکانات را از چاق کردن دلال‌ها به سمت قوی کردن مردم تغییر دهیم؛ ما در این مسیر ثابت قدم هستیم و از جوسازی‌های شبکه خطرناک رانت خواران هراسی نداریم. برخی می‌گویند چون در میانه جنگ اقتصادی هستیم، این حجم از سختی‌ها و فشارها اجتناب‌ناپذیر است؛ درست است و ما هم قبول داریم ولی این فشار باید اول بر مسئولان وارد آید و نباید با سوء مدیریت زندگی مردم را سخت‌تر کنند. عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده محلات و دلیجان هم اسفند سال گذشته در بازدید از نمایشگاه دیوان فناورانه مردم پایه، نقش دیوان محاسبات در برقراری انضباط مالی و تغییر رویکردهای غلط را برجسته خواند و گفت: دولت‌ها معمولاً تمایل دارند که در مسیر هزینه‌کرد بودجه دستشان برای ریخت و پاش باز باشد ولی گزارشات دقیق و منطقی و اصولی دیوان محاسبات انحرافات بودجه را اصلاح کرده و پنجره‌های تخلف را می‌بندد. حجت‌الاسلام‌علیرضا سلیمی از دیوان محاسبات به‌عنوان چراغی روشن فراروی نمایندگان مجلس یاد کرد و افزود: گزارشات کارشناسی دیوان محاسبات به نمایندگان مجلس که رصد کامل بر کل بودجه را ندارند، کمک می‌کند که در بستن بودجه با چشم باز و با نگاه دقیق پیش بروند. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس هم در دی سال گذشته با بیان اینکه مصمم هستیم تا سود و زیان شرکت‌های دولتی را برآورد و ریخت و پاش‌ها را حسابرسی کنیم گفت: امسال برای حقوق و مزایای شرکت‌های دولتی، سقف تعیین می‌کنیم.
   تاکید اصولگرایان سنتی بر ناکارآمدی 
البته تنها مهاجری نیست که ایراداتی را به مدیریت رئیس مجلس وارد می‌کند و اصولگرایان سنتی هم چندان از او راضی نیستند چنانکه مصطفی میرسلیم عضو ارشد موتلفه و نماینده مجلس هم چندی پیش گفته بود:« آقای قالیباف از مدیران با سابقه اجرائی است و از فرماندهان نیروی هوایی سپاه بوده قبل از آنکه فرماندهی نیروی انتظامی را برعهده گیرد و پس از آن نیز دوازده سال شهردار مطلق تهران بوده است؛ اغلب او را مدیری با جرات از نظر اجرائی می‌شناسند لیکن در دوران مدیریت او در شهرداری تهران مفاسدی که قبلا آغاز شده بود نه تنها متوقف نشد که تشدید شد تا آنجا که منتهی شد به محکومیت نزدیکترین همکار و جانشین او یعنی عیسی شریفی؛ چه بگوئیم آقای قالیباف از جرائم تخلفات  عیسی شریفی خبر داشته و چه بگوئیم خبر نداشته و به او خیانت شده، نقطه قوت مدیریتی محسوب نمی‌شود.»