سوژه آزاده نامداری؛ رفتار غير اجتماعی در شبكه‌های اجتماعی

آرمان ملی- منیره چگینی: خبر تلخ و شوکه کننده بود، آنقدر که در مدت چند دقیقه همه مردم در مورد آن با تعجب صحبت می‌کردند: «جسد بی‌جان آزاده نامداری در آپارتمانش واقع در سعادت آباد پیدا شد که ۲۴ تا ۴۸ ساعت از مرگ او گذشته بود.» این مجری سابق تلویزیون که همواره زندگی شخصی‌اش در صدر اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی قرار داشته و سبب ممنوع التصویری او از تلویزیون شده بود، بارها با اتفاقاتی کاملا شخصی از زندگی‌اش مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار می‌گرفت. حتی برخی پس از درگذشت آزاده نامداری دست از قضاوت‌ او برنداشته و شایعاتی پیرامون قتل یا بارداری او مطرح می‌کردند که خیلی سریع خانواده آن مرحومه و پلیس این اخبار را تکذیب نمودند. اما آنچه که در این ماجرای تلخ مشهودتر از همه موارد دیگر است، ایست قلبی یا خودکشی (که هنوز از سوی پزشکی قانونی اعلام رسمی نشده است)‌ به‌دلیل فشارهای روانی بوده که طی چند ساله گذشته به او وارد و زندگی شخصی‌اش توسط همین مردمی که برای او عزاداری می‌کنند، در بوق و کرنا شده است. از چشمان کبودش که مدعی بود توسط همسرسابقش مورد ضرب و شتم قرار گرفته تا تصاویری از نامداری در خارج از کشور که نشان می‌داد مشغول خوردن یک نوشیدنی است. حتی تیتر یکی از روزنامه‌های اصولگرا که در گفت‌وگو با آن گفته بود: «خدا را شکر که چادری‌‌ام» باعث مقایسه چندین باره زندگی کاری و شخصی او شد. همه این‌ها در کنار ممنوع التصویریش از تلویزیون سبب شده بود که بیشترین بار روانی به وارد شود، موضوعی که کاربران شبکه‌های اجتماعی با به اشتراک گذاشتن دیالوگی از سریال «هیولا» به آن واکنش نشان دادند و مهران مدیری در یک سکانس این سریال می‌گفت: «کلمات بیشتر از گلوله‌ها آدم کشته است» و این همان پل ارتباطی میان خودکشی (احتمالی) یا ایست قلبی این مادر با یک فرزند و واکنش برخی از مردم در فضای مجازی نسبت به این اتفاق است. اما برای آن دسته از افرادی که هنوز در فضای مجازی مشغول شایعه پراکنی در رابطه با این اتفاق و جذب فالوور هستند، اخبار رسمی از سوی پلیس می‌تواند روشنگر افکار عمومی در ارتباط با این اتفاق باشد. طبق گفته سرپرست دادسرای جنایی تهران، «بررسی اولیه پزشکی قانونی در روز جاری، مبین وجود داروی قوی ضدافسردگی در آزمایش سم شناسی متوفی است.» محمد شهریاری به مهر اظهار کرد: «در بررسی‌های تکمیلی انجام شده دست نوشته‌هایی از خانم نامداری پیدا شد که متعلق به دخترش بوده و به نوعی خداحافظی و وصیت با دخترش محسوب می‌شود.» همچنین مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران باردار بودن خانم نامداری کاملاً تکذیب کرد و این موضوع را زاییده ذهن کاربران شبکه‌های اجتماعی دانست. همچنین هیچ گونه آثار جراحت و ضرب و شتم در کالبدشکافی ظاهری دیده نشده است. مهدی فروزش در پاسخ به سوال دیگری که از خانه خانم نامداری مقداری قرص کشف شده و آیا آن قرص‌ها نشانی بر خودکشی او بوده است، گفت: «این موارد باید پس از بررسی آزمایش‌ها مشخص شود. زمان اعلام نتایج کالبدشکافی آزاده نامداری خارج از نوبت قرار گرفته و سعی می‌کنیم به صورت سریع‌تر کار خود را انجام دهیم و نتایج را در اختیار مرجع قضائی قرار دهیم.» 
  احضار و توضیحات همسر نامداری
اما در شرایطی که سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد که «پرونده فوت آزاده نامداری در اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در حال رسیدگی است و فعلاً درباره این پرونده کسی به اداره‌دهم آگاهی تهران بزرگ احضار نشده است.» یک منبع اگاه در پلیس آگاهی از توضیحات همسر او در رابطه با این اتفاق با رکنا گفت‌وگو و اعلام کرد: صبح دیروز (یکشنبه) شوهر آزاده نامداری به اداره 10 ویژه قتل پلیس آگاهی احضار شد و ایشان درباره عدم حضور خود در لحظه مرگ آزاده نامداری در تهران اعلام کرد که روز پنجشنبه به واسطه بیماری مادربزرگش به شمال کشور - چالوس - رفته است، این در حالی بود که وقتی به آزاده نامداری پیشنهاد سفر به شمال را کرده است، ایشان نپذیرفته‌اند و اعلام داشتند در تهران می‌ماند. این مقام پلیسی در ادامه افزود: همسر آزاده نامداری بیان داشته است که تا روز جمعه تماس‌هایی با همسرش داشته است و هیچ مورد مشکوکی در رفتار و گفتار آزاده نامداری وجود نداشته تا اینکه از اواسط جمعه تماس‌های او و دخترشان از طرف آزاده نامداری بی‌پاسخ مانده است و این جواب ندادن به تماس‌ها پس از ساعت‌ها بی‌خبری از ایشان باعث نگرانی او شده است.بررسی‌های میدانی باتوجه به دوربین مداربسته و بسته بودن در آپارتمان خانواده آزاده نامداری هیچ ورود و خروجی به عنف، داخل خانه صورت نگرفته و از آنجایی که قرائن جسد هیچ اثری از وقوع قتل نداشته از جمله عدم وجود آثار ضرب و جرح، کبودی روی جسد، بهم ریختگی خانه و ... پلیس مطمئن است آزاده نامداری به قتل نرسیده است و علت مرگش فقط و فقط باید از طریق پزشکی قانونی ولاغیر مشخص شود تا پلیس و مقام قضائی ادامه تحقیقات را طبق نظریع علمی و کارشناسانه پلیس پیش ببرد.
این مقام قضائی افزود: همسر آزاده در تحقیقات کارآگاهان جنایی تهران عنوان داشته، ایشان به خاطر بیماری افسردگی شدید در مصرف دارو زیاده روی می‌کرده وگاهی 4 یا 5 قرص را همزمان مصرف می‌کرد. از این رو اخباری از خودکشی آزاده نامداری یکی از فرضیه‌های به حساب می‌آید اما قطعی نیست چرا که احتمال دارد به خاطر زیاده روی در مصرف داروهای ضد افسردگی دچار مسمویت شده باشد. اما همین را هم باید منتظر بمانیم تا حدود 6 روز دیگر پزشکی قانونی پس از آزمایشات سم شناسی مشخص کند. چراکه میزان دوز دورهای مصرف شده مشخص می‌کند که ایشان زیاده روی کرده یا به عمد با قرص‌های ضد افسردگی خودکشی را انتخاب کرده است.


  نامداری از شبکه زاگرس تا آپارات 
آزاده نامداری در سال ۱۳۶۳ در سنقر کرمانشاه به‌دنیا آمد و نامداری نخستین مجری تلویزیون بود که «چادر‌ملی» و «چادر قهوه‌ای» پوشید. او با اجرا در برنامه تازه‌ها در سیمای خانواده به شهرت رسید. نامداری کار خود را با همکاری با شبکه زاگرس (کرمانشاه) آغاز کرد و سپس با کمک اقبال واحدی به تهران آمد و در برنامه «خط مستقیم» شبکه تهران به تهیه کنندگی سعید غفاری و رضا داستانی به اجرا در تلویزیون ادامه داد. نامداری در سال ۱۳۸۴ به عنوان مجری بخش تازه‌ها در برنامه سیمای خانواده شبکه یک شروع به فعالیت کردکه تا ۴ سال ادامه داشت که در بهمن ۱۳۸۸ به اجرای خود در تازه‌ها پایان داد. نامداری در سال ۹۵ پس از سه سال دوری از عرصه اجرا با برنامه گفت‌وگو محور آبان بر روی شبکه آپارات مجدداً به صحنه بازگشت. او در در این برنامه به گفت‌وگوهای چالشی با فعالان مختلف زن در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی پرداخت. او همچنین در همین سال، کتابی در قالب مجموعه داستانی کوتاه با همین نام توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر کرد. در اردیبهشت ۱۳۹۲، فرزاد حسنی و آزاده نامداری با حضورشان در کنسرت فرزاد فرزین ازدواج خود را رسانه‌ای کرده و در ۶ تیر ۱۳۹۲ به عقد هم درآمدند و سید حسن خمینی عاقد آن‌ها بود. اما بعد از حدود یک سال در خرداد ۱۳۹۳ این دو از هم جدا شدند و در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ خبر طلاق رسماً توسط آزاده نامداری رسانه‌ای گشت.  وی در سال ۱۳۹۴، با سجاد عبادی پسر رحیم عبادی ازدواج کرد. در نهایت او روز دوشنبه (9 فروردین) در خانه ابدی‌اش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
 نامه خداحافظی « نامداری» برای دخترش
به دنبال ورود تیم جنایی در خانه آزاده نامداری، هنگام تحقیقات، آنها دفتری را در اتاق دخترش گندم پیدا کردند. دفتری که داخل آن دو صفحه دست‌نوشته مجری جوان برای دخترش بود. او خطاب به گندم ۴ ساله نوشته و از دخترش حلالیت طلب کرده است. آزاده نامداری دو صفحه دفتر را به نامه خداحافظی و حلالیت از دخترش اختصاص داده بود. همچنین در خانه داروهای آرامبخش پیدا شد. به دستور بازپرس صادقی از شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت، تحقیقات برای استعلام از پزشک آزاده نامداری ادامه دارد تا مشخص شود این داروها برای مجری جوان نوشته شده است.