چهره محبوب و برنامه‌دار، شرط موفقيت اصلاح طلبان

آرمان ملی- حمید شجاعی: انتخابات 1400 نسبت به سایر ادوار انتخاباتی از ابهام بیشتری برخوردار است و هنوز هیچ کس نمی‌داند که قرار است در ماه‌های پیش رو چه اتفاقاتی معطوف به انتخابات ریاست جمهوری رخ دهد. ابهام در نحوه مشارکت حداکثری یا حداقلی مردم از یکسو  و ابهام در نوع نگاه مسئولان نسبت به کاندیداهای حاضر در انتخابات نشان می‌دهد که باید تا دقایق آخر منتظر تغییرات در عرصه انتخابات بود. اما آنچه مشخص است اصلاح‌طلبان با رویکرد کاندیدای واحد اصلاح‌طلب پای به میدان خواهند گذاشت. هر چند که شاید شرایط آنها را به سمت ائتلاف هم سوق دهد. حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با ابراز امیدواری از برگزاری انتخابات رقابتی، معتقد است:« اصلاح‌طلبان قطعا دولت را به دست خواهند گرفت. ما اصلاح‌طلبان بسیار مصمم هستیم دولت فن‌گرا و جامعی را روی کار بیاوریم که اولویتش حل و فصل مشکلاتی باشد که در ۲ سال اخیر بر ملت ایران تحمیل شده است. دولتی که نه فقط دولت اصلاح‌طلبان بلکه دولت همه ملت ایران باشد.
  موفقیت در گرو رضایت مردم 
اصــلاح‌طلبان بــا وجــود تمام مشکلات و نارضایتی‌های موجود در جامعه که حتی موجب ریزش عمیق سرمایه اجتماعی آنها شده و به عقیده‌ عده‌ای نگاه مردم را از این جریان سیاسی برگردانده همچنان به انتخابات پیش رو امیدوارند و معتقدند اگر شرایط حداقل در جریان احراز صلاحیت‌ها و مشارکت مردم آنطور که خودشان می‌خواهند پیش برود می‌توانند بازهم موفقیت‌های پیشین را تکرار کنند. این در حالی است که برای رسیدن به این مهم اصلاح‌طلبان ابتدا باید شرایط را به نحو مطلوب فراهم کنند تا جامعه به این نتیجه برسد که حمایت از اصلاح‌طلبان و انتخاب کاندیدای آنها می‌تواند شرایط را تغییر دهد و مشکلات را حل کند. اما آنچه در حال حاضر از نگاه مردم به انتخابات می‌توان دید نوعی نا امیدی از صندوق رای به عنوان محلی برای رقم زدن تغییرات در جامعه است، لذا هر جریان سیاسی که بخواهد پیروز انتخابات پیش رو باشد فارغ از اصلاح‌طلب، اصولگرا یا معتدل و مستقل باید بتواند به نوعی به اقناع افکار عمومی بپردازد و با استدلال، منطق و ترسیم آینده‌ای  روشن برای جامعه به ترغیب افکار عمومی در جهت حضور حداکثری در انتخابات بپردازد. از این رو است که اصلاح طلبان درصددند در ایام باقی مانده تا انتخابات به نوعی گفت و گوی صادقانه با مردم پرداخته و سهم و نقش خود را در وقوع چنین شرایطی برای مردم بیان کنند و حتی در مقام عذرخواهی از مردم برآیند. چنانکه حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات نیز در  پیام نوروزی خود به این مساله اشاره کرد که« همه کنشگران سیاسی، چه آنهایی که در قدرت هستند، چه آنهایی که در قدرت نیستند، چه آنهایی که دارای قدرت و اختیارات فراوان هستند و مسئولیت ندارند یا احساس مسئولیت نمی‌کنند همه باید از این ملت عذرخواهی کنند. من از کاستی‌ها و کمبودهایی که در کارم بوده، صمیمانه از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.» به نظر می‌رسد که اگر چنین روندی پیش گرفته شده و با مردم صادقانه گفته شود شاید اصلاح‌طلبان بتوانند به حضور مردم در انتخابات و حمایت از خود امیدوار باشند. 
 مصمم هستیم دولت فن‌گرا بیاید


سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران، درباره فضای رقابت انتخابات ۱۴۰۰، اظهار داشت: رقابت جدی انتخابات حتما میان اصلاح‌طلبان و ‌اصولگرایان خواهد بود. اردوگاه اصولگرایان به‌رغم اختلافات طبیعی که دارند، تجزیه نخواهد شد و اصلاح‌طلبان هم به صورت متحد وارد صحنه خواهند شد. حسین مرعشی  انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را پررقابت توصیف کرد و گفت: اینکه چه کسی دست برتر را خواهد داشت، زیاد روشن نیست و بستگی دارد به اینکه هر کدام از جریان‌ها چه نامزدی را به صحنه بیاورند و بتوانند مردم را برای مشارکت بیشتر در انتخابات قانع کنند. مرعشی بیان کرد: نظرسنجی‌ها تا امروز از حدود ۵۰ درصد مشارکت خبر می‌دهند که این عدد برای شرایط امروز ایران عدد خوبی نیست ولی در این شرایط ۵۰ درصد، رای دو جناح خیلی به هم نزدیک است و می‌توانیم به افزایش مشارکت هم امیدوار باشیم. وی با ابراز امیدواری از برگزاری انتخابات رقابتی، پیش‌بینی کرد که اصلاح‌طلبان قطعا دولت را به دست خواهند گرفت. وی ادامه داد: ما اصلاح‌طلبان بسیار مصمم هستیم دولت فن‌گرا و جامعی را روی کار بیاوریم که اولویتش حل و فصل مشکلاتی باشد که در ۲ سال اخیر بر ملت ایران تحمیل شده است. دولتی که نه فقط دولت اصلاح‌طلبان بلکه دولت همه ملت ایران باشد. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران درباره معرفی نامزد اصلاح‌طلب حائز صلاحیت، افزود: اینکه از نامزد اصلاح‌طلب دارای صلاحیت نام ببریم، از حالا تبلیغات زودهنگام تلقی می‌شود. ما یک مجموعه دست‌کم ۱۰ نفره از اصلاح‌طلبانی را داریم که در صحنه حاضر می‌شوند و از ثبت نام آنها در انتخابات استقبال می‌کنیم. مجبوریم هر نظری که شورای نگهبان ارائه کرد را بپذیریم تا میان باقی‌مانده این افراد براساس روش‌های علمی نظرسنجی، دست به انتخاب بزنیم. 
 لاریجانی نامزد اصولگرایان باشد
وی درباره برخاستن صداها و اظهارنظرهای متفاوت از درون حزب کارگزاران و همچنین طرفداری برخی اعضای شاخص حزب از برخی شخصیت‌های سیاسی، یادآور شد: این یک شایعه بیشتر نیست و این تحلیل را خیلی با واقعیت سازگار نمی‌دانم. هیچ‌کس در حزب کارگزاران و حتی آقای عطریانفر تا امروز طرفداری علی لاریجانی را نکرده است. هیچ‌کدام از ما اکنون در پی حمایت از آقای لاریجانی نیستیم. ضمن اینکه این موضوع از ارزش‌های آقای لاریجانی کم نمی‌کند. آقای لاریجانی شخصیتی قابل احترام و مفید برای کشور است ولی رابطه جناحی با ما ندارد. مرعشی عنوان کرد: ما در یک جناح قرار داریم و ائتلافی شکل داده‌ایم و قرار نیست حزب کارگزاران جدای از جبهه اصلاحات ایران تصمیمی اتخاذ کند، بنابراین جبهه اصلاحات ایران تصمیم خود را گرفته که حتما نامزد اصلاح‌طلب داشته باشد و حتماً هم این کار را خواهد کرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: تصمیمی که ما تا امروز گرفتیم حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب است و به اندازه کافی هم ظرفیت داریم. بهتر است آقای لاریجانی نامزد جناح اصولگرا باشد و حتما هم در جناح اصولگرا طرفداران خیلی جدی دارد.  وی افزود: ما نامزد حزبی خود را به جبهه اصلاحات معرفی می‌کنیم و در قالب جبهه اصلاحات به یک نامزد واحد خواهیم رسید. نمی‌توانیم از جانب مردم بگوییم که چه کسی را انتخاب کنند یا چه کسی را انتخاب نکنند و نمی‌توانیم موضوعی را به مردم تحمیل کنیم. نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران درباره تقسیم اعضای سازوکار اجماعی اصلاج‌طلبان به دو طیف طرفداران اسحاق جهانگیری و محمد جواد ظریف، گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و هنوز بحث اشخاص مطلقا در جبهه مطرح نشده و چنین دسته‌بندی هم وجود ندارد.  پیش‌بینی می‌کنم جبهه اصلاحات بعد از بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان وارد انتخاب نامزد ائتلافی خواهد شد.