واكنش ظريف به دلواپسان با ماسك گاندو!

آرمان ملی - مطهره شفیعی: انتقاد می‌شود و هیچ توضیح قانع کننده‌ای ارائه نمی‌شود. بی‌تردید اکثریت افراد جامعه از عملکرد دیپلمات‌های کشور از سال 92 تاکنون رضایت دارند و آنچه محمدجواد ظریف و تیمش انجام دادند را عامل سربلندی ایران قلمداد می‌کنند اما برخی هستند که مانند همیشه تمایلی ندارند جز آنچه خود کردند، به نتیجه برسد پس سنگ‌اندازی و تخریب را در دستور کار قرار می‌دهند. سریال گاندو زمانی پخش می‌شود که مباحث انتخاباتی جدی شده و بسیاری از محمد جواد ظریف درخواست کرده‌اند تا کاندیدای ریاست جمهوری 1400 شود. ظاهرا جریانی تنها شعار آرام نگه داشتن فضای کشور را آموختند و در عرصه عمل برخلاف آن حرکت می‌کنند که به اذعان بسیاری پخش گاندوی 2 برای تخریب دولت، روحانی و ظریف از آن جمله اقدامات است.  
 دلنوشته گلایه‌آمیز ظریف 
«ترسم که اشک در غم ما پرده‌در شود، وین راز سر به مُهر به عالم سمر شود، گویند سنگ لعل شود در مقام صبر، آری شود ولیکن به خون جگر شود، در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب، یا رب مباد آنکه، گدا معتبر شود، بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی، مقبول طبع مردمِ صاحب‌نظر شود» انتشار همین ابیات حافظ از سوی محمد جواد ظریف در مقام وزیر خارجه کافی بود که میزان گلایه او از مانع تراشان و تخریبگران به‌یژه در داخل کشور هویدا شود. وزیری که به گواهی آگاهان عرصه دیپلماسی هر فشار و اتهامی را به جان خرید تا راهکارهایی برای کاهش فشارها بر کشور تدوین و اجرا شود. 62 سال سن دارد و تجاربی در عرصه دیپلماسی که همتایان گذشته او از آن محروم بودند که همین امر او را به چهره شاخص در مذاکرات و تعاملات بین‌المللی تبدیل کرده است و البته حسودان و آنانی که پیروزی را تنها در جنگ تعریف کرده و می‌کنند روزهای سختی برای او ترسیم کردند تا جایی که ظریف ترجیح داد در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم به گله از نابخردان داخلی بپردازد تا مردم بدانند اگر وعده‌ لغو تحریم‌ها و ارتباط گسترده با جهان محقق نشود، تنها کشورهای دیگر نبودند که سنگ‌اندازی کردند بلکه برخی افراد و جریانات در داخل هم از توان خود برای عدم موفقیت ظریف استفاده کردند به عنوان نمونه روزی 2 کارت زرد در مجلس به وزیر امورخارجه داده می‌شد. ظریف در آخر هفته با انتشار تصویری سیاه و سفید از خودش و این بیت «بر تیر جورتان تا ز تحمل سپر کنیم، تا سختی کمان شما نیز بگذرد» تصریح کرد:«خداوندی که رحمت بیکرانش بر همه جهان گسترده، قدرت بی‌انتهایش بر همه زورمداران چیره و حکمتش از مکر همه مکاران برتر است را، شاکرم که به این بنده کوچک و سراپا تقصیرش و همکاران خوب و ایثارگرم نعمت عظیم ایمان به قیامت و روز جزا، که در آن‌روز هیچ قدرت و مکنتی جز قلب سلیم و دل آرام به‌کار ناید، را عنایت فرموده و با این کرم و عنایتش صبر ما را در برابر نارواها و هجمه‌ها دوچندان کرده است؛ چراکه یقین داریم در پیشگاه عدلش در دنیا و عقبی مفتریان و هتاکان، بدون توجه به امکانات و شوکتشان، کمترین حاشیه امنی نخواهند داشت. دل به مهر و کمر به خدمت این آب و خاک پاک و مردمان دلاورش بسته‌ایم، که با پایمردیشان همه فشارها را تحمل کرده‌ و افتخار آفریده‌اند و برای رعایت مصالح همین ولی‌نعمتان‌مان که هرچه داریم از آنان و لطف خدا و دعای پاکان است، همچون مادری که دو نیم کردن فرزند دلبندش را برنتابید و او را به مدعی ناراست سپرد، دم از پاسخ به نارواها فروبسته‌ایم که ما را سریست با تو که گر خلق روزگار، دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم» البته کمی قبل از آن هم وزیر امور خارجه همزمان با جنجال سانسور گاندو در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «منو بشناس که من ایرانم! منو بشناس که از جنگ نگفتم با تو! منو بشناس به لبخند!»
 عصبانیت تهیه گاندو از توئیت جنتی


علی جنتی وزیر سابق ارشاد که او هم زخم خورده تندروهای داخلی است، چنین توئیت کرد: «‌پیشنهاد می‌کنم صدا و سیما، گاندو ۳ را به افشای شیوه‌های نفوذ جاسوسان اسرائیلی در نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی کشور اختصاص دهد که مرکز مهم هسته‌ای نطنز را منفجر کردند، هزاران سند به‌کلی سری را سرقت کردند و در روز روشن شهید محسن فخری‌زاده را به شهادت رساندند و کمترین ردپایی از خود بجای نگذاشتند». ظریف هم از عملکرد عوامل پشت پرده سریال گاندو و صداوسیما گلایه دارد و بهتر از هر فردی دلیل آن را می‌داند.» زمان زیادی نگذشت که مجتبی امینی تهیه کننده سریال گاندو با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود  نسبت به انتقاد وزیر ارشاد واکنش نشان داد و نوشت:«آقای وزیر محترم فرهنگ! خجالت‌آور است جنابعالی که سالانه مجوز صد‌ها فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی و کتاب سیاه و تلخ و مخرب نسبت به خانواده و امنیت روانی جامعه را صادر می‌کنید چطور یک سریال که در آن حس اقتدار ملی و امید مردم را تقویت می‌کند و خط نفوذ انگلیس را به تصویر می‌کشد را تاب نمی‌آورید پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدان...» 
  اول دادرسی شود، بعد فیلم بسازید
عباس عبدی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در حساب کاربری خود در توئیتر با مخاطب قرار دادن محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد محمود احمدی‌نژاد درباره سریال گاندو نوشت: «تلویزیون ندارم نمی‌دانم گاندو ۱ و ۲ دقیقا چیست. ولی می‌دانم که این توئیت دادرسی کشور را بی‌اعتبار می‌کند. چون در جامعه سالم اول دادرسی می‌کنند سپس از روی پرونده فیلم می‌سازند. اینجا اول فیلم می‌سازند بعد دادگاه باید مطابق آن‌حکم دهد! اگر دادگستری مستقل نباشد، جاسوسی آسیب رایجی می‌شود.»
  چرا گاندو ساخته شد
همگان می‌دانند جریانی که تخریب را بر عهده دارد، طیف دلواپس اصولگرایان است که بی‌تردید یکی از دلایلش عدم فضا برای نقش‌آفرینی در موفقیت‌های عرصه دیپلماسی است. بسیاری در ذهن دارند که ذوالنوری نماینده دلواپس مجلس در زمستان 98 گفته بود:« اگر اصولگرایان با آمریکا مذاکره کنند بهتر است» اکنون هم در موضوع برجام و تحولات بین‌المللی همین جریان درصدد مانع‌تراشی در مسیر ظریف است که پخش گاندو یکی از نمونه‌های آن است. محمد مهاجری که اصولگراست و به‌خوبی با ذهنیت هم طیفان گذشته خودش آشناست، چنین نوشت: «فکر کرده‌اید چرا سریال گاندو ساخته شد؟ کاملا روشن است. وقتی برجام شروع شد هیچکدام از تندروها و عصبانی‌ها را (که متاسفانه در بین دوستان اصولگرای من به وفور یافت می‌شوند و ژن برتر! هم هستند) راه ندادند. خب حق می‌دهم به آنها که لجشان بگیرد و بعد از هفتاد هزار فحش و ناسزا، یک سریال هم بسازند، اما گاندوی بعدی چرا ساخته خواهد شد؟ باز هم دلیلش روشن است. این بار هم کار دست تندروها و بداخلاق‌ها و عصبانی‌ها نیست. علی لاریجانی میدان‌دار است و اتفاقا محمدجواد ظریف. که هر دو هم عاقلند و هم دوراندیش و هم خوشنام. و همین ویژگی‌ها عزیزان دارای ژن برتر در میان اصولگراها را خوش نمی‌آید. گاندوسازها فعلا داغند و حالی‌شان نیست. همانطور که درباره برجام به به و چه چه کردند حالا هم درباره قرارداد ایران و چین، تشویق و تحسین می‌کنند. آب‌ها که از آسیاب بیفتد و متوجه شوند دستشان به چیزی بند نیست، رگ‌های گردنشان متورم می‌شود و فحش و دشنام‌ها را نثار می‌کنند و بعدش برای خنک شدن دلشان، یک سریال گاندو هم می‌سازند و سی‌دی‌ها را توی پاکت می‌فرستند برای آقای علی عسگری به آدرس جام‌جم ساختمان شیشه‌ای. برجام، همانقدر عاقلانه بود که توافق ایران و چین و عصبانی‌ها هیچ چیز عاقلانه‌ای را برنمی‌تابند.» تلاش‌های مخالفان تاثیری در اداره ظریف ندارد و او تا آخرین روز دولت هدف خودش را دنبال می‌کند و مطابق آنچه بارها گفته مردم به‌خوبی واقعیات را درک می‌کنند.  
  نظرسنجی یا نظرسازی؟
نکته قابل تامل آنجاست که عوامل پشت پرده گاندو تمایل دارند بر میزان انتقادات بیفزایند به عنوان نمونه صداوسیما مدعی شد «بعد از «نون خ»، سریال «گاندو ۲» با ۵۵.۸ درصد مخاطب و رضایت ۸۷.۶ درصدی درحد زیاد در رتبه دوم سریال‌های هفته اول نوروز ۱۴۰۰ قرار گرفته و تاکنون بالاترین نصاب بیننده در سریال‌های پلیسی و امنیتی را به نام خود ثبت کرده است.» جامعه آماری این نظرسنجی مشخص نیست و دور از ذهن نیست که نظرسنجی ساختگی باشد یا جامعه مورد پرسش قرار گرفته از طیفی هستند که از تلاش‌ها و عملکرد تیم مذاکره کننده بی‌خبر باشد. به هر حال جدال با ظریف تا انتخابات ادامه دارد و هر روز یک موضوع از سوی دلواپسان برای دلسرد کردن از انتخاب رئیس جمهور اعتدالی مطرح می‌شود.