اندیشکده آمریکایی جیمز تاون: شکست حوثی‌ها غیر ممکن است

سرویس خارجی-با گذشت 6 سال از آغاز تجاوز وحشیانه سعودی-آمریکایی به یمن، به لطف مقاومت و توانمندی‌های انقلابیون، مدتی است ورق در جنگ یمن کاملا برگشته و این یمنی‌ها هستند که کاملا در موضع برتر قرار گرفته‌اند. حملات دقیق، حساب شده و موثر انقلابیون یمن به مراکز حساس نظامی و اقتصادی سعودی باعث شده، جبهه سعودی-آمریکایی به فکر ارائه آتش بس بیفتند، آن هم آتش بسی که صرفا جلوی حملات انقلابیون گرفته شود نه محاصره 6 ساله یمن!
 اوایل فروردین ماه 1400 بود که «فیصل بن فرحان»، وزیرخارجه سعودی از ارائه طرحی در زمینه پایان دادن به بحران در یمن! خبر داد. وی در اظهاراتی با طرح اتهاماتی علیه حوثی‌ها گفت: «طرح عربستان شامل آتش‌بس در یمن تحت نظارت سازمان ملل می‌شود». محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی انصارالله امام در واکنش، رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا و عربستان و پایان دادن به عملیات نظامی را به عنوان پیش‌شرط‌های مذاکره بر سر صلح اعلام کرد. سعودی‌ها در برابر این پاسخ، فعلا سکوت اختیار کرده‌اند!
در این راستا،‌اندیشکده «بنیاد جیمز تاون» مستقر در واشنگتن دی سی در مقاله‌ای نوشت به دلیل تغییرات متعددی که در یمن رخ داده گروه‌ها و فعالان سیاسی و مدنی این کشور بیش از پیش درخصوص عبور از درگیری‌های نظامی و همکاری در راستای صلح سخن می‌گویند. در این مقاله می‌خوانیم: «دشمنان دیرینه در یمن اکنون با جدیت درباره همکاری برای کمک به ثبات یمن سخن می‌گویند و مهم‌ترین عامل چنین تحولی، اعتراف به قدرت حوثی‌ها (انصارالله یمن) است، طوری که به این نتیجه قطعی رسیده‌اند که شکست نظامی آنها هرگز رخ نخواهد داد و باید با حوثی‌ها تعامل کنند؛ گروهی که بر شمال غرب یمن تسلط سیاسی دارند».
جیمز تاون سپس نوشته «از سال ۲۰۱۵ تعدادی از نخبگان سیاسی یمن معتقد بودند که اقدام نظامی بیش از راه‌حل سیاسی نتیجه‌بخش است و در سایه تسلط حوثی‌ها بر شمال غرب یمن، وارد کارزار نظامی شدند و دولت‌های عربستان و امارات نیز کمک‌های مالی و تسلیحاتی خود را روانه همپیمانان داخلی کردند».


عربستان به دنبال خلاصی از باتلاق یمن
به نوشته این بنیاد نزدیک به سازمان سیا و نهادهای امنیتی آمریکا، عربستان اکنون بیش از هر زمان دیگری به دنبال خلاصی خود از جنگ پر هزینه یمن است طوری که ورود سعودی به یمن، تاکنون صدها میلیارد دلار هزینه برای این کشور در بر داشته است. (طبق برخی برآوردها دولت سعودی ماهانه پنج میلیارد دلار در جنگ یمن هزینه می‌کند). طبق این گزارش، همزمان با جنگ یمن و هزینه‌های مالی آن، قتل جمال خاشقجی نیز ضربه سنگینی به تصویر بین‌المللی عربستان وارد کرده است.
در ادامه گزارش جیمز تاون می‌خوانیم: «مهم‌تر از این‌ها ورود عربستان به یمن، هیچ کدام از اهدافش را محقق نساخته و حوثی‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری به یک قدرت بارز نظامی در یمن تبدیل شده‌اند و روابط محدود آنها با ایران افزایش یافته است. حوثی‌ها با جذب تعدادی از افسران و مهندسان ارتش یمن، توانسته‌اند به توانایی توسعه و پرتاب موشک‌ها و پهپادها دست یابند...دولت سعودی به آرامی متوجه ضرورت پایان حضور مستقیم در جنگ شده است و در این میان تحولات رخ داده در سیاست خارجی آمریکا، ریاض را به کاهش حمایت از هم پیمانانش در یمن سوق داده و این تبدیل به یک سیاست ثابت شده است، هرچند عملیات نیروهای یمنی در استان مأرب به عنوان قلب دولت منصور‌هادی، موجب افزایش نسبی حمایت‌های سعودی از دولت‌هادی شده، اما روند اصلی یعنی کاهش حمایت‌ها همچنان جریان دارد».
حزب‌الله جنوب
از سوی دیگر،‌اندیشکده «مطالعات خاور نزدیک واشنگتن» در مقاله‌ای دیگر به قدرت یمنی‌ها پرداخته و نوشته که این توانایی تهدید جدی علیه رژیم صیهونیستی و منافع آمریکا در منطقه به شمار می‌رود. در این مقاله، به قلم «مایکل نایتس» از انصارالله یمن با عنوان «حزب‌الله جنوب» یاد شده و نویسنده تلاش کرده تأثیرات موشک‌ها و پهپادهای یمنی را بر منافع آمریکا در منطقه مورد بررسی قرار دهد. به نوشته این تحلیلگر آمریکایی، آمریکا باید به «حوثی‌ها» به عنوان بازیگری که می‌توانند جنگ را به خارج از مرزهای یمن بکشانند، نگاه کند.
بنابر این گزارش، یگان موشکی ارتش یمن اخیرا توانست با ۱۸ پهپاد و هشت موشک بالستیک اهداف نفتی عربستان را در منطقه «الشرقیه» (در ۹۰۰ کیلومتری محل شلیک موشک‌ها) و در ساحل دریای سرخ (در ۶۵۰ کیلومتری محل شلیک) هدف قرار دهد. با توجه به اینکه اینگونه حملات به صورت هفته‌ای انجام می‌گیرد که نشان از صنعت موشکی و پهپادی رشد یافته در یمن دارد و همچنین «حوثی‌ها» می‌توانند در صورت تمایل، دایره حملات خود را نیز گسترش دهند. در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «طبق بررسی‌اندیشکده واشنگتن، موارد شلیک موشک‌ها و عملیات پهپادی در ماه گذشته میلادی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است طوری که ۷۰ موشک و پهپاد از انواع مختلف به سمت عربستان شلیک شد. (۲۴ فروند پهپاد صماد-۳، ۲۵ فروند پهپاد قاصف.کی۲، ۱۷ فروند موشک بدر، سه فروند موشک برکان ۳ و یک فروند موشک کروز قدس-۲) در حالی که در بهمن ماه جمعا ۲۵ موشک و پهپاد شلیک شده بود».
یمن به اسرائیل حمله خواهد کرد
مایکل نایتس در ادامه نوشته که «حوثی‌ها» رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهند داد و دیپلمات‌ها و مقامات آمریکایی باید درخصوص این مسئله پس از جنگ کنونی یمن، به خوبی‌اندیشه کنند. او درخصوص مراحل پیش رو در عملیات موشکی نیروهای یمنی نوشت که طبق نمایش دستاوردهای تسلیحاتی در صنعاء، به نظر می‌رسد که «حوثی‌ها» در حملات آتی خود بر روی میزان دقت اصابت موشک‌های برد متوسط تمرکز کنند و اگر دقت و برد موشک‌ها‌اندکی افزایش یابد، پایگاه هوایی «خمیس مشیط» عربستان به عنوان عقبه هوایی نیروی‌های دولت‌هادی در مأرب تعطیل خواهد شد. همچنین در مراحل آتی با پهپاد صماد-۴ روبه رو خواهیم بود که یک پهپاد تهاجمی است که می‌تواند اهداف وسیعی را از قبیل سامانه‌های دفاع هوایی و کشتی‌ها را هدف
قرار دهد.
طبق این گزارش پیش‌بینی می‌شود استفاده از پهپادهای تهاجمی و موشک‌های کروز قدس-2 می‌تواند قدرت و توانایی حوثی‌ها را علیه اهداف ساحلی در دریای سرخ
بهبود بخشد و همچنین باید منتظر استفاده از موشک قدس-۲ در سطح وسیع با تعداد بسیار بالا در یمن باشیم. منطقه‌ایلات در جنوب فلسطین اشغالی در ۱۱۰۰ مایلی شلیک موشک‌ها در یمن واقع شده است. دیگر مناطق سرزمین اشغالی و بخش‌هایی از اردن و مصر نیز در ۱۲۵۰ مایلی قرار دارند؛ به این معنا که انصارالله یمن تنها با افزایش ۲۰ درصدی برد موشک‌های خود می‌توانند این مناطق را هدف قرار دهند و به عقیده نویسنده این مسئله بسیار نگران‌کننده‌ای برای آمریکاست.