اوج‌گیری دوباره «کووید-19» در ایام نوروز در پی بی‌توجهی ستاد مبارزه با کرونا به هشدارهای کارشناسی

سرویس اجتماعی-در ماه‌های پایانی سالی که گذشت با تلاش کادر بهداشت و درمان و همراهی مردم و برخی اقدامات ستاد کرونا از جمله پیگیری طرح شهید سلیمانی، آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور نسبت به ماه‌های میانی سال روند کاهشی و کنترلی بهتری پیدا کرد و هرچند همچنان کرونا روزانه جان ده‌ها نفر از هموطنانمان را می‌گرفت، این در شرایطی بود که شاهد آمار بالای قربانیان کرونا در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکا بودیم.
با ورود و ایرانگردی ویروس جهش یافته انگلیسی و نزدیک شدن ایام نوروز و احتمال موج سفرها و دورهمی‌ها پیش‌بینی می‌شد بر اساس هشدارهای کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت، محدودیت‌های جدی در مورد مسافرت‌ها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شود اما هرچه به پایان سال و ایام نوروز نزدیک‌تر شدیم خبری از این محدودیت‌ها نبود. در حالی که بارها وزیر بهداشت، پزشکان متخصص عضو ستاد علمی کرونا، رسانه‌ها و کارشناسان درباره خطرات نبود محدودیت‌های موثر و مناسب در مورد سفرهای نوروزی و احتمال اوج گیری دوباره بیماری پس از تعطیلات هشدار داده بودند.
با اعلام فهرست 40 شهر ممنوعه برای مسافرت شامل 9 شهر قرمز و 31 شهر نارنجی در 25 اسفند و حتی برداشتن محدودیت قبلی سفر به سه استان شمالی! مشخص شد که علیرغم همه هشدارها و مخالفت صریح وزارت بهداشت با سفرهای نوروزی که حتی با قسم دادن مردم از سوی وزیر بهداشت همراه شد عملاً سفر به شهرهای مختلف و تقریباً همه استان‌ها آزاد است.
اکنون اما با پایان یافتن تعطیلات نوروزی طبق آمار اعلامی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۴۶ شهرستان قرمز و ۱۱۹ شهرستان نارنجی هستند. از سوی دیگر در شرایطی که آمار روزانه شناسایی مبتلایان به کرونا در روزهای پایانی سال قبل بین 7 تا 8 هزار نفر در نوسان بود اکنون به آمار روزانه بیش از 11 هزار نفر رسیده‌ایم و خطر موج چهارم کرونا کشور را تهدید می‌کند. در این بین نباید از نقش برخی بی‌توجهی‌ها نسبت به خطرات مهمانی‌ها و جمع‌های خانوادگی بدون رعایت فاصله اجتماعی در افزایش روند بیماری نیز گذشت.


فوتی‌ها باز هم 3 رقمی شد
دیروز سخنگوی وزارت بهداشت در تشریح آخرین آمار روزانه کرونا در کشور گفت: از 12 تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۳۰ نفر از آنها بستری شدند.
سیما سادات لاری با اشاره به اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۷۴ نفر رسید، افزود: متاسفانه در طول این مدت، ۱۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.
لاری با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۶۳۳ هزار و ۹۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، ادامه داد: چهار هزار و پنج نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۱۲ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۷۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۶ شهرستان قرمز و ۱۱۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است، گفت: همچنین ۲۴۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
گلایه وزیر بهداشت
از بی‌توجهی به هشدارها و التماس‌ها
اما دیروز وزیر بهداشت با انتشار یادداشتی گلایه‌آمیز در صفحه شخصی خود از جدی نگرفتن هشدارها که منجر به خیز مجدد ابتلا به کرونا شده است انتقاد کرد.
سعید نمکی در این یادداشت آورده است: «ویروس سرکش انگلیسی از راه رسید، خوزستان را گرفتار کرد، شبانه‌روز تلاش نمودیم تا در آن استان که بیشتر از سه پیک کشوری قبلی گرفتارمان کرد مهارش کنیم. عملا ضرب شست ویروس موتاسیون یافته را چشیدیم.
ویروس مهاجم از هوا و زمین به دلایلی که جای بحثش در این مقال نمی‌گنجد به همه جا پر گشود.
نوشتیم، گفتیم، التماس کردیم، قسم دادیم که دو تا سه هفته صبوری کنید، مهلت بدهید، تا مثل سال قبل از فرصت تعطیلات سال نو استفاده کنیم و با تشدید بیماریابی در طرح شهید سلیمانی خانه به خانه شعله‌های کوچک را شناسایی و مهار‌ نماییم تا به هم نپیوندند و آتش دامن پهنه کشورمان را نگیرد.
گفتیم: سفر و جمعیت سیال نمی‌گذارد طرح اجرا شود و بیماری نیز از نقاط گرفتار به مراکز پاک‌تر منتقل می‌شود.
گفتیم: صف‌های طولانی تهیه ارزاق شب عید ساعت‌ها جمعیت سالمند تنیده در این صف‌ها را گرفتار می‌کند.
گفتیم: می‌دانیم تاب‌آوری مردم مهم است ولی تاب‌آوری مدافعین خسته سلامت پس از چهارده ماه کار بی‌وقفه و جان‌فشانی برای مدیریت پیک‌های پیوسته نیز مهم است.
گفتیم: اقتصاد گردشگری اهمیت دارد ولی سرمایه اجتماعی نظام سلامت و هزینه‌های شیوع مجدد بیماری و اثراتش بر اقتصاد خرد و کلان کشور نیز بی‌اهمیت نیست.
گفتیم: اگر به حرف‌های کارشناسیمان گوش ندهند بهار سختی در پیش است.
شاید بدین دلیل باور نکردند که اولا وزن ویروس موتاسیون یافته را در محاسبات اپیدمیولوژیک ما نمی‌شناختند و ثانیا سه پیک سنگین قبلی را آرام، بی‌صدا و مظلومانه همکارانمان مدیریت کردند و گروهی فکر کردند که فراز و فرود منحنی‌ها شاید به شیوه فتوشاپ است!
در روزهای گذشته با رؤسای خسته و دل شکسته دانشگاه‌های علوم پزشکی تماس داشتم. به شدت نگرانند. بیمارانشان در حال افزایش و تخت‌هایشان در حال پر شدن است. ضمن آنکه می‌دانند در این خیز جدید اولا زنجیر مهار غول سرکش بیماری با ویروس جدید گسسته‌تر است و ثانیا خود و سربازان مدافعشان خسته‌تر. روزهای سختی در پیش است خداوند یاریمان کند تا نمانیم، تا دستاورد افتخارآمیز روزهای سخت تحریم به سادگی به باد نرود، تا شرمسار آنانکه پایداری و همراهیمان کردند و شرمنده روح بلند مدافعین سلامت و خانواده‌هایشان نشویم، کمک کند تا عزیزان ارجمند دیگری را از دست ندهیم. انشاءالله.»
تصمیمات متناقض ستاد کرونا
اما تصمیمات پر ابهام ستاد ملی مقابله با کرونا در موضوع سفرها در حالی بود که رهبر انقلاب در حاشیه کاشت درخت در نیمه اسفندماه با اعلام اینکه امسال نیز به سفر نخواهند رفت بر لزوم تبعیت از تصمیمات کارشناسی در این زمینه تاکید کردند.
اما سؤال این است که مگر قرار بر این نبوده است که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات مبتنی بر نظرات کارشناسی را اعلام کند، پس چطور وقتی وزیر بهداشت به عنوان متولی نظام بهداشت و درمان کشور و برخی از پزشکان متخصص عضو ستاد علمی کرونا صریحاً مخالفت و نگرانی خود درباره اثرات سوء مسافرت‌های نوروزی را اعلام می‌دارند، توجهی به این نظرات نمی‌شود و اصولاً کارشناس‌تر از این افراد برای اظهار نظر در این خصوص چه کسانی هستند؟
از سوی دیگر برخی تصمیمات ستاد نیز جای سؤال دارد. در حالی که سواحل جنوبی و شمالی کشور و تفرجگاه‌ها و مناطق توریستی مختلف در سطح کشور در ایام نوروز شاهد حضور انبوهی از مسافران بودند یکباره ورود به شهر قم در نیمه شعبان ممنوع می‌شود، حال آنکه اگر مسافرت و تجمع خطرناک است چرا این خطر در مورد نیمه شعبان و قم جدی می‌شود اما در سایر مناطق مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟
مشاور وزیر بهداشت در روزهای گذشته اعلام کرد که اکثر شهرهای ترکیه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و این در حالی است که تورهای مسافرتی و پرواز مسافران ایرانی به این کشور در ایام نوروز بدون تعطیلی در حال انجام بوده است و حتی با توجه به احتمال کاذب بودن درصدی از تست‌های کرونایی نمی‌توان از عدم ورود مسافران مبتلا مطمئن بود. در این شرایط مردم می‌پرسند چرا سفر به ترکیه مجاز است اما سفر زیارتی به عتبات عالیات ممنوع است؟
نکته مهم اینکه در شرایطی که وزارت بهداشت اعلام کرده است؛ بروز خیز چهارم کرونا در سراسر کشور قطعی است و در حال حاضر روند بستری مبتلایان در تمامی استان‌های کشور جز خوزستان صعودی و با سرعت زیادی در حال افزایش است، رئیس‌جمهور کشورمان و رئیس‌ستاد ملی کرونا چند روز پیش اعلام کرد «به نظر من پیک کرونا با وجود همه جهش‌ها و مشکلات در دنیا تمام شده و با گسترش واکسیناسیون این پیک رو به کاهش است».
به نظر می‌رسد با توجه به پیش‌بینی نمایان شدن بیشتر آثار سفرها و دورهمی‌های نوروزی در افزایش بیماران و مبتلایان در روزهای پیش رو، مسئولان ستاد کرونا باید با هماهنگی بیشتر و استفاده درست از نظرات کارشناسی از قوت گرفتن و غلبه دوباره بیماری کرونا جلوگیری نمایند.