مسافران، سفیران کرونا در کشور شدند

پیش از شروع تعطیلات نوروزی مسئولان بهداشت و درمان به اهمیت توجه به پروتکل‌های بهداشتی هشدار دادند و تأکید کردند که اگر این روند ادامه پیدا کند، دوباره روند صعودی ادامه پیدا می‌کند اما این هشدارها تنها در حد حرف باقی ماند و مردمی که از یک سال پیش در خانه مانده بودند بار سفر بستند و سفیران کرونا شدند.

افزایش قابل توجه سفرهای نوروزی آن هم به نقاطی که دقیقا چند هفته قبل از سال جدید تازه به آرامش نسبی رسیده بودند دوباره مشکل‌آفرین شد و اکنون غرب و مرکز کشورمان درگیر موج تازه‌ای از همه‌گیری شده و این موج به سمت شرق کشور نیز در حال حرکت است.

در این زمینه روند صعودی تغییر رنگ شهرستان‌های ایران از نظر همه‌گیری کرونا به شرایط نارنجی و قرمز شاهد مثالی جدی در این زمینه است که هموطنان علی‌رغم تمام تأکیدهای انجام شده نسبت به تعویق سفرهای خود بی‌توجهی کرده و بار سفر بستند تا با آغوش باز به استقبال بیماری کرونا، معضل حال حاضر دهکده جهانی بروند.

نوروز با دلهره شروع شد

دومین نوروز متفاوت و دلهره‌آور، برای ایرانیان، برای یک سال کرونایی سخت و طاقت‌فرسای دیگر و با پایانی نامعلوم به پایان رسید.  با وجود آنکه مسئولان وزارت بهداشت توصیه‌ها و هشدار‌های زیادی قبل از شروع نوروز مطرح کردند و مدام به مردم هشدار دادند که از سفر رفتن و دورهمی‌ها پرهیز کنید  و با در خانه ماندن به دلیل قطع زنجیره شیوع کرونا و پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس غیر قابل کنترل، اجازه انتقال ندهید،  باز هم تعداد زیادی از مردم  بنا به استدلال‌ها و علل مختلف، راهی سفر شدند و شهرهای مسافرپذیری را برای سفر انتخاب کردند؛ استان‌هایی که این روز‌ها با توجه به آمار بالای مسافر نوروزی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، حال‌شان خوش نیست.

شیب ملایم صعودی آغاز شد

افزایش آمار مبتلایان و به دنبال آن افزایش آمار فوتی‌ها که به گفته پیر حسبن کولیوند روند  آرام صعودی را طی می‌کند، میزان نگرانی را هر روز بیشتر می‌کند چرا که وضعیت نشان‌دهنده ساده‌انگاری و کاهش رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است و به همین دلیل صدای زنگ خطر شیوع پیک چهارم کرونا به گوش می‌رسد.

در آغاز نوروز ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد که مردم می‌توانند به سفر بروند و در این میان سفر به شهرهای قرمز و نارنجی از این قاعده مستثنی شدند همین کافی بود که موج بزرگی از سفرها آغاز شود و در حال حاضر شاهد گزارش‌های نگران‌کننده از وضعیت بیماری کرونا در کشور باشیم.

سفر کرونا از غرب به شرق کشور

با توجه به رشد قابل توجه آمار موارد ابتلا بخصوص در شهرستان‌های گردشگرپذیر، مسئولان وزارت بهداشت نسبت به سیرصعودی ابتلا در دو هفته پایانی فروردین 1400 هشدار داده و معتقدند احتمال بازگشت تعداد موارد فوتی به ارقام 3 رقمی دور از انتظار نیست که در  روز جمعه این احتمال به وقوع پیوست.

به گفته این مسئولان بهترین راهکار برای مقابله با کرونا در شرایط فعلی رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های تعیین شده است که اگر در این دوره یعنی بعد از پایان تعطیلات نوروز هم مردم مثل قبل به آن بی‌توجهی داشته باشند دچار مشکلاتی بزرگ‌تر از سال قبل در پیک اول خواهیم شد.

این درحالی است که به گفته برخی از مسئولان وزارت بهداشت هم‌اکنون برخی از مناطق مرکزی و جنوب غربی کشور وارد پیک چهارم کرونا شده‌اند، به عنوان مثال هم‌اکنون براساس آمارهای رسمی کرمانشاه و کاشان وارد پیک چهارم همه‌گیری کرونا شده‌اند و با درنظر گرفتن روند افزایشی آمار موارد مثبت ثبت شده در سایر استان‌ها در روزهای آینده شهرهای بیشتری در این شرایط قرار خواهند گرفت.

کرونا دوباره سه رقمی شد

موج چهارم با سه رقمی شدن آمار جانباختگان کرونا شروع شد؛ 117 تن در 24ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند تا مجموع جانباختگان این ویروس به 62هزار و هشتصد و هفتاد و شش نفر برسد.

آمارهایی که گواه این مسأله‌اند که طی 12 تا 13 فروردین 11هزار و ششصد و شصت بیمار جدید به لیست مبتلایان اضافه شده. جمعیتی که در حدود یک‌هزار و سیصد و سی نفرشان در میان بستری‌ها به چشم می‌خورند.

بیمارانی که براساس آمارهای اعلامی حدود چهار هزار و پنج نفر مبتلایان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت‌ قرار دارند. موج چهارم با قرمز شدن 46 شهرستان و نارنجی بودن 119 شهرستان شروع شد. شهرهایی که براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت به آنها یا از آنها ممنوع شد. البته 246 شهرستان رنگ زرد به خود گرفتند تا 37 شهرستان آبی رنگ بمانند.

قرمز و نارنجی‌ها

در میان قرمزها نام شهرستان‌های خوی و نقده (آذربایجان غربی)، شاهین‌شهر و میمه، فلاورجان، لنجان و نجف‌آباد (اصفهان)، پردیس و شهریار (تهران)، بروجن (چهارمحال‌وبختیاری)، لالی (خوزستان)، خرمدره (زنجان)، سپیدان (فارس)، دلفان (لرستان) و قائمشهر (مازندران) به چشم می‌خورد هرچند حالا دماوند و فیروزکوه تهران هم به این لیست اضافه شده‌اند.

در میان نارنجی‌ها نام شهرستان‌های تبریز، چاراویماق و مرند (آذربایجان شرقی)، پلدشت، پیرانشهر و چالدران (آذربایجان غربی)، آران و بیدگل، سمیرم و کاشان (اصفهان) ایوان (ایلام)، بینالود، سبزوار و مشهد (خراسان رضوی)، دامغان، سمنان و شاهرود (سمنان)، کوه‌چنار، گراش و لارستان (فارس)، قم (قم)، سنندج (کردستان)، شهربابک (کرمان)، پاوه (کرمانشاه)، بندرگز و گرگان (گلستان)، رودبار، فومن و لاهیجان (گیلان)، پلدختر، چگنی، رومشکان و کوهدشت (لرستان)، آمل، جویبار، رامسر، ساری و گلوگاه (مازندران)، آشتیان و زرندیه (مرکزی)، بندرلنگه، قشم و میناب (هرمزگان)، تویسرکان، فامنین و کبودرآهنگ (همدان)، تفت و مهریز (یزد) دیده می‌شدند هرچند تهران هم تغییر رنگ داد تا در میان این شهرها جا بگیرد.

حال بد تهران

حال تهران خوب نیست. پایتخت جهش دوبرابری مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا را تجربه کرد؛ در مقایسه با اسفند 99. مرگ‌ومیرهایی که تعدادشان در میانه‌های اسفند به 15 نفر رسیده بود و حالا در 11 فروردین 39تایی شد.

هرچند پیش از این علیرضا زالی هم از چرخش ویروس کرونا در سطح شهر تهران خبر داده بود؛ روند افزایشی که به گفته زالی به هفته‌های آخر اسفندماه برمی‌گردد.

به باور فرمانده عملیات ستاد مقابله با بیماری کرونا تأثیر مسافرت‌های درون‌ و برون شهری عید در هفته دوم تعطیلات مشخص خواهد شد.

زالی پیش‌بینی‌ کرده بود در 10 روز اول تعطیلات لود بیماری افزایش یابد به باور او  به دلیل ماهیت ویروس کرونا و دوره نهفتگی این بیماری به نظر می‌رسد بیمارستان‌های تهران در هفته‌های اول سال جدید میزبان شمار بالاتری از مبتلایان باشند. البته رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران پیش‌بینی دیگری داشته. به باور او  امکان دارد در اردیبهشت رشد دوباره را تجربه کنند.

گیلان؛ اول

گیلان، مازندران، کهگیلویه‌وبویراحمد، اردبیل، گلستان و قزوین رکورددار بودند. مقصدهایی که از 20 اسفند تا نهم فروردین شاهد بیشترین سفرهای جاده‌ای بودند. سفرهایی که طبق آمارهای سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای در حدود یک میلیون و 787 هزار و 752 بوده‌اند؛ متوسط تردد روزانه بین استانی از ابتدای طرح سفرهای نوروزی ۲۰اسفند تا نهم فروردین ماه. عددی که نسبت به نوروز سال گذشته رشد 78درصدی را به خود می‌بیند. در میان مقصدها چند استان رکورددار شدند و درصدهای بالایی از ورود و خروج وسایل نقلیه را در محورهای مواصلاتی‌شان ثبت کردند. در میان این استان‌ها گیلان با 206درصد مقام اولی را از آن خود کرد. 162درصد تردد هم به استان مازندران رسید. کهگیلویه‌وبویراحمد 117درصد بود و درصد 105 و 103 هم به اردبیل و گلستان اختصاص یافت.

سهل‌انگاری ما و شیوع کرونا

کرونا ویروسی است که در انتظار سهل‌انگاری‌های ماست، اما در این میان برخی با بی‌تفاوتی در قبال شیوه‌نامه‌های بهداشتی آتش همه‌گیری کرونا را شعله‌ورتر می‌کنند و خیلی‌ها هم هستند که با اعتقاد به اصل پیشگیری، بهتر از درمان است، سعی می‌کنند با رعایت نکات بهداشتی، نسخه کرونا را برای همیشه بپیچند لذا روزهای سخت کرونایی را فراموش نکنیم چون برای مقابله بهتر و موثرتر با این ویروس مرموز، تجربه‌ای گرانبهاست.

اما این روزها نگرانی‌ها از کرونای وارداتی آن هم از نوع انگلیسی شرایط را بدتر کرده است زیرا،  فرقی بین کوچک و بزرگ، جوان یا پیر قائل نمی‌شود و همه با هم در آتش کرونا می‌سوزند. این ویروس وحشی از هر فرصتی برای طغیان استفاده می‌کند و سفرها این فرصت را در اختیار این ویروس قرار داد که دوباره جولان دهد

در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با وجود آنکه سال قبل در زمان شروع گسترش ویروس در کشور بود و امسال یک‌سال از همه‌گیری ویروس می‌گذشت آمار سفرها بیشتر و دیدوبازدیدها افزایش پیدا کرد و اینها در کنار هم سبب شد که کرونا گسترش پیدا کند.