معمای آزاده

آفتاب یزد- گروه شبکه: بازی را خوب یاد گرفته ایم. بازی که در آن با بی‌رحمانه‌ترین کلمات و رفتارها، یک نفر را که اشتباهی از او سر زده و فارغ از آنکه بدانیم آستانه تحمل او چقدر است، تا مرز نابودی می‌بریم و آبرویش را بازیچه قرار می‌دهیم. حتی اگر سالیان سال از خطای او گذشته باشد باز هم به روش‌های مختلفی، اشتباهش را یادآور می‌شویم. اما وقتی که کار از کار گذشت آنوقت مهربان می‌شویم و در رثایش ناب‌ترین کلمات را به کار می‌بریم. انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته! گویی این خاصیت فضای مجازی است که انسان‌ها را بی‌رحم می‌کند و برای دیده شدن، قضاوت دیگران برایشان می‌شود مانند آب خوردن.
غروب هفتم فروردین ماه بود که یک خبر ناگوار و تلخ در کسری از ثانیه فضای مجازی را تحت سیطره خود در آورد. خبر این بود «آزاده نامداری فوت کرد». خبری ناباورانه که همه منتظر بودند، اعلام شود که دروغ است اما حقیقت داشت و همان شب خبر یافتن پیکر آزاده نامداری، مجری سابق تلویزیون در منزلش به طور رسمی اعلام شد. بلافاصله فضای مجازی پر شد از تصاویر و فیلم‌هایی از آزاده نامداری آنهم با تیترهای عجیب در خصوص علت مرگ ایشان. عده‌ای صحبت از قتل او می‌کردند و عده دیگر می‌گفتند او خودکشی کرده است و حتی در این میان بحث باردار بودن او هم مطرح بود تا عواطف و احساسات مردم را بر انگیزند. خلاصه آنکه هر کس به ظن خود به ماجرا نگاه می‌کرد و برای مردم تشنه اطلاعات از آنچه که بر آزاده نامداری گذشته، خبرهای گوناگونی منتشر می‌کرد. در این میان سلبریتی‌ها هم ضمن ناراحتی برای این اتفاق، مردمی را مورد حمله قرار دادند که سال‌ها پیش آزاده نامداری را به خاطر حجاب نداشتن در کشور سوئیس، آماج حملات خود قرار دادند و ممنوع الکاری‌اش را در صداو سیما رقم زدند. البته صدا و سیما را هم به خاطر بی‌مهری‌اش نسبت به آزاده نامداری مورد انتقاد قرار دادند.
> نحوه کشف پیکر آزاده نامداری
پس از مشخص شدن مرگ خانم نامداری، پلیس در جریان موضوع قرار می‌گیرد و تیمی از ماموران کلانتری ۱۳۴ شهرک قدس به محل حادثه که طبقه هفتم یک برج در خیابان مهستان بود، اعزام می‌شوند. بررسی‌های اولیه نشان داد که همسر و فرزند آزاده نامداری در منزل حضور نداشتند و به یکی از شهرهای شمال کشور رفته بودند. تحقیقات بیشتر نشان داد که پدر آزاده نامداری با دخترش تماس گرفته و به دلیل اینکه دخترش پاسخگوی تماس‌های وی نبوده، سراسیمه همراه با مادر آزاده نامداری به منزل وی رفته و پس از شکستن در منزل، با پیکر بی‌جان دخترشان در اتاق پذیرایی منزل مواجه می‌شوند.


> نه قتل و نه خودکشی
همانطور که عنوان شد در همان ابتدای رسیدگی به پرونده، گمانه‌هایی مبنی بر خودکشی، قتل، مسمومیت، اوردوز و مرگ آزاده نامداری بر اثر ابتلا به کرونا، توسط برخی رسانه‌ها مطرح شد که قاضی محمد شهریاری؛ سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر اینکه هیچ یافته‌ای مبنی بر خودکشی یا دگرکشی مرحومه آزاده نامداری وجود ندارد، گفت: «هیچگونه آثار ضرب و جرحی بر روی پیکر خانم نامداری یافت نشده و علت فوت وی، منوط به آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی است که توسط پزشکی قانونی صورت می‌گیرد.» اما با کشف تعدادی قرص در منزل آزاده نامداری بار دیگر فرضیه خودکشی او قوت می‌گیرد به طوری که سبب عصبانیت خانواده وی می‌شود. دایی آزاده نامداری طی مطلبی اینستاگرامی در این مورد می‌نویسد: «به صراحت اعلام می‌کنم که مرگ ناگهانی خواهر زاده عزیزم که شخصیتی پرتحرک و فعال و توانمند بود، بواسطه قتل و خودکشی نبوده است (وجود یک یا دو برگ داروی اعصاب این روزها به لطف جامعه گردانان در خانه هر ایرانی است که خبرنگار غیر حرفه‌ای غیر مسئول این را هنوز نفهمیده است) و ایشان باردار هم نبوده است.»
> تعیین علت فوت طی روزهای آتی
ماجرا ادامه داشت تا اینکه پیکر آزاده نامداری مورد کالبد شکافی قرار گرفت. در این راستا مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اعلام اینکه کالبدگشایی جسد آزاده نامداری انجام شده گفته است: «تعیین علت فوت منوط به حصول نتایج آزمایشات سم‌شناسی و آسیب‌شناسی است.» به گزارش ایسنا، وی گفت: «در معاینه ظاهری و کالبدگشایی صورت گرفته، علائم و شواهدی از آثار ضرب و جرح یافت نشد. تعیین علت فوت منوط به حصول نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی خواهد بود و طی روزهای آتی به مقام قضائی اعلام می‌شود.» ‎دکتر فروزش خاطرنشان کرد: «بر اساس معاینه ظاهری و کالبدگشایی صورت گرفته توسط متخصصان پزشکی قانونی، هیچگونه آثاری از حاملگی یافت نشد و رحم و ضمائم رحمی در اندازه طبیعی و فاقد هرگونه محصول حاملگی است.» همچنین با توجه به کشف تعدادی قرص در منزل آزاده نامداری؛ مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با تاکید بر اینکه، این موارد باید پس از بررسی آزمایش‌ها مشخص شود، گفت: «در بدو معاینه و کالبدگشایی هیچگونه اظهار نظری درباره نوع ماده نمی‌دهیم، آزمایش‌ها را انجام می‌دهیم تا بتوانیم به جواب سوالات برسیم، اظهار نظر درباره نوع ماده یا داروی مصرفی در حال حاضر زود است و باید ابتدا نتایج گرفته شود و سپس به مرجع قضائی اعلام کنیم آیا در نمونه‌ها دارو و مواد مخدر کشف شده یا خیر و در حال حاضر پیش از اعلام نتایج هیچ اظهار نظری نمی‌کنیم.»
> تشییع پیکر آزاده نامداری
هنوز علت فوت آزاده نامداری مشخص نیست اما پیکر او روز نهم فروردین ماه تشییع شد و پیکرش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد. در این مراسم پدر آزاده نامداری در سخنانی اظهار کرد: «آزاده روحش آزاده و خیلی مهربان بود. من خودم دبیر ادبیات هستم. اهل ادبیات و مطبوعات هستم. حتماً زمانی درباره او خواهم نوشت تا حقش ضایع نشود.» او گفت: «دختر من روشنفکر و از یک خانواده معلم بود. معلم‌ها اهل زندگی و وفا و امید هستند. امیدوارم حلالش کنید. او در عمر کوتاهش مردم را دوست داشت. هرچه در فضای مجازی می‌نویسند دروغ است. هرکسی می‌خواهد حقیقت را بداند با من صحبت کند.» با این حال هنوز هم در فضای مجازی صحبت از آزاده نامداری است و هنوز هم هستند کسانی که بخواهند از این فضا به نفع خودشان استفاده کنند وهر شایعه و دروغی را به خورد مردم بدهند. آنچه که مشخص است اینکه باید صبور بود تا علت مرگ آزاده نامداری به صورت رسمی اعلام شود.