نباید از انتخاب مردم بترسیم

رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت برنامه‌های پیش روی دولت در چند ماه باقی مانده از عمر خود را تشریح کرد. به گفته وی برگزاری انتخابات باشکوه در خرداد ماه، تأمین سلامت مردم، تلاش برای رفع تحریم، تأمین اقلام اساسی زندگی مردم و حمایت از تولید رئوس مهم‌ترین برنامه‌های دولت است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی که روز چهارشنبه و در آستانه 12 فروردین ماه روز جمهوری اسلامی طی سخنانی در جلسه هیأت دولت، از جمهوریت، اسلامیت و ایران به‌ عنوان سه پایه و رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی نام برد و افزود: این سه در کنار یکدیگر جمهوری اسلامی ایران را می‌سازند.
روحانی افزود: 12 فروردین و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی 47 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و رأی به نظام جمهوری اسلامی، نشان داد که اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام‌های کشورو مدیریت کشور را با رأی خود برمی گزینند و انتخاب می‌کنند.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه حرکت‌های انقلابی در کشور برای این بوده که مردم بتوانند انتخاب کنند و کسی به مردم رأی و چیزی را تحمیل نکند، افزود: خدای نکرده اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی زده‌ایم که در12 فروردین انتخاب کردیم.


وی از انتخابات به‌ عنوان یکی از مسائل و موضوع های مهم پیش روی کشور نام برد و افزود: انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و تا مشارکت در انتخابات و صندوق رأی هست نظام جمهوری اسلامی با همین قدرت و شکوه خواهد بود.رئیس‌جمهوری تأکید کرد: اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد که ان‌شاءالله هیچوقت به چنین روزی نرسیم، به معنای پایان تمام حرکت‌ها و انقلاب‌ها در کشور است.
 راه حل مشکلات پیچیده رفراندوم است
روحانی با بیان اینکه همه باید منافع ملی کشور را مد نظر قرار دهیم، راه حل مشکلات پیچیده در این کشوررا فقط اصل 59 قانون اساسی برشمرد و افزود: 12 فروردین و روز جمهوری اسلامی که به آن افتخار می‌کنیم، یک همه پرسی و رفراندوم است.
روحانی انتخابات را یکی از مسائل بسیار مهمی که این دولت تا پیش از پایان دوره فعالیت خود پیش‌  رو دارد، عنوان کرد و گفت: 12 فروردین به‌عنوان نماد انتخابات و تعیین کننده بودن رأی مردم در نظام جمهوری اسلامی یک روز نیست، بلکه یک فرهنگ، یک راه و مسیر برای حل معضلات پیچیده و اساسی در کشور است. ان‌شاءالله بتوانیم پیرو این راه باشیم و آن را ادامه دهیم.
رئیس‌جمهوری اظهار داشت: اولین مسأله‌ای که در 4 ماه باقی مانده از عمر دولت پیش‌  روی ماست برگزاری یک انتخابات باشکوه و پرشور است و همه باید تلاش کنیم یک انتخابات پرشور برگزار شود، به‌ گونه‌ای که همه مردم احساس کنند یک نماینده‌ای در انتخابات دارند؛ از هر تفکری یک کاندیدا در انتخابات حضور داشته باشد تا مردم تشویق شوند پای صندوق آرا بیایند و زحمت ایستادن پای صندوق را به‌عنوان عبادت تلقی کنند.
روحانی با بیان اینکه نباید از انتخاب مردم بترسیم، تصریح کرد: هرچه مردم انتخاب کنند، مبارک است؛ باید این را قبول کنیم و اگر این را در مغزمان بگنجانیم منتخب مردم هر که باشد و از هر جناح و طرز تفکری که باشد برای ما مبارک است. ما نیازمندیم و البته همیشه نیاز داشته ایم که 12 فروردین را تکرار کنیم.
روزانه باید دنبال مذاکره و رفع تحریم باشیم
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دومین موضوع مورد توجه در ماه‌های پایانی دولت سلامت مردم است گفت: خیلی امیدواریم تا اول تابستان بتوانیم از واکسن داخلی هم استفاده کنیم.
وی مسأله مهم دیگر پیش روی دولت را مسأله تحریم برشمرد و با اشاره به اینکه دولت جدید امریکا تغییر شیوه داده است، اضافه کرد: اگر حواس‌مان جمع نباشد ممکن است اینها با تبلیغات و بتدریج به مردم ما بگویند که ما آماده مذاکره هستیم و این ایران است که امروز و فردا می‌کند؛ نباید بگذاریم این بهانه دست مردم و افکار عمومی بیفتد.
روحانی با بیان اینکه راه مقابله با این نگرانی فعال شدن ماست، تصریح کرد: باید بیش از این فعال شویم؛ روزانه باید دنبال مذاکره و رفع تحریم باشیم. همان‌طور که رهبری فرمودند ما عجله نداریم. 2 ماه هم گذشته است، ولی الان کسی ما را متهم به عجله نمی‌کند. روز اول اسفند اگر می‌رفتیم ممکن بود بگویند چرا عجله؟ اما دیگر در فروردین عجله تمام شد و بعد از این دیگر گذر زمان بدون رفع تحریم‌ها فرصت‌سوزی است.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امریکایی‌ها دروغ می‌گویند که بازگشت آنها به تعهدات‌شان و رفع تحریم‌ها 2 تا 3 ماه زمان نیاز دارد اظهار داشت: بازگشت امریکایی‌ها به تعهدات‌شان و رفع تحریم‌ها با یک فرمان و در یک ساعت قابل انجام است. این موضوع فقط نیاز به اراده دارد و اگر اراده جدی باشد، امریکا هم می‌تواند در یک روز به کل تعهداتش برگردد و ما هم می‌توانیم به کل تعهدات‌مان برگردیم ؛ با شعار و مصاحبه کار درست نمی‌شود، امریکایی‌ها باید در مقام عمل و با همه توان به میدان بیایند.
روحانی گفت: در تمام این 4 ماه در هر لحظه و هر ساعت برای رفع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات آماده‌ایم و این را وظیفه خودمان می‌دانیم که تحریم برداشته شود و یک روز تأخیر را در این جهت جایز نمی‌دانیم، بلکه خلاف شرع و قانون و قانون اساسی و نظر مردم می‌دانیم. مجری، دولت است و دولت هم آماده است برای اینکه این اقدام بزرگ را انجام دهد.
روحانی با بیان اینکه تأمین اقلام اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب دیگر وظیفه دولت در مدت زمان باقی مانده است موضوع چهارم را تولید دانست و اظهار داشت: امسال سال تولید و پشتیبانی و رفع موانع تولید است. پارسال پنجشنبه‌های افتتاح‌ها را داشتیم که امسال نیز تا آخرین پنجشنبه فعالیت دولت ادامه خواهد یافت. برنامه‌های اولیه برای پشتیبانی از تولید و رفع موانع نوشته شده است و بزودی این برنامه‌ها تکمیل، تدوین و اعلام می‌شود تا به وظیفه‌مان در سال 1400 عمل کرده باشیم.