«ابتکار» آرایش انتخاباتی جریان اصولگرا در انتخابات 1400 را بررسی کرد تعدد نامزدها در پازل انتخاباتی اصولگرایان

گروه سیاسی - کمتر از سه ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و هنوز آرایش انتخاباتی گروه ها و جریان های سیاسی به درستی معلوم نشده است اما به نظر می رسد تعدد نامزدهای احتمالی در جناح اصولگرا که امید زیادی به پیروزی در انتخابات دارد به مسئله دردسرسازی تبدیل شود.
با این همه اما اکثریت احزاب اصولگرا از نامزدی آیت الله رئیسی در انتخابات حمایت می‌کنند و در آن سو محمدباقر قالیباف با توجه به تحرکات انتخاباتی‌اش احتمال حضورش تقویت شده است. هرچند ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف هر دو اعلام کرده اند که قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارند اما روسای دو قوه قضائیه و مقننه رقابتی نه چندان پنهان را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده‌اند. رقابتی که البته به نظر می رسد حضور ابراهیم رئیسی را کمرنگ تر از قالیباف در این کارزار نشان می‌دهد. با این همه اما به نظر می رسد معادلات انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به همین سادگی قابل پیش‌بینی نباشد. چنانکه حضور افرادی جدید مانند عزت ضرغامی، رستم قاسمی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، سردار سعید محمد، سردار حسین دهقان و همچنین حضور متفاوت محسن رضایی بتواند پیش بینی ها را در اردوگاه اصولگرایی تغییر دهد.
در آن سو البته اصلاح طلبان همچنان بر سر گزینه‌های احتمالی خود مردد هستند. گزینه‌های احتمالی مانند سید حسن خمینی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. اما همچنان رقابت درون گروهی اصولگرایان در نوع خود برای تعیین رقیب از سوی اصلاح طلبان می‌تواند اهمیت پیدا کند.
در این گزارش نگاهی اجمالی به گزینه های اصولگرای انتخابات 1400 خواهیم داشت.


رقابت روسای قوا در سفرهای استانی
خبرآنلاین در این باره می نویسد: قالیباف و رئیسی تا اینجای کار حتی در سفرهای استانی، رقابت خود را نشان داده اند؛ سفرهایی که گاهی همزمانی آن‌ها نیش و کنایه مشاوران قالیباف به دولت را هم در پی دارد؛ چنانکه اوایل سال جدید مشاوران قالیباف و روحانی در توئیتر درباره این سفرها به مجادله پرداختند؛ آنجا که سید محمود رضوی مشاور رئیس مجلس در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار تصاویری از روسای قوای مقننه و قضائیه نوشت: «‌دوم فروردین ۱۴۰۰، دو رئیس قوه در میدان، دکتر قالیباف در میان جهادی ها در کهنوج و آیت‌الله رئیسی مرز دوغارون؛ اما نماد مدیریت خسته و اتوکشیده در اتاق و پشت مانیتور!» این توئیت رضوی با پاسخ حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی همراه شد که به رقابت نهفته قالیباف و رئیسی برای انتخابات اشاره کرد و نوشت: «‌تفاوت در این است که او در پایان دوره و آن دو احتمالا در ابتدای رقابت انتخاباتی هستند. او تاکنون سه بار به تمام استان‌های کشور سفر کرده و پروژه‌های دولتهای قبل را تکمیل و پروژه‌های ملی و استانی دولت خود را به پایان رسانده است. او در ۵۹ هفته گذشته حاصل آن زحمات را افتتاح می‌کند.»
رئیسی و قالیباف به سبب جایگاهی که دارند نیازی به فعال کردن ستادهای خود نمی بینند و از بستر همین سفرهای استانی، زمینه را برای بالا کشیدن خود در نظرسنجی ها انتخاباتی فراهم کرده اند؛ این دو، در انتخابات گذشته اگرچه تصمیم نهایی برای وحدت را موکول به نظرسنجی های انتخاباتی کرده بودند اما در آن انتخابات، باقر قالیباف با وجودیکه در نظرسنجی ها بالاتر بود با تصمیم ریش سفیدان اصولگرا، دست رئیسی را بالا برد و با دلخوری اعلام کناره گیری کرد. حالا اما هر دو نامزد اصولگرا، به برکت آثاری که تحریم ها در کشور به وجود آورده خود را شانس رسیدن به پاستور می داند.
حتی هر دو رئیس قوه در یک مقطع زمانی مشترک، تنها سفر برون مرزی‌شان را هماهنگ کردند و قالیباف به مسکو و رئیسی به عراق رفت. سفرهایی که به دور از حاشیه هم نبود و رقبای این دو سیاستمدار، ملاقات نکردن قالیباف با پوتین در روسیه و آیت الله رئیسی و آیت الله سیستانی در عراق را به عنوان حاشیه‌ای در متن، برجسته کردند.
با این همه اما محمدپور، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی به پاسخ آیت الله رئیسی به حضور احتمالی‌اش در عرصه رقابت‌های انتخاباتی اشاره کرده و می گوید از ایشان خواستیم در‌مورد احتمال حضورشان در انتخابات ۱۴۰۰ توضیح دهند که با قدرت گفتند: «من به چیزی غیر از قوه قضائیه فکر نمی‌کنم.» به نظر می‌رسد در این شرایط بین دوگانه قالیباف و رئیسی حضور رئیس مجلس در انتخابات قطعی تر به نظر برسد.
سرداران در سودای فتح پاستور
سردار سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم و سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع دو نظامی‌ای هستند که حضور خود را در انتخابات 1400 قطعی کرده اند.
سردار سعید محمد رئیس سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و سردار حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا و وزیر دفاع دولت اول حسن روحانی از جمله افرادی هستند که رسما اعلام کرده اند در انتخابات شرکت می‌کنند. دهقان اعلام کرده است که فردی فراجناحی است، اما محمد هنوز درباره نسبت خود با جریان های سیاسی کشور اظهارنظری نکرده است. با این حال احتمال حمایت جریان اصولگرا از این دو سردار سپاه وجود دارد. در مقابل اصلاح طلبان منتقد جدی حضور نظامیان در انتخابات هستند.
سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک هفته مانده به سال 1400 حضور خود در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را رسمیت بخشید و با انتشار ویدئویی کاندیداتوری خود در انتخابات را اعلام کرد. این ویدئو و پوستر انتخاباتی‌اش در فضای مجازی کشمکش‌های سیاسی را در جریان اصولگرا مضاعف کرده و واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشته است.
اولین مخالفت اصولگرایان با کاندیداتوری سردار سعید محمد، از طیف سنتی اصولگرایان آغاز شد. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، محمد را چهره‌ای ناشناخته خطاب کرد و شانس موفقیتش در انتخابات ریاست جمهوری را اندک ارزیابی کرد.
محسن رضایی و حضوری متفاوت
محسن رضایی بارها بخت خود را در انتخابات ریاست جمهوری امتحان کرده است با این همه اما طی یک سال گذشته توئیت های جنجالی او علیه دولتمردان نشان می دهد حضور او این بار متفاوت و طوفانی خواهد بود.
به نظر می‌رسد این بار رضایی حتی بتواند برخلاف دوره‌های گذشته حمایت برخی چهره‌ها و جریان‌های اصولگرایی را پشت سر خود داشته باشد.
در اظهارات او عزم جدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را احساس کرده‌اند؛ علاوه بر این برخی سخنانش از هر اعلامیه‌ای برای حضور در انتخابات صریح‌تر است. آری، «محسن رضایی» تلاش می‌کند تا خود را یک چهره اقتصاددان معرفی کند؛ همچنین وی در اعلام موضعی انتخاباتی گفته که اگر برای ورود به انتخابات تصمیم گرفتم و اعلام حضور کردم خواهید دید کاری خواهیم کرد که یک نفر بیکار نماند و اصلا کسی وجود نداشته باشد که بیاید انتقاد کند.
کنعانی مقدم عضو شورای ائتلاف اصولگرایان می‌گوید که من پیشنهادم این است که اگر قرار باشد از افراد نظامی حمایت شود، بهترین گزینه محسن رضایی است. بهتر است همه به وی کمک کنند و به نفعش کنار بروند.
ضرغامی روی نیمکت ذخیره‌ها
باشگاه خبرنگاران در مورد ضرغامی می‌نویسد: رئیس پیشین صدا و سیما و عضو شورای عالی فضای مجازی که خود را «بازیکن روی نیمکت نظام» می‌داند، چهره دیگری است که نسبت به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ابراز تمایل کرده است؛ عزت الله ضرغامی اولین نفری بود که از احتمال گزینه‌شدنش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ سخن گفت. او در پاسخ به سوالی در مورد نامزد شدنش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: من سرباز نظام هستم و اگر بگویند ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را برعهده بگیر‌ می‌آیم و درمورد انتخابات ۱۴۰۰ هم اگر احساس وظیفه کنم داوطلب خواهم شد.
ضرغامی در جایی دیگر با تعبیری فوتبالی گفته که خودم را یک بازیگر یا بازیکن روی نیمکت نظام می‌دانم که اگر روزی لازم باشد به داخل زمین می‌روم و بازی می‌کنم. من خودم را روی نیمکت جمهوری اسلامی می‌دانم، این نیمکت‌نشینی برای هر کاری است. من چنین جایگاهی را برای خودم انتخاب کردم و در هر شرایط و موقعیتی که اقتضا کرد خدمتی را انجام دهم، آماده‌ام.
گذشتِ زمان مشخص می‌کند که این بازیکن ذخیره با بازیکنی دیگر تعویض می‌شود و یا مستقلا وارد عرصه انتخاباتی خواهد شد.
رستم قاسمی و رابطه با آمریکا
رستم قاسمی، کاندیدای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ می گوید؛ حضورم در انتخابات ۱۴۰۰ کاملا تصمیم شخصی است.به دنبال این نیستم که بیایم در رقابت‌های انتخاباتی که فردا بخواهم در یک دولتی وزیر و معاون و امثالهم شوم.
او در گفتگو با خبرآنلاین گفته بود: در مورد ریاست جمهوری هنوز که به جمع بندی نهایی و اعلام رسمی کاندیداتوری نرسیدم . اما مشکلات کشور بسیار است و امروز مهم‌ترین مشکل بر اساس آمارها و نظرسنجی‌ها عمدتا اقتصادی است؛ که در درجه اول می‌توان اشتغال را نام برد.
او ادامه داده بود: درباره رابطه با آمریکا هم من فکر می‌کنم مسئولان کشور بارها اعلام کرده‌اند که ما به‌جز با رژیم صهیونیستی با همه دنیا می‌توانیم رابطه داشته باشیم و منعی وجود ندارد.اما در مورد آمریکا هم‌زمانی حاکمیت با مذاکره با آمریکا مخالفت نکرد یعنی همان «نرمش قهرمانانه»‌ای که اتفاق افتاد تا اولا به دنیا و به داخل ثابت کند اهل مذاکره و گفت‌وگو است و در‌ثانی به خود آمریکایی‌ها ثابت کند که ما به دنبال تنش‌زدایی هستیم. با این نگاه رفتیم و برجام را امضاء کردیم (حال انتقادات به برجام وارد است که چطور نوشته و امضاء شد بماند) در آن زمان آمریکایی‌ها وقت زیادی داشتند.
با این حال به نظر می‌رسد قاسمی چندان شانسی برای اجماع‌سازی بین جریان‌های اصولگرا نداشته باشد هرچند معادلات انتخابات معمولاً قابل پیش بینی نیست باید دید تا آن زمان چه اتفاقی رخ خواهد داد.