خیز جدید و خطرناک کرونا چگونه شکل گرفت؟

سرویس اجتماعی-خیز جدید کرونا در کشور به راه افتاده است، این خبر و هشداری بود که دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد.
علیرضا رئیسی با گلایه از هموطنانی که در تعطیلات نوروز به سفر رفته‌اند، درباره برگزاری جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور گفت: در این جلسه آخرین وضعیت شیوع بیماری را در سطح دنیا و کشور مرور کردیم؛ با توجه به خریدهای شب عید، مهمانی‌ها، سفرها، عدم رعایت پروتکل ‌ها و ازدحام ‌ها شاهد خیز جدید بیماری در بسیاری از استان‌‌های کشور هستیم؛ به طور کلی روند بیماری در کشور صعودی است.
رئیسی ادامه داد: در الگوهایی که از نظر اپیدمیلوژیک (همه‌گیرشناسی) درحال بررسی آنها هستیم، الگویی مشاهده می‌شود که بیشتر نشان دهنده افزایش بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی است که در اکثر استان‌های کشور وجود دارد و خیز شدید بیماری برداشته می‌شود.
افزایش 100 درصدی ترددهای جاده‌ای


در نوروز نسبت به سال گذشته
وی با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروز ترددهای جاده‌ای نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: این گزارش از وزارت راه و شهر‌سازی و ناجا ارائه شده است. حتما همه عزیزان به یاد دارید که سال قبل ترددها تقریبا نزدیک به صفر رسیده بود و نسبت به سال قبل آن بسیار کاهش پیدا کرده بود؛ اکنون وضعیتی که در سطح کشور با آن روبه رو هستیم، شروع یک خیز بلند است که برخی استان ‌ها وارد پیک جدید بیماری شده‌اند و در برخی دیگر پیک آغاز شده است؛ اگر پروتکل ‌ها رعایت نشوند، شاهد خیز بلندی خواهیم بود، همان گونه که قبلا در استان خوزستان شاهد آن بودیم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: همان‌طور که می‌دانید استان خوزستان چندین ماه گرفتار بیماری و خیز بسیار شدید بود و هنوز هم ادامه دارد البته خوشبختانه به دلیل رعایت پروتکل ‌ها توسط بسیاری از مردم در شهرهای مختلف استان در حال طی کردن روند نزولی است.
البرز و ایلام وارد پیک کرونا شده‌اند
رئیسی با اشاره به اینکه اکنون البرز و ایلام وارد پیک کرونا شده‌اند و خیز بلند در این دو استان آغاز شده است، گفت: بعضی استان ‌ها هم در آستانه ورود به پیک جدید هستند. استان‌‌های مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستند؛ سایر استان‌های کشور هم کم و بیش روند صعودی دارند؛ در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی روند صعودی آغاز شده است و براساس پیش‌بینی‌ها اگر این روند ادامه ‌دار شود در هفته یا ۱۰ روز آینده که اثرات سفرها مشاهده می‌شوند قطعا موج بسیار بلندی خواهیم داشت.
وی افزود: متاسفانه اکنون میزان بستری در بیمارستان‌های کشور از مرز هزار و 300 نفر هم گذشته و این نشان دهنده این است که در یک هفته تا ۱۰ روز آینده مرگ‌‌های سه رقمی ادامه پیدا کرده و مرگ و میر کمتر از ۱۰۰ نفر خواهیم داشت و مرگ ‌های روزانه بیش از ۱۰۰ نفر خواهد بود.
کسانی که سفر رفته‌اند
تا پنج روز نباید رفت و آمد داشته باشند
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: به عنوان یک هشدار بهداشتی به آنهایی که از سفر بازگشته‌اند می‌گویم در چند روز آینده دورهمی برگزار نکنند زیرا ممکن است آلوده باشند و دیگران را بیمار کنند، همچنین کسانی که سفر نرفتند هم با افرادی که سفر رفته ‌اند در ارتباط نباشند و آنها را به خانه خود دعوت نکنند؛ زیرا ممکن است آنها ناقل ویروس باشند و بیماری را انتقال دهند.
رئیسی بیان کرد: کسانی که سفر رفته ‌اند تا پنج روز نباید رفت و آمد داشته باشند و دورهمی برگزار نکنند؛ اگر علائمی پیدا کردند به سرعت به مراکز درمانی مراجعه و حتما قرنطینه را رعایت کنند.
وی اظهارداشت: از امروز تا جمعه آینده، هفته بسیار مهمی است که باید بسیار دقت کنیم زیرا بسیاری از افرادی که سفر رفتند سالم بودند اما اکنون آلوده شده و بازگشته‌اند و می‌توانند اقوام، اعضای خانواده و دیگران را آلوده کنند. به کارمندان ادارات هم توصیه می‌ کنم از تجمع در یک مکان و دید و بازدید پس از تعطیلات خودداری کرده زیرا بسیار خطرناک است.
84 درصد مردم در شهرهای قرمز
در روز طبیعت در خانه ماندند
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با تشکر از مردم برای رعایت پروتکل‌‌ها در روز طبیعت عنوان کرد: در شهرهای قرمز ۸۴ درصد، در شهرهای نارنجی ۸۳ درصد و در شهرهای زرد و آبی ۷۸ درصد مردم رعایت کردند و در خانه ماندند. تعدادکسانی که سفر نرفتند زیاد بود و کسانی که سفر رفتند درصد کمی را شامل می‌‌شدند؛ این افراد همان‌هایی بودند که فکر می‌کنم ۱۳ بدر هم نبودند و گرنه ۱۳ بدر هم بیرون می‌رفتند چون به هیچ حرفی گوش نمی‌دهند؛ احتمالا این توصیه را هم رعایت نمی‌‌کردند. اما کسانی که سفر نرفتند، ۱۳بدر هم در خانه ماندند. این خیلی بد است که برخی هم سفر رفتند و در روز طبیعت هم بیرون رفتند.
رئیسی با اشاره به آخرین وضعیت رنگ بندی شهرها در کشور گفت: متاسفانه اکنون ۴۷ شهر قرمز، ۱۲۶ شهر نارنجی، ۲۴۷ شهر زرد و فقط ۱۴ شهر آبی هستند. حتما مردم باید پروتکل ‌ها را رعایت کنند، به ویژه در این هفته که زمان بازگشت از سفرها است و می‌تواند خیز بلندی از بیماری در کشور آغاز شود. وی با اشاره به تصمیم ستاد در مورد ماه رمضان هم گفت: مراسم‌ها‌ با رعایت پروتکل‌ها و درصد مورد نظر در شهرهای آبی و زرد برگزار می‌شوند، اولویت برگزاری مراسم در فضای باز است. برای شب‌های احیا در شهرهای قرمز و نارنجی هم مجددا در قرارگاه بررسی خواهد شد و به اطلاع مردم خواهد رسید.
15هزار کرونایی به سفر رفتند!
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشکر از افرادی که در خانه ماندند و پروتکل‌‌ها را رعایت کردند، افزود: تشکر می‌کنم از کسانی که هم به فکر سلامتی خود هستند و هم به فکر رعایت حقوق دیگران؛ بیش از ۱۵ هزار کرونایی مثبت در این ایام نقض قرنطینه کردند که کد ملی آنها مشخص و به مراجع ارجاع داده شده است؛ به ازای هر روز ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و برخورد لازم صورت خواهد گرفت.
کرونا چگونه اوج گرفت؟
خبر خیزش دوباره کرونا در کشور از سوی مسئولان وزارت بهداشت و ورود به موج چهارم بیماری در حالی است که آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در ماه‌های پایانی سال گذشته با تلاش کادر بهداشت و درمان و همراهی مردم و اجرای طرح شهید سلیمانی با همت و همراهی وزارت بهداشت و نیروهای بسیج، سپاه، ارتش، هلال احمر و... روندی کنترلی و تقریباً تثبیت شده پیدا کرده بود و با توجه به پیش‌بینی آغاز واکسیناسیون از بهار امسال امید به مدیریت مطلوب بیماری وجود داشت اما بی‌توجهی عجیب ستاد ملی مقابله با کرونا به هشدارهای وزارت بهداشت، کارشناسان، پزشکان متخصص عضو ستاد کرونا و رسانه‌ها درخصوص خطرات افزایش شیوع بیماری با مسافرت‌های نوروزی به ویژه با توجه به شیوع سراسری کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور و آزاد گذاشتن مسافرت‌ها با اعلام محدودیت سفر تنها در 40 شهر قرمز و نارنجی در کنار برخی بی‌توجهی‌ها از سوی مردم در برگزاری تجمعات و مهمانی‌ها و... باعث شده است که اکنون شاهد افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان روزانه و روند صعودی فوتی‌های روزانه که بار دیگر سه رقمی شده است باشیم. به صورتی که سخنگوی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: از 13 تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۴۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۰ نفر از آنها بستری شدند.در طول این مدت، ۱۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۹۹۹ نفر رسید.
تناقض در مواضع کرونایی
در این میان نکته مهم اظهارات متناقض از سوی برخی مسئولان نه تنها در نقض نظرات دیگران بلکه در رد مواضع قبلی خود آنها در بیان وضعیت کرونا در کشور می‌باشد. نمونه بارز این ماجرا در اظهارات روزهای اخیر رئیس‌جمهور است که مسئولیت ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا را نیز بر عهده‌دارد.
آقای روحانی که هفتم فروردین ماه جاری گفته بود «به نظر من پیک این بیماری تمام شده است. علیرغم همه حرف‌ها، جهش و همه مشکلات، در مجموع در عالم یک پیکی داشته و این پیک آخرش است. با روند گسترش واکسیناسیون، این پیک آخرش است. این پیک پایین می‌آید»، دیروز در جلسه ستاد کرونا گفت: «مجموعه خریدهای شب عید، رفت و آمد ایام نوروز و سفرهای آن ممکن است ما را با مشکلاتی مواجه کرده باشد. امروز در بررسی‌ها دیدیم که متاسفانه در دو استان موج چهارم این پاندمی آغاز شده و برخی استان‌های دیگر هم اگر مراقبت نشود ممکن است وارد موج چهارم بشوند.»
از سوی دیگر در شرایطی که جناب رئیس‌جمهور در همان جلسه هفتم فروردین درباره میزان سفرهای نوروزی گفته بود:« در قشم نسبت به سال 98، 10 درصد مسافر رفتند تا حداکثر در بعضی از روزها 15 درصد، اینکه 85 الی 90 درصد مردم، خودشان نرفتند، مانعی هم نبوده، منطقه هم منطقه زرد بوده یا آبی بوده حتی و سفر آزاد بوده است، ولی مردم خودشان مراعات کردند. این مراعات مردم بسیار ارزشمند است.آماری که در همین جلسه وزیر محترم کشور اعلام کردند که در برخی از مناطق شمالی، در مازندران بیش از 80 درصد، سفر کاهش داشته نسبت به سال 98، این نشان می‌دهد که مردم خودشان مراعات کردند و اگر این مراعات‌ها نبود، خیلی مشکل می‌داشتیم.» در همین حال دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از افزایش 100 درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال گذشته خبر داد. البته درباره آمار رئیس‌جمهور در مورد سفرها باید گفت این آمار در مقایسه با سال 98 بوده که طبیعی است با توجه به شیوع کرونا سفرهای نوروزی نسبت به آن کاهش داشته باشد اما نکته مهم این است که سفرهای نوروزی امسال نسبت به نوروز گذشته 100 درصد رشد داشته است.
 ستاد ملی کرونا مقصر است
در همین حال دکتر پیام طبرسی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و رئیس‌بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس تصریح کرد: به جای اینکه تصمیمات خوبی گرفته شود و بیماری در همان روند بعد از آذرماه بماند، متأسفانه با تجمعات آخر اسفند و بازارهای شلوغ و سفرها ما از اول عید با افزایش شدید بیماری رو‌به‌رو شدیم، حتی من روز سوم عید اعلام کردم که وارد موج چهارم شدیم، لذا با موج شدیدی از بیماری رو‌به‌رو هستیم و شهرها به سرعت نارنجی و قرمز می‌شود، متأسفانه اشتباهات تکرار شد و به نظرم این بار دیگر مردم مقصر نبودند.
طبرسی با اشاره به اینکه ستاد ملی کرونا باید برای امور جدی تصمیم بگیرد، گفت: ما دیدیم که همه کشورها برای عید خودشان محدودیت ایجاد کردند ولی ما برعکس محدودیت‌ها را برداشتیم و همین شد که وزارت بهداشت اعلام کرد که 15 هزار نفر از آنهایی که کرونای مثبت داشتند هم مسافرت کردند، پس اینجا مقصر ستاد ملی کروناست، دکتر نمکی قبل از عید اعلام کردند که به مسافرت نروید، ولی به این اعلام خطرها توجه نشد.
وی با تأکید بر اینکه موجی که شروع شده لااقل دو ماه طول خواهد کشید و جان بسیاری را خواهد گرفت، یادآور شد: ما با موج شدیدی از بیماری رو‌به‌رو هستیم و تخت‌های بیمارستانی دوباره پر شده، من از همه افرادی که علامتی از بیماری دارند درخواست می‌کنم به هیچ وجه در تجمعات حاضر نشده و سر کار نروند، همه زدن ماسک را در محل کار جدی بگیرند چون ما عملا وارد پیک چهارم شدیم و تعداد موارد مثبت‌مان که هفت هزار بود به بیش از 11 هزار نفر رسیده و موارد فوتی سه رقمی شده و هیچ کدام از آمار به نفع ما نیست.
طبرسی با اشاره به اینکه در حوزه واکسیناسیون کُند عمل می‌کنیم، یادآور شد: توصیه‌ام این است همین واکسن‌ها که هست زودتر تزریق کنیم، چون 14 روز عید عملا همه چیز تعطیل بود، در حالیکه باید سریع‌تر عمل کنیم تا لااقل افراد پرخطر واکسینه شوند.
درخواست دیرهنگام توقف ایاب و ذهاب
با کشور ترکیه
دیروز اما در حالی وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، بر ضرورت توقف یک هفته‌ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور ترکیه با توجه به شیوع گسترده کرونای جهش یافته در کشور ترکیه و لزوم همکاری استانداران در این زمینه، تاکید کرد که چند روز قبل مشاور وی اعلام کرده بود تقریبا تمام ترکیه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد اما سفرها و تورهای مسافرتی از مقصد کشورمان به ترکیه در جریان است. با این تفاسیر جا داشت پیش از این فکری برای این موضوع می‌شد نه حالا که تقریبا سفرها و تورها پایان یافته است! همین تناقض در آزاد بودن سفر به ترکیه با شرایط قرمز و ممنوعیت سفر به عتبات عالیات از دیگر ابهامات تصمیمات ستاد کرونا است. مورد دیگر بستن راه‌های ورودی به قم در نیمه شعبان و باز بودن محل‌های تجمع و تفرجگاه‌ها در سراسر کشور بود!
اکنون که با برخی تصمیمات مبهم بی‌توجهی به نظرات کارشناسان از سوی ستاد کرونا و برخی بی‌توجهی‌ها از سوی عده‌ای از مردم در رعایت پروتکل‌ها در ایام نوروز شاهد شرایط خطرناک خیزش دوباره کرونا در کشور هستیم باید بیش از گذشته نظرات کارشناسی مورد توجه قرار
گیرد.