طرح «حذف سربازی اجباری» احساسی است

آفتاب یزد- گروه شبکه: چند ماهی است که نمایندگان مجلس خواستار اصلاح قانون سربازی که سالهاست در ایران بی‌تغییر مانده و یک اجبار است، هستند. آن‌ها معتقدند که سربازی اجباری باید برچیده شود و در این اوضاع و احوال اقتصادی از توان جوانان در تولید و سازندگی استفاده کرد. در این راستا چندی پیش امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس در صفحه رسمی خود در توییتر نوشته بود: «باید سربازی اجباری جمع شده و نیروهای متخصص نظامی برای حراست از امنیت و اقتدار کشور استخدام شوند؛ وجود ۳ میلیون مشمول غایب نشان‌دهنده ناکارآمدی مدل فعلی است. در شرایط جنگ اقتصادی باید از توان جوانان برای سازندگی و جهش تولید استفاده کنیم؛ نسل جوان سربازان خط مقدم این جنگ هستند.» برخی دیگر سربازی اجباری را مضر می‌دانند و حتی آن را سبب هدر رفت دو سال از عمر جوانان تلقی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند؛ از آنجا که مواردی برای معافیت در سربازی در نظر گرفته شده است ممکن است که جوانان برای این معافیت دست به هر کاری بعضا خطرناک بزنند. به همین منظور نمایندگان خواستار تغییر قانون سربازی، طرحی را مطرح کرده‌اند که بر اساس آن دوره سه ماه آموزشی سربازی برای پسران اجباری باشد و مابقی را تا سن ۵۰ سالگی به صورت پرداخت پول به سربازهایی که جذب سربازی می‌شوند، بگذرانند. همچنین حقوق سربازان ۹۰درصد حقوق افراد رسمی و با تمام امکانات باشد. از سوی دیگر کارزاری تحت عنوان هشتگ «#نه به سربازی اجباری» در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده است که در آن از رئیس مجلس خواسته شده با توجه به مشکلات اقتصادی و بالارفتن هزینه‌های زندگی مردم، در قانون سربازی اجباری تجدید نظر شود و سربازی حرفه‌ای با طرح دریافت مالیات از مشمولان غایب و کسانی که متقاضی رفتن به سربازی نیستند اجرا شود. آن‌ها می‌گویند با اجرای این طرح مشکلات نزدیک به سه میلیون نفر مشمول غایب که از بسیاری از خدمات اجتماعی محروم هستند حل می‌شود و دغدغه سربازی از دوش بسیاری از جوانان کشور برداشته می‌شود.
> کارخانه دشمن‌سازی علیه نظام راه انداخته‌ایم
در همین راستا ابوالفضل ابوترابی، طراح «طرح اصلاح قانون سربازی» در مجلس یازدهم، درباره دلایل طراحی و پیگیری چنین طرحی در مجلس می‌گوید: «سربازی در این طرح دارای پنج رکن است؛ رکن اول نیاز به تامین امنیت است بنابراین در رکن اول برطرف کردن نیاز نیروهای مسلح جزو ضروریات است و در این طرح این مسئله در نظر گرفته شده که نیروی مازاد بر نیاز نیروهای مسلح اجباری برای سربازی رفتن ندارد.» به گزارش اعتماد آنلاین، او در این باره تشریح کرد: «نیروهای مسلح بر اساس نیاز خود از صفر تا مثبت ۱۰۰ و از صفر تا منفی ۱۰۰ رتبه‌بندی می‌کنند و به هر نفر یک نمره می‌دهند و خود ستاد، کل آمار مسئولان را در دست دارد و بر اساس نیاز خود مبنی بر زیر دیپلم، بالای دیپلم، کارشناسی، مهندس و پزشک، و همچنین مطابق سن نمره‌بندی می‌کند.» ابوترابی با تاکید بر این مسئله که جذب سرباز بر اساس نیاز صورت می‌گیرد، افزود: «رکن دوم طرح مزبور این است که سرباز باید همانند نیروهای مسلح حقوق دریافت کند بنابراین بعد از جذب سرباز این نیروها ۹۰ درصد یک حقوق کامل را دریافت می‌کنند.» او درباره منابع مالی این طرح برای پرداخت حقوق به سربازان جذب شده گفت: «این منابع مالی به این شرح پرداخت می‌شود که گروه‌هایی که سربازی نیامده‌اند باید مالیات بر امنیت را بر اساس جدول خدماتی که تنظیم شده، تا سن ۵۰ سالگی پرداخت کنند.» طراح طرح سرباز حرفه‌ای چهارمین رکن این طرح را افزایش مدت زمان سربازی از ۲ سال به ۵سال برشمرد و توضیح داد: «بعداز ۲سال اجباری، سه سال بعدی اختیاری است و با تشخیص و الزام نیاز فرمانده یگان
در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود؛ یعنی با این طرح به سمت سربازی حرفه‌ای و اختیاری می‌رویم که این مسئله اختیاری بودن پنجمین رکن طرح است.» به عقیده ابوترابی، بر اساس نیاز روز جامعه باید به سمت سرباز حرفه‌ای رفت. امروز جنگ‌ها تجهیزات محور و گران قیمت هستند، لذا هر چه آموزش نیروهای ما بیشتر باشد در میدان عمل خروجی بهتری خواهیم داشت. او توضیح داد: «در حال حاضر با توجه به وضعیت ناامنی‌های مختلف، کشور سالانه به حدود ۴۰۰ هزار سرباز نیاز دارد و در طرح ما در صورت افزایش مدت سربازی از ۲ سال به ۵ سال، نیاز سالانه کشور به ۸۰ هزار نفر در سال می‌رسد.» ابوترابی گفت: «به دنبال این شیوه سربازی، استخدامی‌های دولت باید از بین افرادی انتخاب شوند که پنج سال را گذرانده‌اند. در گام بعدی به دنبال این هستیم که استخدام‌های دولت از میان گروهی که پنج سال سربازی را به صورت اختیاری دیده‌اند باشد.» ابوترابی با اشاره به قدمت ۱۰۴ساله قانون سربازی از زمان رضاخان تا امروز توضیح داد: «از زمان رضاخان قانون سربازی ۲ساله اجباری برقرار است در حالی که قانون باید بر اساس نیاز روز جامعه تغییر کند و در شرایط فعلی به واقع با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی برای نظام راه انداخته‌ایم.» این نماینده مجلس ادامه داد: «بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دومین عامل تاخیر ازدواج آقایان سربازی است و این مسئله خود ضرورت تغییر در قانون سربازی را بیشتر می‌کند.»


> تنها ۱۸ کشور سربازی اجباری بیش از یک سال دارند
ابوترابی در تشریح قوانین سربازی در نقاط مختلف دنیا گفت: «در دنیا ۲۸ کشور قانون سربازی اجباری دارند و از این کشورها تنها ۱۸ کشور سربازی اجباری بیش از یک سال دارند که ایران نیز در این زمره است.»
> ۳ میلیون جوان را مجرم کرده‌ایم
طراح طرح اصلاح قانون سربازی در مجلس یازدهم در آخر گفت: «اکنون با قانون فعلی سه میلیون غایب و سرباز فراری داریم و جوانان را مجرم کرده‌ایم؛ در جامعه‌ای که قانون منطبق بر واقعیت نباشد شهروندان مجرم تلقی می‌شوند، به همین خاطر قانون سربازی فعلی نیازمند تغییر بنیادی است.»
> سربازی نمی‌شود اجباری نباشد
اما عیسی زاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نظر دیگری دارد و معتقد است که سربازی نمی‌شود اجباری نباشد مگر آنکه مملکت گل و بلبل شود. وی در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید: «باتوجه به دشمنانی که اطراف جمهوری اسلامی ایران وجود دارد مگر می‌شود که جوانان دلاور کشور، از آن دفاع نکنند. مگر آن که نیروهای مسلح کشور بگوید که به سرباز نیاز نداریم.» عیسی زاده افزود: «برخی از نمایندگان مجلس گاهاً احساساتی تصمیم می‌گیرند چرا که این موضوع در حوزه ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح است و در حوزه نمایندگان نیست. اساساً نمایندگان نمی‌توانند در خصوص سربازی تصمیم بگیرند. اما در خصوص غایبان از سربازی، کسانی که ازسن بالایی برخوردارند و مدت زمان زیادی است که از سربازی رفتن خودداری کرده‌اند یا شرایط زندگی‌شان به گونه‌ای است که امکان بازگشت به سربازی را ندارند، مجلس می‌تواند با در نظر گرفتن جریمه و یا شرایطی، این افراد را از استرس این موضوع دور کند.» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه نمایندگان در حوزه دفاعیه صلاحیت تصمیم‌گیری را ندارند گفت: «حوزه دفاعیه جایگاه خاص خودش را دارد و ستاد فرماندهی کل قوا باید در مورد آن تصمیم بگیرد واز حوزه نمایندگان مجلس خارج است.» وی در خصوص اینکه می‌گویند با سربازی دو سال از عمر و وقت جوانان تلف می‌شود، اظهار کرد: «این نظر و این حرف کاملاً اشتباه و نادرست است چرا که بهترین عمرشان را جوانان در سربازی می‌گذرانند. آیا دفاع کردن از کشور عمر هدر کردن است؟ آن‌هایی که هشت سال برای کشور جنگیدن آیا عمرشان هدر رفته است؟ کسانی که سربازان نخبه هستند و تحصیلات عالیه دارند می‌توانند در پیکره وزارتخانه‌ها از جمله راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، صنعت معدن وتجارت و... خدمتشان را بگذرانند و هر زمان هم که به آن‌ها نیاز شد به واحد دفاعیه موردنظرشان مراجعه کنند. این حرف که با سربازی رفتن عمر آدم تلف می‌شود حرفی کاملا اشتباه و نادرست است به طور کلی از وجود این سربازانی که نخبه هستند می‌توان با یک آزمون ورودی در پیکره وزارتخانه‌ها که نیاز به نیرو هم دارند استفاده کرد اینگونه هم خدمت‌شان را می‌گذرانند و هم جذب آن وزارتخانه می‌شوند. به هر حال با فرماندهان نظامی که صحبت می‌کنم آن‌ها هم از به کار بردن چنین لفظ‌ها و اظهارنظرهایی ابراز نارضایتی کرده‌اند.» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص طرح نمایندگان خواستار تغییر قانون سربازی مبنی بر دریافت مالیات از مشمولان غایب و کسانی که متقاضی رفتن به سربازی نیستند، گفت: «از آنجا که بحث تغییرات سربازی از حوزه نمایندگان مجلس خارج است این طرح نشدنی است. نمایندگان مجلس نباید مطالبی را بگویند که برای جوانان مسئله ایجاد کند. از سوی دیگر آیا این عدالت است که کسی که پول ندارد به سربازی برود و آن که پولدار است مالیات سربازی نرفتن‌اش را بپردازد؟»