بایدن پس از پیروزی به سندرز پشت کرد

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: هرچند چهل و سه عضو مجلس سنای ایالات متحده آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات در نامه‌ای از جو بایدن خواسته‌اند برای دستیابی به توافقی بین‌المللی با ایران بکوشد که به مسائلی ورای برنامه هسته‌ای ایران بپردازد اما دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که دو ماهی است بر سر کار آمده، می‌گوید سرگرم رایزنی با هم‌پیمانان اروپایی خود برای بررسی راه‌های احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌ها موسوم به برجام است که دولت قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن بیرون آمد و اما در نخستین نشست خبری جو بایدن در مقام ریاست جمهوری خبری از ایران و برجام نبود. ‏بایدن در این نشست به کرونا، کنترل اسلحه، مهاجرت و نیز رابطه با چین و افغانستان پرداخت اما هیچ اشاره‌ای به ایران نکرد!
‏nنمایش قدرت یا ضعف؟
همه ماجرای نخستین نشست مطبوعاتی بایدن به دیرهنگام بودن یا چرایی
نپرداختن به موضوع ایران و دیگر مسائل محتوایی ختم نمی‌شود بلکه این حواشی است که همه ی نشست را تحت الشعاع قرار داده است. یکی می‌نویسد:«بایدن خبرنگارانی را که قرار بود سوال بپرسند از پیش انتخاب کرده بود.» دیگری خبر می‌دهد:«رسانه‌های لیبرال و محافظه‌کار آمریکا بر سر نشست خبری بایدن درگیر شدند.» و نیز این که:« خبرنگاران، از «برگه‌های تقلب» محرمانه‌ای که جو بایدن در نخستین نشست خبری خود از آن‌ها استفاده می‌کرد، عکس گرفته‌اند.» این عکس‌ها از یادداشت‌های جو بایدن در نخستین نشست خبری او گرفته شده است. یک برگه حاوی نام و چینش حضور


۲۵ خبرنگاری است که برای نشسست خبری یک ساعته به اتاق شرقی کاخ سفید،
دعوت شده بودند. چهره تعداد کمی از روزنامه‌نگارانی که قرار بود جو بایدن به ترتیب به آن‌ها اجازه صحبت دهد، در یکی از این برگه‌ها علامت‌گذاری
شده بود.»در تصویر دیگری که از این نشست خبری منتشر شده است، جو بایدن «گزاره برگ»‌هایی در دست دارد که حاوی اطلاعات و آمار خلاصه شده است. بر روی یکی از این برگه‌ها، آماری درباره زیرساخت‌های آمریکا دیده می‌شود. روی یکی از برگه‌ها نوشته بود: «ایالات متحده اکنون مقام سیزدهم در کیفیت زیرساخت‌ها را در جهان دارد. در سال ۲۰۰۲ رتبه پنجم را داشته که پایین آمده است» و «چین سه برابر آمریکا برای زیرساخت‌ها هزینه می‌کند». منتقدان مدعی شدند که این برگه‌ها، نشان‌دهنده بی‌اعتنایی بایدن به رسانه‌های محافظه‌کار است و دیگر این که او نمی‌تواند از عهده یک مباحثه از پیش تعیین نشده، بربیاید. دیگر رسانه‌ها، این برگه‌ها را نشانه جدیت و آمادگی رئیس‌جمهور دانستند. در دفاع از بایدن، استلا پارتون، خواننده موزیک کانتری و خواهر دالی پارتون، در توییتر نوشت که داشتن برگه یادداشت، «حرفه‌ای و نشانگر قدرت رهبری واقعی» است. در این نشست خبری، بایدن به پرسش‌های ۱۰ خبرنگار پاسخ داد؛ البته به استثنای شبکه فاکس نیوز که رسانه‌ای هوادار دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین است که کماکان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را تقلب آمیز می‌داند.
‏- واکنش‌ها... از «برگه‌های تقلب»
تا پرسیدن «سوال‌های آسان»
اولین نشست‌ خبری دیرهنگام رئیس جمهور آمریکا با شائبه‌هایی درخصوص سوالات از پیش تعیین شده و آسان، برگه‌های تقلب و روخوانی او از روی کتابچه کاخ سفید همراه شد. پس از آن که عدم حضور بایدن در برابر خبرنگاران و طفره رفتن
او از برگزاری نشست خبری، شائبه‌هایی را درمورد سلامت جسمی و عقلی
او به وجود آورده بود. در نهایت کاخ سفید اعلام کرد اولین نشست خبری برگزار خواهد شد.نشست خبری بایدن در حالی انجام گرفت که او تنها درباره چند موضوع محدود به اظهار نظر پرداخت و رسانه‌های آمریکایی بابت این نشست «تقریباً بدون گاف» ابراز خرسندی کردند. شماری دیگر از افراد و رسانه‌های آمریکایی، با زیر ذره‌بین بردن این رخداد، همچنان تردید درخصوص سلامت عقلی و جسمی و تسلط و مهارت‌های زبانی رئیس جمهور آمریکا را مطرح کردند. این رسانه‌ها با اشاره به تپق زدن‌های بایدن و مکث و فکر کردن طولانی برای گفتن جملات بعدی، به گاف‌های او نظیر فراموش کردن نام رئیس جمهور افغانستان و ادای اشتباه نام وی پرداختند.«کندیس اُوِنز» نویسنده محافظه‌کار آمریکایی در پیامی توئیتری نوشت: «جو بایدن برگه تقلبی با اسامی و تصویر چهره خبرنگارانی را در اختیار داشت که باید به سوالاتشان جواب می‌داد و او دقیقاً می‌دانست قرار است چه سوالاتی را پاسخ دهد». از سوی دیگر «کریس والاس» مجری مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا، بایدن را به‌خاطر اتکای بیش از حد به یادداشت‌هایی که کاخ سفید در اختیارش قرار داده بود، مورد انتقاد قرار داد. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، والاس در این‌باره گفت: «در مورد تمام سوالاتی که درباره سیاست خارجی پرسیده شد، او مانند جن ساکی (سخنگوی کاخ سفید) به سراغ کتابچه اطلاعات برای نشست‌های خبری رفت و به طور واضح کتاب راهنمای کاخ سفید و نکات سخنرانی‌های کاخ سفید را می‌خواند». این مجری شبکه «فاکس نیوز» افزود: «در ۶ سالی که اخبار رونالد ریگان (رئیس جمهور پیشین) آمریکا را پوشش می‌دادم هرگز چنین چیزی ندیدم. طی سال‌های متمادی نشست‌های خبری زیادی را تماشا کردم و هرگز چنین چیزی ندیدم. اینکه رئیس جمهوری در یک نشست خبری از روی نکات سخنرانی بخواند».
بایدن در این نشست خبری، از اشاره به «پیتر دوسی» خبرنگار فاکس نیوز برای مطرح کردن سوالاتش امتناع کرد. دوسی در این‌باره گفت: «سوالات زیادی داشتیم اما رئیس جمهور به آن‌ها ورود نکرد».
«دانا پرینو» سخنگوی پیشین کاخ سفید نیز اجازه ندادن به خبرنگار فاکس نیوز
برای مطرح کردن سوالاتش را اقدامی بچگانه توصیف کرد. از سوی
دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با این شبکه گفت سوالات را طوری مطرح می‌کردند که او را برای پاسخ دادن راهنمایی کنند. ترامپ افزود: «هرگز کسی چیزی مثل این را ندیده بود. در واقع بسیار ناراحت‌کننده بود که سوال‌های ساده‌ای را به خورد او می‌دادند». او در ادامه گفت: «متوجه شدم که امروز به پیتر دوسی هیچ سوالی نرسید. نمی‌توانستند سوال سختی بپرسند و [کارکنان کاخ سفید] آماده بودند اگر سوال‌ها کمی آزمون برانگیز شوند، میکروفون را قطع کنند». علاوه بر این، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نخستین نشست مطبوعاتی رئیس‌جمهور این آمریکا را از قبل تعیین شده خواند و افزود خبرنگاران آمریکایی در این نشست با تبعیض روبه رو بودند.
‏n‌بایدن با پیروی از شیوه جمهوری خواهان
به دنبال مهار ایران است
در این میان و فراتر از حاشیه نگاری، عدم توجه به موضوع ایران، برجام و مسائل هسته‌ای ما را بر آن داشت تا این نشست را در گفتگو با یک کارشناس مسائل آمریکا، دقیق‌تر بررسی کنیم. خوش چشم تحلیل خود از عدم اشاره بایدن به ایران در نشست مطبوعاتی‌اش را این طور بیان می‌کند:
آقای بایدن سعی می‌کند با رفتار مشخصی به دنبال درخواست حداکثری باشد. در خواست حداکثری آمریکا این است بدون دادن هزینه یعنی بدون برداشتن تحریم ها، برجام مجددا احیا شود. تا این باب گفتگویی برای ورود به مذاکرات بعدی شود. بنابراین اسلحه‌ای که او در دست دارد تحریم‌ها است رفتار ایشان رفتار بی‌میلی و نشان دادن عدم عجله است. بی‌میلی نشان می‌دهد تا درخواست‌های حداکثری خود را عملی کند. با توجه به اینکه اواخر دولت روحانی است و برجام سناریو و پروژه آقای روحانی بود بایدن با نشان دادن عدم تمایل خود سعی می‌کند طرف مقابل یعنی دولت آقای روحانی را به عجله وا دارد و دولت راضی به کوتاه آمدن شود. این رفتار بایدن تاکتیکی است که در خدمت استراتژی مهار ایران از سمت آمریکا است. استراتژی آمریکا، استراتژی مهار با تکیه بر تهدید و به ویژه تحریم است. از سال گذشته که مسئله
عین الاسد و همین طور یکی دو مسئله دیگر پیش آمد تهدید طرف آمریکایی هم بی‌اعتبار یا کم اعتبار شد بنابراین تنها اسلحه ممکنی که در دست دارد تحریم است. اگر چه که تحریم‌ها هم ظرف 11 ماه گذشته تاثیرات آن رو به کاهش بوده است. اما با این حال تنها اسلحه ممکن تحریم است. بنابراین آقای بایدن سعی می‌کند این اسلحه را به شکل حداکثری یا کامل نگه دارد. برای رسیدن به این هدف باید بی‌میلی نشان دهد. چون اگر درخواست عجله‌ای داشته باشد طبعا طرف ایرانی هم خواهد گفت تحریم باید برداشته شود. لذا او بی‌میلی نشان می‌دهد تا شاید در آینده به ویژه در دو ماه باقی مانده از دولت روحانی به دلیل مسائل جناحی و انتخاباتی بهره‌ای برد.
‏- رفتار بایدن سیمای سیاست خارجی آمریکا است!
این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه با تاکید بر این موضوع که: جوبایدن دارد سیمای سیاست خارجی آمریکا و همین طور استراتژی امنیت ملی که قبلا هم مکتوب آن را اعلام کرده را به تصویر می‌کشد، اظهار می‌دارد: نیمی از مشکلات عمده بایدن در داخل و خانه است. اما در بعد جهانی رقبای آمریکا همواره روسیه، چین، کره شمالی و ایران بوده‌اند و دو موضوع دیگری که با این مسائل اصلی پیوند می‌خورد حضور آمریکا در منطقه از جمله در عراق و بین النهرین و همین طور در افغانستان است. قطعا حضور آمریکا در این مناطق نمی‌تواند در پرونده‌های مجزایی دیده شود و حتما در پیوند با رقابت منطقه‌ای با ایران، چین و روسیه در این زمینه‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. در زمان آقای ترامپ رویکرد اقتصادی حاکم بود. آقای بایدن از شاکله نظام آمریکا می‌آید و همواره در این چارچوب عمل می‌کرده است و نگاه شاکله نسبت به این مسائل همواره بر پایه استراتژی‌های امنیت ملی و سیاست خارجه بوده است. به همین دلیل است که ایشان اکنون با این موارد سر و کار دارد. ضمن اینکه آقای بایدن سیاست‌های بسیار متفاوتی از زمان آقای ترامپ اتخاذ نکرده در مورد چین نیز همان سیاست را جلو می‌برد در مورد روسیه سعی می‌کند همان تحریم‌ها و دشمنی‌هایی که کنگره با روسیه داشت نه آقای ترامپ همان را تقویت کند و روسیه را بیشتر تحت فشار گذارد. در مورد ایران هم علی رغم شعارها شاهدیم متفاوت عمل نمی‌کند. اما در تاکتیک‌ها قطعا تفاوت‌هایی را مشاهده می‌کنیم اگر چه این تاکتیک‌ها خیلی در چارچوب استراتژی‌ها ممکن است نتایج ملموس یا مثبتی را برای ما به همراه نداشته باشد.
‏- بایدن بی‌تجربه نیست
مصطفی خوش چشم معتقد است بایدن در خانه با وضعیت دشواری رو به رو
است که بخشی از آنچه که ما در قالب افول آمریکا می‌بینیم در اینجا ظاهر
شده است.وی خاطرنشان می‌کند: آمریکا به لحاظ اقتصادی و سیاسی، نظامی و امنیتی در جهان دچار ضعف شده و رو به افول است. مشکلات عدیده‌ای که در داخل آمریکا وجود دارد دو قطبی‌های افراطی در زمینه تبعیض نژادی، دو قطبی‌های شدید اقتصادی که در جریان کرونا خود را بسیار عیان نشان داد در آمریکا به حد افراط رسیده و عدم ثبات پدید آورده است. از طرفی علی رغم 80 میلیون رای که ایشان داشت جبهه مخالف هم 75 میلیون رای داشت و تضاد شدید و دو قطبی سیاسی بسیار مهمی هم در آمریکا در شرف جریان است که هر آن ممکن است با یک اشتباه این دو قطبی‌ها تشدید شود و به درگیری‌های کف خیابان بینجامد. هنوز آثار حمله به کنگره در روح و روان سیاست مداران آمریکایی به خوبی قابل مشاهده است. این موضوع هنوز موضوع بحث رسانه‌های آمریکایی بوده و مسئله بسیار بزرگی است که به این سادگی نمی‌شود از آن رد شد. بنابراین وجود مشکلات متعدد در داخل موقعیت بایدن در خارج را نیز تضعیف کرده است. چرا که آمریکا بعد از یک دوره انزواگرایی آقای ترامپ ائتلاف‌های قدیم که با متحدان و دوستانش داشته تضعیف شده در خانه هم دچار ضعف است و بنابراین در موقعیت خوبی برای اعمال سیاست‌ها قرار ندارد. اما علی رغم همه این‌ها آقای بایدن اصرار دارد همان راهکارهای سابق و قبل از ترامپ را ادامه دهد. در حالی که آمریکا به لحاظ بنیه و پتانسیل و موقعیت‌ها و امتیازات در آن جایگاه قبلی نیست. این مسئله شاید باعث شود که آمریکا در آینده دچار مشکلات
مضاعف شود.
‏- باید دوره انتقالی 100 روزه باید به پایان برسد
این کارشناس در ادامه یادآور می‌شود: اولا باید دوره انتقالی صد روزه باید به پایان رسد تا ثبات حاصل شود. بسیاری از پست‌ها هنوز خالی است. خیلی از پست‌ها از زمان آقای ترامپ خالی است و آقای بایدن باید همه این‌ها را جایگزین کند و برای برخی پست‌ها به تازگی رای اعتماد برای کابینه گرفته است. ثانیاً رویکرد ایشان این بود که ائتلافی از کل دموکرات‌ها را برای به قدرت رسیدن پای کار آورد حتی از آقای برنی سندرز هم کمک شایانی گرفت و قول داده بود یکی از اطرافیان ی سندرز را در کابینه داشته باشد. در صورتی که وقتی به قدرت رسید بهایی به سندرز و طرفدارانش نداد. در جبهه دموکرات‌ها به ویژه در خصوص سیاست خارجه و موضوع ایران، نگاه‌ها از منتهی علیه میانه چپ یعنی خانم کلینتون است و بعد امثال بایدن، بعد او امثال آقای اوباما، کری و غیره و بعد آن سندرز. این‌ها 4 طیفی است که می‌توان
طبقه‌بندی کرد.
‏- هیلاری کلینتون یک مادرخوانده ی قدرتمند است
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه می‌دهد: آقای بایدن فاصله چندانی از خانم کلینتون نداشته است. به نظر می‌رسد در پشت پرده هنوز کشمکش‌های کمپ‌های قدرت در حزب دموکرات در جریان است برای اینکه خواسته‌های خود را در کابینه پیچیده کنند. تا اینجای کار خانم کلینتون توانسته خود را به عنوان یک مادر خوانده تثبیت کند.آقای جک سالیوان که مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آقای بایدن است از کارمندان و فرد مورد اعتماد خانم کلینتون است. به همین دلیل است که در سن 44 سالگی توانسته در میان گرگ‌های آمریکایی این پست را به دست آورد. خانم کلینتون به نظر می‌رسد تا اینجای کار توانسته در پشت پرده وزن بیشتری را در دولت آقای بایدن به دست گیرد اگر چه که هنوز جریان تشکیل کابینه و دولت به صورت تمام و کمال به پایان نرسیده و وضعیت دارای ثبات صد در صدی نیست. یادمان باشد آقای بایدن که در سیاست خارجه ایران جایی بین کلینتون و کری قرار می‌گیرد جک سالیوان را مشاور امنیت ملی و کری را یکی از دستیاران بخش مشاور امنیت ملی در حوزه مذاکرات آب و هوای پاریس و نه بیشتر در نظر می‌گیرد. این نشان می‌دهد که حضور و نفوذ خانم کلینتون تا چه حد زیادتر از امثال آقای کری بیشتر است.
‏- کلینتون و بایدن هم عقیده اند؟!
مصطفی خوش چشم ضمن تایید این نکته که بایدن و کلینتون تفاوت‌های ریز تاکتیکی دارند اظهار می‌دارد: این دو اما در استراتژی همانند یکدیگر هستند. مثلا هر دو نسبت به ایران تحریم پایه و تحریم محور هستند. نفراتی که برای این کار اتخاذ کردند از رابرت مالی تا آقای جک سالیوان وزنی که دارند وزن حفظ تحریم‌ها است.یعنی وقتی به استراتژی‌ها و ارکان اصلی استراتژی‌ها می‌رسیم نگاه شان بسیار نزدیک به هم است اما در تاکتیک ممکن است اندکی با هم متفاوت باشند چون از دیدگاه‌های مختلفی به یک مسئله مقطعی نگاه می‌کنند. اما در دیدگاه جهان بینی استراتژی کلی یکسان نگاه می‌کنند.
‏- حساب بن سلمان را از عربستان جدا کنید
مصطفی خوش چشم با پرداختن به برخی اختلافات بین بایدن و عربستان و بایدن و دولت اردوغان خاطرنشان می‌کند: عربستان دوست و شریک آمریکا است و حساب عربستان را باید از محمد بن سلمان جدا کرد. اولا علی رغم همه شعارهایی که آقای بایدن در زمان ترامپ می‌داد و معتفد بود عربستان و شخص محمد بن سلمان بایستی به شدت در مسئله جمال خاشقچی تنبیه و تحریم شوند وقتی به قدرت رسید به دلیل همان دلایل ترامپ یعنی بحث اقتصادی و سود اقتصادی که ترامپ از تیره کردن روابط با عربستان و شخص محمد بن سلمان خودداری کرد آقای بایدن هم همان کار را کرد یعنی ایشان رسما اعلام کرد به دلایل اقتصادی از تنبیه کردن محمد بن سلمان پرهیز می‌کند چه رسد به عربستان. عربستان همواره در استراتژی‌های آمریکا به ویژه در این منطقه با استراتژی‌های انرژی که آمریکا در پیش گرفته جایگاه ویژه خود را حفظ کرده و خواهد کرد به دلیل اینکه تامین‌کننده انرژی رقیب اصلی آمریکا یعنی چین است و یکی از اضلاع مورد استفاده آمریکا برای استراتژی مهار ایران در ائتلاف با اسرائیل و دیگر دوستان و متحدان آمریکا در منطقه است. بنابراین جایگاه عربستان همان جایگاه است اما به نظر می‌رسد آقای بایدن بیشتر به دنبال این خواهد رفت که با استفاده از اختلافات موجود بین محمد بن سلمان و محمد بن نایف سعی کند شاهزاده عربستان را هر چه بیشتر در مشت خود گیرد. یعنی با بالا نگه داشتن شمشیر بر فراز گردن محمد بن سلمان و خلا جایگزینی آن توسط بن نایف او را وادار کند هر چه بیشتر در راستای منافع اقتصادی و سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا و شخص بایدن عمل کند. محمد بن سلمان هزینه‌های زیادی در طول این چند ماه کرده تا با ایجاد یک لابی جدید نزدیک به بایدن توجه او را به خود جلب کند تا بن نایف را جایگزین او نکنند.از این جهت بایدن سعی می‌کند از هراس و تهدید استفاده کند در غیر این صورت حتی حاضر نشدند بن سلمان را در تحریم‌های بین‌المللی قرار دهند یا او را به دادگاه کشند. علی رغم همه شعارهای بایدن که در سه نوبت به آقای ترامپ تاخت که باید بن سلمان دادگاهی شود و آمریکا باید عربستان را تنبیه کند در صورتی که وقتی به قدرت رسید این کار را نکرد.
‏- فشار و تهدید سلاح بایدن علیه اردوغان!
وی در ادامه به موضوع ترکیه پرداخته و می‌گوید: اما در مورد ترکیه بله به نظر می‌رسد که بایدن به ویژه در مورد شخص آقای اردوغان سیاست فشار و تهدید را بیشتر چاشنی کار خواهد کرد. آمریکا هیچ عنصر و بازیگر قدرتمندی جز اسرائیل در منطقه ما نمی‌خواهد. با توجه به اینکه ترکیه در دوره زمامداری آقای اردوغان در پرونده‌های تنش منطقه‌ای از قفقاز تا سوریه سعی کرده یکی از بازیگران باشد و گسترش نفوذ و فدرت دهد آقای بایدن سعی خواهد کرد ترکیه را بیشتر مهار کند و در راستای استراتژی امنیت ملی آمریکا سعی در به کارگیری ترکیه کند از جمله اتفاقاتی که در زمینه خرید اس 400 و اف 35 به وجود آمد و آقای اردوغان در زمان آقای ترامپ کوتاه نیامد به نظر می‌رسد بایدن فشار بسیار بیشتری به اردوغان آورد تا ترکیه مسئله خرید سلاح از روسیه را متوقف کند برای این کار سیاست فشار و تهدید بیشتر را آقای بایدن نسبت به ترکیه در پیش خواهد گرفت. شاید به همین دلیل است که ترکیه و عربستان به ویژه شخص اردوغان و بن سلمان در دوره بایدن سعی می‌کنند بیشتر به هم نزدیک شوند و همین طور روابط نزدیک‌تری با اسرائیل و شخص نتانیاهو داشته باشند به جهت اینکه ایجاد موازنه‌ای در برابر غضب و فشارهای
بایدن کنند.
‏- نمایش ثبات؛ بایدن و ریاست جمهوری 2024
مصطفی خوش چسم نگاهی به آینده انداخته می‌گوید: آقای بایدن سعی می‌کند ثبات را نمایش دهد. فارغ از اینکه ثباتی وجود داشته باشد یا خیر. سعی می‌کند در زمینه سلامت خود در زمینه طرح هایش در زمینه سیاست‌هایی که در پیش گرفته نمایشی از ثبات را ارائه کند و نشان دهد جایگاه متزلزلی ندارد اما واقعیت امر این است که با توجه به وضعیت سلامتی ایشان علی رغم اینکه سعی می‌کند از همه پتانسیل‌های جبهه دموکرات استفاده کند اما با قدرت گرفتن یکی از کمپ‌ها مثل کمپ خانم کلینتون احساس می‌کنم پتانسیل‌هایی که در یک جبهه متشکل از دموکرات ایشان به وجود آورده کم کم، کم رنگ‌تر شود و با توجه به وضعیت سلامت او کم کم حضورش در بحث‌های تعیین‌کننده کم رنگ شود. حضور موثر و تصمیم گیرنده‌اش شاید کم شود و مسئولیت‌ها را به دیگران بیشتر واگذار کند. واقعا نمی‌شود گفت ایشان تا پایان این دوره به جهت سلامتی حضور دارد یا خیر. بنابراین زود است که از الان در این زمینه صحبت کنیم. اگر ایشان توفیقی در بهبود وضعیت خارجی و داخلی آمریکا حاصل کند اگر سلامتی او مشکلی نداشته باشد حتما از او حمایت خواهد شد اما وضعیت ایشان بسیار در ابهام است هم به لحاظ سلامتی هم به لحاظ چالش‌های بسیار زیادی که در خانه و بیرون دارد و احتمال کمتری می‌رود که او توفیق پیدا کند به ویژه اینکه در روند کلی آمریکا فارغ از اینکه چه کسی حاکم است در حال پیری خود است. در حقیقت یک ابرقدرت سابق که الان قدرت بزرگ است در دوران پیری جهانی خود به سر می‌برد و هر روز دچار تزلزل بیشتری در خانه و بیرون می‌شود. برای چنین دوره‌ای نیاز به رئیس جمهور مقتدر، دانا و دارای تیم بسیار پخته است. در بسیاری از روایات اقتدار بایدن دچار ضعف است و مشخص نیست در یک دو سال آینده ایشان در این پست حضور داشته باشد یا خیر. بنابراین به گمانم در صورتی که کوچکترین مشکلی بایدن پیدا کند شاید ستاره خانم کامالا هریس بدرخشد. چرا که او به صورت عادی نمی‌توانست همان طور که در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات دیدیم و نتایج آن بسیار گویا بود. او به صورت انتخاباتی نمی‌توانست رئیس جمهور شود اما به عنوان معاون رئیس جمهور در صورتی که اتفاقی برای آقای بایدن افتد او می‌تواند جایگزین شود و نگاه‌ها را به خود جلب کند و این روند را برای انتخابات
آتی تغییر دهد.
‏- چالشی به نام برنی سندرز
این کارشناس مسائل آمریکا به طور خاص به موضوع سندرز پرداخته و می‌گوید: شاکله نظام، اجازه حضور تفکر سندرز را نداده و نمی‌دهد فارغ از اینکه الان ایشان هم سن بالایی دارد اما در دور اول یعنی سال 2016 در مقابل خانم کلینتون ثابت شد که کمیته ملی انتخاباتی حزب دموکرات تقلب کرد سوال‌ها را به خانم کلینتون و دفترش داده بودند با استفاده از تقلب توانستند آقای سندرز را کنار زنند برای همین طرفداران آقای سندرز بعد از شکست او در مقابل کلینتون به کمپ کلینتون ملحق نشدند و بسیاری شان از حزب دموکرات جدا شدند و
رای ندادند. در دور دوم سعی کردند آن را با استفاده از یک مکانیسم قانونی مشکل سندرز را حل کنند شاید یک دو جین کاندیدای جوان با تفکرات شبیه سندرز را آوردند تا رای او را بشکنند در بعضی از ایالت‌ها هم موفق شدند که چنین کاری کنند و رای سندرز را کم کنند البته حضور این افراد به این دلیل نبود که رئیس جمهور شوند بیشتر تحت مکانیسمی بود برای اینکه آقای سندرز رای نیاورد. و اگر نه حزب جمهوری خواه و دموکرات هر دو با تفکراتی مثل آقای سندرز مشکل دارند و چنین روندی را نمی‌پذیرند چون نگاه‌های ایشان خطری برای سرمایه داری و کاپیتالیسم و نئولیبرالیسم
است.
‏- همزیستی مسالمت آمیز جمهوری خواهان و دموکرات ها
خوش چشم ضمن تایید«همزیستی مسالمت آمیز جمهوری خواهان و دموکرات ها» خاطرنشان می‌کند: در مورد ترامپ هم نمی‌شود چنین ادعایی کرد درست است که او از راست افراطی می‌آید او معتقد بود که سندرز از بدنه سیاسی آمریکا جدا است اما ترامپ همان سیاست‌های حزب جمهوری خواه را به صورت عریان نمایش می‌داد و اگر نه چیزی خارج از قواعد سرمایه داری آمریکا را در پیش نگرفته بود. حرف او همانی است که جمهوری خواهان و دموکرات‌ها می‌خواهند انجام دهند اما در کلام برای حفظ ظاهر چیز دیگری می‌گویند. آقای سندرز نگاهش از کل شاکله نظام تفاوت دارد و برای همین است که هر روز آدم‌های بیشتری نسبت به تفکرات او جذب می‌شوند. به ویژه بعد از قضایای کرونا و عدم خدمت‌رسانی دولتی به اقشار تهیدست مردم از نظر خدمات درمانی و بهداشتی و همین طور به لحاظ عواقب اقتصادی کرونا باعث شده تا مردم نگاه و اقبال شان به شخصی مثل سندرز بیشتر شود. این برای شاکله نظام آمریکا هم قابل رصد و درک است. قطعا برای دوره‌های آتی سعی خواهند کرد نسبت به ایجاد مانع برای حضور تفکری مثل سندرز باز هم پیشرفته‌تر عمل کند و با مکانیسم بهتری عمل کنند تا مطمئن شوند نگاه سرمایه داری غالب در آمریکا به خطر و چالش
کشیده نمی‌شود.