«ابتکار» تاثیر به نتیجه رسیدن برجام بر اقتصاد کشور را بررسی کرد حرکت شانه به شانه بازارها با دیپلماسی

کیمیا نجفی
یک کارشناس اقتصادی درخصوص توافق ایران و آمریکا برای احیای برجام گفت: «برجام آخرین مرحله موفقیت ایران نخواهد بود و قطعا در کنار برجام ما نیازمند سیاست‌گذاری‌های مناسب در داخل کشور هستیم. ما نمی‌توانیم با سیاست‌های غلط درون‌مرزی انتظار پیشرفت در عرصه بین‌المللی را داشته باشیم.‌ هنگامی که ایران یک ارتباط درست با بیرون از مرزها داشته باشد به یک کشور عادی تبدیل می‌شود و از آن پس دیگر باید به نسبت توانایی و ظرفیت‌های خود از فرصت پیش آمده استفاده کنیم.»
روز جمعه کمیسیون مشترک برجام بدون حضور نماینده آمریکا جلسه‌ای برگزار کرد و در این جلسه اعضا درباره نحوه بازگشت به توافق هسته‌ای مشورت کردند. در این جلسه مقرر شد تا نشست دیگری در وین برگزار شود. آنطور که گفته می‌شود قرار است در این نشست نماینده آمریکا نیز حضور داشته باشد، اتفاقی که به منزله برداشته شدن اولین قدم برای بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌هاست. کمیسیون مشترک برجام قرار است روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین با حضور نماینده همه کشور‌های عضو برجام در سطح کارشناسی نشستی برگزار کند. البته مقام‌های ایران گفته‌اند در این جلسه خبری از مذاکرات مستقیم نخواهد بود و قرار است با حضور میانجیگران، گفت‌وگوهای غیرمستقیمی میان تهران و واشنگتن برگزار شود. طبق بررسی رسانه‌ها در نشست روز سه‌شنبه «مقام‌های ارشد آمریکایی» حضور خواهند داشت، اما بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، میان نمایندگان ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم انجام نخواهد شد. توافق ایران و امریکا برای احیای برجام با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس ضمن اعلام محورهای اصلی جلسه 1+5 در روز سه شنبه هفته جاری مورخ 17 فروردین که در وین اتریش برگزار می‌شود، اعلام کرده است که مذاکرات برجام از کشمکش‌های اولیه عبود کرده و وارد مرحله فنی شده است که موضوعی نوید بخش بوده و به معنای شکسته شدن بن بست‌های مربوط به آغازکننده اقدامات است.
از سوی دیگر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم نیز در گفت‌وگو با ایلنا، در این خصوص گفته است: «اگر گام‌های آمریکا برای احیای برجام، اساسی و راهبردی بوده و به معنای شکستن شاکله تحریم باشد احتمال موافقت ایران زیاد است ولی اگر گام‌های کوچک برای رسیدن به گام‌های بزرگ باشد ایران قطعا موافقت نخواهد کرد.»


احیای برجام چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟
اما و اگرها درخصوص توافق ایران و آمریکا برای احیای برجام در حالی ادامه دارد که این خبر روز گذشته تاثیراتی بر بازارهای اقتصادی گذاشت. به گفته محمد کشتی‌آ‌رای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با توجه به اخبار منتشر شده برای توافق ایران و امریکا برای احیای برجام، از صبح روز شنبه بازار شاهد کاهش حدود 1000 تومانی دلار بود. وی در گفت‌وگو با ایلنا به کاهش قیمت سکه اشاره کرد و گفته است که به دلیل کاهش قیمت ارز، قیمت سکه هم حدود 400 هزار تومان کاهش یافت.
این در حالی است که پس از انتشار اخباری پیرامون احیای برجام بورس پایتخت بیش از 11 هزار واحد ریزش کرد که بیشترین میزان ریزش در سال 1400 بوده است.
با توجه به نوساناتی که بازاها در پی انتشار خبر توافق ایران و آمریکا برای مذاکرات بر سر برجام تجربه کردند حال این پرسش مطرح می‌شود که خبر احیای برجام و به نتیجه رسیدن این مذاکرات چه پیامدهایی را برای اقتصاد ایران خواهد داشت؟ علی مزیکی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: من همیشه بر این مسئله تاکید داشتم که راه بهبود وضعیت اقتصاد کشور برقراری ارتباط با دیگر کشورها خواهد بود، به عبارتی دیگر راه پیشرفت ایران تعامل با بیرون از مرزها است. بنابراین احیای برجام نه به عنوان آخرین مرحله پیروزی بلکه به عنوان شروع همکاری با تمام کشورها می‌تواند آثار مثبتی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد. این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت‌وگو به احتمال کاهش نرخ ارز در پی مشخص شدن نتیجه مذاکرات برای احیای برجام اشاره کرد و در این‌باره گفت: انتشار خبر توافق ایران و آمریکا برای احیای برجام در ابتدای سال 1400 می‌تواند سیگنالی مثبت و مهمی برای اقتصاد کشور باشد. اگر مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد می‌تواند سبب نزولی شدن قیمت‌ در بازار ارز شود و قطعا افزایش ارزش پول ملی و کاهش نرخ دلار می‌تواند تاثیرات قابل توجهی را در بازارهای موازی بگذارد.
به سرانجام رسیدن برجام، سیگنالی مثبت برای اقتصاد است
مزیکی با بیان این مسئله که رویکرد بانک مرکزی برای مدیریت نرخ بسیار مهم خواهد بود ادامه داد: نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر قیمت ارز کاهش یابد از آن پس رفتار و رویکرد بانک مرکزی برای مدیریت نرخ بسیار مهم خواهد بود. به عبارتی دیگر سیاست‌های بانک مرکزی باید به‌گونه‌ای باشد که روند کاهش و ثبات قیمت دلار را حفظ کند و مانع از ورود شوک‌های منفی شود.
وی اظهار کرد: تمام این اماواگرها بستگی به نتیجه احیای برجام دارد، ولی در مجموع به سرانجام رسیدن این مسئله سیگنال‌های مثبتی را برای اقتصاد به همراه خواهد داشت.
اقتصاد در کنار برجام نیازمند تصمیمات و مدیریت مناسب است
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به لزوم سیاست‌گذاری‌های مناسب در داخل کشور تاکید کرد و در این خصوص گفت: همانطور که اشاره کردم برجام آخرین مرحله موفقیت ایران نخواهد بود و قطعا در کنار برجام ما نیازمند سیاست‌گذاری‌های مناسب در داخل کشور هستیم. ما نمی‌توانیم با سیاست‌های غلط درون‌مرزی انتظار پیشرفت در عرصه بین‌المللی را داشته باشیم.
مزیکی ادامه داد: هنگامی که ایران ارتباطی درست با بیرون از مرزها داشته باشد به یک کشور عادی تبدیل می‌شود و از آن پس دیگر باید به نسبت توانایی و ظرفیت‌های خود از فرصت پیش آمده استفاده کنیم.
این کارشناس اقتصادی با بیان این مسئله که پس از برجام ادامه مسیر وابسته به رویکرد و تصمیمات خود کشور خواهد شد اظهار کرد: هنگامی که نام تحریم از روی کشور برداشته شود ادامه مسیر وابسته به رویکرد و تصمیمات خود کشور خواهد بود.
مزیکی افزود: بدون شک احیای برجام اثرات مثبتی را به دنبال خواهد داشت اما چگونگی سیاست‌گذاری‌ها داخلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی در پایان گفت: ما باید بدانیم خودبه‌خود مشکلات از بین نمی‌رود و برداشتن نام تحریم به تنهایی چالش‌ها را رفع نخواهد کرد، برداشتن تحریم‌ها شط لازم است اما کافی نیست.
سایر اخبار این روزنامه
سال 1400 برای سینمای ایران چگونه می‌گذرد؟ روزگار سخت آپارات های خاک خورده رضا دهکی آونگ امید «ابتکار» تاثیر به نتیجه رسیدن برجام بر اقتصاد کشور را بررسی کرد حرکت شانه به شانه بازارها با دیپلماسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور: تابستان سختی در بازار اجاره‌بها پیش رو داریم نشست کمیسیون مشترک برجام می‌تواند منجر به رفع تحریم‌ها شود؟ نشانه های روشن برجامی پیوستن تهران به پیمان شانگهای دیگر آرزو نیست شکست واشنگتن و امضای توافق استراتژیک تهران حضور رئیس سابق قرارگاه خاتم الانبیا در انتخابات 1400 با واکنش‌های منفی فراوانی روبرو شد تیر خلاص به کاندیداتوری سعید محمد؟ خطیب زاده: هیچ طرح گام به گامی مطرح نیست روحانی در جلسه ستاد ملی کرونا: مراسم مذهبی ماه رمضان در مناطق زرد و آبی برگزار می شود دفتر رییس جمهور به ادعای سازندگان پاسخ داد پشت پرده توقف پخش گاندو جزئیات دورکاری کارکنان در مناطق زرد، نارنجی و قرمز توهین به یک نماینده مجلس در جلسه با جهانگیری؟ سخنگوی کاخ سفید: گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران سازنده است