رييس‌جمهوري كه به وفادارترين طرفدارانش خيانت كرد

محمدحسين  لطف‌الهي
در روزهايي كه دونالد ترامپ مي‌دانست فاصله چنداني با شكست در انتخابات ندارد و پول زيادي هم براي تبليغات و تغيير زمين بازي نداشت، تصميمي گرفت كه احتمالا پيش از اين هيچ كدام از روساي جمهور امريكا به آن فكر هم نكرده بودند؛ او از هوادارانش كلاهبرداري كرد، بارها اين كلاهبرداري را تكرار كرد و در پايان سناريويي چيد تا مجبور نباشد حتي يك سنت از پول‌هاي هوادارانش را بازگرداند.
بسياري از افرادي كه با حسن نيت و بر‌اساس احساس وظيفه اقدام به كمك مالي به كانديداي مورد حمايت خود در انتخابات رياست‌جمهوري مي‌كنند  حتي تصور اين را هم ندارند كه درگوشه پس گوشه‌هاي سايتي كه براي اهداي اين كمك‌ها طراحي شده، ابزارهايي براي كلاهبرداري وجود دارد. از همين رو با اطمينان خاطر و با اعتماد به كانديداي‌شان اقدام به وارد كردن شماره حساب و رمزهاي خود مي‌كنند و خوشحالند كه توانسته‌اند در مسير انتخابات كمكي كرده باشند. كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين اما با سوءاستفاده از همين موضوع كوشيد تا راهي براي تامين كمبودهاي مالي خود پيدا كند.
براساس گزارشي كه نيويورك تايمز درباره اين موضوع منتشر كرده،كارزار رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ دونالد ترامپ در ايميل‌هايش براي جذب كمك‌هاي مالي اهدايي تلاش كرده تا با عدم شفافيت از جمله با از قبل تيك زدن گزينه‌ها و استفاده از طراحي مبهم، به جاي يك بار، چندين ‌بار از كاربران(بدون اطلاع آنها) پول دريافت كند.
استيسي بلات در آن زمان در بيمارستان تحت مراقبت بود و با گوش دادن به صداي راش ليمبو، مجري محافظه‌كار امريكايي، متوجه شد كه كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ به ‌شدت به منابع مالي جديد براي ادامه دادن رقابت با جو بايدن نياز دارد. او براي اينكه وجدان خود را آرام كند و به خود بقبولاند كه هركار توانسته براي پيروزي ترامپ انجام داده به تلفن همراه خود رجوع مي‌كند، وارد سامانه‌ كمك مالي به كارزار ترامپ مي‌شود و بخش بزرگي از پس‌انداز خود را به اين كارزار اهدا مي‌كند: 500 دلار. براي مردي 63 ساله و اهل كانزاس كه درگير سرطان است و ماهانه كمتر از 1000 دلار درآمد دارد همين 500 دلار هم بسيار رقم زيادي به حساب مي‌آمد و براي استيسي مقدور نبود كه بيش از اين كمك مالي به كارزار ترامپ اهدا كند اما سوابق فدرال نشان مي‌دهد بعد از اين ماجرا چندين ‌بار ديگر نيز به صورت خودكار 500 دلار از حساب او به كارزار ترامپ واريز شده است. اولين 500 دلار يك روز بعد، دومين 500 دلار يك هفته بعد و از اين پس هر هفته 500 دلار تا نيمه‌هاي اكتبر(مجموعا 3000 دلار) از حساب اين فرد برداشت شده و دراختيار كارزار انتخاباتي جمهوري‌خواهان قرار گرفته است.
زماني كه خانواده بلات متوجه اين برداشت‌هاي نامتعارف شدند با بانك خود تماس گرفتند و حساب مسدود شد. راسل  بلات، برادر استيسي كه به دليل ابتلا به سرطان پيش از انتخابات جان خود را از دست داد در اين باره مي‌گويد:«اين واقعا اتفاقي است كه افتاده است. ما مورد كلاهبرداري قرار گرفتيم.»


اين اتفاق ممكن است براي هر كسي رخ دهد كه وقتي براي پرداخت آنلاين اقدام مي‌كند مورد سوءاستفاده هكرها يا وب‌سايت‌هاي نامعتبر قرار گيرد اما مساله اينجاست موضوعي كه از سوي طرفداران ترامپ به عنوان «كلاهبرداري» به آن اشاره مي‌شود در واقع يكي از طرح‌هاي كارزار رييس‌جمهور پيشين بوده كه از سوي شركتي خصوصي به نام «وين رد» طراحي شده بود تا جبراني باشد براي كمبودهاي مالي كارزار ترامپ در مقايسه با وضعيت مالي بسيار خوب كارزار بايدن.كاركرد اين سامانه به گونه‌اي بود كه با فونتي بسيار محو گزينه تكرار كمك مالي به صورت پيش‌فرض انتخاب مي‎شد و كاربران- اگر موفق به ديدن آن مي‌شدند-  بايد به صورت دستي اين گزينه را رد مي‌كردند تا كمك مالي به كارزار ترامپ تكرار نشود.
نيويورك تايمز نوشته هرچه زمان برگزاري انتخابات نزديك‌تر مي‌شد،كارزار ترامپ نوشتاري كه به كاربر اينترنتي امكان مي‌داد  اين گزينه را غيرفعال كند، محوتر مي‌كرد. به نوشته اين روزنامه، طرح جمع‌آوري كمك‌هاي مالي در اصل وفادارترين هواداران دونالد ترامپ يعني كهنه‌سربازان، بازنشستگان و افراد مسن را هدف قرار داده و طي كمتر از يك ماه بعد از انتخابات بانك‌ها با سيل شاكياني مواجه شده‌اند كه به گفته آنها بدون اطلاع‌شان از حساب بانكي آنها مبالغي براي كمك به كارزار ترامپ كسر شده است.
ويكتور آمليانو 78 ساله كه اهل كاليفرنياست به ‌شدت از ترامپ و اطرفيانش عصباني‌ است:«راهزن‌ها.» او مي‌گويد يك بار 990 دلار به كارزار ترامپ كمك مالي كرده و پس از اين اتفاق 8 بار ديگر بدون اطلاعش از حساب او همين مبلغ كسر شده است؛ يعني مجموعا نزديك به 8000 دلار. آمليانو مي‌گويد:«بيچاره‌ام كردند، من بازنشسته هستم و توانايي پرداخت اين همه پول لعنتي را ندارم.»
جمع‌آوري اين مبالغ، استفاده از آنها و بعد الزام به بازگرداندن آن به اهدا‌كنندگان مالي شرايطي را رقم زد كه ترامپ اواخر رقابت‌هاي انتخاباتي با مشكلات مالي بسياري مواجه شود.  براساس اطلاعاتي كه كميته ملي حزب جمهوري‌خواه منتشر كرده در دو ماه و نيم پاياني رقابت‌هاي انتخاباتي بيش از 530 هزارگواهي بازپرداخت اينترنتي به ارزش مجموعا 64 ميليون دلار صادر كرده كه در مقايسه با اعداد و ارقام كارزار جو بايدن، رقمي اعجاب‌انگيز به حساب مي‌آيد. در زمان مشابه از سوي كارزار دموكرات‌ها مجموعا 37 هزار بار بازپرداخت كمك‌هاي مالي صورت گرفته كه ارزش آن تقريبا به 5.6  ميليون دلار مي‌رسد.
در گزارش نيويورك تايمز اين‌گونه توصيف شده است «عملا پولي كه ترامپ مجبور به بازپرداختش بود به سطح يك وام بدون بهره كه از سوي حاميان از همه جا بي‌خبر در مهم‌ترين مقطع رقابت ۲۰۲۰ دريافت شد رسيد.»  اين تاكتيك كه از آن به عنوان «بمب پولي» ياد مي‌شود سبب شد كه ترامپ پيش از فرا رسيدن زمان بازپرداخت پول‌ها از نظر قانوني، يك پول‌پاشي عظيم تبليغاتي داشته باشد.
اطلاعات منتشر شده از سوي كارزار جمهوري‌خواهان نشان مي‌دهد در سال 2020 دونالد ترامپ مجموعا مجبور به بازپرداخت نزديك به 122 ميليون دلار پول شده كه اين رقم براي ستاد بايدن حدود 21 ميليون دلار بوده است.
كارزار ترامپ در پاسخ به اين سوال كه آيا رييس‌جمهور امريكا مستقيما از اين ابتكار در سايت وين رد براي جمع‌آوري كمك‌هاي مالي خبر داشته تاكنون  سكوت كرده است.
يك كارشناس حقوق در اين باره گفته است، استفاده از يك چنين «الگوي تاريكي» در بازاريابي ديجيتال «بايد دركتاب‌هاي درسي به عنوان مواردي كه نبايد در سياست انجام داد، ذكر شود.»  برخي جمهوري‌خواهان  نظير رانا مك  دنيل،  عضو كميته ملي حزب  همچنين از مجريان فاكس نيوز معتقد است اين روش «صرفا نوعي زرنگي» بوده و جمهوري‌خواهان از خلاقيت و ابتكار بيشتري در موضوعات سايبري بهره برده‌اند.
تقلب؛ راهي  براي  بازپرداخت
ترامپ كه مي‌دانست راهي براي بازپرداخت آن حجم از پول را ندارد، در ماه نوامبر و زماني كه انتخابات به پايان رسيده بود و طبعا كمك‌هاي مالي نيز بايد پايان مي‌يافت، دست به ابتكاري جديد زد تا از اين طريق امكان بازگرداندن اين پول‌ها را پيدا كند. او ايده تقلب را مطرح كرد و از هوادارانش خواست تا براي پيگيري اين ايده و آنچه از سوي كارزار انتخاباتي او «احقاق حق» خوانده مي‌شد، كمك كنند و با هزينه كرد بخش كمي از كمك‌هاي جديد براي دادگاه همچنين استفاده از منابع مالي باقي‌مانده براي بازپرداخت بدهي‌هاي پيشين كوشيد تا از اين رسوايي فرار كند.