کودکان مهاجر و زخمی که دوباره سر باز کرد!

محمد مهدی عباسی‪-‬ حالا بیش از دو ماه است که دولت جو بایدن هدایت کاخ سفید را بر عهده گرفته و دونالد ترامپ دیگر رئیس جمهور آمریکا نیست. دولتی که اغلب وزرای آن به شکل کم‌نظیری موفق به اخذ صلاحیت خود از مجلس سنای آمریکا شدند و کارنامه نسبتاً موفقی را در زمینه مقابله با کرونا و همچنین واکسیناسیون سراسری به جای گذاشتند. البته به رغم این دستاوردها؛ ضعف‌ها و چالش‌های بزرگی نیز در عملکرد دو ماهه این دولت وجود داشت. ضعف‌هایی از جنس کودکان مهاجر و از نوع مدیریت ضعیف مرزی! چالشی اساسی که بایدن نه نخستین رئیس جمهوری است که با آن دست و پنجه نرم می‌کند و نه احتمالاً آخرین آن‌ها خواهد بود.
مطابق آخرین آمارها، این روزها تعداد مهاجرین در مرز آمریکا و مکزیک در حال ثبت رکورد جدیدی است و به‌زودی از ۲میلیون نفر عبور خواهد کرد! جمعیتی که در ۲۰سال گذشته تنها یک‌بار و آن هم در سال ۲۰۰۶ میلادی از مرز ۱ میلیون نفر فراتر رفته بود. همچنین در سال سوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ یعنی سال ۲۰۱۹ میلادی؛ بحرانی مشابه در مرزهای جنوبی آمریکا با کشور مکزیک شکل گرفت که گشت مرزی ایالات متحده نزدیک به ۹۰۰ هزار مهاجر را در آن زمان شناسایی و دستگیر کرد. اما با وجود تمامی این موارد؛ تا کنون بحران مهاجرین مرزی به این وسعت و اندازه در مرزهای جنوبی آمریکا وجود نداشته است. بحرانی که این بار کودکان مهاجر و بی‌سرپرست نیز در آن نقشی اساسی دارند و تلخی این مسئله را چندین برابر کرده‌اند.
بنابر گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده؛ در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار کودک در مراکز نگهداری مرزی ایالات متحده زندانی هستند. کودکانی که شاید تا یک ماه قبل، از اوضاع نگهداری آن‌ها در مراکز مرزی چندان خبری نبود و طی هفته‌های اخیر و با سفر بسیاری از سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا به مرزهای جنوبی؛ از وضعیت نامساعد آن‌ها پرده‌برداری شد. برای مثال یکی از نخستین افرادی که با فیلم‌برداری از یکی از این مراکز، از وضعیت نگهداری این کودکان سخن گفت، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، بود. او در توئیتی نوشت: «اینها قفس‌های بایدن است. هزاران کودک در میان یک بیماری همه‌گیر، در اتاقی گرفتار شده‌اند. (۷۰۰ کودک در اتاق‌هایی که تنها ظرفیت ۸۰ نفر را دارند!) این تنها یکی از مراکز در شهر دونا است. هفت مورد دیگر نیز وجود دارد. به همان اندازه پر (از جمعیت) هستند.»
علاوه بر این ایلهان عمر و نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا نیز پس از سفر به این مناطق، طی پیام‌های جداگانه‌ای خواستار رسیدگی فوری و همدردی با کودکان مهاجر شدند. حتی دونالد ترامپ نیز از قافله جا نمانده و در مصاحبه جدیدش با فاکس نیوز اعلام داشت طی روزهای آینده به مناطق مرزی سفر خواهد کرد!


اما شاید بیش از هر فرد یا گروهی، این معضل خواستار توجه و رسیدگی دولت آمریکا و شخص جو بایدن باشد. جو بایدنی که حداقل در این چند هفته نشان داده معضل کودکان مهاجر برایش یک اولویت نبوده و تنها به انتصاب کاملا هریس به عنوان مسئول رسیدگی به این بحران بسنده کرده است. کاملا هریس نیز با گذشت بیش از ۱۰ روز از زمانی که وعده سفر به مرزهای جنوبی و بازدید از وضعیت مهاجران را داده بود، در عمل به وعده‌هایش ناکام بوده و هنوز هیچ کنفرانس خبری یا مطبوعاتی برگزار نکرده است!
در پایان؛ به نظر می‌آید این روزها زخم کهنه‌ی مهاجران مرزی در ایالات متحده مجدداً سر باز کرده است. زخمی که این‌بار از جنس ده‌ها هزار کودک بی‌گناه و بی‌سرپرست بوده و نیازمند رسیدگی فوری و حیاتی دولت جو بایدن است. دولتی که پیش از ورود به کاخ سفید، یکی از اصلی‌ترین وعده‌هایش حل معضل مهاجران غیرقانونی بود!