آرایش بحرانی در بیمارستان‌ها و آرا مستان‌ها

آرمان ملی: بالاخره سه کلانشهر تهران، اصفهان و کرج به همراه نیمی دیگر از شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار گرفتند و در یک روز 172 بیمار جانشان را از دست دادند. در این میان بسیاری از بیمارستان‌های تهران در میان بهت و حیرت کادر درمانی از افزایش مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها و بهشت زهرا در حالت آرایش بحرانی و آماده‌باش کامل قرار گرفتند. این وضعیت از چند روز پیش که تمام تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده بود، پیش بینی می‌شد و حالا موج چهارم کرونا که از دید وزیر بهداشت «اژدهای چموش سرکش» است از دست همه رها شده و معلوم نیست کشور چه زمانی بتواند ویروس کووید 19 را مهار کند. اما موج چهارم کرونا با امواج دیگر که سخت‌ترین آنها، موج سوم بود و روزانه بیش از 450 نفر در کشور را راهی قطعه بحران در آرامستان‌ها می‌کرد، تفاوت اساسی دارد و این‌بار ویروس جهش یافته انگلیسی عامل این موج است. ویــروســی که تنها در مدت 72 ساعت علائم شدیدش در بدن فرد بیمار نمایان و میزان مرگ و میر و سرعت انتقالش بسیار سریع‌تر است. وزیر بهداشت موج چهارم کرونا را «سهمگین» می‌داند و باور دارد که «با یکی از سهمگین‌‌ترین امواج کرونا مواجه هستیم، برای نظام سلامت ایام پرچالشی را می‌‌بینم.» به‌هر حال این یک واقعیت است که ویروس کرونا در کشور چرخیده و حالا از کنترل خارج شده، سعید نمکی باور دارد که «در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش ندادند». در سرعت انتقال ویروس کرونای جهش یافته همین بس که چند روز پس از پایان تعطیلات نوروزی و چرخش کامل این ویروس در کشور، از یکشنبه تا دوشنبه ۹۶ شهرستان به شهرهای قرمز و زرد اضافه شده‌اند از جمله چند مرکز استان: تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان. به گفته ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت «هم اکنون ۲۲۷ شهرستان کشور در وضعیت قرمز و نارنجی هستند و وضعیت ۲۲۱ شهر نیز زرد و آبی است.» او گفت شیوع موج جدید ویروس جهش یافته از جنوب غربی ایران آغاز شد و اکنون غرب کشور را در بر گرفته و به سمت شمال و شمال شرق کشور در حال پیشروی است.
 افزایش چشمگیر میزان بستری‌
طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، «از یکشنبه (15 فروردین) تا دوشنبه (16 فروردین) ۱۳ هزار و ۸۹۰ مورد جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی که دو هزار و ۴۸ نفر از آنها بستری شدند.» افزایش آمار بستری‌ها نشان می‌دهد که ابتلا به ویروس جهش یافته بسیار افزایش پیدا کرده و نسبت به پاییز سیاه سال 99، کرونا قدرتمندتر از قبل وارد میدان شده است. چون تا چند هفته پیش که همین تعداد ابتلا در کشور وجود داشت، به‌طور میانگین 500 تا 700 نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شدند. به عنوان مثال در روز 15 اسفند 99،  ۸ هزار و ۳۶۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شــد که ۷۰۲ نفر از آنها بستری شدند و افزایش شمار بستری‌ها نشان می‌دهد که ویروس جهش یافته تا چه اندازه در کشور پخش شده است. همچنین در مدت یک روز گذشته ۱۷۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۳۳۲ نفر رسید و  چهار هزار و ۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
 آماده‌باش بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها


در این بین رئیس بیمارستان شریعتی از بهت پزشکان این بیمارستان از افزایش میزان ابتلا به کرونا و مراجعه کرونایی‌ها به این بیمارستان خبر داد. آنطور که سعیدرضا مهرپور گفته از ۴۸ ساعت گذشته درخصوص بستری بیماران کرونایی شوکه شدیم و بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها باید به حالت آماده‌باش دربیایند. همچنین  سعید خال رئیس سازمان بهشت زهرا (س) درباره وضعیت چند روز اخیر جان باختگان کرونا گفت: «شیب مرگ و میر بیماری کرونا به صورت صعودی بالا می‌رود. ما از روز اول دی ماه تا شب عید، یعنی دی، بهمن و اسفند، به طور متوسط بین ۱۵،۲۰ تا ۲۵ متوفی را داشتیم. نمودار ما بسیار خطی بود؛ اما به ناگاه در فروردین ماه این عدد بالا رفت، به گونه‌ای که پریروز ما عدد ۵۸ را ثبت کردیم که واقعا عدد نگران کننده‌ای هست و حاکی از این است که مردم رعایت نکرده‌اند و شیوه نامه‌ها رعایت نشده‌اند.» افزایش یکباره شمار فوتی‌های روزانه مسئولان را نگران کرده است، هر‌چند که پیش از این بالا رفتن موارد ابتلا و مرگ کرونا، پیش‌بینی شده و نسبت به آن هشدارهای فراوانی داده شده بود. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید که تا اطلاع ثانوی مرگ‌های کرونا، سه‌رقمی خواهند ماند. براساس اعلام او، این اتفاق پس از گذشت نزدیک به 17هفته آرام رخ داده است. اما حالا، روزانه به‌طور متوسط 3بستری به ازای هر ۱۰۰‌هزار نفر ثبت می‌شود. این اتفاقات را ناشی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند؛ چرا‌که رعایت دستورالعمل‌ها از 83درصد به 56درصد در اسفند‌ماه رسیده بود و حالا روی عدد‌53 قرار گرفته است. به همه اینها باید نگرانی از ورود ویروس جهش‌یافته آفریقایی و برزیلی را هم اضافه کرد. این در حالی است که به‌گفته حریرچی، ویروس انگلیسی در 31استان کشور شایع شده است.
 واکسن‌ کوواکس در راه ایران 
اما وزیر بهداشت وعده داده که کشور ما در بهار امسال صاحب واکسن ملی می‌‌شود. همزمان به نقل از کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان و غذا و دارو ایران گزارش شده است که وی تایید کرد که اولین محموله واکسن کرونا تحت برنامه کواکس در راه ایران است. کیانوش جهانپور گفت که «واکسنی ارسالی به ایران از نوع آکسفورد-آسترازنکا است که در کره جنوبی تولید شده است.» در این بین شمس‌الدین شمسی، رئیس شورای عالی نظام پرستاری به ایلنا گفت: از وضعیت پیشرفت واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان به خصوص پرستاران راضی نیستیم و باید خیلی سریع‌تر از این تزریق واکسن کرونا پیش می‌رفت. در رابطه با واکسیناسیون کادر درمان، یک بحث این است که چند درصد پرسنل بخش کرونایی و چند درصد پرسنل کل بیمارستان واکسینه شدند، ولی واقعیت این است که ما همه جا بیمار کرونایی داریم و صرفا در بخش‌های کرونایی فقط نیستند، چون خیلی طبیعی است که بیمار برای مشکل دیگری به بیمارستان مراجعه کند و به ویروس کرونا هم مبتلا باشد، لذا کادر درمان در خطر بیشتری نسبت به بقیه‌ جامعه قرار دارد و محیط‌های بیمارستانی نسبت به خیلی از جاهای دیگر مکان‌های آلوده‌تری هستند.