کنایه ‌‌رئیسی به روحانی

اگر وقت امتیازگیری از غرب را صرف رفع موانع تولید می‌کردند، مشکلات حل شده بود کنایه ‌‌رئیسی به روحانی شرق: تمرکز دولت و شخص روحانی برای زنده‌کردن برجام با کنایه سنگینی از سوی رئیس قوه قضائیه مواجهه شده است. روحانی که حتی در پیام نوروزی و پیامک تبریک سال نو بر آرزوی رفع تحریم‌ها تأکید داشت، مدت‌هاست همه تمرکز خود را بر زنده‌کردن برجام گذاشته و از ضرورت لغو تحریم‌ها به‌عنوان بهانه‌ای برای توجیح این توجه استفاده کرده است. این در شرایطی است که شعار امسال و چند سال گذشته بر تقویت تولید داخلی و رفع موانع تولید تأکید داشته است.
از‌این‌رو رئیس قوه قضائیه که در سفرهای استانی خود نشان داده بر راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های تعطیل‌شده و حمایت از تولید داخلی تأکید دارد، با تکیه بر شعار سال و اهمیت حمایت از تولید داخلی فرصت را غنیمت شمرده و بر رفتار دولت نقد وارد کرده است. او دراین‌باره گفت: آن‌قدری که برخی آقایان جلسه گذاشتند که از غربی‌ها امتیاز بگیرند، اگر برای رفع موانع تولید وقت می‌گذاشتند خیلی از مشکلات حل شده بود و بسیاری از کارخانه‌‌های تعطیل، فعال شده بود. ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم و می‌دانیم این فرهنگ بر فرهنگ «ما نمی‌توانیم» فائق خواهد آمد. اصحاب «ما می‌توانیم» باید بر بستر گام دوم انقلاب کار را در دست بگیرند.
او که در نشست شورای عالی قوه قضائیه با شورای قضائی استان‌ها سخن می‌گفت، با ادامه نقد بر عملکرد دولت توضیح داد: حمایت جدی از حق تولیدکننده و مصرف‌کننده و کارگران در همه ابعاد نیاز به فعالیت دارد. درباره خصوصی‌سازی جاهایی را دیدیم که در یک مجموعه بزرگ کشاورزی دو اقدام شده بود؛ اقدام اول برای خصوصی‌سازی شکست خورده بود و خود دولت به مجموعه دیگری داده بود. مجموعه بعدی یک مجموعه آباد ایجاد کرده بود و در حوزه کشت و صنعت اقدام بزرگی کرده بودند. موضوع ما حمایت از تولید است. یک جا خصوصی‌سازی به نفع تولید انجام شده بود که جای تقدیر است و جای دیگری هم شکست خورده که مورد انتقاد ماست. تولید نباید در کشور با مانعی روبه‌رو باشد. شاید ما موردی به چند استان سر بزنیم اما دوستان ما در سراسر کشور باید وارد عمل شوند و تولید را مسئله محوری هم در پشتیبانی و هم در رفع موانع بدانند.
رئیسی به این میزان بسنده نکرد و موضوع مهم ترک فعل مسئولان را بهانه دیگری برای حمله به عملکرد مدیران دولتی یافت و دراین‌باره گفت: حتما توجه کنید که اگر کسانی مسئولیت داشتند و دارند، با ترک فعل خود باعث تعطیلی واحد تولیدی می‌شوند، باید پاسخ‌گو باشند. یقین داریم با همتی که همکاران خواهند داشت، حمایت از تولید و مبارزه با فساد در جهت حمایت از تولید، رونق خواهد گرفت.


ماجرای برخورد با ترک‌ فعل‌ها به تابستان سال گذشته بازمی‌گردد که در جریان جلسه شورای عالی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام رئیسی موضوع رسیدگی به ترک ‌فعل‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: من این را به سازمان بازرسی، سازمان قضائی نیرو‌های مسلح و دادستان تهران هم گفته‌ام که سیاست دستگاه قضائی پیگیری و مؤاخذه مدیری است که مسئولیت قانونی و شرعی دارد که ببینیم کار را در زمان خودش انجام داده یا نه؟ وگرنه هر روز باید به ما یک گزارش بدهند که این اتفاقات افتاد. باید نسبت به این قصور یا تقصیر خصوصا ترک ‌فعل‌ها حساس بود؛ چراکه ما مواردی داریم که ترک فعل‌ها قابل پیگیری قانونی است و بسیاری از ترک فعل‌ها خسارتش از فعل‌ها بیشتر است. مردم انتظار دارند هرکس نسبت به مسئولیتش پاسخ‌گو باشد. در همین راستا سوم آبان دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن، در ۱۲ ماده از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.
موضوع مهم بعدی که رئیسی به آن اشاره کرد، مسئله مبارزه با مفاسد اداری بود و گفت: جایی که رانت‌خواری و فساد باب شد، تولید آسیب خواهد دید. امنیت اقتصادی در گروی مبارزه با فساد اقتصادی است. باید مبارزه با فساد همچنان در دستور کار قوه قضائیه باشد و نباید اجازه داد فساد در جایی از کشور لانه کند. مردم عزیز بدانند که قضات در جای‌جای کشور به‌هیچ‌وجه اجازه نخواهند داد فساد در جایی از حوزه‌های اداری کشور لانه کند. رئیسی تأکید کرد: از موانع مهم تولید، قاچاق کالا به‌ویژه قاچاق سازمان‌یافته است. باید در شناخت شبکه‌های درهم‌تنیده تلاش کرد و مبارزه به‌صورت جدی‌تر انجام شود. قاچاق کالا خنجری است بر پشت تولید در هر حوزه‌ای. واردات بی‌رویه در کشور تولیدات را با آسیب روبه‌رو می‌کند و همه اقتصاددانان به این امر معترف هستند.
او در پایان نشست شورای عالی قضائی که ‌آنلاین برگزار شد، گفت: نکته مهم دیگر اینکه قوانینی داریم مانند توسعه فضای کسب‌وکار، رفع موانع کسب‌وکار، قانون اقتصاد مقاومتی؛ اینها باید اجرا شود، هم بخش نظارت و هم بخش قضاوت. اگر همین قوانین فقط اجرا شوند، برای حمایت از تولید تأثیرات ارزشمندی خواهند داشت. آن‌قدری ‌که برخی آقایان جلسه گذاشتند که از غربی‌ها امتیاز بگیرند، اگر برای رفع موانع تولید وقت می‌گذاشتند خیلی از مشکلات حل شده بود و بسیاری از کارخانه‌های تعطیل فعال شده بود.
رئیس قوه قضائیه که تلاش دارد خود را متمرکز بر انجام وظایف قضائی نشان دهد، گاهی نقد بر عملکرد دولت را چاشنی سخنان خود کرده و بر ناکارآمدی اقتصادی قوه مجریه تأکید می‌کند.