دستور كار جلسه وين، رفع تحريم‌ها عليه ايران است

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه در نخستين نشست خبري سال 1400 با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي به تشريح آخرين تحولات حوزه سياست خارجي پرداخت. به گزارش خبرگزاري فارس خطيب‌زاده در پاسخ به سوالي درباره اينكه اقدامات ايران براي بازگشت به تعهدات برجامي در چه مرحله‌اي از روند لغو تحريم‌ها توسط امريكا شروع مي‌شود و راستي‌آزمايي چقدر طول مي‌كشد  و نقش مجلس در فرآيند راستي‌آزمايي تحريم‌ها چيست،گفت: آنچه روز سه‌شنبه در وين اتفاق مي‌افتد، هيچ فرقي با همه كميسيون‌هاي مشتركي كه تا الان بوده، ندارد. دستوركار اين جلسه، رفع تحريم‌هاي ظالمانه امريكا عليه ايران و چگونگي اجراي تعهدات طرف‌هاي مقابل است.  اين موضوع كميسيون مشترك  اين دفعه بوده است. در نشست روز جمعه بحث جدي مطرح شد و روز سه‌شنبه معلوم‌ مي‌شود آيا 1+4 مي‌تواند موارد مورد نظر ايران را تامين كند يا خير و آن وقت مي‌‌توانيم مسير روشن‌تري را داشته باشيم.
سخنگوي وزارت خارجه درباره اين سوال كه پيشنهاد مشخص تهران درباره برجام چيست؟ گفت: هيچ طرح گام به گامي هيچ‌وقت از سوي ايران مطرح نبوده و ايران هم هيچ طرح گام به گامي را نپذيرفته است. آنچه ايران انجام خواهد داد در چارچوب اعلاميه قبلي است يعني برداشتن همه تحريم‌هاي ايالات متحده و همه تحريم‌هايي كه بعد از روي كار آمدن ترامپ بر ضد مردم ايران اعمال شده يا مجددا اعمال شده يا تيتر آنها عوض شده و زير تيتر ديگري قرار گرفته‌اند همه اينها بايد برداشته شود و اين منطق روشني است و اينها هم بايد راستي آزمايي شود.  اين طوري نيست كه فقط اعلام برداشته شدن مطرح شود. او به گفت‌وگوهاي هيأت ايراني با گروه  1+4 در وين اشاره و بار ديگر تاكيد كرد كه گفت‌وگوي مستقيم يا غيرمستقيمي با هيچ طرفي از امريكا در وين و در هيچ جاي ديگري صورت نگرفته و نخواهد گرفت.
خطيب‌زاده افزود: وزارت خارجه از تمامي ارگان‌ها و نهادها و همه تحريم‌هايي كه بايد برداشته شود، استعلام و مسائل فني را دريافت كرده است. به همين خاطرگفت‌وگوهاي روز سه‌شنبه،گفت‌وگوهاي فني و حقوقي است. همه تحريم‌هاي امريكا معرفي مي‌شود و همه اين تحريم‌ها بايد برداشته شود و مسير راستي آزمايي بايد صورت بگيرد. جمهوري اسلامي ايران با 1‌+4 به صورت فني درباره مسير راستي‌آزمايي گفت ‌وگو خواهد كرد.
سخنگوي وزارت خارجه درباره ادعاي روزنامه وال استريت ژورنال درباره احتمال حصول دو توافق در وين(يك توافق با ايران و يك توافق با امريكا) گفت: اينكه ‌1‌+4 دركجا و چگونه با امريكا صحبت مي‌كند به  خود‌1‌+‌۴ مرتبط است. مي‌خواهد در واشنگتن يا وين يا هر پايتخت ديگري كه مدنظرشان است،  مذاكره كنند.


تداوم نگاه رياض به خارج از منطقه
 باعث تاسف است
خطيب‌زاده درباره اظهارات وزير خارجه عربستان و اينكه عربستان بايد در مذاكرات ايران و 1‌+4 حضور داشته باشد، گفت: متاسف هستم كه همچنان شجاعت گفت‌وگوي خارج از اراده قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي و قدرت‌هاي مداخله‌جو در منطقه ما در رياض شكل نگرفته است. باعث تاسف است كه همچنان نگاه رياض به پايتخت‌هاي ديگر خارج از منطقه است و اين بزرگ‌ترين مانع رسيدن اين منطقه به يك سازوكار بومي درون منطقه‌اي است. موضع عربستان سعودي در قبال برجام شناخته شده است و زمان مذاكرات اقدامات مخربي انجام داد. وزير خارجه عربستان موضوع جديدي را نگفته و تنها به اين موضوع توجه نكرده كه برجام گفت ‌وگو و امضا و مهر و موم شد و روي طاقچه گذاشته شد. به عربستان سعودي توصيه مي‌كنيم  به  مسير گفت‌وگوهاي درون منطقه‌اي بپيوندد و از مسير طغيانگري كه امروز دچار آن شده فاصله بگيرد و مطمئن باشد آغوش منطقه به سوي عربستان باز است.
سازندگان گاندو اگر سندي دارند به مراجع مربوط ارجاع  دهند
اين ديپلمات ارشد ايراني درباره پخش سريال گاندو ۲ و اينكه آيا فشاري از سوي وزارت خارجه و ظريف براي جلوگيري از پخش آن صورت گرفته است؟ گفت: با نردبام دروغ نمي‌شود به بام حقيقت رسيد. مادامي كه اين سريال پليسي - تخيلي حساب مي‌شد، اصحاب هنر و رسانه و هنرمنداني كه به هنر فاخر و ارزشمند آگاهي كامل دارند بايد اظهارنظر مي‌كردند. ولي از آن بابت كه سازندگان اين سريال اصرار بسيار زيادي بر اين داشته و دارند كه اينها مبتني بر سند است و آن را به عنوان مستند معرفي كنند، امروز پاسخ مي‌دهم كه اگر اين سند است و سندي دارند، حتما به مراجع ارجاع مي‌دهم كه معرفي كنند. وگرنه دون شأن نظام جمهوري اسلامي ايران است كه براساس سفارش، پروژه‌اي ساخته شود، بر اساس تخريب يكي از اركان حاكميت  ملي جمهوري اسلامي ايران. ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ايران از فرزندان صادق، مظلوم وكوشاي اين ملت هستند و پروژه‌هاي سفارشي و محفلي نمي‌تواند ارزش‌ ديپلمات‌هاي ايراني را كم كند. مطمئن هستم آنچه دوستان در صدا و سيما از سكوت‌شان متوجه مي‌شوم  اين سريال را دون شأن خودشان مي‌دانستند. اينكه سريال ۱۴ روز پخش شود و بعد از تمام شدن تعطيلات عيد، يك مرتبه  چنين موضوعي مطرح شود، خودش جاي سوال دارد.  قاعدتا آنهايي كه پول هنگفت ساخت سريال را فراهم كرده و توان ساخت آن را داشتند  حتما توان ادامه آن را داشتند. هيچ فشاري از دولت و وزارت خارجه نبوده است، الا تك و توك اظهارنظراتي كه مثل امروز در پاسخ به اين سوال عرض كردم،  بيان شد.