رئیس پلیس راهور ناجا مطرح کرد جان با ختن روزانه 34 نفر در نوروز امسال

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از افزایش ۸۹ درصدی ترددها در نوروز امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: به طور متوسط روزانه ۳۴ نفر در نوروز امسال جان خود را از دست می‌دادند.
به گزارش ایلنا، سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، در اولین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۰ گفت: در حوزه کاهش تصادفات ۳۰ دستگاه نقش دارند و در این میان پلیس راهور نقش ۱۹ درصدی در کاهش تصادفات دارد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: در نوروز سال ۱۴۰۰ با همکاری همه دستگاه‌ها و با حضور ۷۶ هزار نفر توانستیم امور را مدیریت کنیم. پیش بینی ما براساس سناریویی بود که در قرارگاه نصر ارایه کرده بودیم. وی ادامه داد: در نوروز امسال ۸۹ درصد افزایش تردد در جاده‌های کشور تا روز ۱۳ فروردین داشتیم و عمده ترددها در محورهای شمالی، قم، اصفهان، شیراز و خراسان رضوی بود. شاهد ۴۴۰ میلیون تردد در نوروز بودیم که نسبت به نوروز ۹۹ افزایش داشتیم.
او ادامه داد: در ابتدای نوروز ۴۰ شهر قرمز و نارنجی داشتیم تا روز ۱۲ فروردین ۱۰۰ درصد ترددها افزایش داشت اما در روز ۱۳ فروردین روند ترددها کاهشی بود. قبلا ۱۶۶ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی بودند، امروز ۲۲۷ شهر نارنجی و قرمز داریم. براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا خروج پلاک‌های بومی از این شهرها ممنوع و مشمول جریمه هستند و ورود خودروها با پلاک غیربومی نیز به این شهرها ممنوع و مشمول جریمه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خواهد شد. به گفته سردار هادیانفر ممنوعیت تردد شبانه در سراسر کشور و در شهرهای زرد، آبی، نارنجی و قرمز وجود دارد و خودروها درصورت تردد در ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد مشمول جریمه می‌شوند.


وی درباره اقدامات انجام شده در خصوص کرونا در سال ۹۹ ادامه داد: طرح محدودیت‌ها در ۴ مرحله انجام شد و همچنان ادامه دارد، این محدودیت ها ۸۳ درصد در کاهش فوت شدگان مبتلا به کرونا تاثیر داشته و ۵۴ درصد در کاهش ابتلا به کرونا موثر بوده است. ما همچنان در کنار کادر درمان هستیم و خواهیم ماند. سردار هادیان فر خاطرنشان کرد: بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال قانون صورت گرفته است. بیش از ۵۵ درصد این اعمال قانون ها مربوط به تردد شبانه است. رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد توان ما به حوزه کرونا اختصاص یافت.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۰۹ میلیون وسایل نقلیه اعمال قانون و جریمه شده‌اند و برای ۷۰ میلیون نفر که جریمه قطعی داشتند پیامک ارسال شده است. همچنین ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان میزان جرایم در سال ۹۹ بوده است که تا روز گذشته ۴ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان از این جریمه‌ها یعنی ۷۸ درصد وصول شده است. شیوع کرونا نیز باعث افزایش اعمال قانون شده است. این مبالغ به خزانه واریز می شود.
وی با بیان اینکه پلیس مسئول تصادفات نیست، گفت: ۹۲ درصد عامل انسانی در تصادفات نقش دارند. در ۵۱ درصد تصادفات جان باختگان در صحنه جان خود را از دست می دهند و ۶ درصد از مصدومان در حین انتقال جان خود را از دست می دهند و ۴۳ درصد به دلیل تروما و دیگر مسائل در بیمارستانها جان خود را از دست می دهند و وزارت بهداشت در این حوزه مسئول است. البته عملکرد وزارت بهداشت در سال گذشته خوب بوده است.
او تصریح کرد: در سال ۹۹ هزار و ۹۰۰ نفر جان باخته کمتر از سال ۹۸ نفر داشتیم که شامل ۱۱.۳ دهم درصد می شود. از ۳۴۷ هزار مصدوم در سال ۹۸ به ۶۸ هزار نفر کاهش در سال ۹۹ رسیدیم در سال ۹۹ یک میلیون و ۴۳۳ هزار فقره تصادف داشتیم که نسبت به سال ۹۸، ۶۶۹ هزار فقره معادل ۳۲ درصد کاهش داشتیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۱ درصد راننده و ۲۴.۹ درصد سرنشینان در تصادفات جان خود را از دست داده اند. ۲۳.۵ درصد موتورسیکلت سواران و‌۲۰ درصد از جان باختگان در سال ۹۹ عابران پیاده بوده اند. در جانباختگان موتورسیکلت سواران ۶۰ درصد جانباختگان به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی جان خود را از دست داده اند.
وی با بیان اینکه ۳۴ درصد تصادفات در جاده ها است ادامه داد: ۷۰ درصد فوتی‌های تصادفات را در جاده‌های کشور شاهد هستیم و ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد. او ادامه داد: یک میلیون و ۱۴ هزار در سال ۹۹ خودروی نوشماره داشتیم. در حالی که اسقاط در حداقل ممکن است نقل و انتقال وسیله ۴ میلیون و ۱۴۱ هزار مورد بوده است همچنین ۲۱۲ هزار موتورسیکلت نقل و انتقال شده است و در مجموع در سال ۹۹، ۱۵ هزار خودرو اسقاط شده است. در مجموع ۵ میلیون و ۳۸۳ نقل و انتقال ونوشماره انجام شده است. بیش از ۲ میلیون نفر از نوبت دهی اینترنتی استفاده کرده‌اند. وی ادامه داد: ۳۲ میلیون پلاک دپو شده آزادسازی شد. ما حداکثر پلاک به فرد را تا یکسال نگه می داریم و پس از یک سال به نفر بعدی به صورت رندمی واگذار می‌شود. او ادامه داد: ۹۹۵ هزار و ۸۳۰ خدمت در بحث گواهی نامه ارایه شده است. آموزشگاه مجازی رانندگی امسال راه اندازی می شود و نظارت بر آموزشگاهها نیز افزایش خواهد یافت. در همین راستا بیش از ۱۲ هزار بازدید انجام شده که ۱۰۲ مجوز مدیریت باطل شد. همچنین آموزشگاه بانوان در چندین استان راه اندازی شده است.
سردار هادیان فر درباره سیاستهای تشویقی گفت: پیشنهاد دادیم گواهی نامه ها سه رنگ و سه گرید داشته باشد و هرچه راننده امتیاز کسب می کند نسبت به کاهش جریمه به صورت سیستمی اقدام شود. وی ادامه داد: در مورد رانندگانی که قوانین را رعایت کنند و تصادف و تخلفی نداشته باشند رنگ گواهی نامه ها از رنگ سفید به نقره ای و از نقره ای به طلایی تبدیل می‌ شود. امیدواریم این پیشنهاد تصویب و اجرایی شود. هدف ما از جریمه کاهش تخلف و جرم است نه کسب درآمد.
سردار هادیان فر خاطر نشان کرد: در خصوص نمرات منفی رانندگانی که گواهی نامه آنها در آستانه ضبط است بدانند شرایط سختی در انتظارشان است.۱۴۷۹ نفر از رانندگان در آستانه ابطال گواهی نامه هستند و اگر رانندگی کنند جرم مرتکب شده اند. همچنین ۷۰ هزار نفر مشمول ۳۰ نمره منفی و سه ماه ممنوعیت رانندگی هستند و۶ هزار نفر مشمول محرومیت ۶ ماهه از رانندگی هستند. وی درباره ثبت کروکی الکترونیک گفت: به صورت پایلوت در قم این طرح در حال اجرا است و اگر بیمه ها همکاری کنند می توانیم سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در بیمه بخاطر کروکی ساختگی کاهش ایجاد کنیم.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا طرح ترخیص موتور سیکلت ها همچنان ادامه دارد و موتورسیکلت های باقی مانده بلاصاحب و رها شده توسط دادستانی تعیین تکلیف شده و یا اسقاط شده و یا موتورسیکلت های کمتر از ده سال توسط سازمان املاک تملیکی به فروش می‌رسد.
وی ادامه داد: ۲۴.۵ درصد تحرک عملیاتی پلیس راهور نسبت به سال ۹۸ را داشتیم. همچنین افزایش ۱۰ درصدی خدمات هوشمند در سال ۹۹ داشتیم.
او با اشاره به اولویت های پلیس راهور در سال ۱۴۰۰ گفت: تحول سیستمی در حوزه عملیاتی، تاکید بر طرح هوشمندسازی در ارایه خدمات و معیشت کارکنان، آموزش و صیانت از کارکنان، استفاده از سیاستهای تشویقی از جمله برنامه های سال ۱۴۰۰ است.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره استفاده از پهبادها در جاده ها گفت: استفاده از پهبادها کار خوبی بود تا در محورهایی که مامور حضور نداشته و دوربین وجود ندارد، تصادفات و تخلفات کنترل شود.
هادیانفر خاطرنشان کرد: در مورد یکصد تا 110 خودرو از این طریق در محورهای تهران، خراسان رضوی و کرمان که طولانی ترین محور است، تخلفات سرعت وسبقت غیر مجاز و حرکات خطرناک به مرکز کنترل ارسال شد. حتی مواردی که نیاز به امدادرسانی داشت توسط پهباد اطلاع داده شد و تشخیص تصادفات در محورهای فرعی و روستایی با پهباد صورت گرفت که اثربخش بوده است.
او درباره حوزه هوشمندسازی گفت: در حوزه شماره‌گذاری در صورت مهیا شدن زیرساخت‌ها پلیس به درب منازل می رود و دیگر رانندگان به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمی کنند. سردار هادیانفر گفت: هیچ مراجعی بالاتر از پلیس نیست که سند رسمی صادر کند؛ طبق قانون مردم مکلف هستند برای نقل و انتقال به پلیس مراجعه کنند.
وی در خصوص اعمال جریمه رانندگانی که پلاک خودروهای خود را مخدوش می‌کنند، گفت: کسانی که پلا‌ک خودرو را مخدوش می‌کنند پس از چک اپراتور و شناسایی راننده شخص متخلف احضار و پس از تشکیل پرونده به دستگاه قضا معرفی می‌شود. رباتی در پلیس راهور طراحی و از ۱۵ اسفند راه‌اندازی شده است که به جای افسران چک اپراتور خواهند بود؛ ۷۵۵ هزار وسیله متخلف توسط این ربات‌ها تشیخص داده شدند و تاکنون بدون خطا تشخیص داده است.
او درباره اینکه کدام دستگاه متولی اجازه ورود افراد به خطوط ویژه است، گفت: شورای عالی امنیت کشور متولی تشخیص دهنده ورود اشخاص به خطوط ویژه است. ساز و کار مجوز عبور از خطوط ویژه در شورای امنیت کشور تعیین می شود و صادرکننده مجوز پلیس راهور ناجا است. مجوز هم برای خودرو صادر می‌شود و نه به نام شخص خاص.