شهادت 2 محیط‌بان زنجانی حین انجام وظیفه

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست، از شهادت دو محیط‌بان زنجانی خبر داد.
جمشید محبت‌خانی، گفت: دوشنبه‌شب بر اثر تعقیب و‌گریز بین افراد ناشناس و محیط‌بانان که در تعقیب یک خودروی نیسان در منطقه حفاظت شده فیله خاصه استان زنجان بودند، دو نفر از محیط‌بانان ایثارگر به نام‌های «مهدی مجلل» و «میکائیل هاشمی» بر اثر اصابت گلوله سلاح جنگی، به درجه رفیع شهادت نائل شدند. رئیس‌ پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان زنجان، گفت: در ارتباط با شهادت دو محیط‌بان زنجانی دو نفر که در این اقدام جنایتکارانه دخیل بودند از سوی عوامل پلیس آگاهی این استان شناسایی و دستگیر شدند.
سرهنگ کارآگاه جعفر رحمتی، دیروز سه‌شنبه افزود: یکی از دستگیرشدگان بومی و دیگری نیز غیربومی است و احتمال اینکه تعداد شکارچیان خاطی در رابطه با به شهادت رساندن این ۲ محیط‌بان زنجان بیشتر از این تعداد باشد وجود دارد.
وی اظهار داشت: در تحقیقات و بازجویی‌های پلیس به حتم زوایای پنهان این قضیه روشن خواهد شد و شواهد نشان می‌دهد که در حین دستگیری شکارچیان متخلف، درگیری اتفاق افتاده و محیط‌بانان هدف گلوله قرار گرفته و به علت شدت جراحات وارده فوت کرده‌اند.


یک منبع مطلع در محیط زیست زنجان نیز گفت: این شکارچیان خاطی که در پی شکار گونه‌های جانوری شاخص در این منطقه بودند با مشاهده محیط‌بانان اقدام به فرار کرده که متاسفانه پس از مدتی تعقیب و‌گریز آنها را با استفاده از گلوله جنگی به شهادت رسانده و از محل متواری شده‌اند.
وی افزود: زمان به شهادت رساندن این ۲ محیط‌بان مشخص نیست اما پیکر آنان حوالی طلوع آفتاب از سوی عوامل گشت یگان حفاظت اداره کل در نزدیک روستای قره بوته، پیدا شد.
این منبع آگاه، اظهار داشت: تاکنون این اداره کل در حفاظت از مناطق تحت مدیریت استان زنجان هیچ شهیدی نداده بود و این ۲ محیط‌بان در واقع نخستین شهدای محیط زیست زنجان هستند.
به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، متأسفانه شب گذشته (دوشنبه) بر اثر تعقیب و‌ گریز بین افراد ناشناس و محیط‌بانان که در تعقیب یک خودروی نیسان در منطقه حفاظت شده فیله خاصه استان زنجان بودند، ۲ نفر از محیط‌بانان ایثارگر به نام‌‌های مهدی مجلل و میکاییل هاشمی بر اثر اصابت گلوله سلاح جنگی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
منطقه حفاظت شده فیله خاصه از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و گونه‌های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گیاهانی چون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.