سفر به ترکیه ممنوع اما فقط در قالب تور!

آفتاب یزد- گروه شبکه: دوباره شرایط کشور به لحاظ کرونا قرمز شد و مسئولان ناتوان از گرفتن یک تصمیم قطعی و کارآمد در خصوص مهار این مشکل. البته در این باره تصمیماتی می‌گیرند و محدودیت‌هایی را هم ایجاد می‌کنند، اما عملا بی‌فایده است مثل اقدام‌شان در مورد سفر به ترکیه. ماجرا از این قرار است که کرونا بار دیگر طغیان کرده و این موضوع در کشوری مانند ترکیه به مراتب بدتر است از همین رو یک مطالبه جدی مبنی بر ممنوع شدن سفر به ترکیه، در کشور شکل گرفت. حتی چند روز پیش نمکی وزیر بهداشت، طی نامه‌ای به قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا خواستار توقف تمام پروازها و همچنین ترددهای مرزی میان ایران و ترکیه شد. به دنبال این موضوع سازمان هوایپمایی کشور هم توقف پروازها به این کشور را منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد. اکنون این ستاد تصمیم خود را در این باره گرفته اما تصمیمی که به راحتی قابل دور زدن است چرا که این ستاد فقط تورهای گردشگری به ترکیه را لغو کرده است و پروازها همچنان به این کشور ادامه دارد. این یعنی افزایش روز افزون آمار مبتلایان به کرونا و بدتر شدن شرایط.
> تشدید کنترل مسافران ورودی
در این راستا سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اینکه پس از وصول نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص لغو تردد مسافری با ترکیه، موضوع به کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ارجاع شد، گفت: «جمع‌بندی اعضای کمیته که پس از تعامل با ۵ دستگاه تخصصی مرتبط با امور مرز، شکل گرفت، به ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه و نهایتا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.» به گزارش ایلنا، معاون هماهنگی وزارت کشور در خصوص تصمیم نهایی در مورد اعمال محدودیت‌ها در ترددهای مسافری با کشور ترکیه گفت: «بر اساس تصمیم ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا، مقرر گردید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، لغو تور ترکیه را فوراً به کلیه شرکت‌های گردشگری ابلاغ نماید. همچنین مقرر گردید، جمعیت هلال احمر نسبت به ارتقای مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه و تشدید کنترل دقیق مسافران ورودی از کشور ترکیه در مرزهای زمینی و هوایی اقدام عاجل نماید.» سید سلمان سامانی افزود: «بر اساس تصمیم ابلاغ شده، مقرر گردیده است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی نسبت به تعیین مراکز آزمایشگاهی مورد تایید در خارج اقدام و اطلاع‌رسانی لازم در این ارتباط از طریق وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور خارجه به شهروندان و شرکتهای هواپیمایی انجام می‌شود تا پس از اطلاع‌رسانی لازم، افراد صرفا با ارائه گواهی سلامت معتبر مورد تایید وارد کشور شوند.»
> پروازها ادامه خواهد داشت


دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم گفت: «مطابق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا و دستور وزارت کشور، تورهای گردشگری به ترکیه لغو شده، اما پروازها به این کشور متوقف نخواهدشد. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت سفر به ترکیه، افزود: «با ابلاغ تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا به وزارت گردشگری، تورهای گردشگری ترکیه لغو خواهد شد.» وی ادامه‌داد: «با این حال پروازها برای انجام امور ضروری هم‌وطنانی که قصد سفر به ترکیه را دارند قطع نخواهد شد و پروازها به صورت رفت و برگشت بین دو کشور ادامه خواهد داشت.»
> فروش تور ترکیه هنوز متوقف نشده است
قسمت جالب ماجرا اینجاست که همین تصمیمی هم که می‌گیرند به درستی اجرا نمی‌کنند چرا که با وجود اعلام لغو فوری تورهای ترکیه، روسای انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می‌گویند هنوز ابلاغیه‌ای در این زمینه به دست‌شان نرسیده و آژانس‌های مسافرتی کماکان مجاز به فروش تور ترکیه هستند. به گزارش ایسنا، در این راستا حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: «هنوز دستوری در راستای توقف فروش تورهای ترکیه به تشکل‌ها و آژانس‌های گردشگری برای لغو تورهای ترکیه نرسیده است.» امیرپویان رفیعی‌شاد، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران نیز با تایید این اظهارات گفت: «نهاد متولی ما (دفاتر خدمات مسافرتی) وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و تا مادامی که بخشنامه یا دستورالعملی مبنی بر لغو تورها از این وزارتخانه دریافت نشود، کماکان فروش تورها با شرایط قبلی امکان‌پذیر است و فعلا دستوری برای لغو تورها صادر نشده است. بنابراین تا آن وقت، تور ترکیه، بلیت پرواز و سایر خدمات مربوط به آن، در دفاتر خدمات مسافرتی موجود است.»
> واکنش کاربران
اکنون این موضوع مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «کرونا در ترکیه شدت گرفته، تا حد امکان خودتون به ترکیه سفر نکنید». کاربر دیگری گفته است: «دو هفته مملکت رو ول کردن، همه سفرهاشونو رفتن، روزی ۷ ،۸ تا پرواز ترکیه داشتیم، کرونا قشنگ پخش شده، بعد یادشون افتاده سفر به ترکیه رو ممنوع کنند اونم که فایده نداره». دیگری نوشت: «وزیر بهداشت گفت: سفر خطرناکه، دولت گوش نکرد. گفت جاده‌ها را ببندید، دولت گوش نکرد. گفت مرزها رو ببندید، دولت گوش نکرد گفت پروازها لغو شه، گوش نکرد». یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «لغو تورهای ترکیه بعداز تعطیلات نوروز که مسافران همه رفتن
و برگشتن و انواع و اقسام کرونا از غربی و شرقی و ترکیبی رو آوردن چه معنی میده».
کاربران دیگر نوشته اند: «توی هر چهار تا پیکی که داشتیم تقریبا یه سری رفتار و حرف مشابه رو شاهد بودیم. یعنی اول که وضعیت سفید بود، همه چی رو عادی جلو می‌بردن و صرفا توصیه می‌کردن که مردم رعایت کنن! و وقتی که وضعیت قرمز میشد ممنوعیت‌ها و قرنطینه رو شروع میکردن! مثلا الان تازه تورهای ترکیه رو لغو کردن!»، «آدم حیرت زده میشه از اقدامات پیشگیرانه ستاد کرونا: لغو تورهای ترکیه بعد از تعطیلات نوروز! تعطیلی تالارهای عروسی و رستوران‌ها در آستانه ماه رمضان! اگر جاده‌ها رو هم ببندن دیگه کامل میشه!»، «تورهای ترکیه را لغو نکردند و کرونای انگلیسی در کشور غوغا کرد و الان اعلام می‌کنند دستور تعطیلی فوری تورهای ترکیه صادر شده است!»، «تورهای ترکیه رو وقتی لغو کردن که همه سفراشون رو رفتن و برگشتن».