وزارت صمت دست به دامن مرغ خارجی شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصوبه واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ را به گمرک ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا، سعید عباسپور پانزدهم فروردین ماه طی نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه، گمرک ج. ا. ایران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان، مصوبه شماره ۱۵۵۲۵۲. ت ۵۸۵۹۷ه مورخ ۲۶ اسفندماه سال گذشته هیئت وزیران در خصوص واردات تا سقف ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهادکشاورزی را جهت اطلاع، اقدام و ابلاغ به گمرکات اجرایی
ارسال کرد.
این درحالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت اسفند ماه سال ۱۳۹۹ از صدور مجوز واردات ۵۰ هزار تن مرغ برای تامین مرغ در ماه مبارک رمضان خبر داده بود.
بر اساس آمارهای گمرک ایران، واردات مرغ در ۱۱ ماهه سال قبل ۱۱۲.۸ تن معادل ۲۰۳.۴ هزار دلار بود که به عنوان ذخایر استراتژیک به کشور وارد شد و نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ بیش از ۹۰ درصد کاهش داشت، علت این کاهش چشمگیر نیز این بود که مسئولان معتقدند تولید داخل پاسخگوی نیاز بوده و نیازی به واردات نیست.
با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار اوایل آبان ماه سال گذشته صادرات مرغ را ممنوع کرده بود، این مصوبه را ۲۰ اسفند به گمرک ابلاغ نکرده و بنابراین احتمالا گمرک به عنوان مجری این مصوبه را اجرا نکرده است.