فشار بی امان گرانی و کرونا بر مردم


گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: رهبر انقلاب اسلامی با ابراز ناخرسندی از گرانیها و مشکلات معیشتی، افزودند: این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوهها فراوان است اما قیمتها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمیرود بلکه نصیب دلال ها و واسطههای سودجو میشود و ضرر آن به مردم میرسد.ایشان با تأکید بر اینکه مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند، گفتند: این مشکلات، همه راهحل دارد و بارها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راهحلهای مورد نظر کارشناسان را به مسئولان گفتهایم.تب تند قیمت محصولات پروتئینی در شرایط فراوانی در بازار بالاست که میتواند نشانهای از کم کاری و عملکرد نامناسب مسئولان باشد، در حالی که رئیس جمهور اوایل امسال دستورداده بود قیمتها افزایش نیابد. این جملات بخشی از سخنان رهبر انقلاب در روز درختکاری است. بخاطر داریم که پس از اظهارات ایشان چه ولوله ای در بین مسوولان رخ داد. از قوای سه گانه تا دستگاههای نظامی آنچنان آشفته شدند و به میدان آمدند که گویی قرار است مردم بار دیگر رنگ ارزانی را ببینند، اما نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاد، بلکه قطار گرانی همچنان بر ریل خود با سرعت حرکت کرد و سفره های مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر را بیش از پیش خالی و دلهای اعضای خانواده آنان را ریش کرد.

ویروس کرونا و گرانی

در شرایطی شاهد گرانی های لجام گسیخته هستیم که مردم زیر بار ویروس کرونا له می شوند و جان می بازند. تنها در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۶۹ تن از آنها بستری شدند و ۱۷۴ تن جان باختند. در این شرایط گرانی ها نیز مزید بر علت شده است. در شرایطی که قرمز شدن بسیاری از شهرها باعث شده مشاغل متعددی تعطیل و خانه نشین شوند و از داشتن درآمد محروم بمانند، دولت به صورت علنی فرمان گرانی را صادر کرده و روزی نیست که خبر از گرانی کالایی منتشر نشود. مهمتر آنکه برای مقابله با این بیماری به داشتن روحیه نیاز داریم در حالی که شنیدن آمارهای گرانی باعث تعضیف روحیه و تخریب روان مردم می شود.

سیمان سفید ۳۵ درصد گران شد

طبق مصوبه کارگروه مدیران عامل شرکتهای بورسی و غیر بورسی حاضر تولیدکننده سیمان سفید، با توجه به افزایش هزینههای تولید، قیمت هر تن سیمان سفید فله از اول سال جاری ۳۵ درصد افزایش یافت. کارگروه مدیران عامل شرکتهای سیمان سفید، در پی افزایش قیمت تمام شده تولید سیمان سفید همچون مواد اولیه تولید، قطعات یدکی و همچنین هزینه حملونقل (بهویژه حملونقل مواداولیه)، به متنظور جلوگیری از زیان عمده به کارخانههای تولیدکننده سیمان، طی جلسات متععد توافق کردند که برای جبران بخشی از افزایش هزینهها، قیمت فروش سیمان سفید از ابتدای سال جاری، مشمول افزایش ۳۵ درصدی شود.بنابراین، قیمت سیمان سفید با این میزان افزایش به ۵۶۷ هزار تومان به ازای هر تن سیمان سفید فله رسیده است. علاوه بر این هزینه مالیات بر ارزش افزوده و بستهبندی نیز به قیمت سیمان سفید پاکتی اضافه خواهد شد.

قیمت گوشت و ماهی گران شد

گوشت که مدتهاست از سفره مردم خداحافظی کرده و به کالای لوکش تبدیل شده، روند افزایشی را طی می کند به نوعی که قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی به کیلویی ۱۶۲ هزار تومان، گوشت ران گوساله ۱۳۵ هزار تومان، گوشت ران و سردست گوساله ۱۳۰ هزار تومان، گوشت چرخ کرده ۱۱۰ هزار تومان و گوشت منجمد ۱۰۸ هزار تومان در منطقه ۱۹ تهران به فروش میرسد. همچنین قیمت ماهی تیلاپیا به کیلویی ۹۵ و ماهی قزل آلا کیلویی ۵۳ هزار تومان به فروش میرسد.

مرغ هم گران شد

اگرچه آبروی مدیریت کشور با صف های مرغ بر باد رفت، اما گویا تنها راهکار را گرانی می دانند به نوعی که قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگانهای مختلف از جمله قوه قضاییه و وزارت صمت در آخرین جلسه خود در راستای ساماندهی تولید گوشت مرغ و بر اساس قیمت مولفههای تولید نرخ مصوب مرغ را افزایش داد.بر این اساس قیمت مرغ منجمد درب سرد خانه کیلویی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ منجمد برای مصرفکننده کیلویی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ زنده درب کشتارگاه کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت مرغ آماده طبخ در میدان بهمن کیلویی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مرغ آماده طبخ برای مصرف کننده کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد.

افزایش ٧٩ درصدی قیمت مسکن ملی

یکی دیگر از گرانی های سوال برانگیز از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام شد. هزینه ساخت مسکن ملی از دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در هر متر مربع به چهار میلیون و ۹۲۲ هزار تومان افزایش یافته است. این نرخ تعدیل که از سوی سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ اعلام شده بر اساس نرخ رشد قیمت مصالح و دستمزد اعمال شده است. سازمان برنامه و بودجه هر سه ماه یک بار هزینه اجرای پروژه های عمرانی را بر اساس نرخ روز اعلام می کند که در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ قیمت ساخت مسکن ملی را برای سازندگان و پیمانکاران ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در نظر گرفت و در سه ماهه چهارم با ۷۹ درصد رشد مواجه شده است. این در حالی است که هنوز دستمزد نیروی کار افزایشی نداشت.

افزایش ١٦ درصدی تعرفه آب و برق

از سوی دیگر وزیر نیرو جزییات افزایش تعرفه آب و برق را تشریح کرد و گفت: تعرفه آب و برق برای مشترکانی که الگو را رعایت می کنند، هفت درصد و برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف دارند ۱۶ درصد افزایش یافته است. رضا اردکانیان گفت: مصوبه هیات وزیران مربوط به امسال نیست و از سال ۱۳۹۷ وجود دارد و به جای اینکه هر سال ارقام متعددی مطرح شود، دولت عدد واحدی را تصویب کرد که بر اساس آن تعرفه آب و برق از اول اردیبهشت فارغ از اینکه میزان تورم چقدر است، برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند معادل هفت درصد افزایش یابد.

سالی که نکوست از بهارش پیداست

این اعداد و ارقام تنها بخشی از افزایش قیمت هاست و باید در انتظار افزایش قیمت خودرو نیز باشیم. علاوه بر این در آستانه ماه رمضان گرانی هایی بوجود خواهد آمد که سالهاست مسوولان در کنترل آن ناتوان بوده اما مردم به آن عادت کرده اند به نوعی که از همین الان می توانند گرانی آنها را پیش بینی کنند. اگرچه دولت به اندازه کافی مورد هجمه قرار می گیرد و کسی نیست که چماق سومدیریت را بالا نبرد، اما باید بپذیریم که این واقعیتی انکار ناپذیر است. براستی دولت چه ابزاری می خواهد تا با گرانی و گران فروشی مقابله کند؟ قدرتی که در سخنان رهبری نهفته می تواند ابزاری برای مقابله با هر گرانفروش و گرانفروشی باشد، مگر آنکه گرانی زیر سرخودشان باشد! آیا دولتمردان نمی دانند که سفره های مردم به اندازه کافی کوچک شده و بسیاری از کالاهای اساسی از سفره های مردم پرکشیده است؟ براستی مسوولان انتظار دیدن چه روزهایی را دارند. مردم زیر بار گرانی و کرونا له شده اند و با عملکردی که از دولت شاهد هستیم، گویا قرار است این روند تا شهریور ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد.