رایزنی‌ها ادامه دارد نشست وین، سرآغاز باز شدن گره برجام؟

دور اول جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در گراند هتل شهر وین برگزار شد، با توافق جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت.
به گزارش ایسنا، براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها و مسائل هسته ای بپردازند و نتیجه بحث های خود را به کمیسیون گزارش نمایند.
سید عباس عراقچی‌، رئیس هیئت کشورمان در نشست کمیسیون تاکید کرد رفع تحریم های‌ آمریکا، اولین و ضروری ترین اقدام جهت احیای برجام می باشد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.
نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه ایران و 1+4 بعد از حدودا‌ یک سال به طور حضوری و رسمی در وین پایتخت اتریش آغاز به کار کرد.


به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد.
عراقچی دوشنبه شب بعد از ورود به وین با رئیس هیئت چین دیدار کرد. همچنین وی روز سه شنبه و پیش از شروع مذاکرات با رئیس هیئت روسیه و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک دیدار کرد و آخرین ترتیبات اجرایی مربوط به برگزاری کمیسیون را مرور کردند.
آمریکا به طور رسمی در این نشست شرکت نمی‌کند چرا که این کشور به طور رسمی با امضای رئیس جمهوری وقت خود از برجام خارج شده است از این رو بازگشت آن به برجام و شرکت در نشست‌های برجام مستلزم ساز و کاری است که یکی از موضوعات در دستور نشست فعلی در وین همین موضوع است. در عین حال بنا بر اعلام رسانه های آمریکایی و غربی، هیئت آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در وین به سر می برد و توسط هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای در جریان نتایج و روند مذاکرات قرار می گیرد.
مقامات آمریکایی در چند هفته اخیر اظهارات و مواضعی منطقی‌تری نسبت به مواضع اولیه که در دولت جو بایدن اتخاذ شد، در پیش گرفته‌اند.
رابرت مالی اخیرا در سخنانی گفته است که هدف بازگشت به برجام بدون درخواستی برای تقویت آن است. او گفت که بازگشت به برجام بدون هیچ عنصر اضافی که آن را طولانی‌تر و قوی‌تر کند انجام می شود و هدف این است که ببینیم می توانیم توافق کنیم که آمریکا برای بازگشت به برجام چه اقداماتی را باید انجام دهد و ایران چه قدم هایی را برای بازگشت برمی دارد.
نماینده ویژه آمریکا همچنین گفته است که آمریکا مجبور است تحریم‌هایی را که با توافق هسته ای با ایران مغایرت دارد لغو کند.
به نظر می‌آید مقامات آمریکایی از این موضع‌ که ایران باید ابتدا به تعهدات خود بازگردد تا تحریم‌ها برداشته شوند’ دست کشیده است.
رابرت مالی گفته است، اینکه چه کسی وزن بیشتری دارد مهم نیست، مهم این است که هر دو طرف آماده هستند تا باری که باید تحمل کنند را به دوش بکشند.
به گزارش ایسنا، کارشناسان معتقدند آمریکا برای بازگشت به توافق 2015 و نه بیشتر آماده است با این حال آنچه امروز در مذاکرات کمیسیون مشترک در وین اتفاق می افتد، می تواند تعیین کننده رویکردها در آینده باشد.
پایداری ایران بر مواضع هسته‌ای خود بعد از تغییر دولت در آمریکا، باعث شده است تا واشنگتن از خواسته‌های حداکثری خود برای بازگشت به برجام دست بکشد اما این پایان ماجرا نیست و داستان تازه شروع شده است. اجرای برجام به خودی خود موضوعی بحث برانگیز بوده است و اکنون بعد از سال ها وقفه در اجرای تعهدات و تغییراتی که در این مدت انجام شده است، طبعا کار سخت‌تر خواهد بود و نباید انتظار داشت که به سرعت نتایج رفع تحریم ها را شاهد باشیم.
اولیانوف: نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در پایتخت اتریش را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.
وی در این خصوص در توئیتی نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود. دو گروه در سطح کارشناسی (درباره برداشته شدن تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای) موظف شدند اقدامات ملموسی را که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای کامل برجام اتخاذ شود، شناسایی کنند. این گروه‌ها بلافاصله آغاز به کار کردند.
لس آنجلس تایمز: بایدن ناگزیر به جبران خطای برجامی ترامپ است
هیات تحریریه نشریه آمریکایی لس آنجلس تایمز در گزارشی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در وین نوشت: جو بایدن باید خطای ترامپ درباره خروج از توافق هسته‌ای ایران را جبران کند.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، لس آنجلس تایمز در این گزارش نوشت: در حالی قرار است روز سه شنبه طرف‌های توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در وین برای احیای آن به مذاکره بپردازند که به نظر نمی‌رسد ایران و آمریکا بطور مستقیم در این خصوص با یکدیگر ملاقات و مذاکره کنند.
بایدن باید به فوریت تحریم‌های ترامپ علیه ایران را بردارد
لس آنجلس تایمز در ادامه نوشت: چنانچه ایران موافق است تا به تعهدات خود بنابر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد؛ بایدن باید روشن سازد که دولت وی خواهان اقداماتی سریع جهت برداشتن تحریم هایی که پیشتر از سوی ترامپ علیه ایران اعمال شده، می باشد؛ رئیس جمهوری آمریکا و نمایندگان دیپلمات وی باید برای راه های خلاقانه ای که ایران و آمریکا را بطور همزمان به این توافق باز می گرداند کاملا راغب باشند و ممانعتی در این زمینه به وجود ‌نیاورند.‌‌
یادداشت هیات تحریریه لس آنجلس تایمز نوشت: توافق هسته ای عمیقا متزلزل شده و هر آن بیم آن می‌رود که یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه درگیرد؛ ترامپ علیرغم پیروی ایران از مفاد توافق هسته‌ای، آمریکا را از این توافق خارج کرد.
این گزارش در ادامه می نویسد: بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود گفته بود در‌صورتی که ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای پایبند باشد، آمریکا باید به برجام بازگردد اما اظهارات وی چنین در اذهان متبلور شد که گویا ایران باید در‌ این زمینه اقدام کند.
دیپلماسی متبحرانه برای بازگشت به برجام
این نشریه آمریکایی یادآور شد: در روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که هدف از مذاکرات وین، «بازگشت دوجانبه به تعهدات» (برجام) است، قطعا که در این خصوص دیپلماسی متبحرانه ای نیاز است و نباید اجازه داد این مذاکرات بدون نتیجه ماند.
هیات تحریریه لس آنجلس تایمز نوشت: اما بهترین راه برای تعامل با ایران آن است تا خطای اصلی ترامپ که برجام را «انکار» و آن را «رد» کرد، جبران شود.
روانچی: مذاکرات وین می‌تواند یک موقعیت برد-برد برای همه باشد
نماینده کشورمان در نیویورک در پیامی توئیتری با توجه به برگزاری مذاکرات وین، بر لزوم لغو تمامی تحریم های آمریکا به جهت متوقف شدن اقدامات جبرانی برجامی ایران تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی، نماینده کشورمان در سازمان ملل درباره مذاکرات امروز اعضای کمیسیون مشترک برجام که در وین انجام می شود، در صفحه توئیترش نوشت: ایران و گروه ۱+۴ مذاکرات هسته ای را در وین از سر می گیرند. آمریکا تاکنون نتوانسته به وعده کارزار انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر بازگشت به برجام [توافق هسته‌ای] عمل کند. روانچی در ادامه نوشت: اگر آمریکا تمام تحریم ها را لغو کند، سپس ایران تمام اقدامات جبرانی را متوقف خواهد کرد. این می‌تواند یک موقعیت برد-برد برای همه باشد.
هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در روز جمعه ۱۳ فروردین به صورت مجازی آغاز شده بود، روز سه شنبه از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه به ‌وقت محلی (۱۷:۰۰ به وقت تهران) در وین از سر گرفته شد.
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، ریاست هیات کشورمان را در این نشست بر‌عهده دارد و نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی، وی‌ را در این نشست همراهی می کنند. رایزنی‌های فنی در قالب نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم ها و مسائل هسته ای از جمله مهمترین موضوعات در دستور کار این نشست است.
همچنین در حاشیه نشست کمیسیون، به روال معمول، جلسات دو جانبه با روسای سایر هیئت‌های ۴+۱ برگزار می‌شود. در این چارچوب، شامگاه دوشنبه دیدار دوجانبه با چین انجام شده و برای صبح سه شنبه نیز دیدارهایی با هیئت روسیه و اتحادیه اروپایی تنظیم شده بود.
سایر اخبار این روزنامه
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد ژوبین صفاری بازی شعاری با بی‌ربطی تحریم و اقتصاد کدام دولتمردان دوره نهم و دهم اعلام کاندیداتوری کردند؟ شوق احمدی نژادی‌ها برای رسیدن به پاستور چرا نهادهای ذی‌ربط برای لغو تورهای ترکیه دچار ناهماهنگی هستند؟ سردرگمی میان آسمان و زمین چین در تولید تمامیت‌خواه است خطر تعطیلی قطعه‌سازان با ورود چینی‌ها رایزنی‌ها ادامه دارد نشست وین، سرآغاز باز شدن گره برجام؟ «ابتکار» در گفت‌وگو با یک کارشناس رفتار و رویکرد کشورها برای مقابله با کرونا را بررسی کرد با اشاره به نقش دیوان عالی کشور مطرح شد تاکید رییس قوه قضاییه بر بازنگری در قوانین کیفری روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: دولت با اختصاص بسته های حمایتی از مردم در برابر تکانه‌های اقتصادی حمایت می کند کرونا، آموزش جمعی، قرنطینه و ایمنی‌شناسی روانی در جلسه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح شد استدلال سه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با FATF جهانگیری: