با اشاره به نقش دیوان عالی کشور مطرح شد تاکید رییس قوه قضاییه بر بازنگری در قوانین کیفری

رئیس قوه قضاییه گفت: باید بازنگاهی در قوانینی نظیر قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری مبتنی بر ثبات‌دهی به این قوانین صورت گیرد و راهکار این قضیه تهیه و تدوین سیاست‌های جنایی و کیفری با مشارکت دانشمندان حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و حقوقدانان کشور و قضات عالم و با تجربه دیوان عالی کشور است.
به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور با حضور رئیس قوه قضاییه امروز هفدهم فروردین ماه برگزار شد.
رئیسی با اشاره به نقش دیوان عالی کشور در تضمین سلامت در تصمیم‌گیری‌ها و تاثیر این مهم در ارتقای سلامت دستگاه قضایی، گفت: بعضاً آثار روابط ناسالم و نفوذ در پرونده‌ها، در تصمیمات نادرست و آرای دارای مشکل متبلور می‌شود لذا تدقیق نظر در پرونده‌ها از سوی قضات دیوان عالی کشور می‌تواند این آرا و تصمیم‌گیری‌های دارای مشکل را در دستگاه قضایی به حداقل برساند و به همه اصحاب پرونده اثبات کند که مرجعی به عنوان دیوان عالی کشور با حضور قضات باتجربه و عالم مانع از نقش آفرینی هرگونه روابط ناسالم و زد و بند در اتخاذ آرا و تصمیمات قضایی می‌شود.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به تشکیل کارگروهی پیرامون تدوین سیاست‌های کیفری و جنایی در دستگاه قضایی، گفت: باید بازنگاهی در قوانینی نظیر قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری مبتنی بر ثبات‌دهی به این قوانین صورت گیرد و راهکار این قضیه تهیه و تدوین سیاست‌های جنایی و کیفری با مشارکت دانشمندان حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و حقوقدانان کشور و قضات عالم و با تجربه دیوان عالی کشور است؛ به گونه‌ای که تمامی قوانین قضایی و حقوقی بر پایه این سیاست‌های جنائی و کیفری تنظیم شود.


رئیسی با اشاره به لزوم ترتیب اثر دادن به نقطه‌نظرات قضات باتجربه و عالم دیوان عالی کشور در خصوص ایجاد ساختار متقن قضایی برای رسیدن به قضای اسلامی، گفت: در هر دوره‌ای در قوه قضاییه تطوراتی در خصوص ساختار دستگاه قضایی برای نیل به قضای اسلامی صورت گرفته است، برای نمونه در دوره‌ای دادسراها حذف شدند و یا در دوره دیگری شعب تشخیص در دیوان عالی کشور تشکیل شدند؛ علی ایحال ضرورت دارد بر پایه یک کار مطالعاتی و علمی و حساب شده، قالب‌هایی برای استقرار در دستگاه قضایی جهت نیل به قضای اسلامی تدوین و تنظیم شود که در این امر مهم نقطه نظرات قضات صاحب‌نظر دیوان عالی کشور بسیار می‌تواند راهگشا باشد.
رئیس قوه قضائیه نقش دیوان عالی به عنوان پارلمان فعال قضایی کشور را در اصلاح روش‌ها در قوه قضاییه و ایجاد رویه واحد و دقیق و صحیح بسیار موثر دانست و از تلاش‌های صورت گرفته در دو سال اخیر و فعال بودن هیات عمومی در شرایط کرونایی تقدیر کرد.
رئیسی با بیان اینکه آمار نشان همه کار نیست، آمارگرایی را یکی از آفات برای قوه قضاییه عنوان کرد و گفت: البته عدد را نیز نمی‌شود کنار گذاشت و بدنبال عدد هم هستیم، اما این تمام نشان کار نیست. ممکن است یک پرونده جای صد پرونده را بگیرد. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه گفته‌ایم بهره وری‌ها را بر آمار مبتنی نکنند، تصریح کرد: کار کیفی در دیوان عالی کشور می‌تواند به مجموعه قضایی کیفیت ببخشد. رئیسی خاطرنشان کرد: بنا دارم با بدنه دستگاه قضایی ارتباط داشته باشم؛ ارتباط با بدنه از محورهای کار من است و ارتباط با مدیران بخشی از کار است و ارتباط با کسانی که در میدان هستند می‌تواند بسیار نقش آفرین باشد.
سایر اخبار این روزنامه
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد ژوبین صفاری بازی شعاری با بی‌ربطی تحریم و اقتصاد کدام دولتمردان دوره نهم و دهم اعلام کاندیداتوری کردند؟ شوق احمدی نژادی‌ها برای رسیدن به پاستور چرا نهادهای ذی‌ربط برای لغو تورهای ترکیه دچار ناهماهنگی هستند؟ سردرگمی میان آسمان و زمین چین در تولید تمامیت‌خواه است خطر تعطیلی قطعه‌سازان با ورود چینی‌ها رایزنی‌ها ادامه دارد نشست وین، سرآغاز باز شدن گره برجام؟ «ابتکار» در گفت‌وگو با یک کارشناس رفتار و رویکرد کشورها برای مقابله با کرونا را بررسی کرد با اشاره به نقش دیوان عالی کشور مطرح شد تاکید رییس قوه قضاییه بر بازنگری در قوانین کیفری روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: دولت با اختصاص بسته های حمایتی از مردم در برابر تکانه‌های اقتصادی حمایت می کند کرونا، آموزش جمعی، قرنطینه و ایمنی‌شناسی روانی در جلسه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح شد استدلال سه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با FATF جهانگیری: