ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسكن بركت و بهره ‌برداري از ۳۰ هزار واحد مسكن محرومين

مخبر، رييس ستاد اجرايي   امام صبح ديروز در مراسم آغاز عمليات ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسكن بركت و بهره‌برداري از ۳۰ هزار واحد مسكن محرومين با حمايت ستاد اجرايي فرمان امام (ره) گفت: سه مولفه پايداري در اقتصاد، پايداري در اجتماع و محيط‌زيست در توسعه پايدار بايد مورد توجه قرار گيرد، چراكه مسائل اقتصادي دغدغه همه افراد است و چنانچه مشكلات معيشتي حل شود رضايت عمومي حاصل خواهد شد. مخبر با تاكيد بر اينكه يكي از وظايف حاكميت تامين مسكن است، افزود: سالانه به بيش از يك ميليون واحد مسكوني نيازمند هستيم و در بهترين شرايط؛ تاكنون سالانه حدود ۸۰۰ هزار واحد ساخته شده است و بر همين اساس با كسري ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مواجه هستيم. رييس ستاد اجرايي فرمان امام(ره) از ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسكن ملي از سوي ستاد اجرايي فرمان امام طي بازه زماني ۱۸ ماهه خبر داد و گفت: ساخت مسكن علاوه بر افزايش رفاه اجتماعي در پيشبرد صنايع و كنترل تورم و اشتغال نقش اساسي دارد و ما تمام توان خود را براي كمك به دولت در جهت رفع محروميت و افزايش اشتغال در كشور به كار مي‌گيريم. او تاكيد كرد: نوآوري و فناوري در بحث مسكن مشكلي است كه امروزه وجود دارد، البته اقداماتي انجام شده و اميدواريم موثر واقع شود. همچنين استفاده از تكنولوژي موضوع ديگري است كه بايد به آن توجه شود، چرا‌كه بسياري از دستگاه‌ها در مقابل تحول خيلي مقاومت مي‌كنند. مخبر در پايان گفت: همه دستگاه‌ها بايد كمك كنند تا بتوانيم در جهت پيشبرد اهداف كشور و رفاه اجتماعي، كنترل تورم، محروميت‌زدايي و اشتغال اقدام موثري انجام دهيم. محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي نيز در اين مراسم از ستاد اجرايي فرمان امام (ره) براي توجه به طرح‌هاي مسكن قدرداني كرد و گفت: تمام فكر، برنامه و اراده ما اين است كه با رونق مسكن بتوانيم پايداري توليد را پايه‌گذاري كنيم، چراكه معتقديم رونق مسكن باعث رونق توليد، توسعه اشتغال، رفاه و منزلت اجتماعي مي‌شود. او ادامه داد: بايد سه اقدام مهم را مدنظر قرار داد؛ از جمله شناسايي كانون تقاضا، جامعه هدف و اقدام آگاهانه براساس دو اصل قبلي و تعويق پروژه‌ها كه بايد آن را دنبال ‌كنيم. اسلامي با بيان اينكه در مرحله اول طرح ملي مسكن ۴۳۶ هزار نفر ثبت‌نام كردند، افزود: در مرحله دوم ۱۱۰ هزار نفر ثبت‌نام كرده و واجد شرايط تشخيص داده شدند و ما طرح ملي مسكن را براي اين جامعه هدف آغاز كرديم. البته نكته مهم ديگر در طرح ملي مسكن اين است كه بتوانيم زمين مرغوب شهري داشته باشيم.
او با اشاره به اينكه ۱۰ هزار پروژه در سطح كشور براي مسكن تعريف كرديم، افزود: اين پروژه‌ها، طرح‌هايي هستند كه از سوي خود مردم براي احداث خانه، مجتمع‌سازي و همچنين مشاركت با بخش خصوصي انجام مي‌شود از سويي ديگر براي رونق مسكن در كشور آيين‌نامه‌هايي اصلاح و همچنين قوانيني در هيات دولت مصوب كرديم كه اميدواريم باعث رونق ساخت مسكن در كشور شود. وزير راه و شهرسازي گفت: در بحث مسكن ملي، ستاد اجرايي فرمان امام (ره) يك‌چهارم پروژه‌ها را تقبل كرده است و اين اقدام ستاد اجرايي بسيار ارزشمند است. در ادامه اين مراسم همچنين علي نيكزاد نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مسكن بهترين فرصت براي دور زدن تحريم‌ها در كشور است، گفت: مسكن حق هر خانوار ايراني است كه در اين ميان اولويت با كارگران و افراد مستحق است. او با اشاره به طرح ملي مسكن ادامه داد: در طرح مسكن ملي قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسكوني احداث شود و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسكوني را ستاد اجرايي فرمان امام تقبل كرده كه اقدام ماندگار و قابل تحسيني است. نيكزاد با اشاره به اقدامات مجلس براي حمايت از مسكن در بودجه 1400 اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۰، مبلغ ۳۶۰ هزار ميليارد تومان براي مسكن در‌نظر گرفته شده كه به پرداخت تسهيلات اختصاص خواهد يافت. همچنين در بودجه، ۳۲ هزار ميليارد تومان نيز براي ساخت ۵ هزار واحد مسكوني اختصاص يافته كه به تاييد شوراي نگهبان هم رسيده است. همچنين در بخشي از مراسم علي‌اكبر محرابيان مدير عامل شركت توسعه‌گران عمران ستاد اجرايي با ارايه گزارش از پيشرفت برنامه احداث و بهره‌برداري از پروژه‌هاي مسكن، ضمن تاكيد بر حمايت از صنعتگران حوزه مسكن، گفت: مهم‌ترين شاخصه توليد مسكن ارزان‌قيمت حمايت از توليد، ايجاد اشتغال و حمايت از اقتصاد محروم كشور بوده و مهم‌ترين نياز اقشار محروم كشور براي عبور از سختي‌ها موضوع تامين مسكن است. او ادامه داد: جمعيت كشور رو به گسترش و تقاضا نيز رو به افزايش است، حال چگونه مي‌شود توليد مسكن در كشور به كمتر از نصف كاهش يابد كه بدون شك نتيجه اين كاهش توليد؛ افزايش شديد قيمت و عدم تعادل در بازار مسكن خواهد شد. محرابيان تاكيد كرد: امروز شاهد بهره‌برداري از 30 هزار واحد مسكوني محرومان هستيم كه با حمايت جدي ستاد اجرايي به مرحله ساخت و بهره‌برداري رسيده است و همچنين مشاركت ستاد اجرايي فرمان امام در بحث اقدام ملي كه به عنوان مسكن بركت شناخته مي‌شود از ديگر موضوعات اين جلسه است. او افزود: تا امروز براي ساخت حدود 70 هزار واحد، زمين به ستاد اجرايي معرفي شده كه با بررسي‌هاي انجام شده از نظر فني و تناسب اقتصادي براي متقاضيان؛ 50 هزار واحد آن مورد تاييد قرار گرفته است.
در بخش ديگر اين مراسم طي ويديو كنفرانسي گزارشي از ساخت و بهره‌برداري پروژه‌هاي مسكن وابسته به ستاد اجرايي فرمان امام در استان‌هاي اصفهان، يزد، زنجان و لرستان ارايه و به ‌طور همزمان واحدهاي ساخته شده در اين استان‌ها به بهره‌برداري رسيد.