برجام همچنان بهترین گزینه


رییس جمهوری گفت: در روزهای اخیر شاهد فصل تازه ای از تجدید حیات برجام هستیم همه کشورهایی که در برجام متعهد بودند، در این روزها در وین اجتماع کردند حالا با ترکیبهای مختلف از جمله ترکیب ۱+۴ با حضور ایران و ترکیب ۱+۴ با حضور آمریکا، اما به هر حال امروز یک صدای واحد شنیده میشود و آن این که همه اطراف این توافق هسته ای به این نتیجه رسیده اند که هیچ راه حلی بهتر از توافق برجام و هیچ مسیری جز اجرای کامل برجام وجود نخواهد داشت و این موفقیت جدید برای جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت افزود: دولت در مقابله با فشار روانی، سیاسی و تبلیغاتی به گونه ای مقاومت کرده در این که راه دشمنان منجر به شکست شده است امروز تردید وجود ندارد.

وی گفت: دولت حتی در این جنگ سه ساله حاضر نشد توصیه برخی از دوستان را عمل کند که گفتند برای ارزاق عمومی و کالاهای ضروری سیستم کوپنی فعال کنید. ما زیر بار نرفتیم. ما نیاز به سیستم کوپنی نداریم، ما میتوانیم کالا را به اندازه نیاز جامعه به وفور در اختیار مردم قرار دهیم و در این سه سال کالا به وفور در اختیار مردم قرار گرفته است، البته قیمت گران بوده و مردم در فشار هستند ما کاملا این را قبول داریم اما در عین حال نتوانستند اقتصاد ما را بشکنند.

وی گفت: در شرایط تحریم امروز آمریکا به صراحت میگوید که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و دیگر جواب نمیدهد. به صراحت میگویند راهی جز مذاکره نداریم و اگر شما آمادهاید ما حاضریم مستقیم مذاکره کنیم و اگر آماده نیستید، حاضریم غیرمستقیم با گروه ۱+۴ مذاکره کنیم، این به معنای پیروزی ملت ایران است که نباید آن را دست کم بگیریم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: امروز نشاط، زنده بودن، حیات، قدرت و توسعهای که از جاسک گرفته تا چابهار و راهآهنی که از چابهار به سمت راهآهن سراسری در حال اجراست، تا آبی که در منطقه شرق از دریای جنوب به فلات مرکزی آوردیم، تا گازی که وارد شرق کشور و سیستان و بلوچستان شد تا جاده بزرگراهی که در سراسر سواحل مکران و جنوب ایران میبینید، در تاریخ هفت هزار ساله ایران کی بوده است؟

روحانی افزود: در تاریخ ایران ورق بزنید. چه کسی این کار را انجام داده است؟ ما در زمان تحریم، فشار و سختی این کار را انجام دادیم، ما در حال تحریم راهآهن را میکشیم، راهآهن از چابهار به سمت زاهدان است، آب را از خلیج فارس به سمت زاهدان و زابل طراحی میکنیم، آب را از دریای جنوب تا کرمان، سیرجان و یزد و اردکان بردیم و بعد به اصفهان، خراسان جنوبی و مشهد ادامه پیدا میکند، این کار عظیم کجا انجام گرفته است؟

رییس جمهوری افزود: اینکه ما در یک دولت بتوانیم ۵۰ سد ملی افتتاح کنیم و تا امروز ۵۲ سد ملی افتتاح کردهایم؟ کی چنین چیزی بوده است؟ شک دارید ما در بنزین خودکفا هستیم؟ شک دارید بزرگترین صادر کننده بنزین در منطقه هستیم؟ شک دارید صادرکننده گازوییل هستیم؟ مگر ما در دولت قبل وارد کننده اینها نبودیم؟ چرا اینها را نمیگویید؟

رییس جمهوری یادآور شد: مگر در زمینه محصولات کشاورزی امروز شرایط ما با دیروز متفاوت نیست؟ چرا این تفاوتها را تبیین میکنیم و نمیگوییم؟

روحانی تصریح کرد: بازگشت به تعهدات به معنای دینی ما همان توبه است. آمریکا آمده و میخواهد توبه کند و به برجام برگردد. حال اینکه چقدر راست میگوید و در مقام اجرا به حرف خود وفادار است این را باید ببینیم.

وی با بیان اینکه آنچه ایران میگوید مورد قبول افکار جهانیان است، گفت: ما میگویم که به تمام تعهدات برجامیمان برمیگردیم در صورتی که آمریکا برگشته باشد و ببینیم در عمل هم اجرا میکند ما یک حرف منطقی میزنیم و حرف غیرمنطقی نمیزنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه صلحآمیز بودن فعالیت هستهایمان را به همین ندا به گوش جهانیان میرسانم، افزود: ما دنبال این نیستیم که فعالیتهای غیرصلحآمیز انجام دهیم. اینکه گفتیم اکنون پروتکل الحاقی را اجرا نمیکنیم، سانتریفیوژهای جدید و مدرن را فعال میکنیم، همه اینها موقت است. اگر آنها به همه تعهداتشان برگردند ما هم به همه تعهداتمان برمیگردیم.

روحانی افزود: این مسئله بسیار مهمی است که مردم ما امروز میبینند و این فصل جدید و تازه از روز گذشته آغاز شد. اگر طرف مقابل ما یعنی آمریکا، جدیت کافی و صداقت لازم از خود نشان دهد و ما همین ۲ کار را بیشتر نمیخواهیم، به اعتقاد من اگر در جایی مذاکره نیاز است ما میتوانیم در یک زمان کوتاهی با ۱+۴ مذاکره کنیم.

رییس جمهوری افزود: آمریکا بدون مذاکره هم میتواند تعهدات خود را اجرا کند البته به دنبال بهانه هستند. اینکه اینها باید تدوین و تبیین شود، از نظر ما اشکالی ندارد، ما حرفی نداریم. ولی راه و مسیر ما همانی است که رهبر انقلاب اسلامی تصریح کردند و همان راه را به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: من به جرات ادعا میکنم این را رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کند هیچ وقت در تاریخ ایران فناوری هستهای مانند امروز نبوده است، قویترین فناوری را ما امروز به نمایش جهانیان گذاشته ایم. پس دروغ به مردم گفتید که رفتید برجام را امضا کردید قدرت هستهای را از بین ببرید حالا بیایید اعتراف کنید و عذرخواهی کنید.

روحانی اظهار کرد: ما فناوری هستهای قویتر از گذشته داریم آی آر ۸ و ۹ و ۶ داریم که میتوانند در هر زمینه ای فعال باشد، ما میتوانیم اراک را راه اندازی کنیم فردو باز است همه آنچه که مخزن و مقصود و اهداف بود در این مقطع توانستیم ادامه دهیم. کاری که دولت در فناوری هسته ای کرد، این است که مشروعیت فناوری هسته ای را مورد اذعان و قبولی همگان قرار دارد.

رییس جمهوری اظهار داشت: امروز در این که فناوری هسته ای ما مشروع و قانونی است جای هیچ تردیدی نیست همه میدانند فعالیت ایران صلح آمیز است و ما طبق قانون عمل می کنیم.

روحانی گفت:زمانی پرونده ای به نام pmd دستشان بود میگفتند ما هم تردید داریم صلح آمیز هست یا نیست و آیا فعالیت ایران صلح آمیز است پرونده pmd بسته شد این موفقیت بزرگ ایران در مقطع دولتهای یازدهم و دوازدهم است.

وی اضافه کرد: ما در این دولت توانستیم تحریم تسلیحاتی را برداریم. چرا این گفته نمیشود. مگر با قطعنامههای سازمان ملل، تحریم تسلیحاتی بر ما تحمیل نشد؟ مگر سال گذشته تحریم تسلیحاتی برداشته نشد؟ کسانی که از لحاظ نظامی به قدرت نظامی تکیه دارند و میگویند بسیار مهم است که درست هم میگویند چرا پایان تحریم تسلیحاتی را که در ۲۷ مهرماه سال گذشته برداشته شد نمی گویند؟ این کار چه کسی بود؟ کار این دولت بود.

وی با بیان این که تعامل با جهان جزو مصوباتی است که رهبر معظم انقلاب در چشم انداز امضا کرده است، گفت: رهبری در آغاز دولت دوازدهم فرمودند تعامل سازنده و گسترده با جهان داشته باشیم، بنابراین ما میخواهیم با جهان تعامل گسترده و سازنده داشته باشیم، البته میخواهیم تعامل عزتمند و با تکیه بر توان و قدرت داخلی داشته باشیم اما در عین حال بخشی از این قدرت در رابطه با تعامل با جهان حاصل میشود.