تحریک تقاضا با تسهیلات خرید


گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: اقتصاد شامل یک سری مولفه هایی است که باید به صورت همزمان و همه جانبه دیده شود تا اقتصادی پویا شکل بگیرد. به عبارت بهتر اقتصاد دارای ابعاد گوناگونی است که در یکی از بخش های آن یعنی عرصه تولید می بایست تعادل لازم بین عرضه و تقاضا صورت بگیرد تا یک واحد تولیدی سرپا بماند. بی شک بدون نگاه به بازار تقاضا نمی توان یک تنه بازار عرضه را تقویت کرد، زیرا تجربه نشان داده در بسیاری از موارد نگاه یک جانبه به تولید و صدور مجوز فعالیت برای بنگاه های تولیدی در یک بخش، باعث انباشت تولید بدون تحریک تقاضا بوده و در نتیجه ورشکستگی بسیاری از بنگاههای اقتصادی را رقم زده است. بنابراین لازم است تعادل بین بازار عرضه و تقاضا شکل بگیرد و چنانچه یکی از این عرصه ها دارای چالش یا مشکل باشد، می بایست به تقویت همان عرصه پرداخت تا کفه دیگر ترازو آسیب نبیند. برای حمایت از تولید نیاز به نقدینگی است و برای تامین نقدینگی نیاز به تسهیلات از بانکها به شدت احساس می شود. اما به دلیل آنکه بانک ها به همکاری با بنگاههای اقتصادی رغبت نشان نمیدادند، شاهد بحران و تعطیلی بسیاری از بنگاهها بودیم و هستیم. در این شرایط لازم است به نوع دیگری نیاز بنگاه های اقتصادی به نقدینگی تامین شود. از سوی دیگر یکی از جدی ترین چالش بنگاه های اقتصادی، ناتوانی در برقراری ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده است و در این میان، سود اصلی به جیب دلالان و واسطه ها می رود. تاکنون بارها شاهد بودیم که بنگاه اقتصادی ناچار است مواد اولیه را به قیمت نقد خریداری کند و دستمزد کارگر را به روز و هزینههای بنگاه را به صورت نقد پرداخت کند، اما کالای تولید شده را به صورت نسیه می فروشد و در بسیاری از موارد پول آن را چندین ماه دیرتر دریافت میکند. به همین دلیل لازم است تحریک تقاضا به وسیله تسهیلات بانکی اتفاق بیفتد. این یک واقعیت است که امروزه به دلیل بالا رفتن قیمت کالاها و اجناس، مردم توان خرید ندارند و در نتیجه کالای تولید شده نیز به فروش نمی رسد. برای رفع این معضل تعیین تسهیلات هدفمند ضروری به نظر می رسد. بدین معنا که تسهیلات در قالب خرید کالای ایرانی پرداخت شود، تاهم مردم نقدینگی لازم برای خرید کالای ایرانی داشته باشند و هم بنگاه های اقتصادی بتوانند کالای خود را به صورت مستقیم به دست مصرفکننده برسانند.

کارت اعتباری سهام عدالت

در این رابطه کارت اعتباری تعریف شد و رئیس جمهور اعلام کرد بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اقتصادی دولت، مقرر شده به ازای هر برگ سهام عدالت ۱۰ میلیون تومانی ۱۴ میلیون اعتبار و برای هر برگ سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ۷ میلیون تومان اعتبار در کارتهای سهام عدالت لحاظ شود. به گفته روحانی یک خانوار سه نفره میتواند حداقل تا ۲۱ میلیون تومان اعتبار در قالب کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کند.

تقویت حوزه مغفول مانده تقاضا

در همین رابطه وزیر اقتصاد گفت: نظام بانکی کشور در سال جدید باید در کنار تقویت طرف عرضه و اعطای تسهیلات مستقیم به واحدهای تولیدی، تمرکز خود را بر حوزه مغفول مانده طرف "تقاضا" گذاشته و از طریق اعطای تسهیلات به مردم جهت خرید کالای ایرانی، نسبت به ساماندهی این حوزه اقدام کنند.فرهاد دژپسند اعمال این سیاست را بهترین نوع حمایت از تولید عنوان کرد و افزود: بانک ها در این ارتباط می توانند قراردادهایی را با بنگاه های تولیدی یا سازمان های اجرایی منعقد کنند و با این کار منابعی تزریق میشود که برگشت پذیر بوده و ریسک کمتری دارد و اهداف مورد نظر را نیز پوشش می دهد چه بسا که اگر بنگاههای تولیدی ما تقاضای مکفی داشته باشند، این قدر سریع دچار چالش نمیشوند.

ضرورت حمایت از عرضه

وزیر اقتصاد با بیان اینکه حوزه


"عرضه" را نیز نباید و نمی توان رها کرد، خواستار سیاست گذاری درست و دقیق در این حوزه شد، بطوریکه تأمین مالی پروژه هایی که پیشرفت بالا داشته و با تزریق منابع بانک به بهره برداری می رسند، در اولویت قرار گیرند.وی به مسأله سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی و اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: بانکها به عنوان امین سپرده گذاران باید در تخصیص منابع بگونه ای عمل کنند که منتهی به افزایش نرخ بهره برداری از ظرفیت تولید شود.دژپسند افزود: اگر بانک ها در ارزیابی تقاضاهای دریافت تسهیلات مبتنی بر توجیه فنی و اقتصادی به صورت دقیق و حرفه ای عمل کنند، می توانند نظام بنگاه داری کشور را نیز اصلاح کنند.

نقش آفرینی بانکها در تولید

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه عمده طرح ها و پروژه های بزرگ کشور معمولأ با مشارکت بانک ها اجرا شده است گفت: معتقدیم، خدمات بی بدیل نظام بانکی در حمایت از رشد و توسعه اقتصادی کشور آنطور که باید مورد توجه و تقدیر قرار نگرفته است.وی یادآور شد: به منظور تقویت حمایت نظام بانکی از بخش های تولیدی، لازم است بانک ها نیز پشتیبانی شده و موانع کسب و کار آنها نیز مرتفع شود. دژپسند با بیان اینکه نباید میان بانک ها و بازار سرمایه احساس رقابت وجود داشته باشد، خواستار ارائه مدلی ترکیبی، تعاملی و تکاملی توسط بانک ها و بازار سرمایه به نحوی شد که ضمن تسهیل و تسریع در تامین مالی بنگاه ها، بخشی از تامین مالی بلندمدت و کلان به بازار سرمایه منتقل شود.

هدفگذاری کارتهای اعتباری

با این شرایط به نظر می رسد کارتهای اعتباری نقش پررنگی پیدا می کنند، اما هدف کارت اعتباری به پشتوانه سهام عدالت، افزایش نقدینگی سهامدارن بود. بر این اساس شرکت سپرده گذاری مرکزی از سوی شورای عالی بورس و بانک مرکزی، فرایند اعطای توثیق سهام عدالت را انجام میدهد. تاکنون بیش از ۶ هزار درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت به شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق شد. در حال حاضر ۲ بانک ملی و تجارت زیرساخت های لازم را انجام داده اند بطوریکه بانک ملی اسفند ماه ۹۹ و بانک تجارت از ۷ فروردین ۱۴۰۰ اقدام به پرداخت تسهیلات به سهامداران کرده اند.افراد باید در هر یک از این ۲ بانک، حساب داشته باشند و از طریق اپلیکیشنهای بانک اقدام به ثبت نام کنند، اما نکتهای که سهامداران باید به آن توجه کنند این است که حتما باید کارت ملی جدید داشته باشند.محمدی مدیر پروژه کارتهای اعتباری شرکت سپردهگذاری مرکزی در این خصوص گفت: همه سهامداران عدالت، که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده اند میتوانند از کارت اعتباری سهام عدالت استفاده کنند همچنین باید حتما در سامانه سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند و بعد در بانک ثبت نام کنند. مشمولان سهام عدالت، که شرایط عمومی دریافت تسهیلات را در بانکها دارند، میتوانند تسهیلات دریافت کنند.وی تصریح کرد: یکی از شرایط دریافت تسهیلات سهام عدالت این است که سهام فرد نباید توقیف شده باشد. این افراد باید قبل از ورود به سامانه بانک، حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند. با توجه به زمان معاملاتی بورس، افرادی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند حتما در روزهای کاری و در ساعت ۸ صبح تا ۱۶ اقدام به ثبت نام کنند تا فرایند توثیق سهام، سریعتر انجام شود.