فعالیت مشاغل گروه ۲ و ۳ در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سامانه ماسک اعلام کرد: ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و تعطیلی دو هفته‌ای کل کشور ضروری است در غیر این صورت احتمال افزایش آمار فوتی‌های روزانه وجود دارد.
سامانه ماسک معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این گزارش اعلام کرد: ۲۵۷ شهرستان شامل همه مراکز استان‌ها و کلانشهرها از روز (۱۸ فروردین) در وضعیت قرمز قرار گرفتند. همچنین ‌اکنون ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند.
به گزارش ایرنا، البته کمی بعد معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر صدور اطلاعیه‌ از سوی این معاونت پیرامون لزوم تعطیلی دوهفته‌ای کشور را تکذیب کرد. براساس اعلام روابط عمومی این معاونت، هیچگونه اطلاعیه‌ای پیرامون لزوم تعطیلی دو هفته‌ای کشور و همچنین احتمال افزایش تعداد فوتی ها تا ۶۰۰ نفر از سوی معاونت بهداشت صادر نشده است.
براساس این اطلاعیه، همه اخبار و توصیه‌ها در مورد بیماری کووید ۱۹ توسط معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود. با این حال همچنان پزشکان و صاحب‌نظران همچنان بر تعطیلی تهران تاکید دارند. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به لزوم تعطیلی دو هفته‌ای در تهران در وضعیت قرمز کرونایی، گفت: تا دو - سه هفته آینده میزان مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور افزایش می‌یابد و حتی تا مرگ ۴۰۰ تا ۵۰۰تایی هم می‌رویم، اما بحث این است که باید اقدامی انجام دهیم که مرگ‌هایمان به حد بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد.


پیام طبرسی ‌با اشاره به وضعیت خطرناک کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر وضعیت بیماری بسیار نامناسب است. پیک چهارم بیماری ازابتدای فروردین ماه آغاز شده بود و همچنان ادامه دارد. اگر اقدامی انجام نشود، ‌ متاسفانه هفته‌های سختی در انتظار تهران خواهد بود. وی با بیان اینکه واقعا وضعیت بدتر از این نمی‌توان متصور بود و شرایط بد است، افزود: اگر این روند ادامه یابد، میزان مرگ‌ها بیش از این افزایش می‌یابد. در حال حاضر هنوز مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در سنین بالا بیشتر است، اما به هر حال جوانان هم در مواردی بدحال بوده و دچار مرگ و میر می‌شوند.
لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران
طبرسی با بیان اینکه این وضعیت قابل پیشگیری بود و می‌شد در تعطیلات عید بهتر برخورد کرده و وضعیت بیماری کنترل شود، ادامه داد: در حال حاضر تنها راه کنترل این شرایط، تعطیلی است. حداقل باید تعطیلی دو هفته‌ای را در تهران داشته باشیم.
وی درباره شرایط موجودی تجهیزات و داروهای مرتبط با کرونا نیز گفت: فعلا تجهیزات و داروی مورد نیاز وجود دارد، اما اگر این روند ادامه یابد، طبعا این حوزه هم ممکن است دچار مشکل شود.
خطر ۴ رقمی شدن مرگ‌ها با ویروس انگلیسی
طبرسی با بیان اینکه طی هفته‌های آینده افزایش مرگ و میرها را در کشور شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: تا دو - سه هفته آینده میزان مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور افزایش می‌یابد و حتی تا مرگ ۴۰۰ تا ۵۰۰ تایی هم می‌رویم، اما بحث این است که باید اقدامی انجام دهیم که مرگ‌هایمان به حد بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد. باید در وضعیت کنونی اقدامات لازم را انجام دهیم تا مرگ‌هایمان چهار رقمی نشوند. زیرا این ویروس ویروس جهش یافته انگلیسی است. این ویروس در هر خانواده تعداد افراد زیادی را درگیر می‌کند و هر یک نفر ممکن است، هفت تا هشت نفر را آلوده کند. وقتی تعداد افزایش یابد، میزان مرگ و میر هم افزایش می‌یابد. در این ویروس شدت بیماری هم بیشتر است.
مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند
طبرسی با بیان اینکه مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، درباره تاثیر استفاده دوبل از ماسک، گفت: همه این موارد موثر است و استفاده دوبل از ماسک هم موثر است، اما به شرطی که افراد خودشان را در فضای بسته و در خطر قرار ندهند. اینکه فرد فکر کند که می‌تواند دو ماسک استفاده کند، بعد به محل‌های شلوغی مانند پاساژها و... رفت و آمد کند و از بیماری در امان است، اینطور نیست. در محل‌های بسته و شلوغ هیچ یک از این رعایت‌ها به صورت ۱۰۰ درصد پیشگیرانه نیست و احتمال انتقال بیماری وجود دارد.
معاون کل وزارت بهداشت اسامی شهرهایی که در شهرهای قرمز و نارنجی باید تعطیل باشند را اعلام کرد و گفت: به عنوان دستگاه ناظر گلایه داریم که هنوز در شهرهایی که از چند روز قبل قرمز اعلام شدند، خصوصا مراکز استان‌ها و به خصوص تهران هنوز بسیاری از پاساژها، رستوران‌ها و بنگاه املاک و... که باید تعطیل باشند، باز هستند.
فعالیت مشاغل گروه ۲ و ۳ در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد
بر اساس گزارشی از ایسنا، ایرج حریرچی نیز در پی افزایش شیوع ویروس کرونا درباره ممنوعیت فعالیت اصناف در مناطق قرمز کشور، گفت: متاسفانه و با کمال تاسف از روز چهارشنبه ۲۵۷ شهر کشور شامل تمام مراکز استان‌ها قرمز شدند و مجموع شهرهای قرمز و نارنجی کشور به بیش از ۸۵ درصد رسید و شهرهای آبی ما فقط به تعداد ۱۱ شهر است که کمتر از چند دهم درصد شهرها است. متاسفانه برخی از محدودیت‌هایی که باید در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال شود، هنوز به طور مناسب خصوصا در این دوره اعمال نشده است.
جزئیات تعطیلی ۲ هفته‌ای مشاغل گروه ۲ در شهرهای قرمز
حریرچی با اشاره به برخی از این محدودیت‌ها، گفت: به عنوان مثال مشاغل گروه دو در شهرهای قرمز حتما باید به مدت دو هفته از روز اعلام، تعطیل باشند. این مشاغل شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی به طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ که اصطلاحا به آن‌ها مال می‌گویند و بازارهای موقت شامل بازارهای روز و محلی.
وی تاکید کرد: همچنین مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش، موکت و لوازم خانگی و حوله و پرده و مبلمان و لوستر و درب و پنجره و تزئینات ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، سرگرمی، لوازم‌التحریر، ظروف، کتاب، محصولات فرهنگی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش و ...، آتلیه‌های عکاسی، آژانس‌های مشاور املاک، مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی شامل رستوران، کافی شاپ و... باید در شهرهای قرمز کلا تعطیل باشند و پذیرش مشتری نباید داشته باشند.
حریرچی ادامه داد: مراکز فروش ملزومات و تجهیزات بدنسازی و ورزشی، فروشندگان طلا و جواهر و...، فروش کالاهای دست دوم و سمساری و آموزشگاه‌های رانندگی و... همه در شهرهای قرمز باید تعطیل باشند. اینها مشاغل گروه دو هستند که باید در شهرهای قرمز تعطیل باشند.
وی گفت: نظارت بر این تعطیلی‌ها برعهده وزارت بهداشت است، دستگاه مسئول وزارت صمت است و اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی مربوطه همکار این موضوع هستند. از مردم خواهش می‌کنم که هر جا که تخلفی اتفاق می افتد، به وزارت صمت و دستگاه‌های نظارتی اطلاع‌رسانی کنند.
مشاغلی که در شهرهای نارنجی
باید تعطیل شوند
حریرچی گفت: لیست مشاغل گروه سه که در شهرهای نارنجی باید تعطیل باشند، شامل تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و... که در کل ساعات شبانه روز باید تعطیل باشند. همچنین آموزشگاه‌های موسیقی و زبان با حضور ده نفر و موزه‌ها و تئاتر و مهدهای کودک که باید در شهرهای نارنجی تعطیل شوند. ما به عنوان دستگاه ناظر گلایه داریم که هنوز در شهرهایی که از چند روز قبل قرمز اعلام شدند، خصوصا مراکز استان‌ها و به خصوص تهران هنوز بسیاری از پاساژها باز هستند، رستوران‌ها و بنگاه املاک و... که باید تعطیل باشند، باز هستند. از مردم می‌خواهیم که به دستگاه‌های نظارتی از سوی سامانه‌ها موارد تخلف را اعلام کنند و دستگاه‌های مسئول هم حتما اعمال قانون خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه