جهان بدهکار ایران هسته ای


رییس جمهوری با تاکید بر اینکه جهان در برابر فعالیت صلحآمیز با توجه به نظارت آژانس بین المللی باید ما را یاری کند گفت: باید بگویید، ۱۵ نوع سانتریفیوژ شما درست کردید، ما در ساخت شانزدهمین سانتریفیوژ به شما کمک میکنیم. شما بدهکار ما هستید، طلبکار ما نیستید. آژانس، آمریکا و اروپا بدهکار ما هستند، کشورهای بزرگ صنعتی بدهکار ما هستند و باید بدهی خودشان را به ما پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در آیین پانزدهمین سالروز ملی فناوری هستهای گفت: بسیار خوشحالم افتتاحهای امروز با افتتاحهای دیگر متفاوت است. این فناوری مانند فناوریهای هایتک و برتر است ولی چون طرف مقابل، از این فناوری برای سایر عرصهها استفاده کرده، ما را در ردیف خود قرار میدهند.

وی با بیان اینکه اهداف ایران در صنعت هستهای روشن بود گفت: از این فناوری در بخشهای دیگر بهرهبرداری شده و در زمینه صنعت، کشاورزی، پزشکی، انرژی و برق استفاده میشود. اگر طرف مقابل درست بیاندیشد، نگرانی آنها نابجاست. این نگرانی نابجا ۱۶ سال موجب دردسر برای ملت ایران شده است. اگر این تفکر غلط در ذهن آنها نبود و به آنچه سابقه ملت ایران است، اطمینان میکردند که در مسائل دینی و اخلاقی توجه خاص و ویژهای دارند، از این مسئله هم عبور میکردند.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اینکه هنوز با دنیا و آمریکاییها حرف میزنیم تا دست از اقدامات غیرقانونیشان بردارند، به خاطر این مبناست که آنها تفکری دارند که براساس آن برای خودشان دردسر و نگرانی درست کردهاند. بار دیگر تاکید میکنم تمامی فعالیتهای هستهای ما صلحآمیز و برای اهداف غیرنظامی است و همانطور که مقام معظم رهبری در چندین نوبت مطرح کردند، از دید فقه ما پیگیری کردن یک سلاح که میتواند خطر بزرگ برای جامعه بزرگ باشد، حرام است.

به گفته روحانی، اگر آنها به این مسئله توجه کنند، میفهمند ایران به دنبال این آثار نیست. وقتی آدم آثار کار خطرناک و غلطی که آمریکاییها در جنگ جهانی دوم در ژاپن انجام دادند، را مشاهده کند، وقتی آدم به معلولین بعد از این همه مدت هنوز زندهاند و در سایه آن افنجار دچار معلولیت هستند، متوجه میشود مسیر غلط نادرست و غیراخلاقی است.

وی با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید دو اقدام مهم در زمینه هستهای انجام دادیم، تصریح کرد: یک اقدام آن است که قبل از آنکه دولت یازدهم تشکیل شود، فعالیت غنیسازی ما از دید آنها غیرقانونی بود و در شورای امنیت قطعنامه علیه ما گذارنده بودند که از ما خواسته شده بود که غنیسازی را در ایران کاملا متوقف کنیم.

رییسجمهوری با بیان اینکه کار ما در غنیسازی از دید آنها غیرمشروع و غیرقانونی بود، خاطرنشان کرد: ما آن قطعنامهها را تمام کردیم. این قطعنامهها به زبالهدان تاریخ رفت و فعالیتهای ما قانونی شد. این بهانه از دست آنها گرفته شد که از نظر حقوقی و پایداری این فناوری بسیار مهم است و یکی از آثار پرافتخار برجام این بود که صنعت هستهای را در ایران به طور کامل قانونی کرد. این کار بزرگ و عظیمی بود که در این دوره انجام شد.

وی اظهار کرد: ما این فناوری را توسعه دادیم. به دروغ و به غلط بعضیها میگفتند که آنها رفتند برجام را امضا کردند و در برجام یکسری امتیازاتی گرفتند، پولها را از بانکهای خارجی گرفتند. تحریم نفت، فلزات، کشتی رانی و بیمه و همه تحریمهایی که بوده برداشتند و در عوض این فناوری را تقدیم خارجیها کردند و معامله کردند که یک دروغ بزرگ بود. آنها این دروغ بزرگ را تکرار میکردند و ما هرچه به مردم میگفتیم که آنها دروغ میگویند، اگرچه اکثریت مردم میفهمیدند که آنها دروغ میگویند اما اقلیتی بودند که شک داشتند.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: اخیرا مجلس یازدهم مصوبهای را گذراند که در آن مصوبه تکالیفی را برای سازمان انرژی اتمی مشخص کرد و این تکالیف نشان میداد توانمندی هستهای ما از هر زمان دیگر بیشتر است و حرفهای دروغ را از بین برد اگرچه دنیا واقعیت را میدانست.

وی گفت: وقتی به سازمان انرژی اتمی میگویند ما یک زنجیره «آی آر۶» میخواهیم میتوانیم راحت تولید کنیم و امروز یک زنجیره ۱۶۴ تایی آی آر۶ افتتاح شد و این زنجیره به گونهای است که نسبت به زنجیره قبلی ۱۰ برابر میتواند محصول در اختیار ما قرار دهد. یعنی سانتریفیوژهای قبلی حداکثر یک سو بودند و این سری جدید ۱۰ سو است.

روحانی اضافه کرد: حتی امروز از لحاظ تکنولوژی به سانتریفیوژ «آیآر۹» که ۵۰ سو است، رسیدیم یعنی ۵۰ تا ۶۰ برابر سانتریفیوژهای قدیمی محصول در اختیار ما قرار میدهد. امروز برای ما و جهانیان روشن شده است که در دولت یازدهم و دوازدهم چه کار بزرگی در زمینه هسته ای انجام گرفته است.

رییس جمهوری با بیان این که ما در این ۸ سال در زمینه هستهای هم از لحاظ فناوری و هم تولید در سطح بالایی قرار گرفتیم، گفت: فناوری در سطح بسیار بالایی است که نمونههای آن را امروز افتتاح کردیم. تولید هم بسیار مهم است، تولیدی است که در بخش خدمات، صنعت و کشاورزی ما را یاری کند و خودش هم محصولات فراوانی را تحویل دهد.

وی خاطرنشان کرد: رادیوداروها یکی از آن محصولاتی است که برای بخش تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرد و در پزشکی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در این بخش یکی از افتخارات دولت در این ۸ سال توسعه فناوری در زمینههای مختلف هستهای است.

روحانی با بیان این که در همه جا تاسیسات بسیار عظیم و گسترده داریم که هرکدام در بخش خود حائز اهمیت است، گفت: ما همچنان بر عهد خود پایبند هستیم. عهده ما با دنیا NPT بوده است. NPT دو کلمه بیشتر نیست. در NPT دولتهایی که به این معاهده ملحق شدند متعهد میشوند به این که فعالیت آنها صرفا صلح آمیز باشد و انحراف به سمت فعالیت نظامی نداشته باشند. دوم فعالیتهای صلح آمیز را انجام دهند و به اضافه این که خود آژانس و دنیا به آن کشور در این زمینه کمک کند.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که یکی از مطالبات بزرگ ما کمک آژانس و دنیا به ما در زمینه هسته ای است، گفت: ما به NPT پیوستیم و پادمان را هم قبول کردیم. آژانس هم طبق پادمان عمل میکند اما شما چقدر به ما کمک کردید؟ شما در ساخت سانتریفیوژها و لیزر و ایزوتوپهای پایدار، آب سنگین و راکتور آب سنگین ما که همه آنها صلح آمیز است، چه کمکی به ما کردید.

وی ادامه داد: قرار بود ما عضو این معاهده باشیم و شما ما را برای تهیه وسایلی که نیاز داریم یاری کنید، آژانس که فقط برای بازدید نیست که مرتب بازدید کرده و گزارش بنویسد، این یکی از کارهای آژانس است. یکی از کارهای مهم آژانس حمایت و کمک است، شما چه کمک و حمایتی از ایران کردید؟

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: این طلب ما از آژانس، کشورهای صنعتی و از جهان است. اینکه ما امروز میگوییم حتی حاضریم پروتکل الحاقی را هم داوطلبانهها اجرا و پیاده کنیم و آژانس بالاترین نظارتها را داشته باشد در برابر آن، این نیست که دنیا بگوید در فعالیتهای تجاری و اقتصادی شما را تحریم نمیکنم این یک حداقل است.