راه اندازی موسسه های اجاره داری حرفه ای


گروه زیربنایی: امروزه افراد زیادی در جامعه اجاره نشین هستند. بسیاری به اجبار و بسیاری به دلایل مختلف با وجود اینکه خودشان صاحب خانه هستند باز به اجاره نشینی روی آوردند. افرادی که خودشان انتخاب می­کنند که اجاره نشین باشند دلایل مختلفی برای این تصمیم دارند. برای مثال می­توان به کوچک بودن خانه، قدیمی ساز بودن، محله خانه و بسیاری موارد دیگر در مورد خانه خودشان اشاره کرد. اما اجاره نشینی مزایا و معایبی دارد. دانشتن این مزایا و معایب کمک می­کند تا افراد بهترین تصمیم را بگیرند.

مزایای اجاره نشینی

درشرایط فعلی جامعه که قدرت خرید افراد برای خرید خانه کم شده اجاره نشینی راه حل مناسبی لست. در بسیاری مواقع خرید خانه بصرفه نیست و لازم است برای پیدا شدن موقعیت­های بهتر صبور باشید. مالک خانه بودن آنطور که همه فکر می­کنند بی دردسر و بی مشکل نیست. با توجه به شرایط معمولا مستاجران از انعطاف پذیری بالاتری در تصمیم گیری نسبت به محل زندگی برخوردار هستند. معمولا افرادی که صاحب خانه هستند وابستگی­ بیشتری نسبت به محل زندگی دارند. اما نزدیکی محل کار و محل زندگی یک مزیت است که مستجران به راحتی می­توانند در این مورد تصمیم بگیرند. نکته دیگر این است که در صورت مالک بودن تمام دردسرهای خانه و هزینه­های آن به عهده شخص است. در صورت مستاجر بودن افراد درگیر مخارج بازسازی یا خرابی­های پیش آمد در خانه نمی­شوند. از سوی دیگر در بسیاری موارد شخص حساب می­کند که اگر سرمایه را وارد بازار کار کند سود بیشتری می­کند. در این صورت برای مدتی خانه­ای را اجاره و سرمایه اصلی خود را وارد بازار کار می­کند. همچنین افرادی هستند که تنوع طلبی بالایی دارند و نمی­توانند برای مدت طولانی در یک محل زندگی کنند. این افراد سالیانه یا هر چند سال یکبار دوست دارند محل زندگی خود را عوض کنند. به همین دلیل خرید فروش خانه به این صورت ضرر بیشتری دارد تا سود و با اجاره نشینی تصمیم درست تری است. اما اگر شخصی برای مدت زمان محدودی تصمیم به زندگی در یک شهر را دارد اجاره نشینی انتخاب خوبیست. حتی در این مواقع می­توان خانه­های مبله را اجاره کرد. در نهایت هزینه خرید در یک محله خوب بسیار سنگین است در صورتی که رهن یا اجاره مناسب­تر است. بسیاری ترجیح میدهند در یک خانه خوب در یک محله خوب اجاره نشین باشند.

معایب اجاره نشینی

اجاره نشینی همانطور که مزایایی دارد معایبی نیز دارد که باعث می­شود افراد به خرید خانه روی بیاورند و سمت اجاره نشینی نروند. این معایب با مشکلات اقتصادی و رکود بازار در این سال­ها بیشتر نیز شده است. نکته اول اینکه افراد در صورت اجاره نشینی باید به فکر جابجایی­های مداوم باشند. سر سال موندن یا جابجا شدن بستگی به نظر صاحب خانه دارد. جابجایی دردسر­هایی مانند اسباب کشی، پیدا کردن خانه مناسب، وفق پذیری با محیط جدید و صاحب خانه جدید و … را نیز به همراه دارد. نکته دیگر اینکه اگر افراد خانه را رهن کامل کنند که باید پولی را بابت یک سال را در همان ابتدا بپردازند. اما بسیاری از صاحب خانه­ها نیاز به اجاره دارند. یکی از دغدغه­های همیشگی اجاره نشینان پرداخت اجاره ابتدای ماه است. بحث دیگر این است که بسیاری به صورت موقت خانه­ای را اجاره می­کنند و تصمیم دارند بعد از مدتی خانه بخرند. در این حال باید به افزایش سالانه قیمت مسکن توجه کنند. شاید خانه­ای که امسال می­توانند بخرند را سال بعد مجبور شوند با هزینه بیشتری بخرند. همچنین اجاره نشینان برای هر جابجایی هزینه­های زیادی را باید بپردازند. این هزینه­ها شامل کمیسیون، باربری و .. است. از سوی دیگر هر جابجایی و اسباب کشی آسیب زیادی به وسایل خانه وارد می­کند. در بسیاری موارد حتی مبلمان قدیمی مناسب خانه جدید نیست و در پایان هنگام اجاره نشینی محدودیت و قوانین صاحب خانه را باید رعایت کرد.

مستاجران نیازمند حمایت

از آنجا که در هر صورت مستاجران از سوی صاحبخانه تحت فشار هستند، اجاره نشینی نیازمند حمایت های گسترده است. در این رابطه معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از راهاندازی شرکتهای اجارهداری حرفهای برای نخستین بار در کشور در سال ۱۴۰۰ با هدف تنظیم بازار اجاره در خرداد ماه امسال خبر داد.محمود محمودزاده در گفت و گو با ایرنا درباره تنظیم گری بازار اجاره گفت: در سال سخت اقتصادی ۱۳۹۹ برای تعدیل بازار اجاره اقدام به تعیین سقف برای تمدید قراردادهای اجاره وهمچنین وام ودیعه مسکن کردیم که تا حدودی منجر به کنترل قیمت ها و تعدیل شرایط بازار شد.معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امسال در صدد انجام یک اقدام سخت افزاری یعنی تاسیس موسسه های استیجاری هستیم.