ماهیانه ۷۰ میلیون تومان!

آفتاب یزد- گروه شبکه: دریافت حقوق نجومی توسط ناظران شرعی مرغ، حاشیه ساز شد. داستان از این قرار است که خبرگزاری فارس در گزارشی قابل توجه از تعیین حقوق و دستمزد افرادی خبر داده که از ایران به ترکیه می‌روند تا روی مسئله کشتار و واردات مرغ از این کشور نظارت داشته باشند. به این افراد در اصطلاح ناظر شرعی می‌گویند و فارس نوشته آن‌ها در هر ماه دو هزار و ۵۰۰یورو دریافت می‌کنند. یعنی چیزی حدود ۷۰ میلیون تومان. علاوه بر این رقم پذیرایی و تغذیه، اسکان، پشتیبانی و حمل و نقل ناظران شرعی نیز جداگانه منظور می‌شود. خبرگزاری فارس همچنین نامه پیمان فلسفی، مدیرعامل مرکز حلال جهانی با موضوع «تعهدات مالی و خدماتی مربوط به خدمات مرکز حلال جهانی» را که برای مدیران شرکت‌های وارد‌کننده مرغ از ترکیه نوشته شده را روی خروجی خود قرار داده است که به شرح زیر است: «۱۵ فروردین واردات ۵۰ هزار تن مرغ توسط مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرک ابلاغ شد. در این ابلاغیه آمده است: به پیوست تصویر نامه تصویب نامه شماره ۱۵۵۲۵۲/ت ۸۵۹۷۵ه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ هیئت محترم وزیران در خصوص واردات تا سقف پنجاه هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی جهت اطلاع، اقدام و ابلاغ به گمرکات اجرایی ایفاد می‌گردد. تصمیم به واردات مرغ پس‌از افزایش قیمت اخیر انجام می‌شود که علیرغم فروکش التهاب بازار این واردات برای تامین ذخایر استراتژیک انجام می‌شود.»
> واردات مرغ نیاز نیست
این اتفاق در حالی است که پیش‌تر امید گیلانپور، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه هیچ نگرانی برای تامین مرغ وجود ندارد و بازار واکنش مناسبی به توزیع گسترده نشان داده است، اظهار کرده بود: «با توجه به تولید خوبی که در داخل داریم و با آرامش گرفتن بازار، به نظر می‌رسد به واردت مرغ نیاز نباشد و احتمالا واردات لغو و تا حد امکان ذخایر از منابع داخلی تامین شود.» همچنین محمدعلی کمالی‌سروستانی، مشاور عالی هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور، تولید مرغ در کشور را در شرایط بسیار مطلوب ارزیابی کرده و گفته بود: «در حال حاضر میزان عرضه مرغ به بیش از نیاز بازار رسیده است و نرخ‌ها به قیمت مصوب نزدیک شده است.» وی یادآور شد: میزان نیاز روزانه بازار به مرغ یک هزار و ۱۰۰ تن است که از ابتدای هفته گذشته عرضه آن افزایش یافته و اکنون به بیش از نیاز رسیده است. » گفتنی است تعیین حقوق و نحوه کار ناظران شرعی بر عهده مدیرعامل مرکز حلال جهانی قرار دارد و سازمان دامپزشکی دخالتی
در آن ندارد.


> واکنش کاربران
اکنون میزان حقوق در نظر گرفته شده برای ناظران مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:
«چه خبره؟! مگه چیکار میکنن!».
دیگری نوشت: «مرغ درسته در استانبول کیلویی ۲۰ لیر و سینه کیلویی ۳۰ لیر برای مصرف‌کننده است. قراره با چه قیمتی به ایران بده؟ یارانه‌اش چقدره؟ ناگفته نمونه بسیار هم بدبو و بدمزه است مرغ ها. بعد چه خبره این میزان حقوق برای ناظر شرعی».
کاربر دیگری گفته است: «مگه چکار میکنن که ۲۵۰۰ یورو میگیرن؟ ماهی ۷۰ میلیون تومان برای کدوم کار؟ چه پر زحمت؟ اونوقت باید مردم توی سطل آشغال ضایعات جمع کنن؟».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «به ما ۱۰۰۰تا بدن با کله میریم. کجا باید اقدام کنیم جون مادرتان بگید».
کاربران دیگر نوشته اند: «الان دکترش اینقدر در نمیاره احتمالا جزو آقا زاده‌ها باشن»، «ناظر شرعی ذبح مرغ هم نشدیم که پولدار شیم»، «شغل خوب و پردرآمد زیاده، به ما نمی‌دن!»، «ترکیه خودشون از ما بیشتر مقیدن. کشور مسلمان چه نیازی به ناظر شرعی داره؟!»، «این ۲۵۰۰تا رو نوشته «اضافه‌کار و بهره‌وری ناظر» ... یعنی تازه اصل حقوق هم جدا از اینه»، «همه‌اش هم از جیب واردکننده هست... بعد میگن چرا گوشت گرون میشه...»، «یک استاد دانشگاه در فنلاند پس از کسر مالیات تقریبا همین مقدار حقوق می‌گیره».