احتمال رقابت دوگانه سيدحسن خمينی-رئيسی

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: هنوز صحنه رقابت انتخاباتی در 1400 شفاف نشده است اما گمانه‌زنی‌های متعددی درباره نامزدهای انتخاباتی در جامعه وجود دارد. دو نام پر‌تکرار این روزها، سید‌حسن خمینی و سید‌ابراهیم رئیسی هستند که از سمت دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا مطرح شده‌اند. اظهارنظرهای متعدد اما متفاوتی درباره این چهره‌ها شکل گرفته است. باید دید آیا یادگار امام و رئیس قوه‌قضائیه حاضر به نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند شد؟
 روزهای گرم خرداد
روزهای پایانی خرداد از امروز گرم‌تر خواهد بود. هم آب‌وهوای خرداد گرم‌تر می‌شود و هم فضای سیاسی در حوالی 28 خرداد حرارت بیشتری را به همراه خواهد داشت. با این حال نه‌هیچ کارشناس هواشناسی می‌تواند از حالا آب‌و‌هوای خرداد را توصیف کند و نه هیچ تحلیلگر سیاسی توان پیشگویی درباره نتیجه انتخابات را دارد؛ اما گمانه‌زنی‌های انتخاباتی از ماه‌ها قبل آغاز شده است. جناح‌های سیاسی و احزاب در حال ارزیابی وضعیت سیاسی کشور برای معرفی نامزدهای انتخاباتی خود هستند. اگرچه تاکنون جامعه واکنش قابل‌توجهی به نزدیکی به انتخابات نشان نداده اما نام‌های بسیاری برای نامزدی در انتخابات مطرح شده‌اند. هرچه به 21 اردیبهشت و روز ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، تمرکز جریانات سیاسی بر نام افرادی خاص برای نامزدی در انتخابات بیشتر می‌شود. در حال حاضر جریان اصولگرا با تمام توان تمرکز خود را بر جلب‌نظر سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه ایران قرار داده است و اصلاح‌طلبان نیز اگرچه هنوز به تصمیمی قطعی دست پیدا نکرده‌اند، نام آیت‌ا... سید‌حسن خمینی، یادگار امام راحل را مطرح می‌کنند.
 یک نیروی علمی جوان


نام سید‌حسن خمینی از اسفند سال گذشته تا‌کنون به عنوان نامزد احتمالی انتخابات مطرح بوده است و افراد گوناگونی درباره احتمال نامزدی او در انتخابات اظهارنظر کرده‌اند. روز گذشته غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی مجازی با عنوان «ایران ۱۴۰0» درباره احتمال نامزدی یادگار امام خمینی در انتخابات اظهار کرد: «ایشان شخصیت ارزشمند علمی است و بیشتر تلاش ایشان دراین حوزه مصروف است. منتها دلسوزی‌ای که نسبت به کشور دارند، شاید این احساس را در ایشان ایجاد می‌کند که حضورش می‌تواند مناسب باشد. من شخصا احساس می‌کنم وجود ایشان مغتنم برای امروز و فردای کشور است. بالاخره ایشان یک نیروی جوان علمی برای آینده حوزه‌ها هستند.» این شخصیت اصلاح‌طلب تنها کسی نبود که روز گذشته از حضور نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی در انتخابات حمایت کرد.
  شخصیت ملی
غلامرضا ظریفیان عضو شورای مرکزی حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب، نیز در اظهاراتی گفت: «برخی از اعضا کاندیدای حزبی معرفی کرده‌اند و برخی از اعضا مانند مجمع ایثارگران معتقدند باید سراغ کسانی بروند که از نظر کنش، اندیشه و نگاه اصلاح‌طلب باشد،‌ مقبولیت عمومی‌ بالایی داشته باشد و از اشخاص ملی باشد. همچنین ویژگی پاکدستی و سلامت اقتصادی‌شان روشن و مشخص باشد. در این راستا پیشنهاد مجمع ایثارگران آقای خاتمی و سپس سیدحسن خمینی بود که این افراد در دستور کار قرار گیرند اما در نهایت نظر نهایی را جبهه اصلاحات اعلام خواهد کرد.» سخنانی از این دست بارها در رسانه‌ها مطرح شده‌اند.
  موافق حضور روحانیت در پست‌های دولتی نیستم
با این حال نامزدی آیت‌ا... سید‌حسن خمینی مخالفانی نیز داشت و دیروز علی مطهری نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: «اطلاع دقیقی ندارم که سیدحسن خمینی به انتخابات می‌آید یا خیر، اما روحانیت نباید به سمت پست‌های اجرایی بیاید و من هم مانند شهید مطهری موافق حضور روحانیت در پست‌های دولتی نیستم. روحانیت باید کنار مردم باشند و معتقد نیستم که وارد انتخابات شوند. صلاح نیست که سیدحسن خمینی وارد شود، اما همه‌چیز بستگی به نظر خودش دارد. اگر در شرایط اضطرار نیستیم صلاح نیست که او ورود کند.» تا‌کنون 4 رئیس‌جمهور ایران از ابتدای عمر 42 ساله انقلاب اسلامی روحانی بوده‌اند. مطهری نیز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 بیانیه‌ای در حمایت از حسن روحانی در صفحه شخصی تلگرام خود منتشر کرد که عنوان آن «چرا به روحانی رای می‌دهم» بود. باید دید علت این چرخش فکری امری ایدئولوژیک است یا عوامل دیگری دخالت داشته‌اند.
  برند مبارزه با فساد
دیگر نام مطرح برای نامزدی در انتخابات، نام رئیس دستگاه قضا، سید‌ابراهیم رئیسی است که یک‌بار در انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری شانس خود را برای تصدی دستگاه اجرایی آزمود. روز گذشته روزنامه کیهان به نقل از حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان، با تأکید بر اینکه البته آقای رئیسی نقطه سیاه یا مبهمی در کارنامه خود ندارد، نوشت: «ایشان  برند مبارزه با فساد هستند و مخالفان ایشان در افکار عمومی، مخالف مبارزه با فساد تلقی می‌شوند که البته الزاما نیز این‌گونه نیست.» او در بحث رأی‌آوری آیت‌ا... رئیسی گفت ایشان در دوره قبل اولا در مقابل دولت مستقر قرار داشت و اغلب نیز دولت مستقر رأی می‌آورد و ثانیا، ایشان تنها ۴۰ روز  در عرصه حضور پیدا کرده بود ولی با این وجود  توانست ۱۶ میلیون رأی بیاورد که بسیار مهم است.
  رئیسی می‌تواند وحدت‌آفرین باشد
چهره اصولگرای دیگری نیز در حمایت از نامزدی قاضی‌القضات در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار‌نظر کرد. لاله افتخاری در همین راستا به برنا گفت: «حضور آقای رئیسی به عنوان یک کاندیدا می‌تواند بسیار وحدت‌آفرین باشد و به همدلی و وحدت بین نیروهای انقلابی کمک می‌کند ولی باید ایشان و شرایطی که دارند در نظر گرفته ‌شود. در صورتی که ایشان مایل به حضور نباشند، باید نامزدهای بعدی را در نظر داشت و از ظرفیت آنها استفاده کرد.» منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان نیز در روزهای اخیر بارها از حضور رئیسی در انتخابات سخن گفته است. با این تفاسیر باید دید دو چهره صاحب‌نام این روزهای جریانات سیاسی آیا در روزهای گرم خرداد 1400 به عنوان رقیب انتخاباتی مقابل هم خواهند ایستاد یا دست تقدیر و تیغ نظارت این رقابت را ممکن نخواهد ساخت؟