اروپا نگران از حمله به نطنز

آرمان ملی- حمید شجاعی: حادثه تیرماه سال گذشته در نطنز هنوز در دست بررسی بود که عملیات خرابکارانه ‌دیگری در بعد از ظهر یکشنبه 22 فروردین اتفاق افتاد و باعث آسیب رسیدن به برخی تاسیاست هسته‌ای شد. اتفاقی که جدای از خسارات آن واکنش‌های بسیاری را از جانب مسئولان داخلی و سران کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در پی داشت. چنانکه ظریف وزیر امور خارجه آن را تروریسم هسته‌ای قلمداد کرد؛ روسیه از آن ابراز نگرانی کرد و آمریکا هم در واکنشی آورد که دخالتی در این حادثه نداشته است، هرچند که اتحادیه اروپا نیز به این حادثه واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای تصریح کرد: حادثه نطنز ممکن است اقدامی تخریبی باشد. آنچه مسلم است طبق گفته مسئولان کشورمان؛ ایران حق اقدام متقابل در وقت معین و مقرر  علیه رژیم صهیونیستی را حق خود می‌داند و در این امر راسخ  و استوار است. باید دید در ادامه چه بازتاب‌ها و واکنش‌هایی پیرامون این حادثه در پی خواهد آمد. 
  عملیات خرابکارانه 
پس از آنکه ۱۳ تیرماه سال ۹۹ وقوع حادثه انفجار و آتش‌سوزی در سالن تحقیق و توسعه سانتریفیوژ در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن «نطنز» خبرساز شد، بعد از ظهر روز یکشنبه نیز حادثه‌ دیگری در نطنز رخ داد و این بار سخنگوی سازمان انرژی اتمی از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز خبر داد و در نهایت مشخص شد این مساله در ادامه رویه سابق معاندان جمهوری اسلامی، یک نوع خرابکاری برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده است. این در حالی است که مسئولان امر رژیم صهیونیستی را مقصر اصلی این عملیات تروریستی معرفی کرده‌اند و به آنها نسبت به عقوبت کارشان هشدار داده‌اند. آنطور که مسئولان امر گفته‌اند برخی تاسیسات هسته‌ای نیز آسیب مختصری دیده که چندان جای نگرانی ندارد  و طی چند روز آینده با نمونه‌های مشابه جایگزین خواهد شد. با این حال آنچه از ابتدا در خصوص این عملیات مورد بحث بود این نکته بود که این عملیات از سوی چه کسانی رهبری و هدایت شده است. اما جالب این مساله است که این اتفاق آنقدر مشخص بود که پیش از آنکه اتهامی متوجه کشور، گروه یا جریانی شود؛ رژیم صهیونیستی خود مسئولیت این عملیات خرابکارانه را بر عهده گرفت. آنچه در این میان محل تأمل است هم‌زمانی این حمله خرابکارانه با نشست اعضای 1+4 در کمیسیون مشترک برجام در وین  است. گویی اینکه عاملان و آمران این حمله درصدد بوده‌اند تا با این حرکت تروریستی و خرابکارانه بر روند گفت و گوهای وین تاثیر بگذارند. موید این امر را نیز می‌توان در مطلبی دید که روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست پس از حادثه اخیر در تاسیسات غنی‌سازی نطنز منتشر کرد و نوشت، حمله نطنز مدت‌ها پیش از مذاکرات وین برنامه‌ریزی شده بود.» این در حالی است که روز گذشته یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات از شناسایی هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود خبر داد و گفت: «اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است.» وی با اشاره به گزارش گروه فنی بررسی‌کننده حادثه تصریح کرد: «چگونگی ایجاد اختلال در سیستم برق‌رسانی نیز از سوی گروه فنی مشخص شده و از یکشنبه مجموعه اقدامات لازم برای بازگرداندن سالن آسیب‌دیده به مدار فعالیت مجدد آغاز شده است.» البته واکنش‌ها نیز پیرامون این اتفاق کم نبوده  است. چنانکه  جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  در این خصوص بیان کرد: «باید بررسی شود دستگاهی که مسئول بوده جلوی اقدامات دشمن را بگیرد و در این زمینه توفیقی بدست نیاورده است، بازخواست شود و مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود.» علی‌مطهری نیز در واکنشی دیگر اظهار کرد:« رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که مذاکرات وین متوقف شود؛ پاسخ آنها را باید سر جای خودش داد زیرا خیلی به این رژیم بدهکار هستیم. صهیونیست‌ها نگران هستند که برجام مجدد از سر گرفته شود.» البته این آمریکا روسیه و سایر کشورهای اروپایی نیز به این مساله واکنش نشان داده‌اند وآژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفته: «در ارتباط با سانحه نطنز، با مقامات ایران در تماسیم.» باید دید در روزهای آینده چه اطلاعات جدیدی پیرامون این حادثه و حواشی آن منتشر خواهد شد.
  تروریسم هسته‌ای در نطنز


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در توضیح جلسه دیروز این کمیسیون اظهار داشت: این جلسه با حضور وزیر خارجه در محل سالن مشروطه مجلس به دلیل ملاحظات کرونایی و با حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد. ابوالفضل عمویی گفت: آقای ظریف درباره حادثه‌ای که در نطنز رخ داده این را گفت که ابعاد مختلف این حادثه در حال بررسی است اما ارزیابی‌های اولیه حکایت از آن دارد که اقدام جنایتکارانه و تروریسم هسته‌ای رخ داده که از این جهت می‌توانسته آسیب زننده باشد. هر چند که هیچ نشت موادی رخ نداده اما با ایجاد خرابکاری در برق سایت هسته‌ای نطنز سعی کردند برنامه هسته‌ای و روند غنی سازی در این سایت را تحت تأثیر قرار دهند. وی افزود: به گفته آقای ظریف واکنش ایران این خواهد بود که اولا غنی‌سازی به هیچ وجه متوقف نمی‌شود. ما تلاش می‌کنیم این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم آن هم با استفاده از جایگزینی سانتریفیوژهای جدیدتر و با توان بالاتر به جای سانتریفیوژهای نسل اول.
  برق اضطراری در نطنز راه‌اندازی شد
رئیس سازمان انرژی اتمی در این خصوص که حادثه روز یکشنبه ارتباطی با حادثه تیرماه سال 99 مرتبط با مرکز مونتاژ سانتریفیوژها دارد گفت: خیر این دو حادثه از هم جدا هستند. علی اکبر صالحی با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در نطنز اظهار کرد: دشمن دلش می‌خواهد یاس و ناامیدی را در دل ملت ما بکارد اما کور خوانده است. وی ادامه داد: آنها در گزارش‌هایی که می‌دهند، می‌گویند 9 ماه فعالیت‌های هسته‌ای را در نطنز عقب انداخته‌ایم، اما من به شما می‌گویم، ظرف چند روز آینده شاهد خواهید بود بخش قابل توجهی از خرابکاری‌هایی که دشمن انجام داده بود، جبران خواهد شد. معاون رئیس جمهور تاکید کرد: این کشور باز نمی‌ایستد و هر کاری کنند ما با قوت و قدرت جلو می‌رویم. بهترین نوع بازدارندگی حفظ نشاط، روحیه و آمادگی است تا به دشمن نشان دهیم که این ملت تسلیم ناپذیر است. رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: بار قبل هم که اقدام خبیثانه کردند و سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ را از بین بردند، بخش قابل توجهی از آن سالن را احیا کردیم و همین امروز این سالن را سرپا کردیم، ضمن اینکه در دل کوه داریم سالن‌های متعدد و پیشرفته می‌سازیم. صالحی خاطرنشان کرد: البته بگویم که ما از نظر حفاظتی و امنیتی اقدامات جدی را به کار گرفتیم. سیستم‌های امنیتی ما به ریشه‌یابی اتفاق اخیر رسیدند و خودشان بعدا اطلاع رسانی می‌کنند اما سرنخ‌ها پیدا شده است. وی تصریح کرد: در صنعت هسته‌ای کارهای ایذایی ما را متوقف نمی‌کند و این شعار نیست. من هیچ وقت اهل شعار نبودم آنچه گفتم را اعتقاد داشتم و به آن عمل کردم. همین امروز سیستم برق اضطراری در نطنز راه‌اندازی شد و ظرف روزهای آینده سیستم برق اصلی هم وصل می‌شود و بقیه امور پیش می‌رود. همین الان غنی سازی در نطنز با قوت انجام می‌شود و متوقف نشده است.
  اتفاق نطنز نمی‌تواند ما را به عقب بازگرداند
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حادثه نطنز اظهار داشت:  خوشبختانه در پی وقوع این حادثه هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی به‌وجود نیامده است ولی قطعا می‌توانست به فاجعه‌ای بیانجامد که جنایت علیه بشریت است و انجام چنین اقداماتی از ذات گردن‌کش رژیم صهیونیستی به دور نیست.سعید خطیب‌زاده  با اشاره به برخی تحلیل‌ها در مورد اهداف رژیم صهیونیستی در ارتباط با انجام این موضوع گفت: اگر هدف این بوده که توان هسته‌ای ایران محدود شود برعکس باید بگویم تمام سانتریفیوژها که روز گذشته از مدار خارج شدند از نوع IR۱ بودند و سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین آنها خواهند شد. وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با این گونه اقدامات خود تلاش دارد از مردم ایران انتقام صبر و رفتار پرحکمت خود را در برابر ایستادگی در برابر تحریم‌ها و تلاش برای رفع آنها را بگیرد. پاسخ ایران انتقام از این رژیم خواهد بود در زمان و جای خودش. خطیب‌زاده تصریح کرد: آنچه که در نطنز رخ داد نمی‌تواند صنعت هسته‌ای ایران را به عقب بازگرداند، چراکه دانش هسته‌ای در ایران به یک دانش بومی پیشرفته تبدیل شده است و نمی‌تواند در مسیر قطعی رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران موثر باشد.
 حقوق ایران درباره نطنز
رضا نصری حقوقدان بین الملل در واکنش به حمله علیه تأسیسات نطنز نوشت: حمله به تاسیسات هسته‌ای - جدا از تاثیرات منفی‌اش بر فرایند حل مسالمت‌آمیز منازعات، جدا از اینکه ایران را مجاز به توسل به «حق دفاع مشروع» طبق ماده ۵۱ منشور می‌سازد، و جدا از تبعاتی که ممکن است بر مقوله بازرسی داشته باشد - با موازین حقوق بشردوستانه هم مغایرت جدی دارد.
  واکنش اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا در واکنش به حادثه روز یکشنبه تاسیسات نطنز اعلام کرد که هرگونه تلاش برای ممانعت از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران را نمی‌پذیریم. اتحادیه اروپا تاکید کرد که ابهامات موجود در رابطه با حادثه نطنز باید به طور عمیق و فوری شفاف‌سازی شود . این اتحادیه همچنین اعلام کرد که حادثه نطنز ممکن است اقدامی تخریبی باشد. اتحادیه اروپا در ادامه خاطرنشان کرد که مساله توافق هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگو حل شود نه عملیات هجومی.