مراسم رمضان مجازي باشد

آرمان ملی: آمار روزانه و رسمی کرونا، باعث بهت و حیرت همه شده و تاخت و تازهای موج چهارم کرونا، آمار شیوع همچنان روند صعودی و عمودی خود را طی می‌کند. استاندار تهران روز گذشته اعلام کرد که یک تخت خالی هم در بیمارستان‌ها وجود ندارد. كادر درمان، متعجب از آنچه بر سر جامعه و مردم آمده،‌ از آوار بلای خود کرده می‌گویند و هشدار می‌دهند که این موج بیش از موج سوم قربانی می‌گیرد و ممکن است آمار مرگ و میر روزانه چهار رقمی شود. البته سرعت افزایش مرگ و میر و ابتلای روزانه نیز این امر را تایید می‌کند. شاید کمتر کسی باور می‌کرد که آمار 70 فوتی در یک روز، به ۲۷۴ فوتی و ۲۳۳۱۱ مبتلا (از یکشنبه تا دوشنبه 23 فروردین) برسد. البته این آمار رسمی است و به اعتقاد خود مسئولان کشور آمار واقعی سه تا چهار برابر آمار رسمی است. حالا همه حسرت روزهایی را می‌خورند که کنترل کرونا چندان دور از دسترس نبود و با محدودیت در 13 روز نوروز امسال می‌شد، کنترل شیوع کرونا را در دست گرفت. موضوعی که وزیر بهداشت نیز به آن تاکید دارد و اعلام کرده: «حرف کارشناسی را نشنیدند و کار را سخت کردند.» سعید نمکی در ادامه صحبت‌هایش افزود: «وقتی در ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۹ می‌نویسم که پروازهای خوزستان باید لغو شود، برای این است که می‌دانم بمب ویروس دارد به اقصی نقاط کشور می‌رود. در عین حال حتی اگر بهترین تست‌های دنیا را هم داشته باشم، ۲۵ درصد از کیس‌ها به عنوان منفی کاذب از دستم در می‌رود. من مکتوب نوشتم دو راه دارید؛ یا یک برزیل بر گردن من بگذارید یا به من مهلت دهید. شما از محتوای این مکاتبات خبر ندارید که اگر خبر داشتید با یقه پاره کرده از من حمایت می‌کردید.» 
 استان‌ها در آستانه وضعیت سیاه 
با این حال همه به دنبال مقصر این روزها می‌گردند که هیچ کسی از شیوع کرونا در امان نیست و جامعه به دنبال یک پاسخ است که چطور ایام پایانی سال، به فاصله كوتاهی بعد از حصول موفقیت دو رقمی شدن آمار فوت كرونا، با عادی‌سازی شرایط كشور شرایط به این روز افتاد.  حالا تعداد شهرستان‌های قرمز به ۲۹۵، شهرهای نارنجی به ۹۹، شهرهای زرد به ۴۵ و تعداد شهرهای آبی به ۹ شهرستان تغییر کرده است و ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت باور دارد که «به‌زودی وضعیت کرونا از قرمز نیز فراتر خواهد رفت.» همان گفته‌ای که چند روز پیش وزیر بهداشت اعلام کرد که به‌زودی وضعیت استان‌های کشور سیاه می‌شود.
 تهران در آستانه انفجار است 


آن‌طور كه مسئولان سلامت استان تهران می‌گویند، آمار ابتلا، بستری و فوت كرونا در این استان، حكایت از آن دارد كه ساكنان شاهراه اقتصادی و سیاسی كشور، در رعایت و توجه به پروتكل‌های بهداشتی و رعایت توصیه‌های وزارت بهداشت، بدترین عملكرد را داشته‌اند. افزایش تصاعدی آمار فوت كرونا در پایتخت، تایید می‌كند كه رفتارهای غیرمسئولانه جمعیتی كه نه جریمه شده‌اند و نه توبیخ شده‌اند و نه منع از سفر شده‌اند و در ساعت ممنوعیت تردد هم بدون ترس از جریمه‌های بی‌اثر، خیابان‌های خواب زده تهران را شلوغ كرده‌اند، همه و همه، در سایه نظارت‌های بسیار ضعیف و نمایشی مجریان مصوبات ستاد ملی مقابله با كرونا اتفاق افتاده است.
 پروتکل‌های بهداشتی ماه رمضان
در این میان یک روز به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده و وزیر بهداشت در آستانه ماه مبارک رمضان طی نامه‌ای به معاون بهداشت وزارت بهداشت مواردی را در زمینه پروتکل‌های مرتبط با مراسم این ماه متذکر شد. در نامه سعید نمکی آمده است:« با تدوین شیوه‌نامه‌هایی برای برگزاری نمازهای یومیه ماه مبارک (یک وعده آنهم به‌مدت نیم ساعت) با حداقل نفرات و در فضای باز با رعایت حداکثر فاصله و ماسک و جانماز و سجاده اختصاصی در کلیه شهرها اجازه داده شود. در مورد شب‌های پرفیض قدر نیز مراسم احیاء می‌تواند همچون سال گذشته با رعایت فاصله و تعداد محدود در فضای مناسب و باز در کلیه شهرها حداکثر به مدت 2 ساعت اجرا گردد. لوازم کاملا شخصی و ورودی و خروجی‌ ها متعدد و بدون تماس باشد. تجربه و مدیریت سال گذشته عزیزان یقینا در بهتر برگزار شدن مراسم امسال موثر خواهد بود.»