ماجراجویی جدید در قاره کهن

حامد جیرودی / مسعود شجاعی، وریا غفوری، سیدجلال حسینی و لوسیانو پریرا ملقب به شیمبا؛ اینها ژنرال‌های فعلی فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا هستند. فرماندهانی که به‌جای ستاره و قپه روی دوش‌شان، بازوبند کاپیتانی تیم را بر بازو دارند. از امروز چشم امید میلیون‌ها ایرانی فوتبالدوست به آنها و یاران‌شان است و امیدوارند هر چند روز درمیان خبر پیروزی آنها را بشنوند و فتوحات آنها را به چشم ببینند. این یک ماجراجویی تازه برای فوتبال باشگاهی ایران در سطح قاره است. با این امید که در پایان این فصل از مسابقات، تیمی ایرانی طلسم شکنی کند و بالاخره جام را به خانه بیاورد. با این آرزو که یک تیم ایرانی را در مسابقات جام باشگاه‌های جهان فصل بعد ببینیم و شاهد مصاف غرورانگیز تیمی از کشورمان با غول‌های فوتبال جهان باشیم. لوگوی باشگاه‌های تراکتور، استقلال، پرسپولیس و فولاد همچون مدال افتخاری روی سینه تک‌تک بازیکنان می‌درخشد و آنها مفتخر به داشتن‌اش هستند؛ لوگویی که در پَس آن کلی افتخار، قدمت و عظمت وجود دارد و برای زنده ماندنش بازیکنان و مربیان زیادی از بدو تأسیس باشگاه زحمت کشیده‌اند. بنابراین، مجموعه فعلی هر کدام از این ۴ تیم موظف هستند برای ارتقای‌ شأن باشگاه‌شان تلاش کنند و از جان مایه بگذارند.

نام: وریا غفوری
سن: 33 سال


پست: دفاع راست
تعداد بازی ملی: 27
حضور در استقلال: از لیگ شانزدهم تاکنون (پنجمین فصل پیاپی)

نام: فرهاد مجیدی
سن: 44 سال
سرمربی استقلال: سومین دوره و از ابتدای فصل جاری تاکنون

حضور بازیکنی مانند وریا غفوری در هر تیمی نعمت است. ستاره‌ای جنگنده و متعصب که این خصوصیات را به سایر هم تیمی‌های خود منتقل می‌کند. غفوری در دفاع راست نفوذهای خوبی دارد و به هافبک و حمله هم اضافه می‌شود. شاخصه دیگر غفوری تخصص او در زدن ضربات ایستگاهی و پنالتی است که باعث شده او گل‌های حساسی را هم به‌ثمر برساند. وریا که در آخرین سال حضورش در سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفت، در 4 فصل بعدی هم با استقلال در این رقابت‌ها حضور داشته تا 5 فصل پیاپی در این مسابقات به میدان رفته باشد. او 25 بازی در لیگ قهرمانان انجام داده و 3 گل هم برای آبی پوشان به ثمر رسانده و این تجربه مطمئناً به‌ کار فرهاد مجیدی می‌آید. مربی ای که در 2 دوره لیگ قهرمانان در 4 بازی سرمربی استقلال بوده و به وجود بازیکنی مانند وریا نیاز مبرم دارد.

نام: سیدجلال حسینی
سن:39 سال
پست: مدافع میانی
تعداد بازی ملی: 115
حضور در پرسپولیس: نخستین مقطع (2 فصل) و دومین مقطع (امسال پنجمین فصل پیاپی)

نام: یحیی گل‌محمدی
سن: 50 سال
سرمربی پرسپولیس: نخستین مقطع (1391)
دومین دوره
و از نیم فصل دوم
لیگ هجدهم تاکنون

سیدجلال حسینی نشان داده که سن و سال برای او تنها یک عدد است. بازیکنی که در آستانه 40 سالگی در تمام بازی‌های پرسپولیس در لیگ و جام حذفی به‌صورت فیکس به میدان رفته و تنها یک بازی را به‌دلیل مصدومیت از دست داده است؛ مدافعی که 3 گل 3 امتیازی در لیگ زده و با 4 گل دومین گلزن برتر تیمش است. سیدجلال در لیگ قهرمانان هم یکی از قدیمی ترین‌ها به‌شمار می‌رود. بازیکنی که از فصل 2007 تاکنون در 10 دوره این رقابت‌ها حاضر بوده و در 60 بازی به میدان رفته او که رکورد بیشترین بازی بین بازیکنان ایرانی را داراست 4 گل هم به‌ثمر رسانده است. حسینی در 6 دوره اخیر لیگ قهرمانان به‌صورت پیاپی بوده و در یک دوره با نفت تهران و در 5 دوره دیگر با پیراهن پرسپولیس به میدان رفته است. او ستاره‌ای است که یحیی گل‌محمدی به او اعتماد کامل دارد و همین یک ماه پیش درباره‌اش گفت: «باید اسم سیدجلال را جزو بهترین بازیکنان لیگ بگذاریم و بهترین‌شان هم سیدجلال است. وقتی ساعت 12 تمرین داریم، ساعت 10 می‌آید کارهایش را می‌کند و آماده تمرین می‌شود. در تمرینات خیلی خوب و با انگیزه بالا حضور دارد. از لحاظ بدنی خودش را در فرم خیلی خوبی نگه داشته و زندگی سالم و حرفه‌ای دارد.»

نام: لوسیانو پریرا
سن: 37 سال
پست: مهاجم
تعداد بازی ملی: صفر
حضور در فولاد:
نخستین مقطع (2 فصل)
و از لیگ هجدهم تاکنون (سومین فصل پیاپی)

نام: جواد نکونام
سن: 40 سال
سرمربیگری فولاد: از ابتدای لیگ نوزدهم تاکنون

وقتی بازیکنی خارجی مانند شیمبا نهمین فصل پیاپی حضورش در فوتبال ایران را سپری و به راحتی فارسی هم صحبت می‌کند، دیگر می‌توان او را یک ایرانی نامید. ستاره‌ای برزیلی که ایرانیزه شده و صاحب بازوبند کاپیتانی فولاد است. لوسیانو با 52 گل زده بهترین گلزن تاریخ باشگاه فولاد است و با 84 گل زده بهترین گلزن خارجی تاریخ لیگ برتر ایران نیز به شمار می‌رود. او در این فصل اگرچه 3 گل در لیگ و 3 گل در جام حذفی زده ولی در پلی آف آسیا با زدن 2 گل به العین امارات، شروعی موفق در لیگ قهرمانان داشت و جواد نکونام را بسیار امیدوار کرد. پریرا در دوره قبلی حضورش در فولاد هم در 5 بازی لیگ قهرمانان 6 گل زد و در کل 7 بازی این رقابت‌ها 9 گل زده است و حالا سرمربی فولاد که اولین دوره سرمربیگری اش در این مسابقات را تجربه می‌کند، می‌تواند روی گلزنی او حساب ویژه‌ای باز کند.

نام: مسعود شجاعی
سن: 36 سال
پست: هافبک
تعداد بازی ملی: 87
حضور در تراکتور: از لیگ هجدهم تاکنون (سومین فصل پیاپی)

نام: رسول خطیبی
سن: 42 سال
سرمربی تراکتور: نخستین مقطع(1393) و از نیم فصل دوم فصل جاری تاکنون

اگر به سابقه بازیکنان حاضر در فوتبال ایران نگاه کنیم، شاید به کمتر بازیکنی با سابقه مسعود شجاعی برخورد کنیم. ستاره‌ای که در 3 دوره جام جهانی برای تیم ملی به میدان رفته و از این لحاظ رکورددار است. 10 فصل در فوتبال اروپا حضور داشته و 5 فصل بازی در لالیگا را تجربه کرده است. او 3 فصل در لیگ‌های امارات و قطر به میدان رفته و اگرچه در لیگ قهرمانان آسیا سابقه بازی ندارد ولی با فوتبال آسیا و مختصات آن آشنایی کامل دارد. نکته‌ای که شجاعی را از سایرین متمایز می‌کند این است که او در این فصل در 10 بازی به‌صورت موقت سرمربیگری تراکتور را برعهده داشت و حالا خودش به‌عنوان بازیکن در کنار هم تیمی سابقش در تیم ملی یعنی رسول خطیبی است. مربی ای که برای دومین بار به نیمکت تراکتور برگشته و نخستین حضورش به‌عنوان سرمربی را در لیگ قهرمانان آسیا تجربه خواهد کرد. در این شرایط قطعاً خطیبی روی کمک و همراهی شجاعی حساب ویژه‌ای باز کرده است.