آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی ایران


دو روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4 در وین که راهکار لغو تحریم‌ها و احیای برجام را جست‌و‌جو می‌کند، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه از آغاز غنی‌سازی 60 درصد در ایران خبر داد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز گذشته در نامه‌ای به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند. عراقچی همچنین اعلام کرد: یک‌هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.
مقام دیپلماتیک کشورمان این خبر را پس از آن اعلام کرد که روز یکشنبه تأسیسات هسته‌ای نطنز در معرض یک عملیات خرابکارانه قرار گرفت و منابع اسرائیلی تلویحاً از نقش خود در این ماجرا خبر دادند. رویدادی که به گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نتیجه آن، تمامی سانتریفیوژهای IR-1 مرکز غنی‌سازی اورانیوم شهید احمدی روشن در نطنز، از کار افتاده‌اند.
این تحولات در حالی است که قرار است دور جدید مذاکرات ایران و 1+4 در وین از فردا (26 فروردین) با برگزاری نشست‌های دیپلماتیک و کارشناسی آغاز شود. در این مذاکرات تیم مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه حضور خواهد یافت. قرار است دیدارها و رایزنی‌ها با اعضای باقی‌مانده برجام به صورت دو و چندجانبه در روزهای آینده ادامه یابد. سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه در گفت‌و‌گو با «اسکای نیوز عربی» گفته است که«به طرف‌ها یک نقشه‌راه مکمل درباره چگونگی بازگشت به تعهدات توافق هسته‌ای پیشنهاد کردیم». پیشتر مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند که لغو کلیه تحریم‌های امریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده‌اند، گام ضروری‌‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی‌آزمایی لغو‌ این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.