محمد سلطانی‌فر در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد دود عدم بی طرفی صدا و سیما در چشم انتخابات؟

فاطمه امین‌الرعایا
تنها 2 ماه تا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی‌مانده است. درست است که این روزها، شبکه‌های اجتماعی همراه دیگر رسانه‌های آنلاین و مکتوب بازار انتخابات را داغ می‌کنند اما همچنان نقش صدا و سیما در این موضوع غیرقابل انکار است. در چند سال اخیر گاهی اتهاماتی چه از سوی برخی گروه‌ها چه از سوی برخی مسئولان دولتی متوجه صدا و سیما بود تحت این عنوان که به عنوان رسانه ملی بی‌طرف عمل نکرده و نگاهی جانبدارانه به برخی مسائل دارد. حال این پرسش مطرح می‌شود که بی‌طرفی صدا و سیما در ارائه برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای مختلف ریاست جمهوری تا چه میزان اهمیت دارد؟
28 خرداد امسال، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد و این هشتمین رئیس‌جمهوری ایران است که با آرای مردم انتخاب می‌شود.
بر اساس اعلام وزارت کشور، زمان ثبت نام نامزدان، از ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ است و بعد از تایید صلاحیت، برنامه‌های انتخاباتی و مناظره‌ها آغاز می‌شوند.


صدا و سیما هر دوره یکی از رسانه‌های مهم برای ارائه برنامه‌های انتخاباتی نامزدها است و اهمیت بی‌طرفی این رسانه با توجه به عنوانش که رسانه ملی است، بسیار اهمیت دارد. تا جایی که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از صدا و سیما خواست تا با رعایت بی‌طرفی و قانونمداری با برنامه‌های تبلیغاتی، شور انتخاباتی مناسبی در جامعه ایجاد کند.
حالا در حالی که حدود 2 ماه تا برگزاری انتخابات باقی مانده است، دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه «مناظره‌های انتخاباتی جزو برنامه‌های جدی و قطعی صداوسیما خواهند بود»، در این زمینه اظهار کرد: برنامه‌ انتخاباتی رسانه ملی از هفته آخر اسفند ماه پُرحجم کلید خورده و برنامه‌های متنوعی برای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در حال تدارک است. او تاکید کرده است: یکی از مهمترین برنامه‌های انتخاباتی امسال در رسانه ملی، برگزاری مناظره‌هاست که جزو برنامه‌های جدی و قطعی سازمان خواهد بود و تا این لحظه جزو برنامه‌ی اصلی و جدی بوده است. در طول جلسه‌ای که داشتیم، مسوول ستاد انتخابات گزارش داده و قرار است برنامه‌ها اجرایی شوند.
اما در چند سال اخیر از سوی برخی مسئولان و گروه‌ها این اتهام به صدا و سیما وارد شده که چندان هم منصف عمل نمی‌کند و برنامه‌هایش دارای برخی جهت‌گیری‌ها است. در جریان انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری، کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور اطلاعیه‌ای با رویکرد انتقادی نسبت به نامتعادل و نامتوازن بودن برنامه‌های آشنایی با نامزدها در صدا و سیما منتشر کرد. در این بیانیه چنین آمد: «با کمال تاسف، برنامه‌هایی که تحت عنوان آشنایی با نامزدها در رسانه ملی تولید شده و از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی صدا و سیما پخش می‌شود، رویکرد کاملاً‌ متوازن و متعادلی نسبت به شش نامزد محترم نداشته و علی‌رغم پیگیری به‌عمل آمده از جمله در نامه ارسالی رئیس ستاد انتخابات کشور به سازمان صدا و سیما، این روند اصلاح نشده و کماکان، احساس جهت‌گیری و سوگیری خاص را در بیننده یا شنونده بر می‌انگیزاند. فلذا لازم است مسئولان محترم رسانه ملی، فوراً با توقف پخش این برنامه‌ها، نسبت به اصلاح سریع این مشکل اقدام کنند».
محمد سلطانی‌فر، استاد ارتباطات، ضمن تایید عدم بی‌طرفی صدا و سیما در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: اینکه صدا و سیما هیچ وقت بی‌طرف نبوده‌است درست است. صدا و سیما همیشه موضع خودش را در مسائل مختل دنبال می‌کرده است. اما در انتخابات‌ها و خصوصا در مناظره‌ها این موضوع کمرنگ‌تر بوده و در ارائه برنامه‌ها و اطلاعات تلاش کرده نسبتا بی‌طرفی خودش را اعمال کند و تلاش کند نشان دهد که جانبدارانه از نامزدی طرفداری نمی‌کند. ولی به هر حال با توجه به مجموعه اتفاقاتی که شکل گرفته است، نمی‌توانیم صدا و سیما را یک رسانه غیر طرفدارانه و بی‌طرف بدانیم.
او ادامه داد: وقتی یک رسانه در مناظره‌های انتخاباتی نگاهی بی‌طرفانه داشته باشد ، به گونه‌ای عمل خواهد کرد که حتی از رسانه‌های بیرونی و خارج از کشور هم پیشی می‌گیرد به طوری که رسانه‌های بیرونی پشت سر آن قرار بگیرند. به طور مثال در مناظره‌های انتخاباتی سال 88 دیدیم که رسانه‌های بیگانه از صدا و سیما جا ماندند و بعد از دیدن مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیما و بر اساس آن به برنامه‌سازی می‌پرداختند.
اما اگر صدا و سیما نتواند جانب بی‌طرفی را رعایت کند، چه تبعاتی متوجه صدا و سیما و انتخابات خواهد داشت؟ سلطانی‌فر گفت: در وهله نخست، دود عدم بی‌طرفی صدا و سیما در چشم انتخابات خواهد رفت و انتخابات زیر سوال خواهد رفت و مردم کمتر به سمت کاندیدای خاصی کشیده می‌شوند. عمدتا چنین مسائلی سبب خواهد شد میزان مشارکت مردم کمتر شود و ضرر این اتفاقات متوجه اصل انتخابات خواهد بود. در درجه دوم، مردم هم نمی‌توانند انتخاب درستی داشته باشند و در ادامه همان اتهام‌هایی که به صدا و سیما وارد می‌شده مبنی بر طرفداری از جناحی مشخص، باز هم شکل خواهد گرفت.
این روزها شبکه‌های اجتماعی نقشی بسیار پررنگ در تمامی امور ایفا می‌کنند. مدتی است که در شبکه اجتماعی کلاب هاوس که به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده، گروه‌های مختلفی پیرامون مسائل انتخابات شکل گرفته و کاربران حتی با حضور مسئولان به گفت‌وگو پیرامون موضوعات انتخاباتی می‌پردازند. در چنین شرایطی چقدر این شبکه‌های اجتماعی به عنوان رقیبی جدی برای صدا و سیما پیرامون برنامه‌های انتخاباتی تلقی می‌شوند؟ سلطافی‌فر گفت: قطعا شبکه‌های اجتماعی جزو رقبای جدی صدا و سیما در عرصه‌های مختلف هستند و در نهایت می‌توانند تاثیرگذاری بسیاری خوبی داشته باشند. مردم ما امروز مجبور نیستند تنها صدا و سیما را نگاه کنند. به دلیل گسترش شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی، امروز صدا و سیما تنها منبع و مرجع مردم نیست. ولی به هر حال صدا و سیما باید تلاش کند مردم را بیشتر به سوی خود جذب کند و در این عرصه حداقل بتواند نقش ویژه خود را ایفا کند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون توسعه سازمان نظام پزشکی: جزئیات واکسیناسیون کادر درمان علیه کرونا جلال خوش‌چهره مسئولیت غرب در پاسخ به اسرائیل «ابتکار» تاثیر طرح جهش تولید مسکن بر بازار را بررسی می‌کند سقف کوتاه طرح های مسکن تلاش رژیم اسرائیل برای انتقال چند پیام پیام اصلی «تروریسم هسته‌ای» در نطنز چه بود؟ محمد سلطانی‌فر در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد دود عدم بی طرفی صدا و سیما در چشم انتخابات؟ ذخایر ارزی کشور به شدت کاهش پیدا کرد اقتصاد کشور همانند بیمار اورژانسی رییس پلیس تهران بزرگ خبر داد تهران در انتظار خاموشی های دوباره معادلات رقابت در انتخابات ریاست جمهوری تغییر کرد محمدجواد ظریف: آمریکا باید بدون توقف در اجرای تعهداتش تمام تحریم‌ها را رفع کند واکنش ۲۰۴ نماینده مجلس نسبت به مذاکرات هسته‌ای جریان مذاکرات با تعجیل و شتابزدگی همراه است سخنگوی قوه قضائیه: دادگاه سرباز راهور و نماینده به زودی برگزار می‌شود تشابه و تفاوت انتخابات ایران و آمریکا