آغاز غني‌سازي 60 درصد در پاسخ به حمله به نطنز

گروه ديپلماسي 
از بامداد چهارشنبه 25 بهمن ماه، ايران غني‌سازي 60 درصد را آغاز خواهد كرد. خبر را عباس عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه ايران در حالي كه براي پيشبرد رايزني‌هاي فني و حقوقي به منظور احياي برجام به وين، پايتخت اتريش سفر كرده، اعلام كرد. رييس هيات مذاكره‌كننده ايران در وين در اين باره به خبرگزاري صداوسيما گفت: «ايران روز سه‌شنبه در نامه‌اي به مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرده است كه غني‌سازي ۶۰درصدي را آغاز مي‌كند. هزار سانتريفيوژ ديگر با ۵۰ درصد ظرفيت بيشتر به ماشين‌هاي موجود در نطنز، علاوه بر جايگزيني ماشين‌هاي صدمه ديده، اضافه مي‌شود.»
اقدام ايران در افزايش سطح غني‌سازي پاسخ به خرابكاري صورت گرفته در مجتمع غني‌سازي نطنز است. بامداد يكشنبه 22 فروردين‌ماه بود كه بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي از قطع برق در نطنز خبر داد. ساعتي پس از انتشار اين خبر، رسانه‌ اسراييلي جروزاليم‌پست اعلام كرد كه تل‌آويو عامل حمله به نطنز بوده است. در نهايت پس از بررسي‌هاي صورت گرفته، علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي غروب روز يكشنبه خرابكاري در نطنز را تاييد كرد. در 72 ساعت گذشته، بررسي پيامدهاي سياسي، فني و امنيتي اين ماجرا به سوژه‌اي براي تحليل‌هاي متفاوت تبديل شد. تلاش براي تاثير‌گذاري منفي بر روند مذاكرات براي احياي برجام به علاوه تضعيف موضع ايران پشت ميز مذاكره از عمده‌ترين تحليل‌هايي بود كه در اين مدت به عنوان اهداف و پيامدهاي احتمالي اين خرابكاري عنوان شد. در حالي كه برخي منتقدان دولت و توافق هسته‌اي در ايران تاكيد داشتند كه تهران بايد در پاسخ به اين تروريسم هسته‌اي از سوي اسراييل در ميانه تلاش‌ها براي احياي برجام، رايزني‌هاي وين را متوقف كند در آن‌سوي ميدان جواد ظريف، وزير خارجه و علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي با تاكيد بر توانمندي ايران براي جبران خسارت وارد شده در نطنز اعلام كردند كه در دام اسراييل نخواهيم افتاد و تلاش‌ها براي رفع تحريم را ادامه خواهيم داد. از سوي ديگر چهره‌هاي حاضر در لابي‌هاي ضد ايراني در ايالات متحده ادعا كردند كه خرابكاري نطنز دست ايران را در مذاكرات خالي كرده و يكي از برگ امتيازهاي ايران را كه توسعه برنامه هسته‌اي‌اش است ولو به شكل موقت از تهران گرفته است. 
صبح روز سه‌شنبه در حالي كه محمد‌جواد ظريف، وزير خارجه در تهران ميزبان سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه بود، عباس عراقچي، معاون سياسي او راهي وين شد. سفر عراقچي به وين نشان داد كه ايران تصميمي براي توقف در رايزني‌ها براي رفع تحريم ندارد. ساعتي پس از حضور عراقچي در وين در حالي كه هنوز 48 ساعت تا آغاز رايزني‌ها ميان ايران و 1+4 باقي مانده بود، خبر آغاز غني‌سازي 60درصد در ايران، صدر اخبار را به خود اختصاص داد. پس از اعلام اين خبر موجي از تحليل‌ها درباره اين موضوع آغاز شد.  كلسي داونپارت از كارشناسان ارشد حوزه خلع سلاح در توييتي در اين باره نوشت: آغاز غني‌سازي 60 درصد به معناي تشديد تنش است. ايران درست مانند گذشته پاسخ به خرابكاري هسته‌اي را با افزايش كيفيت و كميت برنامه هسته‌اي‌اش داد. ديپلماسي هسته‌اي و نه خرابكاري هسته‌اي تنها راه براي نجات برجام و همچنين بازگرداندن سيستم نظارت دقيق بر برنامه هسته‌اي ايران است.  تريتا پارسي از تحليلگران مسائل ايران در اين باره نوشت: استراتژي جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده در قبال اسراييل هرچه كه هست اكنون معلوم شده اين سياست پاسخ نداده است. خوشبختانه تصميم ايران براي غني‌سازي 60 درصد قابل بازگشت است اما بايدن بايد مانع از سياست‌هاي مخرب نتانياهو بشود. اين اقدام بايد پيش از آن صورت بگيرد كه اسراييل با اقدام‌هايش عملا برجام را تخريب كند.  علي واعظ از كارشناسان ارشد مسائل ايران در اين باره نوشت: با تشكر از نتانياهو و تداوم سياست فشار حداكثري امريكا، برنامه هسته‌اي ايران اكنون غني‌سازي در سطح بسيار بالايي را دنبال مي‌كند و اين در حالي است كه از ميزان نظارت بين‌المللي هم كاسته شده است. آفرين به همه!
آغاز غني‌سازي 60درصد از شامگاه سه‌شنبه
«بهروز كمالوندي» معاون و سخنگوي سازمان انرژي اتمي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، درباره آغاز غني‌سازي ۶۰ درصد در تاسيسات نطنز گفت: به دستور رييس‌جمهور، سازمان انرژي اتمي موظف به راه‌اندازي خط توليد اورانيوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نياز در چارچوب ماده يك قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران مصوب مجلس شوراي اسلامي شد. در همين راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحي DIQ تسليم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شد و از امشب مقدمات اجرايي اين كار در تاسيسات غني‌سازي آغاز خواهد شد و متعاقبا اطلاعات تكميلي به سمع و نظر هموطنان عزيز خواهد رسيد. اورانيوم غني‌شده ۶۰درصد براي استفاده در توليد عنصر «موليبدن» با هدف به‌كارگيري در ساخت انواع راديوداروهاست. موليبدن يك عنصر شيميايي با نماد Mo و عدد اتمي ۴۲ است كه در درمان بيماران قلبي و برخي ديگراز بيماري‌ها كاربرد دارد.


وي در تشريح اقداماتي كه قرار بود از شامگاه سه‌شنبه آغاز شود، افزود: ماشين‌هاي سانتريفيوژ IR1 جديد جايگزين ماشين‌هاي از كار افتاده خواهد شد و IR1‌هاي جديد با تغييرات كيفي ظرفيتي به ميزان ۵۰ درصد بيشتر نسبت به ماشين‌هاي قبلي خواهد داشت.
توپ در زمين امريكاست
به گزارش «اعتماد»، در حالي كه رايزني‌هاي دو و چندجانبه ايران با هيات‌هاي 1+4 در وين از عصر روز گذشته آغاز شد، بي‌شك خرابكاري اخير اسراييل در تاسيسات هسته‌اي ايران كه به سختي مي‌توان باور كرد امريكايي‌ها در جريان آن قرار نداشتند، فضاي مذاكره را سنگين‌تر از پيش خواهد كرد. در حالي كه پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران دست تهران را براي انتخاب گزينه‌هاي متفاوت به عنوان برگ امتياز باز گذاشته، توپ در زمين امريكا قرار گرفته است. در حالي كه مقام‌هاي امريكايي در 72 ساعت گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌هاي مختلفي چون وال استريت ژورنال ادعا كردند در جريان حمله به نطنز قرار نداشتند اما حتي با فرض صحت اين ادعا، اين واشنگتن است كه بايد تبعات اقدام اسراييل را جمع و جور كند. رابرت مالي كه به عنوان رييس هيات مذاكره‌كننده امريكايي راهي وين شده براي به تصوير كشيدن اراده سياسي امريكا براي بازگشت به برجام و لغو تحريم‌هاي امريكا بايد نشان بدهد كه واشنگتن به دنبال بهره‌برداري از يك اقدام تروريستي براي تداوم تروريسم اقتصادي عليه مردم ايران نيست.